Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABY +100 optimoitua heppaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABY +100 optimoitua heppaa

    Turbo-viitosen virittäminen ei lienee tämän palstan niitä vähiten puhuttuja ja kahlattuja aiheita. Kuitenkin nyt olisi haaveissa omaan kulkineeseen piristystä tavalla, johon en hakua käyttäen saanut ihan tyhjentäviä vastauksia. Ensin tavoitteet, sitten kysymykset:

    - mahdollisimman originaali moottoritilan ulkoasu
    - minimoidut muutostyöt
    - tehotavoite luokkaan 320-340hv

    Tiedossa toki on esimerkiksi RS2 speksit ja komponentit, mutta en aio niitä orjallisesti käyttää. Mikäs turbo? Kyseinen ahdin tulisi riittää edellämainittuun tehoon, eikä tulevaisuuden uusia muutostöitä tule. Oleellista onkin siis ahtimen vaihto juuri vain "riittävään" ja säilyttää hyvä alavääntö niin pitkälle kuin mahdollista. Pakosarja ja downpipe/putkisto? Mennäänkö vielä alkuperäisillä? Suuttimet? Softa? Kannattaako satsata RS2 pakosarjaan tuossavaiheessa, vai säilyykö luotettavuus ja pakolämmöt (erityisesti 1&5 sylintereillä) siedettävinä, kun toki turbon pakopuolesta tulisi väljempi?

    Paljon kysymyksiä, mutta toivoisinkin juuri muutaman foorumilaisen jotka ovat suunnilleen vastaavia rakennelleet, jakavan kokemuksia vastaavasta paketista. Omassa mielessäni olen ajatellut, että jos pelkällä softalla (lastulla) mennään tuonne 270-280 sektorille, niin tuon 5-kymmenen hevosvoiman lisääminen kakkuun ei luulisi olevan aivan mahdoton projekti?

    Budjetilla sinäänsä nyt ei ole väliä, vaan pikemminkin mennään ajatuksella että mitään ei vaihdeta, mitä ei ole oikeasti pakko. Mistään ei kuitenkaan tingitä, ja aivan kaikki vaihdetaan mikä on hyvin perusteltua.

  • #2
    Jos haluat sitä alavääntöä eikä budjetti ole nyt aivoissa niin jättäisin ton RS2 kaavan pois.

    Noi RS2:sen ahtimet kun on aika läheltä siltä ajalta jolloin ei vielä ollut sähköä vaan kotia valaistiin kuumalla pakopesällä.

    Laita joku "diskoperuna"(onko se nyt gt28rs malliltaan) tms. vastaava kuulalaakeri. Ahdot tulee paljon alempana ja herkemmin. Tollasen ahtimen tuomaa vääntöä vaan luultavasti jo kannattaa rajoittaa, että kone kestää.
    Noita kuuliksiahan nykyään löytyy ihan k26:sen laipalla. Eli periaatteessa voisit sitä vakio/rs2:sen pakosarjaa käyttää, mutta jos taas budjetti unohdetaan niin kunnon pakosarja ehdottomasti.
    Siihen sitten lisäksi perusjutut. Map-anturi, isommat suuttimet, lastu, uusi downpipe(koko putkisto?) ja luultavasti vähän ahtoputkien muovailua uudelle ahtimelle sopivaksi. Nämä nyt ainakin aluksi tuli uusittavien listalta mieleen.

    Comment


    • #3
      http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...538&highlight= Mulla oli tavote noin 350hp/450-500nm ja aika hyvin osu kohilleen ja vähän samat ajatukset alottaessa oli et ei ylimäärästä osaa vaiheta. suuttimet ja bensa pumppu ois vakiona ehkä just riittäny mut karala meinas et alkaa olla niin rajoilla et ei kannata kokeilla eli jos vähän vähempään tyytyy niin ei tartte niitäkään vaihtaa. mut se pakosarja kannattaa kyllä vaihtaa ku on niin järettömän olonen se vakio. Muistaakseni oli joku kosunen joka tuumas et jos rupee s2:sta virittämään niin ekana ottaa se pakosarja irti ja upottaa syvälle suohon et ei oo kenenkään haittona tulevaisuudes :)

      Comment


      • #4
        GT28RS-ahdinta sovittaisin minäkin pannuhuoneeseen noiden tavoitteiden täyttämiseksi. Kaasuun vastaavuus noilla kuulalaakeroideuilla aivan eri planeetalta kuin vanhalla KKK:lla. Varsinkin kun niitä tosiaankin saa myös KKK:n laipoilla bolt on sovitusta varten. Toinen hieman parempi vaihtoehto on teettää tuubusarja ja käyttää tuota samaa ahdinta siäisellä hukkaportilla, tuolloin kuitenkin koneen ulkonäkö muuttuu melkoisesti.
        Jos Diskoperunasta ottaa kaiken irti niin vahvempia kankia lienee syytä harkita.

        Comment


        • #5
          Minulla ollut ihan samanlaisia aatoksia. Lopputulemana GT28RS istutettuna RS2/SPQ-pakosarjaan. Tuubisatsi olisi varmaan parempi vaihtoehto, mutta käärmeenpesä konehuoneessa ja siitä aiheutuvat tilaongelmat mm. ilmanputsarin suhteen ei oikein miellytä.

          Osalista kait koostuisi suunnilleen seuraavista:

          - turbo
          - pakosarja
          - IC
          - suuttimet + muut tarvittavat pa-linjan osat
          - uudet veivit + laakerit yms.
          - softa
          - koneen tiivisteet
          - mahdolliset kansityöt
          - ehkä avarampi downpipe
          - uudet kissat
          - ehkä uusi catback-rööri
          - kytkin, jos vielä alkuperäinen
          - ehkä uusi vauhtipyörä 3B koneesta
          - mäntien rangastus + lohkon hoonaus

          Nuo kun hankkii niin viivan alla on vähintään vitosella alkava lukema:| Tietty jos unohdetaan noi veivit ja muut koneistushommat, kansityöt, kytkimet, vauhtipyörät yms. ei ihan pakolliset, niin kustannukset putoaa huomattavasti. Sitten vaan ehkä pitäisi rajoittaa vääntömomenttia ja se taas on mun mielestä vähän peppu edellä puuhun kiipeämistä.

          Noh, hommaa lähtisin purkamaan sillä, että ekaksi kysyttäisiin esmes Mihnealta tai joltain muulta vitosen sielunelämästä ymmärtävältä sw+hw asioista, olisiko mahdollisesti tarjolla valmista softaa suunniteltuun pakettiin.

          Lopuksi sitten mietitään kannattaako, ehtiihän vakio S2:sellakin ihan kivasti? Melkoinen rahaläjä viriviriin kuitenkin menee ja samalla sijoituksella voisi kuitenkin saada hippasen enempikin potkua, vaarana tietysti se, että mopo karkaa keulien metsään ja rahan menolla ei ole mitn rajaa. Pitäiskö kuitenkin tyytyä RS-spekseihin vaikkei se vanha KKK ehkä niin ripeästi herääkään.

          Ite olen aatellut hankkia jossain vaiheessa toisen koneen, jotta voisi sitten laitella ajan kanssa ja ostella osia silloin tällöin, kun budjetti antaa myöten.

          Comment


          • #6
            Vauhtipyörää ei mielestäni noille tehoille tarvitse vaihtaa, ellei sitten halua lisää kierrosherkkyyttä. Itsellä ainakin vakio toimii ongelmitta ja ABY:ssa on sama vauhtis.

            Comment


            • #7
              Juu, vauhtipyörän vaihdon tarkoitus olisi ennenkaikkea lisätä kierrosherkkyyttä ja bonuksena saataisiin tehokkaampi moottorijarrutus. Ei tokikaan pakollinen operaatio.

              Comment


              • #8
                Samoja ajatuksia täälläpäinkin.

                Mikäs käytännön ero on tuon alkuperäisen hukkaportin ja sisäisen välillä?

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen irtonainen on parempi, kunhan liitos pakosarjaan on jouhea. Sisäisellä säästetään tilaa, mutta samalla menetetään hieman virtausominaisuuksia downpipessä.

                  Comment


                  • #10
                    Mulla oli tavote noin 350hp/450-500nm ja aika hyvin osu kohilleen ja vähän samat ajatukset alottaessa oli et ei ylimäärästä osaa vaiheta. suuttimet ja bensa pumppu ois vakiona ehkä just riittäny mut karala meinas et alkaa olla niin rajoilla et ei kannata kokeilla eli jos vähän vähempään tyytyy niin ei tartte niitäkään vaihtaa. mut se pakosarja kannattaa kyllä vaihtaa ku on niin järettömän olonen se vakio. Muistaakseni oli joku kosunen joka tuumas et jos rupee s2:sta virittämään niin ekana ottaa se pakosarja irti ja upottaa syvälle suohon et ei oo kenenkään haittona tulevaisuudes
                    Minkälainen on ajettavuudeltaan ja kulutukseltaan tuo sun mylly? Meinaan että osuiko säädot kunnolla kohdalleen koko alueella? Ja tuo pakosarjan vaihtaminen nyt oli tavallaan jo tiedossa, onhan se tosiaan aika uskomatonta suunnittelua.

                    Mullakin on ajatuksena että tässä nyt haalin kaikki osat ensin kokoon, ja yhdellä sessiolla sitten heitetään kaikki kiinni. Toisekseen olen miettinyt vakio putkiston säilyttämistä, mutta jos hitsailisi uuden downpipen kaasujen elämää helpottamaan.

                    Comment


                    • #11
                      Ja nyt kun ollaan asian ytimessä, niin mistäs tuollainen RS2-pakosarja löytyy helpohkosti? Ja onkohan joku kyläseppä jo taiteillut tuubisarjaa joka hyväksyy vielä vakion ilmanputsarikotelon kaverikseen?

                      Comment


                      • #12
                        Ei tää ABY niin paljon eroa hardwareltaan, etteikö noissa 3B viritopiceissa olisi näitä asioita käsitelty.

                        Halvin olisi jos tyytyisit 300hv,menisi lastulla(map),putkella,kartiofilsu,hukkiksen jousi. Toi 320hv maksaa jo kuitenkin suht saman kuin 420hv. Varsinkin jos vääntö täytyy alkaa tyhjäkäynnillä. Dahlbäck vaikkapa myy rs2 pakosarjoja.

                        Comment


                        • #13
                          Ei tää ABY niin paljon eroa hardwarelataan, etteikö noissa 3B viritopiceissa olisi näitä asioita käsitelty.
                          Lähinnä kiinnosti tuo tehotavoitteen saavuttaminen juurikin tarkoitukseen sopivalla raudalla, kun esimerkiksi jokainen muu topikki antaa vastauksen tyyliin "...se ja se turbo jolloin jää reilusti potentiaalia myös tulevaisuuden virityksiin". Nimenomaan tähän ei ole tarvetta, ja haluaisin löytää sen spekseiltään lähimpänä olevan raudan omiin tarpeisiin.

                          Comment


                          • #14
                            ns MTM pikkyhybridi olisi varmaan juur ja juur riittävä tuonne (noin 320). Softa, pikkuhybridi, putkistoa väljemmäksi niin se on siinä.

                            Voi olla vähän kiven alla löytää ja vastaavan rakentamiseen ei vissiin ole palikoita ihan joka nurkalla.

                            Comment


                            • #15
                              ns MTM pikkyhybridi olisi varmaan juur ja juur riittävä tuonne (noin 320). Softa, pikkuhybridi, putkistoa väljemmäksi niin se on siinä.

                              Voi olla vähän kiven alla löytää ja vastaavan rakentamiseen ei vissiin ole palikoita ihan joka nurkalla.
                              Onko tuon numeroarvoista tietoa? Juuri jotain tällaista infoa olisikin hakusessa.

                              Comment


                              • #16
                                Kun kerran ohjelman joudut teettämään, niin kannattaisi heti alussa ottaa yhteyttä viripajoihin(joista harkitset ohjelman ottavasi?) ja kysyä miten he kyseistä aihetta lähestyisivät. Ne kuitenkin ratkoo työkseen tuollaisia ongelmia.

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla on printti MTM:n vanhoista sivuista

                                  S2 230 PS Basis

                                  269PS Geänderte MTM-Motorelektronik mit Overboost (Verbrauchreduzierung ca. 10%)
                                  197kW 1.990,00DM

                                  303PS Wie 269PS Version mit zusäzlich geänderten Abgasturbolader
                                  222kW 6.590,00DM

                                  315S Wie 303PS Version mit veränderten Abgaskrümmer und vergrossertem Ladefuftkühler in Front
                                  232kW 8.990,00DM

                                  330PS Wie 315PS Version mit zusätzlicher Zylinderkopf- und Ventilbearbeitung
                                  243kW 11.750,00DM

                                  Kirjotin ihan itte paperilta \o/

                                  Vielä stepit 380 ja 420 tuossa, mutta en jaksa naputella. Näissä muistaakseni sitten 55/55 viivekuningas ahtimena.

                                  Pikkuhybridin mitat tietääkseni noin 47/50, vakiopillerissä 43/46. Kumpainenkin kutosen pakopesällä (pieni a/r, noin 0.5).
                                  Ilmeisesti vakioahtimesta saisi tuollaisen pyöräytettyä jotenkin koneistamalla pesät ja vaihtamalla akselin+kompurasiiven.

                                  Voit tiedustella esim lds-turbosta tai professional motorsista saako audiin bolt on ahtimen noin suunnilleen noilla 47/50 mitoilla.
                                  Jos MTM:n kaavan mukaan menee niin lisäksi RS2 pakosarja, kuuleri ja kannelle vähän muotoilua. Arvaan pelkiksi seetitöiksi tuota kansihommaa. Itselläni parani virtaus huomattavasi pelkällä seetityöllä ja kanavien putsauksella. Arvaan, en tiedä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    No mites Petri jos vertaa sitten tuollaista Garretin GT28 kuulista ja vaikkapa juuri em. MTM:n versiota, niin onkos tosiaan tilanne se että tuo GT28RS kannattaa kammeta konehuoneeseen, vaikka siitä ei koko potentiaalia hyödynnäkkään? Tarkemmin sanoen siis, ahtaako tuo Garret kuitenkin jo niin alhaalta, että alaväännöissä ollaan jopa vastaavassa tilanteessa kuin tuollainen vanhempi KKK? Eli meille jäisi ahtimen puolesta potentiaalia, vaikka mistään ei edes tingittäisi?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Loppui just tietotaito. Joku muu ehkä osaa tuohon jotain sanoa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Loppui just tietotaito.
                                        Ja kun kuvittelin että tätä tilannetta ei voi koskaan saavuttaa. =)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Uh. No peruutetaan vähän, että ei osakkeet laske: En tunne tietäväni tarpeeksi ahtimien mitoituksista suositellakseni kenellekään muulle mitään :)

                                          Unohtui tuolta mainita, että kiinnostuin joskus Vollen 60R mallin (300hv tehtaalta) K24:stä. Se on muistaakseni 46/52 ja sillä on jarruteltu melko isojakin lukuja ruottin maalla.

                                          Kompura volvoahtimessa on hyötysuhteeltaan parempi, kuin vanhoissa, 74%. S2 = 70%, RS2 = 72% eli vähemmän lämpöä, enemmän ilmaa. Btw 10v koneissa K26 tyypillisesti 64%

                                          Miinuspuoli on sitten se, että vollen ahtimessa on ns mitsulaippa pakosarjaa vasten, integroitu portti, integroitu bypass kompurakotelossa. Uskoisin, että joku turbopaja osaisi sorvata audin vakiopesästä tuohon volvon ahtimeen sopivan ja siinä olisi sitten melko hyvä bolt-on ahdin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ite oon ajellu MTM:n pikkuhybridillä varustettua pakettia joka anto 300Hv / 500Nm. Paketti heräs melko tasan tarkkaan 3 tonnissa, sen alapuolella melko kuollut. Sitä kun vertaa nykyiseen pakettiin jossa GT2871 (kuten 28RS mutta isommalla kompuralla), niin kyllä tuo kuulis kivammin alhaalta herää.

                                            Tässä vähän numeroarvoja, pikkuhybridin tiedot perustuu AP22-kiihtyvyysanalysaattorilla mitattuun dataan ja siitä laskettuun tehon sekä vääntöön

                                            GT28RS:n arvot laskettu kompurakartan perusteella

                                            MTM pikkuhybridi, maksimipaine 1,6bar:
                                            RPM / Hp / Nm
                                            6000 285 324
                                            5500 297 375
                                            5000 280 395
                                            4500 244 430
                                            4000 238 465
                                            3500 244 486
                                            3000 160 375
                                            2650 77 205

                                            GT28RS
                                            RPM) / bar / Hp / Nm
                                            7500 / 0,90 / 365 / 342
                                            7000 / 1,25 / 399 / 400
                                            6500 / 1,30 / 403 / 436
                                            6000 / 1,50 / 403 / 471
                                            5500 / 1,60 / 387 / 494
                                            5000 / 1,60 / 359 / 504
                                            4500 / 1,60 / 330 / 515
                                            4000 / 1,60 / 293 / 515
                                            3500 / 1,40 / 238 / 477
                                            3000 / 1,20 / 188 / 440
                                            2500 / 1,00 / 132 / 371
                                            2000 / 0,30 / 67 / 237

                                            Comment


                                            • #23
                                              Aika eksoottinen asetelma. Tietysti nuo arvot ei ole täysin vertailukelpoisia, mutta jos suuntaa-antavat faktat näkyy tuosta, niin kyllähän tuo Garretin kuulis taitaa olla aika ylivoimainen laite. KKK:n valintaa ei kyllä moni numeroarvo puolla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Noi 28RS:n laskennalliset huipputehot on sitten hyvinkin äärimmäisellä ylärajalla, 380 lienee käytännössä lähempänä todellista maksimia ko. ahtimelle.

                                                Jari kanssa melkoisen samaa mieltä siitä kumpaan ahtimeen kallistuisin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuossa tuijottelin tuota Tepon laittamaa 28RS saraketta, ja totesin että jos paineen rajaa karkeasti välille 1.3-1.4bar kuvaajassa käytetyn 1.6:den sijaan, niin vääntökin voisi olla vielä jopa orkkis-veivi sektorilla?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Juuri näin, 1,3barilla max 460Nm
                                                    yli 400 Nm 2900-6500 rpm,
                                                    max teho 1,1bar / 7000 rpm / 375 Hp

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Juuri näin, 1,3barilla max 460Nm
                                                      yli 400 Nm 2900-6500 rpm,
                                                      max teho 1,1bar / 7000 rpm / 375 Hp
                                                      Hemmetti, tässähän alkaa viisastumaan. =)

                                                      ..ja köyhtymään ...Uskon että myin juuri itselleni uuden ahtimen.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Onkohan kukaan jo kokeillut tuota GT28RS-ahdinta turssivitosessa? Käytännön kokemukset kiinnostaisivat kovasti.

                                                        Joskus tuon kompurakarttoja tutkiessani, niin ala-/keskialueahdot jäivät aika miedoiksi, taisivat olla jopa Tepon arvoja alemmat, vaikka muuten samassa linjassa kylläkin. Mitä VE:tä olet Teppo käyttänyt laskuissa? K24:sen tarjoamat alaväännöt taitavat kuitenkin jäädä saavuttamatta ja kompuran sakkaaminen voi olla ongelma (riippuu tietenkin turbiinista).

                                                        Toinen asia joka askarrutta on se, sopiiko tuollainen diskoperuna pikkukoriseen vakiosuodattimen (ja vakio/rs2-pakosarjan) kanssa?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kyllä nuo alapään paineet mielestäni ihan nätisti kompuran kartalle osuvat, kaivoin vielä uudelleen garretin sivuilta tuon kompurakartan ja tarkistusten jälkeen päädyin tällaiseen lopputulemaan:

                                                          http://www.audiclub.fi/kalske/CompressorFlowMap28RS.xls

                                                          Käytetyt VE-arvot on hinkatulle kannelle.

                                                          Ala- ja yläpäät on kompuran rajoilla, keskirekisterissä varaa nostaa paineita.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Meitsin laskelmissa olikin huomattavasti konservatiivisemmat VE-arvot ja hieman korkeampi lämpötila, siitä tulee tuo ero.

                                                            Tuosta Tepon plotista näkee myös sen että tuo (kuvitteelinen) viilattu kansi virtaa yläpäästä liiankin hyvin noin pienelle turbolle -> ahtoja on pakko laskea. Huonommin virtaavalla kannella ahdot voi pitää korkeammalla eikä huipputehossa juurikaan ole eroa, nousee toki korkeammalle kierrosluvulle.

                                                            Kannattaa kuitenkin pitää mielessä että nämä laskennalliset tehot ja väännöt ovat hyvinkin teoreettisiä, eivätkä esim. ota huomioon kompuran hyötysuhdetta ollenkaan. Tuo kompuran hyötysuhde kuitenkin on jotain ihan muuta kuin 100%, eteenkin kun liikutaan sakkausrajan lähistöllä -> Imuilman lämpötila nousee entisestään. Reilu välijäähdytin auttaa toki tuohon ongelmaan.

                                                            Ja jotta menisi vieläkin monimutkaisemmaksi, niin nämähän plotit eivät ota pakopuolen toimintaan ollenkaan kantaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X