Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Aloittelija turboa vaihtamassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Aloittelija turboa vaihtamassa

    Elikkäs turbo sanoi itsensä irti audista ja uutta tulossa saksasta. Tilasin pykälää isomman(K03-0029 -> K03-073), kun isot pojat kehuivat sitä ja hinta erokaan ei näissä huima ollut, sekä pitäisi vielä mennä samoille paikoille ilman muutoksia.

    Joten kysymys lähinnä turbon asennuksesta, onko jotain paikkoja joita olisi syytä puhdistella ennen uuden asentamista? Tai jotain hyviä keinoja jolla saa öljyä ahtimeen ennen kuin käynnistelee ja pitääkö turboa sisäänajaa jollain tavoin?

    Luultavasti ohjelmaa pitää myös vaihtaa että ahdin toimii täysin oikein? Ja mikäli tiivisteitä ei tule ahtimen mukana mistä kannattaa niitä lähteä metsästämään?

    Toivottavasti jotain infoa saan ensinmäiseen turbon vaihtoon.

    Sekä tekeekö tuolla vanhalla ahtimella enään mitään? Pakopesässä oli suuria säröjä/halkeamia ja järkyttävä poikittais välys. Tammer dieselillä kävi ja kertoivat että halvemmaksi tulee ostaa uusi.

  • #2
    Turbon vaihto on hyvinkin yksinkertainen/mielenkiintoinen projekti. Omasta B5 audista vaihdoin turbon eka kertaa tuossa muutama kk takaperin. Eipä siellä oikeastaan ole mitään paikkoja mitä tarvitsis puhdistaa ainakaan minun mielestäni. Itse en ainakaan puhdistellut. Paraskeino miten saat öljyt ahtimeen on se, että ennen ensimmäistä käynnistystä otat suuttimien virtajohdot irti jolloin moottori ei käynnisty, siten voit pyörittää moottoria aivan normaalisti startin kanssa. Turboa ei tarvitse sisäänajaa millään tavalla sillä siellähän ei varsinaisesti ole mitään "Hankaavia" osia. Tuohon taas en osaa vastat mistä kannattaa noita tiivisteitä lähteä hankkimaan varmaan helpoin/turvallisin tapa on finturbo?

    Ps. tuolta löytyy hyvin tietoa. http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...hlight=k03-029

    Comment


    • #3
      Itelle tuli juuri tehtyä turbonvaihto ja kaikki tiivisteet kannattaa todellakin vaihtaa. Tilasin tiivisteet paikallisesta varaosaliikkestä ja annoin auton tiedot niin oli nimellä turboahtimen asennussarja. Konetta tosiaan kannattaa pyöritellä pelkästään startilla turbon vaihdon jälkeen. Ja öljyt+suodatin kannattaa vaihtaa samalla.

      Comment


      • #4
        Itse vaihdoin viimevuonna S3 -00 orkkis turbon uuteen orkkikseen.
        Tiivisteet ja kiinnitys pultit kävin tilaamassa suoraan marmorilta (maksoi noin yht. n. 60-70€)
        Kanttaa todellakin vaihtaa kaikki tiivisteet+banjopulttien kuparitiivisteet.
        Kiinnityspultit oli itselläni todella tiukassa vaikka laitoin rost-offia sun muuta ja annoin vaikuttaa pitkään, sen takia uusin pultit.
        Putsausta ei varsinaisesti ole pakko tehdä, mutta kannattaa nyt ainakin turbon imuputki putsata. Itse pesin samalla välijäähytkin (tuli melkosen paljon öljyä).
        Uuteen turboon laitoin laakeripesän täyteen öljyä pienellä injektioruiskulla ja samalla ruiskulla täytin turbolle menevän öljyletkun täyteen. Tuo Kuidersin antama ohje toimii kanssa vallan mainiosti.
        Toivottavasti jotain jelppiä ois neuvoista :)

        Comment


        • #5
          Eikös tuossa b5:ssa kannata vaihtaa se turbolle menevän öljyn putki uuteen, sillähän on tapana joskus mennä tukkeeseen .

          Comment


          • #6
            Se öljyputki vaan teräspunoksella uusiks. Halpa vakuutus sille että ahdin varmasti saa öljyä.

            Comment


            • #7
              Mites porukka on nyt noita öljyn syöttö- ja paluuputkia puhdistanut? Marmorilla uudet maksaa ainakin mansikoita. Jos sais jostain edullisesti voisi vaihtaakin.
              Tuo syöttöputki on ainakin v-mäisen oloinen puhdistaa.
              Mulla olisi ajatus vaihtaa myös pakosarja, kuinkas sen mutterit saa helpoiten ja ehjänä auki? Eniten hirvittää jos pultti katkeaa paikoilleen.

              Comment


              • #8
                Puhdistus onnistuu varmaan ihan perus rasvanpoistajan kanssa. Pultteihin kannattaa laittaa jotakin ruosteenirrottajaa tai vastaavaa ja antaa vaikuttaa jonkin aikaa. Lenkki avaimen kanssa itse irrotin.
                Viimeksi muokannut okkim; 21.12.2015, 11:06. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                Comment


                • #9
                  Pakosarjan pinnapulteille aina annan lämpöä ja sitten rost-offia perään ja varoen nitkuttaan auki. :) Tosin vaikka se nyt katkeasikin, niin tod.näk. lukkopihdeillä voi vielä nitkuttaa kun satsi on irti.

                  Comment


                  • #10
                    Mites tuo startilla pyörittäminen sitten ottaa aikaa? 10-20 sekuntia tms.?
                    Suuttimien pistokkeet vaan ensin irti, ei muuta?
                    Kauanko olette tyhjäkäyttäneet ennen koeajoa?
                    Onko jotain momenttiarvoja olemassa, pakosarjalle, turbolle tms?

                    Comment


                    • #11
                      Itse, kun turbon vaihdoin niin tein tosiaan niin et suuttimista johdot irti ettei moottori käynnisty pyörityksestä. Muutamia kertoja pyöräytät startilla moottoria niin on ihan hyvä. Periaatteessa vaihdon jälkeen voit lähteä samantien ajamaan, koska turbossa ei ole ns. Hankaavia osia.
                      Viimeksi muokannut okkim; 29.12.2015, 14:47. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                      Comment


                      • #12
                        Tuli vielä sellainen mieleen onko jotakin vikakoodin/Limb moden riskiä jos suuttimien pistokkeet irrallaan pyörittelee?
                        Varmaan vaikuttaa jos lyhyillä pyöräytyksillä pyöräyttää eikä sahaa loputtomiin.
                        Olisiko toinen vaihtoehto pyörittää suoraan starttia ulkoisella herätteellä, tietty auton oma heräte irrallaan? Onko tästä kokemusta?

                        Comment


                        • #13
                          Ei se ole niin tarkkaa. Ota vaikka sytkänvahvarilta liitin irti niin se ei käynnisty. Tai sitten suuttimilta. Vikakoodeja saattaa tulla, mutta saahan ne poistettua. Ja tuskin noissa tapauksissa edes tulee.

                          Itse olen biturboja pyörittänyt niin että vain sytkävahvarit on irti, eikä tulpat ole ikinä kastuneet.

                          Comment


                          • #14
                            Vikakoodihan tuonne jää joka tapauksessa, ottaa minkä sähkön tahansa sitten irti ja starttaa. Jossei ole vikakoodilaitteita, niin tuo ulkoinen heräte on ihan ok. Jos haluaa päästä helpommalla irroittelulla, niin kampiakselin asentotunnistimen kun irroittaa, niin kone ei käynnisty.

                            Comment


                            • #15
                              ja siitäkin jää vikakoodi... mutta tosiaan jos nyppäsee rpm anturin irti, niin ei varmasti yritä sytyttää saati ruiskuttaa.

                              Comment


                              • #16
                                Nyt se ois oma turbo vaihdettu. Kyllähän siinä 2 työpäivää meni kun ei kiirettä pitänyt. Konetta pyöritin startilla suoraan. Hyvin yksinkertainen tapa. Samalla vaihdoin välijäähyn ja valopesureiden pumpun kun keulan nykäisin huoltoasentoon. Öljynjäähdyttimen jalan tiiviste vaihtui myös. Se mitä ei voinut tehdä oli öljynsyötön puhdistus, joku (minä) oli asentanu webaston tielle. Eipä tuolla missään ole karstaa tms. Tullut vastaan joten tällä mennään. Kaikki ahtoputket kävi pesukoneessa sekä öljynpaluuputki. Vetoja oli tasaisemmin kuin ennen enkä vielä kotimatkalla alkanut kenkimään. Nyt sitten jänskätetään loppuiko öljynsyönti. Jos ei niin prkl.

                                Comment


                                • #17
                                  Onkohan teoriaa siitä miksi moottorin keskilämpö on nyt noussut asteen tai pari? Seuraan siis Scangaugella ja ennen lämmöt keikkui välillä 89-91. Nyt 90-93. Pääasiassa lähempänä 90, mutta käy välillä ylempänä. Voiko olla että puhdistettu ahtoputkisto ja uusi vakio välijäähdytin uuden toimivan turbon kanssa johtavat paremmin nyt ja nostaa hieman lämpöjä? Tai jotain siihen suuntaan. Mittariston lämpötila on tasan 90 astetta. Toisaalta samaan aikaan tuli parin kympin pakkaset joten ajoviima voinee hieman vaikuttaa termostaatin toimintaan. En ole varmaan ennen vastaavilla pakkasilla seurannut kuin mittaristoa koska ei tuo Scangauge ole ollut kuin pari vuotta. Ajatuksia?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Noihin starttaamisiin konetta käynnistämättä. Kaiken maailman ehdotuksia tullut, mitäpä jos vaan irrottais bensapumpun sulakkeen? Ei starttaa eikä jätä vikakoodeja.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jatketaampa aihetta vaikkei ihan alle sovikkaan. Tilasin uuden alkuperäisen kkk-k029 ahtimen. Millaiset välykset uudessa ahtimessa kuuluu olla? Kyseisessä osassa pitkittäis välystä ei tunnu, mutta päittäistä on sormin kokeiltaessa. Siivet eivät ota koteloon kiinni, mutta niin paljon välystä on, että alkoi huolestuttaa. Öljypaineilla tilanne ilmeisesti eri mutta silti. Kellään kokemusta asiasta? Uskalla tuota kiinni laittaa ennen kuin varmasti todettu hyväksi.. Mikäli kyseessä kopioturbo niin on kyllä hiton hyvä sellainen, kun muuten täsmälleen samallainen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Uudessa turbossa pitkittäistä ei juuri ole, mutta poikittain heilutellessa akselissa tuntuu kyllä pieni välys. Ihan normaalilta vaikuttaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kiitokset, meikäläinen täällä jo vähän hyperventiloi kun otin akseliin kiinni :D

                                          Comment

                                          Working...
                                          X