Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Peruspaineiden nosto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Peruspaineiden nosto?

    On käynyt mielessä koneen peruspaineiden maltillinen nosto. Käsittääkseni se onnistuu hukkaportin jousta kiristämällä tai vaihtamalla jousi jäykempään. Mutta mitenkäs Motronic suhtautuu tuollaiseen operaatioon. Normaalit peruspaineethan pyörii siinä 0,5-0,6bar kantturoilla ahtopainemittarin mukaan. Nyt jos paineita nostetaan vaikka ~0,2bar, niin ymmärtääkö aivoloota peruspaineiden kasvaneen vai ajaako se konetta edelleen vakiopaineiden mukaisilla kartoilla? Eli onko turvallista nostaa peruspaineita muuttamatta karttoja/softaa?

  • #2
    Itse tuon saman tein porttia kiristämällä. Boksi käyttää maffin kertomaa tietoa ilmamassasta ja laskee sen perusteella, eli ei ongelmaa.

    Comment


    • #3
      Mikä on järkevä maksimi tuolle nostolle? Vaikuttaako joku 0,2 bar persdynolla ollenkaan?

      Comment


        #4
        Kyllä luulis äkkiseltään tuntuvan persiissä. Jos normiahto on vaikka 1.2 ja kiristyksen jälkeen antaa 1.4 niin onhan siinä eroa. Paljos porttia tarvii kiristää, että saa esim sen 0.2-0.3 ahtoa lisää? Jos nimittäin ei ole kunnollista ahtopainemittaria, millä todeta tarkka paine...

        Comment


        • #5
          jos ei ole erillistä ahtopainemittaria niin kannattaa jättää suosiolla nostamatta niitä paineita. hyvä mittari kiinni ensin niin näkee varmemmin paljonko ne nousee.

          Comment


          • #6
            Sanokaas mistä löytys tuollainen 0,6+ bar hukkiksen jousi? Itsellä peruspaineet ~0,4 bar vaikka on muutama kierros kirrattu.

            Jos löytyy niin saa tarjota

            Comment


            • #7
              esim....
              http://www.yritysopas.com/yritykset....9&tuloksesta=1

              Ongelmana se, että kannattaa ostaa monta suunnilleen hyvää ja kokeilla myös
              vaihtoehto, jolla miedon lisäjousen avulla jäykistetään nykyistä jousisysteemiä. Repullisesta jousia löytyy se sopiva kokeilemalla (paljon).

              Ultimate jäykkä jousi on sitten venttiilijousi.

              "Paras" tulos saavutetaan uudemmalla paremmalla portinohjausalgoritmilla, jota valitettavasti ei saa portattua antiikkiseen motronic purkkiin. APEXI lienee paras jälkiasennus porttiohjaimien alueella, mutta silloin hävisi motronicin ahdon laskemisen turvapiirre. Tästä on kirjoitettu monia kertoja foorumilla.....

              Jäykemmällä jousella saavutetaan ahdon nopeampi nousu alueella 0bar - 1 bar+
              Tehdas hannasi löysällä jousella, että kytkin, loota, yms. ja nivelet elävät kauemmin...

              Comment


              • #8
                Hah, mulla on 2v. tehdastakuu uudessa kytkimessä. Eikun paineita nostelemaan:)

                Comment


                • #9
                  Onko käytännön merkitystä tuolla jousen kirraamisella siihen, että portin aukeama pienenee? Vai pieneneekö se? Esim. jos säätöruuvia kierretään 10mm kiinni, rajoittaako portin aukeamista, vai onko varressa varoja?

                  Comment


                  • #10
                    Vähän ot. mutta mikähän AAN S4:n vakio maksimiahdot on eli paljon ahtaa tehtaalta tullessaan?
                    Itsellä pyörii siinä omassa näytössä 1,0-1,1+ilmakehä kun oikein rutistaa. Ja hukkiksessa on
                    ainakin "sinetti" paikoillaan.

                    Comment


                    • #11
                      Nuo on ihan oikeita ahtopaine lukemia vakiokuntoiselle moottorille.

                      Comment


                      • #12
                        Olenko ihan juntti, kun en löydä omasta hukkiksesta tuota säätöä? Onko siinä joku irroitettava suojakansi päällä? Vai onko sitä säätöä vakiona edes olemassa?

                        Ja kai tuossa motronicissa on joku suojaraja tuolle ahdolle, eli mikä on se toleranssi paljonko kestää nostaa?

                        Comment


                        • #13
                          siinä on sinetti päällä. sen pitäis jotenkin lähteä poiskin. omassa sitä ei ollut, joten en tiedä miten se irtoaa helpoiten.

                          Comment


                          • #14
                            Siinä kannessa keskellä on sinetin alla ruuvi. Ite otin kannen irti ja porasin(/jyrsin) varovasti sen sinetin veke. Se ruuvi siinä alla saattaa olla todella tiukassa,ei välttämättä käänny herkästi.

                            Comment


                            • #15
                              Ahaa, täytyypäs ottaa jokunen ilta asia työlistalle.

                              Olikos jollain tietoa tuosta motronicin turvarajasta, koska se tuskin kovin suurta paineen nostamista sallii? Tiedä katkaiseeko sytytyksen vai miten, mutta joku marginaali siinä lienee oltava.

                              Comment


                              • #16
                                olisko ollut 0.2bar hetkellisesti mitä motronic sietää yliahtoa, muistanko oikein?

                                Comment


                                • #17
                                  Enpä nyt ole ihan varma tästä. Luulisin, ettei peruspaineiden nosto vaikuta max. paineisiin ja siten tohon yliahtojen turvarajaan. Vai olenko aivan pihalla?

                                  Comment


                                  • #18
                                    mulla näyttää mittari 1.5 bar. Että se kone kestää näköjään ainakin mulla. Mulla kestää ahdot alusta loppuun asti 1.5 bar:ssa ei tipu kuin rajoittajalla :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiristyksen määrässä puhutaan muutamista milleistä; ei siis 10 mm kireämmälle.

                                      Jos Motronic softassa yliahdon rajaksi laitetaan FF FF FF FF FF FF eli hexateknisesti maksimi (race asetukset) , niin softa ei ala rykimään ollenkaan vaikka olisi hukkaportin pultti aivan pohjassa. Kone kyllä alkaa mekaanisesti rykimään ja laulamaan pahimmassa tapauksessa kuk-kuu-kuk-kuu.... eli sitä tulee käkikello (lue tähystysreikä lohkossa tai männässä (-nissä) ja tai kiertokangen (vanhat) laakerit pettää/pyörähtää.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla on muuten hukkaportin jousi ihan ylhäällä. Kumma juttu kun paineet silti 1.5 bar. Pitäisi olla ilmeisesti vakio jousi. Kiristämällä saa lisää painetta!!

                                        Comment


                                          #21
                                          Teemu, kiristä suoraan akkuporalla ja kerro meille muille paljon siitä saa irti ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kesällä kiristelin sen melkein pohjaan ja silloinen kone on kaatopaikalla :) tais näyttää painetta noin 2 bar mittariin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              max 3.5bar boost controller

                                              Päivitystä ulkoisten säätöboksien alueelle. Säätövara ---> max 3.5bar.

                                              Gizzmo MS-IBC

                                              http://gizzmousa.com/file-copies/Dsport-MS-IBC.pdf
                                              - 6 ohjelmaa
                                              - 40Mhz RISC-prosessori
                                              - manual
                                              http://tunertools.com/prodimages/Giz...nstruction.pdf
                                              - hieman vanhaa tekniikkaa iän puolesta, mutta edelleen myynnissä

                                              Painekäyrän vakaus:
                                              http://honda-tech.com/zerothread?id=...ostid=35285058

                                              Tehokäyrän seilaus
                                              http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=330047

                                              S2 Gizzmo Cat huumorilla höystettynä ja paukkuvalla käyntiäänellä:
                                              http://www.garaget.org/video/3v83e3yy4v43

                                              Loppuun lyhyt artikkeli ahtopainesäädön algoritmeista:
                                              - talleta kovalevylle ennenkuin häviää netistä !
                                              http://delphi.com/pdf/techpapers/2008-01-1013.pdf
                                              ahtopainesäädön teoria
                                              algoritmi
                                              boost control

                                              Comment

                                              Working...
                                              X