Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3B virittelyä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3B virittelyä

    2.2 20vt virityksessä käytetyt metodit ovat yleisessä tiedossa ja jokainen tekee aiheesta omanlaisensa toteutuksen. Pari asiaa vaivaa kuitenkin meikäläistä ja olisi mielenkiintoista kuulla muidenkin kokemuksia ja näkemyksiä asiaan liittyen.

    Imu ja pakonokkien vaihdosta liikkuu erilaisia ratkaisuja. Vaihtoehtoina on laittaa RS2 ADU pakonokka, 20v 3A pako ja imunokka, virinokat tai yhdistelmä edellisistä. Jos tehotavoitteet on ylhäällä, mikä tuottaa hinta/laatusuhteeltaan parhaan lopputuloksen?

    Pakoputkisto tuskin voi turbomoottorille olla liian avara, ainakaan loppupäästä. Aika paljon näkee käytettävän 3" putkea turbolta taakse asti. Alkuperäisessä putkistossa taitaa olla ~2,5" downpipe, 2x2,25" cat ja loppu 2,5". Jos laittaisi 3,5" downpipen, 3" catin ja 3" loppuputken, jää vaivaamaan se, että 3" catissa on pienempi virtauspinta-ala kuin 2x2,25" alkuperäistoteutuksessa. Taas 3,5"-4" racekatit maksavat jo hunajaa ja putken kanssa alkaa tulla mahdutus ongelmia..

    AAN koneissa imusarja on käsittääkseni toisinpäin 3B verrattuna. Imuilman lyhempää kulkureittiä ajatellen voisi kuvitella sen olevan hyvä vaihtoehto vakiolle sarjalle, kuitenkaan tälläisia viritelmiä ei ole tullut vielä vastaan. Käyköhän AAN imusarja 3B heittämällä, vai olenko ihan hakoteillä?

    Vahvemmat kiertokanget tulevat ajankohtaisiksi yli 350 hp kohdilla, mutta mistäpäin niitä kannattaa käydä kyselemään? Tekeekö kukaan valmista sarjaa vai pitääkö kanget hommata tilaustyönä?

  • #2
    Pari pasin projektikuvaa tuosta AAN-imusarjasta pikkukorin autossa:





    Sarja ei todellakaan ole mikää heittämällä kiinni -juttu vaan vaatii erilaisen vesiharavan sinne alle ja tehostinpumppu toiseen paikkaan jne jne jne.

    Nokkavalinnat ovat joka tapauksessa ylävireisempään päin. Aika suosittu budjettiratkaisu on 7A pakonokka tai molemmat.

    Veivejä tekee todella moni. Suomessa aika suosittu on Auto-Verdi, muita esim Arrow ja Carrillo. Kaikki yli 1000? sarjoja.

    Liian iso downpipe on miinusta alaväännölle, ei omakohtaista kokemusta kuinka paljon. Kuitenkin mitoituksessa kannattanee pitää järki kädessä. Alle 400hv:lle pitäisi 70mm olla mainio.

    Huomioi kattihommissa myös haarojen puuttuminen jne, joka on pelkkää plussaa. Sisäinen rakenne kennotiheydestä riippuen voi sitten taas virrata vaikka kuinka paljon paremmin vaikka niitä olisikin yksi.

    Comment


    • #3
      Kiertokankiasia kiinnostaa kans seuraavaa konetta ajatellen. Mites mäntien kanssa? Onko tarvetta vaihtoon +400hv tehoilla? Ja muutenkin millasilla eväillä ottasitte tehoja jos moottorin budjetti olis luokkaa 7000?? Ja kumpi aihio olis parempi lähtökohta 3b vai aby? Vai lieneekö mitään virkaa kummankaan ruisku- ja sytkä puolella? Hestec tai vastaava taitaa olla jo suht pakollinen? Voimansiirrossa taitaa kestää vain 6-vaihteinen loota mutta millä kytkimellä?

      Comment


      • #4
        Huh.

        Vakioruisku menee kyllä lähemmäs 500hv. Määräävä tekijä on ilmamäärämittari eli sitten, kun siitä pitää päästä eroon, kannattaa ruiskua alkaa vaihtamaan.

        Männät kelpaa 400hv-koneeseen ihan vakiot. En edes tiedä, mikä on todellinen sietoraja, mutta 80hv/muki on yksi eteen tullut lukema. Liekö alakanttiin tämäkin.

        ABY ehdottomasti aihioksi, koska 3B on jakajakone ja noilla tehoilla tehokas ja tarkka kipinä on tarpeen. Tai sitten tehdä konversio 3B:stä suorasytkäksi.

        Sachsilta saa kytkimiä, varmaan muiltakin. Hintaa oooon.

        Sisältääkö 7k sen lähtökohdan myös eli olisiko se tuohon nykyiseen autoosi tulossa? Joka tapauksessa tarpeen on ainakin veivit, pakosarja, ic, suuttimet, ahdin, putkisto, bp-säädin, ohjelmointi, nokat (nykyisestäsi esim), bensapumppu ja muut mitä taas unohdin.

        AAN kelpaa lähtökohdaksi myös ihan hyvin, vähän lisätöitä vain teettää.

        Samoja juttuja on muuten kysytty aiemminkin, haulla saattaa tärpätä.

        Comment


        • #5
          Nykyiseen tulossa ja 7k pelkkä viribudjetti. Tiedossa on kyllä mitä suunnilleen pitää vaihtaa mutta tarkempaa tietoa haen. Minkä merkkisiä osia ja hintaa yms. Mikä paja olis paras toteuttamaan muutokset?

          Comment


          • #6
            tässä sulle jani pieni laskelma +400hv:n tehoille.

            1.turbo n.1200e ja oltava mitoiltaan n.54/56 esim. holset
            2.suuttimet n.400e ja oltava vähintään 400ml/min
            3.pakosarja n.700e ja mielellään itse tehty
            4.pakoputki n.300e ja vähintään pelkkä down pipe
            5.välijäähdytin n.400e
            6.motronic lastut n.600e tai hestec asennettuna ja jarrutettuna 2500e
            7.mikäköhän on koneesi peruskunto? remppa? ei sais olla kauheesti ohivuotoja
            8.työt varmaan 2000e
            eli yht.5600+koneremppa tai hestecillä 7000-8000e

            mulla oli joskus vastaavanlainen paketti ja vartti meni 13.4/177km ja kiihtyvyys 80-160km/h oli 6.02sec 3.vaihteella
            ja tehoina n.400hv/600nm.oli hyvä paketti,heräs hyvin ja kulki hienosti eikä ollu ongelmii.

            ai nii bensapumppu unohtu n.250e

            Comment


            • #7
              Rautalankavirittelijän kysymys: Onko 3b suuttimet samat kuin Aby:ssä? Sen tiedän et rs2 on "suuremmat". Mutta onko noissa "perusmallin" koneitten suuttimissa eroja?

              Comment


              • #8
                samat on ja riittää n.350hv asti. ja tarkka tuotto 303ml/min

                Comment


                • #9
                  Käsitääkseni 3B:n ja ABY/AAN:n suuttimet ovat tuotoltaat toisiaan vastaavat mutta noiden tuoreempien suihkun muoto on kuulemma hieman parempi ja antavat aavistuksen tasaisemman täytöksen.

                  Comment


                  • #10
                    Eivät ole samalla VAG-numerolla. Suorasytkän suuttimet kaiketi monireikäset, 3B:n yksi.

                    3B
                    034 906 031 = 0 280 150 737 = 303cc@3bar
                    ABY/AAN
                    034 906 031 B = 0 280 150 951 = 301ccm@3bar, 348ccm@4bar

                    Ja kun joku kuitenkin kysyy niin RS2:
                    034 906 031 F = 0 280 150 984 = 386ccm@3bar, 446ccm@4bar

                    Comment


                    • #11
                      hetkinen, suorasytkässä bensanpaine korkeampi jolloin tuo vääristyy. eli samat on.

                      Comment


                      • #12
                        no sehän olikin tossa porkkiksen jutussa. tuli oltuu vähä hätäinen.

                        Comment


                          #13
                          Noh noh, mikähän on imusarjan pituudella vaikutus???.

                          Comment


                          • #14
                            voit tehdä "imusarjan pituutta" virittämällä teho tai vääntökoneen. Tosin konehuone on VÄHÄN ahdas. Tehtaan Audi 200 Talladega imusarjassa pisimmät nähdyt imukanavat ja "vain" 650hp tehoa 1985-1986 insinööritekniikalla kivikautisella ruiskulla. Olihan siinä 3 imuventtiiliä ja 2 pakoventtiiliä !!! Se oli kait tehtaan eka 5 venttiiliproto. Biturboakin protoiltiin tehtaalla jo -80 luvun puolivälissä ja kuuppana oli SPORTQUATTRO ja voitte kuvitella, että oli ahdas konehuone. Mulla on pari MV-valokuvaa SPQ biturbosta. Harvinaisia kuvia.

                            Comment


                            • #15
                              S2/3b/QC/92 virittelyä

                              uutta: Kartiosuodatin( yli 500hv), väljempi ic(vanhoihin päihin),turbo (Holset imu52,pako58),+uusi peltipakosarja+3" omatekopakoputki( 3" halpa kat.1kpl)takavaimennin pois/tilalle suora 300mm/3" ejektoriSimmons + ulostulo (iso vaimentava ovaali ),Hestec-ohjaus+480cc/(4bar)ruiskusuuttimet+uusi suodatin ja tehokas Bosch- pumppu.( kulut 6500 Eur)

                              vanhaa: 3B-moottori, vakio-osilla(kilometreistä ei tietoa),vaihdelaatikko (5-v),kytkin ja paineasetelma. Kierroslukualue max7500.Mitattu penkissä 316KW/6920RPM ja 575Nm/4250 RPM/ ahtopaine1.5 BAR/ kulutus normaaliajossa 10- 13,5/100km

                              Comment


                              • #16
                                Arska, kerrohan vielä millä nokilla rakennettu ja millä nokkasäädöillä ? vakioasteet vai säädettävällä nokkapyörällä/pyörillä ? Miten on menoa 3000 kohdalla. Mikä on Holsetin tyyppikoodi.

                                Comment

                                Working...
                                X