Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T ABT 215hp kit - vain 0.7 bar max? Mitäs?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

1.8T ABT 215hp kit - vain 0.7 bar max? Mitäs?

Hei,

Paineiden hukasta on puhuttu tällä foorumilla, mutta vielä kysyn guruilta kommentteja ;)

Paineet siis max 0.7 bar ja putoaa 0.5 bariin kierroksien noustessa. Mulla siis ABT:in 215hp setti kiinni ja auto A4 1.8T quattro Avant '97.

Itse zekkasin juuri kaasuläpän, dumpin, paineiden ohjaus-venttiilin ja ahtimen (painekello ohjaus tukkoon -> yli 1.5 bar) se ahdin oli siis kunnossa. Dumpin letkun ja bensasäätimen letkun vaihdoin myös.

Mulla tuli Audilla testeriin herjaa kaasuläpästä (ei pystynyt sopeutumaan ja sen viallisuutta epäili paineiden kadon syyksi Espoonlahden Audihuolto). Sen sitten putsasin itse ja toimikin sen jälkeen. Siis ei?

Tuo öljymoska ja huohotus tahmat saattavat kuitenkin olla jotenkin syynä tähän, koska kaasuläppäkin oli likainen?

Yx juttu tuli mieleen, että mulla oli ilmasuodattimen kotelon tiiviste 1/2 vuotta sitten vuotanut sisäänsä pakosarjan puolelta jotain öljyätahmaa+pölyä. ABT:n vapari suodatin oli ihan öljynen ja tukossa. Oisko sen läpi myös päässyt jotain tahmaa MAF:iin? Sitä en ole putsannut ja zekannut.

(lisätty)
    - - -
    Putkistoja en ole myöskään koeponnistnut, mutta vastaava vika toisessa samanlaisessa autossa (myös ABT 215hp), josta putket koeponnistettu ja niissä ei vikaa.
    - - -

Mistä seuraavaksi hakis vikaa. VAG-COM on lainassa ja sillä vois katsoa jotain. Ainakin näyttää että kaasuläppä aukeaa vain 85%. Itse asiassa kamun tuunattu 2.3 Saab turbo näyttää kanssa vajaata arvoa ja siinä autossa ei ole mitään vikaa? Kuuluuko kenties olla vajaat arvot ja millä perusteella.

Auttakee miestä mäessä =)

(lisätty)
    - - -
    Audihuollossa (ei tätä vikaa tutkimassa) totesivat että kaasupolkimen painaminen (tyhjäkäynnillä vapaalla) ei anna normaalin terävää vastetta koneesta, siis kierrokset eivät nousseet normaalin herkästi, kuten normaalissa 1.8t:ssä saati sitten chipatussa. Kertooko tuo yhtään mitään lisää?
    - - -

kenties ahtovuoto? kannattaa paineistaa,jos et vielä tehnyt..
    mulla samalla lastulla ahtaa 1.4bar

Comment

Katsoin MAF-arvot ja 160g/s max. Sen mukaan laskennallisia tehoja 200hp, mutta kun ei tunnu siltä? Ja miten noi paineet on niin matalat - mittariko rikki?

Ei uskois, koska aikaisemmin kun irrotin hukkaportin letkun, niin iloisesti rävähti paineet reippaasti yli kilon (n. 1.5 ja ylikin) samalla mittarilla ja auto liikkui ihan toisella tavalla - kunhan kokeilin pikaisesti, en aio rikoa;)

Audilta tänään kävin kysymässä, josko voisivat katsoa 'vikaa', mutta harmiksi mun tuttu oli lähtenyt firmasta ja huoltopäällikkö sanoi, että eivät mielellään koske lastutettujen autojen vikoihin??? Se siitä sitten...

Seuraavaksi soitto Königille, joka tuon aikoinaan asentanutkin...

Comment

Eikö tuo ahtovuotoehdotus ollut ihan hyvä? Jos ilma pääsee jostain ulos mitataan sitä kulkuun nähden liikaa "sisään". Vuoto voi olla sen verran pieni että portti disabloituna jaksaa silti sysätä.

Comment

Jep. Ei vielä tehty, mutta tehtävä! Tällä foorumilla myös toinen samanlaisella setillä varustettu auto, missä ihan sama vika. Omistaja oli jo koeponnistanut omansa, eikä vika ollut vuoto.

Eihän tuo kuitenkaan tarkoita, että mulla ei olisi vuotoa... ;) Letkuja kyllä jo uusittu, mutta täytyy koeponnistaa vielä.

Oliko se niin, että kaljapullolla imuputki tukkoon ja sitten ilmaa imusarjaan 'dupin'-letkun lähdöstä (siis imusarjan päästä imusarjaan;).

Jos tässä vanhemmassa 1.8T:ssä ei ole painetunnistusta ECU:lle, niin kuinka yliahto-vikakoodi voi tulla logiin??? ;) Siis sellainen tuli, kun hukkaportin letkun otin hetkeksi irti. Eikös tuo myös kerro, ettei vuotoa putkistossa ole!!! Auto oli reipas ja terävä reagoimaan tuossa 'testissä'.

Kuinkas MAF testaaminen, jos vaikka irroittaa liittimen ja katsoo onko muutosta? Mitä tapahtuu? Ok, testaan... ;)

Olen lukenut että lambda-anturit saattavat oireilla, vaikka eivät anna vikakoodia. Kuinkas niiden testaus? Voiko muute aiheuttaa kys vikaa.

Comment

Voiskos joku vilkaista VAG-COM:illa, kuinka paljon kaasuläppä aukeaa kaasupohjassa!? Jotenkin päädyn hissukseen tuohon kaasuläppä-vikaan! Omassani vain 85% auki, kun kaasupohjassa!

Tämän eräässä vaiheessa jätin huomioimatta, koska kamun toimiva 280hp Saabi näytti samaa arvoa 85% täyskaasulla.

Comment

Oletkos sopeuttanut kaasuläpän?

Comment

Juu, sitä tarkoitin tuolla ylhäällä kaasuläpän tarkastuksella. Se herjasi logiin vikakoodia ja putsaus auttoi, jotta sopeutus onnistui. Ei ole koskaan nykinyt yms

Comment

Mulla oli samaa vikaa samalla setillä. Huollossa mittasivat paineet 0.6bar. Königillä käskivät tehdä kaasuläpän sopeutuksen.
                  Perstuntumalla en huomannut mitään eroa, enkä mittauttanut paineita toimenpiteen jälkeen. Mutta dynolla irtosi yli 200 pollea. 2500rpm:n jälkeen vääntökin oli yli 300Nm.

Comment

Kiitos kommentista (olet sitten kolmas tapaus=).

Kumma juttu tuo? Voiko dyno valehdella? ;) Olen aivan varma, että mulla tehoja ei ole mitä luvataan (vai olenko enään mistään varma... peppu varmaan turtunut?=)

Täytyy katsoa onboard G-Techillä omat tehot, koska ilmamäärä on kuitenkin 150g/s ja sen pitäisi vastata 200hp, mutta en siltikään suostu uskomaan! Onko sulla laittaa dynokäyriä? Mittasivatko muuten dynossa ahtopaineet? ;)

Jos laitan omastani hukkaportin kiinni ja painemittarin mukaan ahdot nousee yli kilon, niin silloin vasta tuntuu siltä, että 215hp puhuu ja ollaan about missä pitäisi (tämä vain varovaisesti tehty lyhyt kokeilu;). Mutta ihan erilainen pirteä kulkine silloin....

Jonkun verran olen siis rakennellut turboautoja ja ajellut, joten luulisi jo jotain tietävän pers'tuntemallakin, mutta ehkä mä vain olen tottunut tähän... =)

Ja vielä sekin, että aikaisempi kulkine (Toyota 1.6 'omaviriTurbo stage I'), jossa oli about sama tehopainesuhde, kulki huomattavasti paljon paremmin! Siis 1100kg/170hp=6.4kg/hp vs nykyinen B5, joka pitäisi olla about 1350kg/200hp=6.75kg/hp. Sittemmin Toitsussa oli +300 ja ehkä mä taas alitajunnassa vertaan siihen? ;)

Mutta jos en, niin 6.4 vs 6.75 - ei järisyttävän suurta eroa???

Timo

Comment

Hukkaporttivirillä saat alas julmat väännöt, mutta ei vaikuttane huipputehoihin paljonkaan, koska ahdin ei yksinkertaisesti jaksa kierroksilla enempää ilmaa sinne pukata.
                      Siitä fiilisero. Tuskin vedossa eroa huipputehon kierroksilla perstuntumaltakaan. Olisko noin 6000rpm?

Comment

Kyllä mulla tuo dynolappu on ja scannerikin, mutta kuinka tuon kuvan sitten sais tänne niin siitä ei ole kokemusta.
                        Itsekin aikoinaan epäilin tehon puutetta, kun vertasin edelliseen Volvo T4:een. Mutta se taas on senverran kevyempi, ettei luotettavaa vertailukohtaa saanut.
                        Kaverini joka on aika paljon häärännyt jos jonkinmoisen auton kanssa, huomasi kyllä eron vakioon.
                        Itse kyllä suosittelisin käymään dynossa, niin tietää ainakin varmuudella jos tehoa on kateissa.
                        Ahtoja ei ole mitattu huollon mittauksien jälkeen, missä ne saivat 0,6bar.
                        Olen jälkeenpäin miettinyt että ovatko edes mitanneet niitä, vaan käyneet vain koeajamassa ja kun auto ei ole ainakaan tuntunut alitehoiselta, niin kirjoittaneet vain että paineet ok. En nimittäin saanut tuosta mittauksesta mitään virallista paperia.

Ps. Mulla näytti olevan huipputehon kierrokset 5152rpm

Comment

Mullahan on sama ongelma <-

dynokäppyrä tuossa: http://www.iki.fi/~harald/audi/mig2.png

Eikös sen väännön tulisi olla yli 200Nm @2000rpm? Rupean arvailemaan hukkista, kun ei
                          sen ohjausletku irrotettunakaan antanut enempää painetta pyttyyn.

Mutta hiljaiseloa tässä päässä kunnes keretään kattomaan mitä sen on syönyt.

Comment

Kävinpä sitten G-Techillä ajelemassa. Siis vain suuntaa antava, kuten itse asiassa lähes kaikki Suomen dynotkin =) Eikös tuulilasiassa tai josain ollut muutama vuosi sitten vertailu, missä ajelivat lähes kaikki Sumen dynot läpi samalla autolla ja keksimäärin 5-10% antoivat kaikki dynot arvoja yläkanttiin...;) Mene ja tiedä?

Anyway, laitoin G-Techiin auton painoksi 1415kg, vaikka 1440 kg lukee otteessa, kas kun tankki oli puolillaan ja en tiedä miten tuo paino on mitattu, kuskin kanssa?

Anyway...
                            Ahdot 0.7bar max->
                            - 146 hp pyörästä (ilmanvastus siis mukana)
                            - 0-60mph oli 7.05 ja vartti 15.35s / 148km/h(92mph)

Hukkiksen ohjaukseen tiukka ahdistus (lähes tukkoon) -> 1.3 bar max, mutta laski 0.9 bar kierroksilla.
                            - 160 hp pyörästä
                            - 0-60 mph oli 6.7s ja vartti 15.05s / 151km/h (94mph)

Meno myös tuntui perstuntumalta napakammalta, vaikkakin tietty 'pehmeys' ja kuminauhamaisuus edelleen mukana?

Koneessa siis arviolta 182hp ja 200hp (20% mekaniikan ja ilmanvastuksen hukka huomioiden).

Ei siis olla siellä missä pitäisi, jos jopa auton paino ilmoitettu alakanttiin. Miksi paineet hukassa? Epäilen vuotoa ennen ahdinta, siis kuumalla puolella. Sellainen aiheuttaa väännön puutteen ja lievän tehohukan kierroksilla.

Kävin m. viikko sitten (ennen tätä testiäni) Pro-Molla ponnistamassa painepuolen, kun ajattelin, että siellä myös muuta osaamista enemmän. Ei löytynyt vuotoja, eikä MAF:ssakaan vikaa (kokeilitiin jopa toisella MAF:lla). Mutta kommentoi tuohon vuotoepäilykseeni, että vuodon pitäisi kuulua. Tässä nyt mietin, että mistäs jos vähän vuotaakin suoraan pakoputkeen? Aikas hiljaista olisi ulospäin...

Comment

Käyppä autosi kanssa puntarilla, vaikka kaatopaikan portilla. Olen varsin vakuuttunut että kuskin kanssa saat arvoksi 15nn tai jopa 16nn.

Comment

Niin olisi hyvä tietää tarkka paino, jotta epämääräiset ja vain suuntaa antavat mittaukset olisivat edes hiukan tarkempia ;)

Jos siis painoa enemmän, kuin nyt niin silloin tehoarvio kasvaa... mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että ahtoja ei ole tarpeeksi ja että vasta 1.5 bar ylitys antaa virhekoodin logiin. Joten kyllä tuo ahtojen metästys on paikallaan ja kertoo myös puuttuvista hevosista ja väännöstä.

Mietin vaan, että kuinka paljon esim. mckela:n tehot kasvaa, jos 0.8 bar:lla on saanut penkissä 204,9Hp/5152rpm ja 332Nm/3231rpm??? Siis jossain tässä nyt on epäjatkuvuuskohta olemassa, jota en ole löytänyt tai en ymmärrä ;)

mckela:n topikki täällä (Tii lok 11, 2005 19:08):
                                http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ghlight=#84820

- - -
                                Lähetetty: Tii Lok 11, 2005 19:08 Viestin aihe:
                                --------------------------------------------------------------------------------
                                Nyt auto on käynyt huollossa, missä tehtiin perussäädöt uusiksi ja just tulin dynolta, mistä saatiin lukemiksi 204,9Hp/5152rpm ja 332Nm/3231rpm elikkä lastu on ja tuntuu toimivan =)
                                - - -

Comment

Kyllä mullakin oli usko koetuksella, ennenkuin sai mustaa valkoselle, niin tietysti jos penkkitulokseen on luottaminen. AudiTQ: Olisko sulla jokin s-posti osoite, niin voisin lähettää tuon mun dynokäyrä kuvan?

Comment

Pitääkö VAG-COM:in näyttää 'throtle' tai 'full throtle' kun kaasu on pohjassa, mulla lukee että 'part throtle'? Ihan kuin 'täyskaasu' ei aktivoituisi?

Siis operation mode kentässä idle/throttle/enrich...

Comment

Eikös se ollu niin että tuo enrich tulee vasta sitten jos ECU pitää sitä tarpeellisena. Eli täyskaasutunnistinta
                                      ei ole.

Comment

Vika tais löytyä, vaan ei vielä korjattu, kun on hankalassa paikassa. Ilmeisesti siis hukkaportin tanko löysällä.

Se liikkuu sivusuunnassa - ei sais liikkua yhtään, vertasin jopa irtonaiseen vastaavaan ahtimeen ja näin on! Johtopäätöksenä, että vähintään tangon lukitusruuvi on auennut. Jolloin kompressorikotelossa oleva hukkaportin läppä on koko ajan hiukan auki ja vuotaa pakopaineita ahtimen ohi.

Tämä selittää lievän alaväännön puutteen, tehojen vajauksen ja tavoitepaineiden hukan. Toivottavasti siis vain tanko löysällä. On tosi hankala paikka päästä käsiksi ilman ahtimen irroitusta, mutta viime kädessä sekin ilmeisesti suht helppo operaatio.

Uskon että sama vika tuossa toisessa ilmoittautuneessa ABT215 Audissa. Sen dynokäppyröiden mukaan 1500rpm kohdalla n.100Nm vääntöä hukassa (n.80-90Nm), 2000rpm kohdalla n.130Nm hukassa (130Nm) ja tästä eteenpäin n. 40-60Nm vajausta. Hevosiakin puuttuu koko kierrosalueella n. 30hp. Tuntuvia lukuja!

Comment

Onko kenelläkään käsitystä siitä miten kauan turbon irroitus kestää? Olettaen että pultit aukeavat.

Ja elsan ohjeen mukaan tulisi irroittaa alasuoja, onko tosiaan ei-ilmastoidussa autossa tarpeellista? Saako
                                          siis ahtimen öljyn paluuputken ja tukitangon irroitettua ylhäältä? Helpottaisi jos ei ylös tarvitsisi nostaa.

edit: Kenelläkään kokemusta tuon hukkiksen ropaamisesta ahdin kiinni autossa? Pääseekö alakautta
                                          kiertämään niitä muttereita jos vetarin lämpösuojan ottaa pois?

Tuossa joku ohje: http://www.iki.fi/~harald/audi-turbo.pdf

Comment

Jahas, tuollainen löytyi:

http://www.audiworld.com/tech/eng27b.shtml

Ohjeaika turbon vaihdolle 4h 15min, mustikkapiirakalla.

Comment

Onko arvon raadin mielestä tuo katti tukossa?

Klik (kuva ylösalaisin, koko 700kB)[/url]

Comment

Ei näyttäisi minun mielestä olevan. Näkyykö rei'istä läpi?

Comment

En edes yrittänyt katsoa kun se katti oli autossa kiinni. Aika mustaa on varmaan siellä takana, joten yrittämälläkään
                                                  jää varmaan epävarmaksi tuo että näkeekö vaiko ei?

Sitten lambdan vaihto, ollut pöydällä kuukausia tässä vieressä..Eiköhän niitä 1bar+ saada tässäkin
                                                  aikaiseksi tällä haulikkoammunnallakin.. :)

Comment

No, nyt on siis ahdin vaihdettu ja välillä (kolmosella ja vitosella) jo lupailee ahtoja. Ajaminen on paljon
                                                    paljon mielekkäämpää kun auto liikahtaa jo 2krpm kohdasta vain kaasu painamalla. Olisipa talviliukkaissa
                                                    ollut tämä alavääntö }:) Edit: lupailee niin pomppaa 1.1-1.2bar, mutta harvoin ja vain pitkässä vedossa.

Mutta, ahtaa edelleen siinä 07-0.8bar. Ahdin oli "ok-kunnossa" ja tänään on sitten vaihtanut nelinapa-
                                                    lämpöanturin, lambdan sekä öljylämpöanturin. Aikaisemmin vaihdettuja ovat N75 sekä 710N (WGFV ja
                                                    bypass). Olen siis koeponnistanut mutta minä en ainakaan osannut paikallistaa suhinoita. Pitäisi varmaan
                                                    mennä Jyrkin puheille lakki kourassa?

Ajoin äsken pari vetoa pienemmillä vaihteilla (en muista blockeja, mutta nakutusvoltit ehkä, sekä toinen
                                                    kuva on wastegate arvoja:

http://www.iki.fi/~harald/audi/vag-knock-retard.png (edit: takaa lukee että group 024)

http://www.iki.fi/~harald/audi/vag-wastegate.png (edit: takaa lukee että group 025)

Osaisiko noista ehkä sanoa jotain? Toisessa kuvassa pyynnit kuormalle (ovatko suuttimien
                                                    aukioloaikoja?) sekä tavoitetut kuormat. Sininen viiva on WGFV käyttöprosentti. Mikä mättää kuvassa?

Onko nyt seuraavana uuden MAFin kokeilu, sekä perusteellinen vuototarkastus?

Voinko ajaa jotain toista lokia edesauttaakseni ongelman löytymistä?

edit: lambda on herjannut joskus, mutta nyt sekin on vaihdettu (VPV-motorracing) ja viat nollattu
                                                    pois.

Comment

Nyt on sitten toinen lastu kokeilumielessä kiinni, ei vaikutusta ahtopaineisiin. Kunnolla tehty vuotomittaus ei
                                                      myöskään kertonut suhinoista vaan paineet pysyi hyvin.

Lambda korjaus on hiukan korkea 10%+. Sehän saattaa tarkoittaa että MAF mittaa väärin, tai sitten että
                                                      nykyinen VPV:ltä hankittu lambda on hiukan erilainen? AudiTQ vaihtoi MAFin ja hänellä edelleen lambda-
                                                      korjaus korkealla. Mielenkiintoista. No, ehkä MAF vaihtoon niin sitten on kaikki tehty :) Tai kokeillaan vaikka
                                                      ultraäänipesuria ensin.

Asiantuntijan mielestä hänen persdynonsa sanoi että auto nyt kyllä kulkee sen verran mitä pitää. Ehkä
                                                      puheet 1.2-1.4bar ahdoista saa ottaa suolan kera? Seuraavaksi penkkiin kiinni tarkastamaan mitä se nyt
                                                      sanoo. Ja samalla tai sitten sen jälkeen kannattaisi varmaan oma persdyno kalibroida. :) Ja onhan tässä
                                                      aikaisemmissa säikeissä tullut ilmi että paineet eivät välttämättä mene yksyhteen tehojen kanssa .

Comment

Working...
                                                      X