Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbon huolto/korjaus kotikonstein?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Turbon huolto/korjaus kotikonstein?

    Kannattaako otsikossa mainittua toimenpidettä yrittää kotikonstein? Tarviiko erikoistyökaluja/osaamista? Mulla on audissa paikallaan huoltoa vaativa ahdin(ässän K24), ja toinen vastaava on irrallaan. Eli periaatteessa en häviä mitään vaikka yrittäisinkin. Ihmisten tekemiähän ne nuokin on, että siinä mielessä...

    Ahin vuotaa öljyä ja välyksiä on jokasuuntaan. Otin molemmat päädyt pois, ne näyttäis ehjältä. Lopullisesti päätyjen kunto selviää puhallus reissun jälkeen. Siipipyörät näyttää myös ehjiltä, ne on kylläkin edelleen paikallaan. Seuraavaks pitäs löytää räjäytyskuva ja jotain ohjetta että miten hommaa kannattaa jatkaa.
    Linkkivinkkejä, vinkkejä ilman linkkejä ja muuta spekulointia?

  • #2
    Riippuu paljolti siitä mitä meinaat sille tehdä? Kotelot siihen kyllä voi vaihtaa (tietääkseni) mutta jos meinaat siipiä ym aksellilla olevaa tavaraa vaihtaa niin ei hyvää tule. Se akseli osineen kun pitäisi saada tasapainoon, ja niitä vehkeitä ei joka tallissa ole.

    Comment


    • #3
      Se runko eli keskiosa on kallis siinä turbossa ja voi olla kulunut pilalle mikäli paljon välystä, ne päädyt miksikään menee jollei ole ottanu siivet kiinni(tai voi tulla halkeamia,mut kait harvemmin sentään). Onko toisessakin pahasti välyksiä? Ne laakerit(liuku) ei paljoa maksa esim. HT-Tunella jos haluat sen itse tehdä. Mutta tasapainotus pitäis tehdä sit vielä.
      Kertomukseni perustuu turbohuollossa kuultuun : )

      Comment


      • #4
        No emmä tiä, kaveri on ollu aikoinaan sisu-diiselillä töissä ja se kertoi että ei siinä mitään painotuksia tarviis jos käyttää samoja romuja jotka on joskus sinne laitettu ja painotettu.
        Eikä tuossa paikallisessa ammatti-pajassa tietääkseni mitään painotuskoneita ole, tosin en tiedä teettävätkö hyö ne hommat jossain muualla. Mutta paljon sielläkin noita rakennellaan ja huolletaan.
        Ahin pitäs laakeroida ja tiivistää. Ainakin. Eli kyllä se pitää palastella ihan muttereiksi.

        Pari eri nissanin turboa oli joskus pöydällä ja niissä oli tapansa mukaan pakopuolen päädyt aina halki, mutta hyvä jos ei näissä ole tapana.

        Mut tässä pitää taas muistaa pari juttua:
        Vimosen päälle tehty ahdin maksaa paljon ja kestää satoja tuhansia kilometrejä, kotitekonen ei maksa eikä sen tarvi kestää kuin kymmeniä tuhansia.
        Ja K24 on tuohon moottoriin pieni. Tämän hetken budjetti estää laittamasta kerralla kunnolla, joten nyt pitää saada vehkeet toimimaan ja sit taas mennään näillä eväillä sen aikaa kunnes jotain hajoaa tai on paalua vireistää.
        Siitähän se ajatus sitten lähti: teen ite ja säästän! :D

        edit: ja niin, voihan sen painottaa jos se sitä vaatii. Mut kaikki mitä voi ite tehä on itelle mukavaa räpläystä ja oppimista ja taloudellisesti kotio päin.
        Rungon välyksiä en oo mittaillu, eikä pysty siitä mitään sanomaan koska akeli on vielä paikoillaan

        Comment


        • #5
          No minäkin käytän paljon tuota "teen itse ja säästän" juttua, mutta noissa turboissa sitä en oikein uskalla. Ehkä siksi että ne on niin pirun työläitä vaihtaa ;)

          Mutta tuosta tasapainotuksesta, aika tarkkaan saat ne vanhat (ehjät?) osat laittaa takaisin samaan asentoon keskenään että tasapaino säilyy. En usko että kahdesta turbosta kootut osat menee kovin lähelle tasapainoon itsestään. Se kun pyörii siellä sen verran reippaasti (biturbon hyrrät kuulemma jopa yli 180 tuhatta kierrosta/min)

          Comment


          • #6
            Selvyyden välttämiseksi mainittakoon, että tarkotuksena ei ole sekoittaa useamman ahistimen osia keskenään. Auto on ajossa vinkuvalla hyrrällä ja toinen on remontissa. Sitten pikainen swappaus ja vehkeet taas liikenteessä, auto tuskin huomaakaan olleensa remontissa ;)

            Comment


            • #7
              Liekkö näin OT tällä palstalla suotavaa, mutta yritämpä kuitenkin.

              Onko sulla JariN tietoa, että onko tuo 24 samalla pakosarjan laipalla kun garrettin to3? Ja mihinkäs tehoihin tuollainen hyrrä jaksaa puhaltaa 2v/cyl moottorissa?

              Comment


              • #8
                itsekkin tuli tuota tee-se-itse menetelmää harkittua kun tilasin korjaussatsin tuohon kkk:n ahtimeen. Mutta taitaa olla parempi käyttää paikallisessa turbohuollossa, siellä on enemmän kokemusta huollosta.
                Eikä ole edes kallis osien laitto ja luultavasti myös tasapainotus, 170?!

                Tuommoinen satsi tuli(vasemman puoleinen omaan turboon)


                Comment


                • #9
                  Pete, tuolta löytyy tarkempia ahtimien tyyppejä/tietoja ja siltä pohjalta tiivisteiden kuvia mittoineen, joten josko sieltä selviäis?
                  http://www.turbomaster.info/eng/

                  Hannu, paljonko tollanen setti kustanti/mistä? Tai onko sulla noita lisää?

                  Comment


                  • #10
                    Tuo kkk:n(K26) sarja on 360 laakereilla ja maksaa n.125?
                    garretin T25 korjaussarja 93?
                    Itse siis tilasin meiltä sen :)
                    Saan hommattua korjaussarjoja ja osia turboihin.

                    Comment


                      #11
                      Oulussa kysäisin oman ahtimen huoltoa kkk24 (350?) kallis? turbo irrotettuna.
                      itselläkin välystä tahtoo olla ja öljyä tihkuu cooleriin.

                      Comment


                      • #12
                        Mitä tuo "360" laakeri tarkoittaa? Täältä löysin kyllä tietoa, ja tuolla puhutaan prikasta ja laakerista asteina.

                        Comment


                        • #13
                          se tarkoittaa juurikin tuota thrust-bearing washer en muista suomennosta tuosta.. eli normaasti on tuo 270asteinen. Minun sarjassa siis täysi kehä eli voitelee 360asteen alueelta, eikä 270asteen.. jos joku vähän selvemmin tuon selittäisi :)

                          e: nyt muistin sanan eli painelaakerin rikkahan se oli..

                          Comment


                          • #14
                            Käytännössä pitäisi kestää hiukan korkeampaa ahtopainetta paremmin kuin 270astetta.

                            Comment


                            • #15
                              omassa KKK26/27 hybridissä on luultavasti 270laakerointi, koska turbo on nyt jo väljä ja ahtopaineet on 1.5bar. Turbo ei ole kuin 40-50tkm ajettu eli aika äkkiä meni väljäksi.. eipä sitä ole kyllä säälittykkään. Jospa tuo 360laakerointi pidentäisi turbon ikää vielä..

                              Comment


                              • #16
                                Oulussa kysäisin oman ahtimen huoltoa kkk24 (350?) kallis? turbo irrotettuna.
                                Hinta sama Lahdessa,Riikosella. Halvempiakin lienee. Itse kyllä teetätin Lahdessa Turbohuolto Riikosella.

                                Comment


                                  #17
                                  Laakerit kuluu vain silloin kuin niillä ei ole riittävää voitelua. Koska akseli on öljykalvon keskittämänä laakerissa pienikin epätasapaino jatkuvasti >100 trpm pyörivältä akselilta riittää aiheuttamaan öljykalvon rikkoutumisen -> kuluminen alkaa.

                                  Eli "tein-itse-säästin" asenteella sen puhaltimen saa kyllä pyörimään mutta miten pitkään se pyörii onkin toinen juttu. TI ratkaisu on sillä kertaa halvin mutta pitkässä juoksussa... Suosittelen ottamaan yhteyttä asiantuntevaan turbohuoltoon jos pitempi-ikäistä ratkaisua haluaa. Jos Kuopion seudulta etsii niin paras tietotaito näistä härveleistä on Fin-Turbo firmalla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Rohkenen olla hieman eri mieltä. Pieni epätasapaino rikkonee akseleita tai jotain muuta enemmän kuin kuluttaa laakereita. Hyvää öljyä tarpeeksi, rauhallinen lämmitys ja kunnon jäähdytys ennen tumppaamista. Siinä lienee pitkäikäisen laakerin salaisuus kohtuullisien tuottojen ohella.

                                    Jos olen väärässä, kuulen mielelläni, miksi.

                                    Comment


                                      #19
                                      Rohkenen olla hieman eri mieltä. Pieni epätasapaino rikkonee akseleita tai jotain muuta enemmän kuin kuluttaa laakereita. Hyvää öljyä tarpeeksi, rauhallinen lämmitys ja kunnon jäähdytys ennen tumppaamista. Siinä lienee pitkäikäisen laakerin salaisuus kohtuullisien tuottojen ohella.
                                      Nämä öljy, jäähdytys- ja lämmityskäytöt antavat ahtimelle edellytykset kestää jos se sisuksiltaan siinä kunnossa että se voi kestää. Yleensä asiat on kunnossa jos ahdin on uusi / turbohuollossa kunnostettu. Mutta onko näin jos TI mies on sen kunnostanut. Autotallissa ei vaan yksinkertaisesti ole tarvittavia välineitä tuohon hommaan...

                                      Öljyhän toimii tuossa voitelu-, jäähdytys- ja vaimennusaineena. Riittävä epätasapaino saa akselin värisemään tietyllä taajuus/kierroluvulla jolloin vaimennus ei riitä pitämään öljyfilmiä riittävänä ja syntyy metalli-metalli kontakti. Silloin laakeri ja akseli kuluu. Riippuu tuurista minne taajuusalueelle pahin värähtely syntyy. Jos "normaali" ajon alueelle niin kestoikä lyhenee huomattavasti. Jos taas sattuu huippukierroksille niin vaikutus kestoikään on pienempi.

                                      En tiedä riittääkö perusteeksi ja jokainenhan näitä saa tehdä ihan mielensä mukaan. Ja haluaako tasapainottaa vai ei niin sekin on yksilön itsensä päätettävissä. Yleensä kuluneet laakerit tarkoittavat myös että akseli on kulunut. Silloin uudet laakerit ovat vain hetkellinen apu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        voisi kuvitella että, jos osia ei ole tasapainotettu niin silloin ei edes kunnon voitelu riitä estämään laakerivaurioita, johtuen pyörimisnopeuksista ja niistä johtuvista voimista akselille. Mitenkähän se akseli liikahtelee sakkaustilanteessa? eli silloin voi tuo öljykalvon pintajännityksen kesto olla lujilla.. saattaa metallit olla vastakkain. nämä mutua..

                                        e: luulisi kuitenkin että tuo laakeri on pehmeämpää materiaalia kuin akseli, muutenhan se olisi aina kerralla selvä, eikä huoltoja tarvittaisi..

                                        Comment


                                          #21
                                          Laakeri on pehmeämpää materiaalia kuin akseli mutta myös akseli kuluu. Kulunut akseli ei ole yhtä kuin romu. Siitä saa hyvän akselin kun sen hioo alimittaan ja laittaa sitten yli/alikoko laakerit. Tämän homman tekemiseen vaadittavia koneita vaan ei ole monessa puljussa.

                                          Alkuperäiseen kysymykseen vielä lisäten...Jos ostaa uuden täydellisen keskiosan niin silloin ei mitään tasapainotuksia tarvita, mutta silloin ei olla enää nk. budjettikorjauksessa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko kellään tietoa paljonka maksaisi tiiviste sarja Garret GT28rs:ään ja sellaisen vaihtotyö?

                                            Comment

                                            Working...
                                            X