Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä ahdin olisi sopiva? (B5 A4 1.8T)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä ahdin olisi sopiva? (B5 A4 1.8T)

    Vakio KKK03 on pieni ja lisää tehoa pitäisi saada. Pakosarja, downpipe ja putkisto vaihtuu tottakai. Isompaa cooleriakin pitäs yrittää vakiopuskurin taakse sovitella.
    Lastu on jo, 190HP pitäs löytyä. Ei huvittais alkaa vaihtamaan mitään moottorinohjaus järjestelmiä kun tuon lastunkin olen jo hommannut. Maximi tavoite on 300HP.

  • #2
    www.atpturbo.com tai www.goapr.com sieltä löytyy apua.

    Comment


      #3
      Varaudu nyt kuitenkin siihen, että lastu menee uusiksi uuden turbon myötä.

      Comment


        #4
        Ja sekin on hyvä ottaa huomioon, että kuluneeseen moottoriin ei kannata ruveta ruuvaamaan isompaa ahdinta + muuta hiplettä vaan kaiken pitää olla kunnossa ennen kun rupeaa hakemaan 1.8T:stä Voimaa isolla V:llä.

        Edit:

        Se "kaikki kunnossa" tarkoittaa käytännössä täydellistä motin läpikäyntiä ennen muiden muutosten tekemistä. Tässä AnLen tekemä lista hinta-arvioineen tarvittavista palikoista. Taitaa tosin olla viitosturssikoneeseen, mutta eipä tuo tyttöjen moottori taida juuri sen halvemmalla korjaantua.

        yläkerran tiiviste sarja 230e
        alakerran tiivieste srj 100e
        veivit 800e
        männärenkaat 150e
        lohkon koneistus 500e
        kansiremppa 400e
        Nonytkunkerranonaukiniinlaitetaantuokinkuntoon 300e
        letkuaklemmarialiitinät 200e
        suuttimet 450e
        ahdin 1000e
        pakosarja 750e
        karala tms lastu 750e
        kytkin 700e (Juhakill huomas!)
        työ ~20h á 50e 1000e
        +downpipe
        +pakoputki
        +cooleri
        +ahtoputkisto
        +alusta (elkää ny hyvät ihmiset tehkö 400-500hv autoja "150t" ajettuihin saksan helmiin ilman kunnollista alustaa)
        +jarrut

        Comment


          #5
          kylläpäs jotkut saa hintaa kerättyä...

          Comment


          • #6
            Lähdetään siitä, että konetta ei avata. Kestää jos kestää... (toivottavasti kestää). Eikä tuota 300 siis ole pakko saavuttaa.

            Comment


            • #7
              Jos autolla on ajettu joku reilu 100tkm ja sitä on kunnolla huollettu (ei sen enempää kuin öljyt, tulpat ja hihnat, suodattimet oikeastaan), ei sieltä alakerrasta ainakaan hirveästi varsinaista kulumaa pitäisi löytyä. Tuskin vielä noilla kilometreillä kannestakaan.

              Sillonhan vasta kun moottoria aletaan kierrättään enemmän kuin vakiota, alkaa kanget ja laakerit rasittumaan. Se mitä ahtopaineiden nosto saa lähinnä aikaan on suurempi lämpökuorma, tämä varsinkin pienellä turbolla, isompi turbo ja hyvin virtaava putkisto auttavat aika tavalla siirtämään lämpöenergiaa pois moottorista.

              Se mikä alkaa ekana antaan a4 periksi on vaihdelaatikko, se kait tulee eteen jossain 250+ kaakin paremmalla puolella.

              Comment


              • #8
                Mitä lie maksavat laatikot a4:een? Onko jotain järeämpää saatavilla?

                Comment


                • #9
                  Minkälainen/kokonen ahdin kannattaa laittaa, kun halutaan pysyä tehoissa n.250hp paikkeilla ja ettei tarttis pahemmin alkaa mottia aukomaan ?

                  Tällä hetkellä löytyy 3'downpipe+katti ja 2.5' putkisto.
                  Tarkoituksena olis laittaa parempi pakosarja ja välijäähy isompi keulalle.

                  Missä ahtimissa on samat kiinnitykset/laipat kuin on tuossa vakio ahtimessa (K03) ?

                  Comment


                  • #10
                    k04:lla selviää varmaan halvimmalla. Se poikittaiskoneen ahdin (k04-23) ei kyllä vissiin oo bolt-on, tai näin ainakin muistelisin jostain lukeneeni. k04-15 on ilmeisesti bolt-on, mut se ei riitä niin suuriin tehoihin mitä toi 23. Nämä siis kaikki intternetistä luettuja juttuja, et omakohtaisia kokemuksia ei sopimisesta oo...

                    Comment


                    • #11
                      Ostin tuollaiset K04-015:set rapakon takaa /*VINK Huomaa monikko VINK*/ ja pitäisi kait alkaa asenteleen paikoilleen...

                      Onko tietoa (tai asiallista spekulointia) tällaisesta skenaariosta:
                      Minulla ei ole tuolle turbolle sopivaa softaa ECU:ssa, vaan ACE competitionin 210hk chipsi vakio K03:lle. Mitä tulee tapahtumaan, jos lykkään turbon vain kiinni? Mitään ei kuitenkaan pitäisi hajota, mutta tuskin tehot kuitenkaan laskee? Tuntuu, ettei malttaisi odottaa esim. Karalalla käyntiä, että saisi oikeat softat. Tiedätte kyllä mitä tarkoitan...

                      Spekulointia:
                      Ahtopaineanturiahan näissä ei ollut, mutta ilmeisesti ilmamassamäärämittari mittaa käytetyn ilman ja sitä lasketaan ahdot? Eli periaatteessahan se tulee imemään saman verran ilmaa, joten kai bensamapit pitäisi jotenkin osata vastata K04:sen tuottoa?

                      Olisin kiitollinen vinkeistä

                      Comment


                      • #12
                        Onko vakio pakosarja sitten kovinkin huono vai loppuuko vakio ahtimen resurssit ensin?

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä ainakin -99 APU koneessa on jo paineanturi ja luulenpa että myös 1.8ts koneesta löytyy.

                          Comment


                          • #14
                            Rehto:
                            OK, olin antanut itseni ymmärtää, että AJL:ssä ei ole yhdistelmä lämpötila/paineanturia, vaan pelkkä lämpötila-anturi imusarjassa...

                            En ole vielä ehtinyt asentaa turboa (K04-015) paikoilleen, mutta ajattelin nyt vkl:na kokeilla ja katsoa mitä tapahtuu...

                            Ajatusleikkiä yrittänyt tässä heittää ilmaan, tuosta turbon vaihdon jälkeisestä ajasta, mutta tuolla nykyisellä chipillä, joka tarkoitettu K03:lle. Onko foorumilla kukaan vaihtanut K04-015:sta paikoilleen?

                            Comment


                              #15
                              itse vaihdoin xs sportin pakosarjan ja mitsun 04 ahtimen. eli kaikki joutu tekemään uusiksi. ahtoputket tein rosterista, oljy linjat piti tehdä uusiksi, vesiletkut ohitti suoraa turbon ja downpipe 2.5" tuli heti huomattava ero.

                              Comment


                              • #16
                                Juho:
                                Juu Mitsun turbolle joutuu vaihtaa rautapuoltakin, mutta tuo KKK K04-015 on Bolt-On. Ei tarvetta muuttaa pakosarjaa tai ahtoputkia.
                                Onko orkkis softa paikoillaan? Toimiiko?

                                Comment


                                • #17
                                  Saitko Hencca ton 015:n paikoilleen jo? Ihan hitusen vaan rupesi kiinnostamaan!

                                  Comment


                                  • #18
                                    En ehtinyt vielä tänä viikonloppuna, kun kävin vetäisemässä vanhasta muistista vielä snowcross kisan nyt viikonloppuna. Mutta, nyt viikonloppuna pitäisi sitten vaihtaa se 015:nen. Ilmoittelen tänne sitten kokemuksia...

                                    Comment


                                      #19
                                      Juho tilasitko sen setin jenkeistä xs-power? Itse tilasin sieltä , jos nyt puhutaan samasta setistä. Mukana tuli myös isompi cooleri. Ei tosiaan ole plug and play. Senpä takia on edelleen tuolla hyllyssä.

                                      Comment


                                        #20
                                        autossa on kiinni vakio softa ja mitsun turbolla kaikki toimii hyvin. ahto ja pakoputket joutu tekemään mutta huomattava ero tuli. vanha pakosarja on niin pieni kynttelikkö et en olis jättäny sitä paikalleen vaikka olisi maksettu!

                                        Comment


                                          #21
                                          pakosarja oli jenkeistä tullu mutta viallinen. joutu vaihtamaan koneen puoleisen laipan toisinpäin.
                                          itse en tilannu pakosarjaa, mutta jenkeistä oli tilattu. cuuleria ei tullu mukana.

                                          Comment


                                            #22
                                            jarkko vieläkö isompi cuuleri on hyllyllä? tuleeko vakio paikalle vai eteen? jos tulee eteen niin olen kiinnostunut ostamaan sen.

                                            Comment


                                              #23
                                              Cooleri on myyty. Se oli 600x300x75 mm. Eli eteen se olis pitänyt asentaa.
                                              Ei olis varmaan mahtunut orggis puskurin taakse.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nonnii... Nyt on K04:nen paikoillaan.

                                                Muutaman tunnin sai vääntää, mutta aika kivuton toimenpide, orkkis pois ja nelonen tilalle. Öljynpaluuputki turbolta oli ainoa veemäinen, kun en saanut räikkämallista 6-koloavainta mahtumaan asemiin ja jouduin sen normi avaimella hinkuttamaan auki ja kiinni.

                                                Uudet öljyt moottoriin, kone lämpimäksi ja testaamaan. Ensimmäinen mitä huomasin, kun ajelin varovaisesti, että auto meni kevyemmin ja kun isommalla vaihteella painaa kaasun pohjaan alkaa mukava vihellys kuulumaan.
                                                Orkkis turbolla piti olla radio kiinni ja vähän nopeutta, ettei rengasmeluun peittyisi, että erotit turbon äänen :)

                                                Tehorekisteri jatkui myös pidemmälle ja nyt kiertää iloisesti sinne missä punapippuri kasvaa eli lähelle punarajaa.
                                                Pitäisi varmaan kesän aikana käydä Karalalla, niin saa softankin kohdilleen. Nyt paikoillaan siis ACE Competitionin 210hv softa ja myllynä AJL (180hv), mutta ihan hyvin kait se toimii nytkin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Miksi muuten euroopan K04-15 ahtimet on luokkaa 1k? (saksa), 1.4k? (suomi) kun kerran jenkeissä
                                                  on paljonkin paikkoja jotka myy 725$US-795$US? Olen kuullut että tehtaita on sekä saksassa että
                                                  jenkeissä, mutta onko eroa näitten välillä? Entä onko kukaan tilannut ahtimia rapakon takaa, tullit, rahdit jne?
                                                  Kokemuksia, please?

                                                  edit: Paluuputken voinee jättää kiinni ahtimeen ja vain irrottaa ö-pohjasta se letku. Näin on ainakin tarkoitus
                                                  suorittaa perjantaina ahdinsulkeiset (vakioahtimella tosin). Vaatii tosin öljyjen vaihdon, mutta se on edessä
                                                  kuitenkin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Harald:
                                                    Mie kokeilin sitä ensin, että irroitin öljypohjasta, mutten saanut taittumaan turbon kanssa pois. Siinä on vieläpä sellainen jousto välissä, muttei auttanut, ainakaan minun tapauksessa :)
                                                    Juu öljyt vaihtoon ja pikkaisen nestettä pääsee myös karkaamaan. Litistä se ylempi jäähdytinneste putki (Imusarjan vierestä helpoin, lähellä By-Passin ohjausletkua), niin ei pääse kuin jokunen desi karkaamaan... Downpipen alempi mutteri, lähtee helpoiten tooosi pitkällä jatkolla auton alta vaihdekepin kohdilta eteenpäin tähtäämällä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      onko sinulla Hencca ilmastointia? Minulla ei. No selviää sitten huomenna jos pitää nylpyttää se ö-paluu
                                                      ahtimen päästä. Kiitos neuvoista!

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Minä tein turbosta mahdollisimman valmiin paketin, ennenkuin laitoin sen takaisin.
                                                        Eli ainakin öljyn paluuputki oli turbossa kiinni (ja jompikumpi vesiletku tai molemmat).

                                                        Tosin turboa irroittaessa otin kaiken irt, mitä irti sain. :)

                                                        Ja minulla on ilmastointi.

                                                        Hencca: Alkaa pikkuhiljaa kiinnostaa K04, jos vaikka... Eli jos ja kun menet joskus säädättämään tuota, niin kerro ihmeessä, miten se toimi tuolla "väärällä" lastulla. Entä onko tarkoitus vaihtaa suuttimet sitten samalla?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Harald

                                                          Minä tilasin turbon, pakosarjan ja coolerin jenkeistä.

                                                          Kamat 525.00$ + rahti 110.00$.

                                                          Tulli tästä oli 137 EUR.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            JKK, mitä turboa tilasit? Uusia osiako? Jos tilasit K04:sta niin laitatko vaikka tietoon ostopaikan, edullinen
                                                            on ainakin!

                                                            Nyt on ekat savut otettu tuosta K03-029 turbosta. 2004 Passatista vissiin. Ahtaa ihan eri tavalla, etenkin
                                                            ahtojen nousujen kanssa on aivan eri meininki. Nyt ei tarvitse kuin näyttää jalkaa polkimelle hiukan niin
                                                            ahtopainemittari menee plussan puolelle. Olisiko tuo K03-029 nyt se niin kutsuttu "sportmalli"?

                                                            Tuo ö-paluuputkikin meni tosi helposti yksin vaikka oli ahtimessa kiinni. Saatan arvata että on vaikeaa tehdä
                                                            tuo yksin paluuputki kiinni jos on ilmastoinnin kompura vielä edessä. Enin aika meni noitten katti-turbo muttereiden
                                                            kanssa. Jouduin sahamaan yhden 17mm lenkkiavaimen poikki ja vielä viilaamaan sitä käsin (halpiskalu)
                                                            ohkaisemmaksi kun katin hitsisaumat oli niin pulleana. Suosittelen seuraavalle joko tumppi-lenkkiavainta
                                                            erittäin ohuilla seinämillä tai sitten joko pallopää-jatkovartta tai kardaaninivelen käyttöä tuohon kohtaan.
                                                            Itsellä ei tietenkään kardaania ollut nyt mukana joten yhtä mutteria nylpytin hiukan vajaa 1/12-osa
                                                            kierrosta kerrallaan yli tunnin verran. :(

                                                            Muuten meni homman ihan ok noitten ohjeitten mukaan: http://b5one.com/howto/k04.html . Em. on vissiin
                                                            hiukan uudempi auto kyseessä kun bypass on vissiin alhaalla eikä kuten minulla huohotuksen venttiilin
                                                            vieressä. Em. ohjeissa mainittu downpipen kiinnityksen löysääminen on ihan ehdoton. Itse tein homman
                                                            tunkilla kaverin autotallissa lattialla. Oli paljon kiipeämistä ylös alas kun yksin tein :) Em. ohjeissa
                                                            mainittu ilmasuodatinkotelon lämpöpellin irrotus oli turha. Kyllä se "evap" putki sieltä tulee lodjan
                                                            mukana, kumiletku vain irtu etupäästä.

                                                            Turbon kannatinraudan kiinnityspultti oli muuten tosi tiukassa. Hyvä että hallitunkin n 40cm putki riitti
                                                            tuohon.

                                                            Oli muuten kiinalaisin homma mitä olen ikinä tehnyt. Sormiä särkee ja peukalo on turvonnut perunan
                                                            näköiseksi...

                                                            Kahdeksan tuntia tuohon meni, sisälsi vesisyötön uudelleen irottamisen ja muutaman sadan metrin kävelyn turbo
                                                            kainalossa ST1 aseman huoltoon uutta kierrettä varten :( Ja menipä tuota rikkiniäistä kierrettä ihmetellessä
                                                            yksi vanhoista pulteista (pakosarja-turbo) poikkikin. Taitaa olla niin että pulttien vaihtosuosituksen takana
                                                            on niiten ylikarkaisu, ei paljon tarvinnut vääntää niin oli poikki. Kiinni ne laitetaan vain 35Nm voimin.
                                                            Rikkinäinen pultti vaati tietenkin sen irrottamisen taas.

                                                            No, tästä lisää myöhemmin kunhan turvotus peukalossa laskee.. Auts.

                                                            Edit: Vaihdoin siis ahtimen tyhjentämättä jäähdytysvesiä pois. Ostin -temasta pihdit joilla kiristin sekä
                                                            alhaalta tulevan syötön että ylhäällä olevan paluun umpeen. Nestettä meni niin vähän että minimi-merkin
                                                            yläpuolella ollaan vieläkin, mitään täyttämättä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X