Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pari kysymystä AAN bensapuolesta (pumppu + suuttimet)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pari kysymystä AAN bensapuolesta (pumppu + suuttimet)

    Tässä muutaman kuukauden on harrasteautona ollut -92 ässä ja olen keräillyt ja tilaillut osia sieltä sun täältä.

    Tilasin tuossa Walbron 450l/h E85 bensapumpun, mutta sitten kuulin kaverilta, että liian tehokas bensapumppu voi tehonsa vuoksi nostaa polttoaineen lämpötilaa jos polttoaineen suihkutusmäärät ovat liian pieniä pumpun tehoon nähden.
    Tämä käytännössä aiheuttaa sen, että 450hv tavoitetehoilla (stage 1) voipi olla, että joutuu asentamaan polttoainelinjaan lauhduttimen.
    Onko tästä kenelläkään kokemuksia ja tietoa? Vai onko niin, että tämä osoittautuu vasta sitten säätövaiheessa?
    Tuon pumpun tilasin sen vuoksi, että se riittää sitten seuraavaan vaiheeseen (stage 2) eli stroukkeriin 2.5 lohkolla.

    Ja sitten suuttimista:

    Ajatuksena oli tosiaan laittaa auto viinalla kulkevaksi ja jos olen oikein ymmärtänyt niin 450hv tehoille bensalla 5-koneessa riittää n. 450cc suuttimet. Mutta viinalla kerroin olisi 1,35 ja siten laskennallisesti ja karkeasti n. 610cc pitäisi riittää. Ollaanko tässä pahasti metsässä?
    Mikä teidän mielestä olisi suositus tähän teholuokkaan - esim. dekan 630cc vai voiko laittaa huoletta vaikka 840cc tai jopa 870cc?

    Jos olen oikein ymmärtänyt niin kyseessä 14mm suutin, pitkä malli ja Jetronic-liittimellä, mielellään korkeaohminen.

    Heittäkääpä aloittelijalle vähän mielipiteitä ja vinkkejä. Tiedän, että etenkin suuttimista on jo muutamassa threadissa juttua, mutta tämä tuli nyt näin kätevästi tähän uudestaan...

  • #2
    Osta semmoset että riittää stage2 tehot myös,isoillakaan ev14 suuttimilla ei ole ollut ongelmia päästöjen kanssa

    Comment


    • #3
      Luulen ettei ole kovin suuri ongelma polttoaineen lämpiäminen, kun se ajetaan sieltä tukilta takaisin tankkiin jäähtymään. Ongelma voi olla jos on 20l turvatankki, mutta tuskin urssin 80l tankin kanssa.

      e: voihan tähän nyt tietty mainita senkin tosiasian, että omassa kipossa esimerkiksi on Bosch 044 eikä alle 300hv tehoilla ole ilmennyt minkäänlaista kiehumisongelmaa edes kovilla helteillä.

      Comment


      • #4
        Eli siis käytännössä jotkut 1200-1400cc EV14 suuttimet voi laittaa viinalle ja pitäisi silti saada säätöihin pienilläkin tehoilla (450-500hv, mikä turvallista perussisuskaluilla).

        Siis näin kun puhutaan harrasteautosta, jolla ei maailmaa saastuteta joka päivä niin tuohon päästöasiaan on omat niksit (kaveri omistaa autokorjaamon) :)

        Eli polttoaineen lämpiäminen ei ole siis ongelma, se on hyvä asia - yksi huolentynkä pois listalta.

        Comment


        • #5
          Kannattaa jutella suutin valinnasta säätäjän kanssa.

          Comment


          • #6
            Joo, noilla EV14 1200cc menee hyvin päästöihin.

            Comment


            • #7
              Hyvin virtaava pa-linja ehkäisee osaltaan myös tota lämpeämistä.

              Comment


              • #8
                Jossain vaiheessa tuli vastaan sellaista tekstiä foorumilla, jos oikein muistan, että EV14 1200cc suuttimet eivät tykkäisi E85:sta.
                Voin toki muistaa väärin, kun en nopeasti löytänyt kyseistä tekstiä - silmien kieroutta siis?

                Comment


                • #9
                  Itsellä kyseiset suuttimet,en ole huomannut mitään ongelmaa.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä noille 1200cc luvataan E85 yhteensopivuus. Isommille 2000-2200cc ei taas luvata, vaikka monet ovat niitä menestyksellisesti käyttäneet 85:lla kuitenkin.

                    Comment


                    • #11
                      Jep jep. Konsultointi säätäjän kanssa ja päätös: 630cc dekat. Näillä mennään nyt ja katsotaan sitten uudet seuraavaan koneeseen...

                      Comment


                      • #12
                        Konsultointi säätäjän kanssa ja päätös: 630cc dekat.
                        Saanko kysyä kuka tuon "säätää"?

                        Comment


                        • #13
                          Näillä näkymin Porkkis, kun tuntuu tuntevan nämä vanhat vehkeet hyvin ja aika moni suosittelee lämpimästi.

                          Comment


                          • #14
                            Näillä näkymin Porkkis
                            "tuntuu" uskon, että tietää.

                            Comment

                            Working...
                            X