Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lisärikastus turbokäyttöön (NM-kone)?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lisärikastus turbokäyttöön (NM-kone)?

    Koitin etsiskellä aiheita, mutta saldo ei ollut kovin runsas...

    Eli ideana olisi edullisesti virittää rikastinpiiri(suutin) ahtopaineelle n. yli 1bar kun alkuperäisistä suuttumista ei korkeillakaan bensanpaineilla meinaa saada riittävästi tavaraa läpi.

    NM koneessahan alunperin Hitachi-suuttimet, koko?

    Siis onko joillain positiivisia kokemuksia rikastuspiireistä, löytyykö sellaiseen rakennusohjeita tai edullisia valmiita laitteita... Vaihtoehtona vaihtaa koko moottorinohjaus, johon en nyt aivan tällä vuosituhannella rupea :)

    Kiitos....

  • #2
    Megasquirt on aika oiva laite myös rikastusohjaimeksi. Itse ostaisin isommat suuttimet, lisärikastus on tekohengitystä.

    Kerropa paketista vähän lisää, niin etsitään ratkaisu.

    Comment


    • #3
      Jepulis, paketissa on NM-kone joka muutettu 3B kampuralla isompaan kokoon.
      Turbona joku kk26 ja alkuper. hitachi-moottorinohjaus.

      Koko paketti ja muutettu lastu tehty edellisen omistajan toimesta...
      Jonkinlainen seosmittari löytyy(FMI hyllyssä), näyttää aika huolestuttavalta bensapolitiikan suhteen yli 1bar paineilla.

      Pitkäntähtäimen ideana oli laittaa joskus 3B moottorinohjaus ja suuttimet uudella lastulla, mutta siihenkin palaa taas 1500EUR. Auto pelaa muutoin kohtuullisen hienosti( = ei täydellisesti ahdoilla). Siksi ei ainakaan vielä hirveät talkoot kiinnosta.

      Vielä mennään harkinta-asteella, sillä auto kuuluu muutoinkin enemmän tonne projektiosastolle vaikka jokapäivä töihin sillä mennäänkin...

      Comment


      • #4
        Onkos siinä nyt map-anturi ja jos niin mille paine-alueelle?

        Melkeinpä suosittelisin megasquirtin kytkemistä rikastukseen. 20veetä ei kuitenkaan oo järkeä kokonaisuudessaan ajaa megalla. Rikastuksessa on 8 johtoa kytkettävänä (10, jos haluaa lämpötiloja).

        Comment


        • #5
          Tiedän erään race softan , jolla saa reilut 200hp +++ NM koneesta turbolla . Nakutusherkkä ilman ccooleria välillä 4000 - 5000. Lienee sama kone / auton väri viinipunainen ?. Ei pidä ahtaa yli baarilla !

          Jos on budjettia, niin ei 3b ruuttaa vaan pc-ohjelmoitava ruutta.

          Comment


          • #6
            Ei pidä ahtaa yli baarilla !
            Pitääpäs! :D Ja just siitä tämä ketju kaiketi sai alkunsa...
            Väri täsmää.
            Ei taida Tomin suunnitelmissa olla pc-ohjelmoitavaa ruuttaa, vaan enempi budjettiharrastelua.

            Yksinkertaisin systeemi lienee ropata lisäsuutin imusarjaan ja vettä sen sähköt säädettävän painekytkimen kautta, jolloin suutin lähtee mukaan kun säädetty paine ylitetään. Mutta voipi olla aika karu peli kun se on sitten ihan on/off jollain tietyllä painearvolla.
            Jos lisäsuutin olis jatkuvasti toiminnassa ahtopaineesta riippumatta ja suuttimen pa painetta sais lisättyä ahtopaineen mukaan niin silloinhan se toimis jouhevammin. Vai meneekö se sitten pienemmillä ahtopaineilla ja alakierroksilla liian paksulle ja riittääkö polttoaine sitten kuitenkaan yläkierroksilla? Ja jälkimmäisessä vaihtoehdossa joutuis vierailemaan hydrauliikka/pneumatiikkaliikkeessä useamminkin... Tietysti siinä vaiheessa esim. yllämainittu megaruutta voi olla edullisempi ja fiksumpi systeemi :)

            Comment


            • #7
              Jos tollaseen lisärikastusleikkiin lähtee niin kyllä se on tuo Kalsin ratkasu se ainoo ees vähän järkevä, sellasta paineella päälle/pois suutinta on vähä paha ohjata, eli tarttee jonkun älyaivoin kummiskin väliin.

              Tollalailal kun on ohjelmoitavissa se lisärikastus niin voisi olla järkevää ja turvallista tehdä mappi pohjainen kartta ja sitten sitä korjata lamda-arvon mukaan, ja vielä lähtisi pienellä aukiololla mukaan ennenkuin orkkis suuttimet on täysin auki, saisi sen ylimenokohdan siivistyneemmäksi, jotkut uuden saastemoottorin pirun pienet suuttimet vois olla se juttu.

              Inhoittavan lähelle menee ohjelmoitavan ns. oikeen ruiskun hintaa tuokin rakennelma. (varsinkin kun polttaa ensiksi sillä kerran moottorin ja sitten vasta ostaa sen ruiskun)

              Comment


              • #8
                Ei taida Tomin suunnitelmissa olla pc-ohjelmoitavaa ruuttaa, vaan enempi budjettiharrastelua.
                Harrastusrahat voi laskea niin monella tavalla. Ostaa ensin ratkasu x hintaan 500e, ropeltaa sen kanssa vuoden, tuhoten tulppia ja mitä nyt epämääräisillä seoksilla tuhoaakin. Sen jälkeen voikin satsata isot rahat ja ostaa 3B lelut polttaen toista tonnia. Taas ropelletaan ja tehdään lastuja kovalla työllä. Lopulta ostetaan pc-ohjelmoitava parilla tonnilla ja päästän nauttimaan harrastuksesta ainaisten taisteluiden sijaan.

                Oisko budjettiratkaisu jättää pari askelta väliin?

                Comment


                • #9
                  Nyt olis tiedossa boxi jolla vois ohjata lisäsuuttimensykliä eri arvoille 0-100% 8-pykälällä,
                  joko kierrosluvun tai ahtopaineen mukaan. Saattaa olla että jos toi hankitaan niin veljen Urkin kylmärikastussuutin saa toimia koekaniinina jotta nähdään laitteen toimivuus... Jos ei pelaa niin Mega alkoi kyllä kiinnostamaan.... Ehkä myös Urkkiin?
                  Täältähän varmaan löytyisi joku jolta tarvittaessa perussoftaa/henkistätukea voisi saada, vai mitä?

                  Ja auto on kyllä sama mistä oli puhetta, cooleria ei ole vieläkään --> Sitten kesäksi laitetaan...

                  Comment


                  • #10
                    Hetkinen, mekaanisen ruiskun suutin lisärikastukseen. Ei taida onnistua. 6 bar bensapaine vs 3bar. Voihan se jotain virrata, mutta melko pisaraista. Multa vois löytyä joku sopiva suutin kokeiluihin..

                    Saatan tietää megasta jotain =)

                    Comment


                    • #11
                      Unohtakaa ainakin noi k-jetin suuttimet alkuunsa, kun pienellä budjetilla kerran mennään niin sitten mega tai vems muuta rautaa vaikka täältä

                      Comment


                      • #12
                        Siis kyse oli käyttää koko autoa(Urkki) jossa K-jet valmiina ohjauslaitteen eri rikastuksien koekäyttöön.. :)
                        Mutta kyselempä sitten lisää kun päästään projektissa eteenpäin...

                        Comment


                        • #13
                          auto on kyllä sama mistä oli puhetta, cooleria ei ole vieläkään --> Sitten kesäksi laitetaan...
                          - siellä on nyt ~7 astetta (muistikuva) ennakkoa 4000 ... 5000, ettei se nakuta hieman alle baarin paineilla
                          - kun cooleri lisätty, niin se kestää ennakkoa aivan eri tavalla ja haluaa soppaa PALJON lisää
                          - kartat on jo liki tapissa, joten ainoa tapa saada lisää on isontaa suutinkokoa, jonka jälkeen KAIKKI ala-alueen ja välialueen, tyhjäkäynnin ja kylmärikastuksen ym. ym kartat tehtävä uudestaan. = ei kannata; ---> osta pc-ruutta

                          - jos pc-ruutta muka kallis, niin kysy paljonko maksoi vanhan turboympäristön paketin remppa !
                          - kalleus on aika suhteellista, mutta väärässä kohdassa säästäminen on pahasta

                          Esitetty yhden suuttimen lisärikastuspiiri on harkittava tarkkaan, koska on aika haastavaa saada yhdellä suuttimella bensa menemään TASAISESTI kaikille 5:lle pytylle ilman koneen sulamista / nakuttamista esim 1,5 bar ahdolla.

                          ---> osta pc ruutta tai tyydy vähempään hp-määrään ja niukat 1 bar ahtoa.
                          - = hyvä ekoturbo-paketti :-)

                          Se menee nykyisessä kuosissa jo oikein hyvin ja on perstuntumalla nopeampi kuin chipattu 3b paketti . Kulkee täyspoka (2+2 painavaa matkustajaa) päällä motarilla HYVIN HYVIN PALJON enemmän kuin laki sallii ja ei voi kuuna päivänä verrata orkkis NM vapariin tai edes chipattuun NM vapariin.

                          sori, jos kommentoin liian raadollisesti , mutta näin sen subjektiivisesti näen.

                          Comment


                          • #14
                            Ja menee ihan kohtuullisella kulutuksellakin jos malttaa ajaa nätisti... Hyvä että on Tommyllä noin hyvä muisto projekteistaan ja varmasti asiallista kommenttia.
                            Yksi asia on tämän setupin kanssa tehonpuutteen lisäksi :) on vaivannut, kuulostaako tutulta?

                            Ahtopaineet tapissa kun vaihtaa korkeillakierroksilla isompaa vaihdetta. --> Kaasu pohjaan, alkaa motti ikäänkuin sakkaamaan(tukehtuu tai sytkissä tapahtyy jotain) kunnes pikkuhiljaa veto palaa normaaliksi. Oiretta voi lieventää painamalla kaasu hitaasti ja säännöstelen pohjaan vaihtaessa.
                            Seosmittarilla en ole asiaan päässyt kiinni, mutta tuntuu kuin kone tukehtuisi bensaan?
                            By bass? ilmeisesti ehjä(kalvomalli).

                            Asiaa auttaa myös se että vaihtaa erittäin nopeasti = synkat kovilla.
                            Jo kun tämän saisi kuntoon niin ajamisen ilo vaan lisääntyy...

                            Comment


                            • #15
                              testaappa täyskaasuvaihtamista ilman dumppia, sen paluuvirtaus saattaa sekottaa maffia.

                              Comment


                              • #16
                                Jos kiinnostaa niin tiedän 20v:ssä toimivaksi yli 500 hevosen turvin todetun Haltech E6X johtosarjoineen ja modifioidun virranjakajan ja 3bar mapin kanssa, tonnilla lähtee.

                                Comment


                                • #17
                                  Houkutteleva ehdotus, mutta ajoitus vaan minulle aika väärä.... By bassin tukkiminen ei muuten auttanut.
                                  PS. Oli muuten aika liukas keli testailla että joko motti toimii.

                                  Comment


                                  • #18
                                    http://www.proturbo.fi/uutiset/rikastus.htm
                                    - mainostavat peräti systeemiksi

                                    Comment

                                    Working...