Eikös niitä saa nykykään kkk:n pakopesällä, ts laipoilla , (k24/k26). Ainakin kuullostaa todella helpolta, mutta varmaan joku joka on kokeillut tietää miten käytännössä on.
Noista Garrettin turboista puhutaan paljon. Olisiko tuo GT28RS se paras puhallin 20vt koneeseen jos tavoitteena olisi ennemminkin nopea herääminen sekä hyvä vääntö alemmassa keskirekisterissä, kuin suuri huipputeho?
Kompromisseja valinta on täynnä, GT28R herää vielä alempana noista garreteista. Itse olen päässyt ajelemaan 2.2 20vt:tä GT2871:llä, ja oli aika vaikuttava paketti. Ahdin heräsi jo todella alhaalta tuottamaan pientä painetta, todella rivakkaan kaupunkiliikkumiseen. Jollain GT28R/RS:llä olisi jo tappoväännöt alhaalla, mikäli vain kone sen kestää.
Muutenkin yllätti että tuo auto oli jonkin verran 'kevyemmän' tuntuinen ajaa kuin tuo oma rakkine, vaikka oma auto on varmaan jokusen kilon kevyempikin omapainossa. Onko kyseessä sitten vain moottorin säädöt vai kuskin pääkoppa... Lopputulos, olin niin myyty tuosta ahtimesta että mietin itselleni kokoluokkaa isompaa jopa.
Tutkiskelin joskus GT28RS:n kompurakarttoja ja muistaakseni näytti siltä että sillä ei saa kovin korkeita ahtopaineita alemmassa keskirekisterissä. Herää kyllä suht. nopeasti ja paineet saa nostettua sinne yhden barin paikkeille, mutta sitten paineentuotto hyytyy ennenkuin rundeja koneessa reilusti.
Olisikohan silkkaa hulluutta laittaa tuollainen sarja+ahdin+softa-paketti vakioympäristöön? Lienee vakioveivit aikalailla rajoilla, eikä suuttimissakaan taida tuotto riittää ainakaan ilman bensanpaineen nostoa. Mites bensapumppu, riittääkö?
Sen verran turvamarginaaleja olisi hyvä olla, ettei kone olisi valmis ensimmäisessä yliahtotilanteessa, joka kuitenkin ennemmin tai myöhemmin tulee.
nimim. käkikelloko pukinkonttiin?
Itse olen vähän ajatellut sitä GT3071 turboa.
Pakosarja + välijäähdytin (odottaa kaapissa asennusta)
ja 3" rosteri putkisto tulee alle, kisakatilla ja downpipe laitetaan uusiksi.
Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon?
(softa tietty uusiksi, kun kuivain vaihtuu)
Vakiokytkin on tällähetkellä (remontoitu vuosi sitten), mutta se varmaan alkaa antamaan periksi.
Olisko tuo GT3071 turbo aivan hullu hankinta?
ja joutuuko siis sisuskaluja paljonkin vaihtelemaan, Mitäs Gurut sanoo?
Itsellä harkinnassa myös tuo GT3071 tai GT30RS. Vaihdettavien osien listalla isoimpina tosiaan pakosarja, ahdin, putkisto, pa-pumppu, suuttimet, ruiskupoksi, kiertokanget ja vauhtipyöräpaketti (lähinnä koska haluan kevyemmän, esim 3B).
Ei kait se niin älytön ahdin ole, hieman enemmän vaatii kierroksia että alkaa ahtoa tulemaan kunnolla. Sisukalujakaan ei tietenkään ole pakko vaihtaa, jos vaan rajoittaa ahtoja sen verran ettei pääse väännöt karkaamaan liian isoksi, mutta siinä sitten menetetään tuon ahtimen hyödyt verrattuna esim tuohon GT2871 malliin.
500+ on ajatuksissa, väännössä hieman enemmän ja tehossa sitten ei välttämättä juurikaan enempää. Katsotaan nyt mitä tässä saa tehtyä ennen kesää, uusi ruiskusysteemi nyt ainakin on tarkoitus vuodenvaihteen jälkeen täräyttää paikoilleen, asennettuna niin että tarvittaessa saan minuutissa paikoilleen alkuperäisen boksin (ensialun ohjelmointikämmejä varten, kyseessä on kumminkin käyttöauto).
Onko jonkinlaista tuubisarjaa edes mahdollista toteuttaa rs2-mitoilla, jolloin se olisi ns. plug and play, vai jäävätkö esim. runnerit moisessa auttamatta liian lyhyiksi?
Onko jonkinlaista tuubisarjaa edes mahdollista toteuttaa rs2-mitoilla, jolloin se olisi ns. plug and play, vai jäävätkö esim. runnerit moisessa auttamatta liian lyhyiksi?
Miksi semmoista kukaan toteuttaisi kun samaa paskaa saa kaupasta valmiina vain varustettuna valuraudalla. Ei se sarja siitä taida paljon kummoisemmaksi muuttua oli se sitten kuoriltaan valurautaa tai tuommoista vesijohtoputkimutkaa.
Uskoisin että bolt-on miehille se rs2 sarja on ainut vaihtoehto, tosin onko se sitten todellisuudessa yhtään parempi kuin 3b/aan/aby sarjat?
Se toki voi kuullostaa makeammalta korvissa kun äskakoseen vaihtaa rs sarjan mutta muuttuuko se ladankaan kyyti yhtään mukavemmaksi jalopuu ratilla onkin jo toinen tarina.
Onkohan kukaan mitannut paljon tulee eroa mihinkin paikkaan kun kaikki muut palikat pitää orkkiksena paitsi vaihtaa 3b sarjaa rs2 sarjaan taikka sitten tuubisarjaan?
Mulla on semmoinen kutina että siinä ei hirveänmontaa hevosta/naittonia välttämättä noilla +200tkm ajetuilla orkkisromuilla voiteta.
Jos ero jää alle 10 prosentin eikä ole muuta viritystä siinä samalla mielessä niin mielestäni ei ole katkenneitten ahtimen- ja pakosarjanpinnapulttien arvoinen vaiva. Jollekin toki se hevonenkin voi olla riittävä kriteeri.
Pahimmassa tapauksessa kuitenkin siihen pakosarjan vaihtoonkin kuuluu koneistamolla käyminen kansi sekä ahdin kainalossa porauttamassa pultinjämiä pois ahtimen ja kannen uumenista ja kaikkea muutakin pientä yllätystä mitkä kuuluu noihin bolton asennuksiin :D
Testattu, että tuubisarjalla rs2 ahtimella max paineet ~2700:ssa 2,4bar ja helposti. Ei se sen enempää auta. Rs2 sarjalla noin 300 rundia myöhemmin . Pienitehoiseen työmatkakärryyn en laittaisi tuubisarjaa, koska ilmanputsari-viristä tulee haastavaa, ettei filsaa tarvitse pestä vähäväliä.
No mulla liippaa aika läheltä.
Kun ostin auton (S2) niin siinä oli MTM hybridi (48/50) kiinni,vakio 3B pakosarja ja ihan ok kulki,vaikka kasipahvikin oli vuotanut.No siihen tuli "pulssisarja" ja RS2 (48/54) ahdin,down pipe ja vapaavirtaus-suodatin ja kansi kunnostettiin uuteen uskoon (vakioksi).
Niin kyllä tuo eka versio oli alapäässä pirteämpi,mutta yläpäässä taas tuo uusi paketti.Sit vaihdoin vielä nokat 7A:si ja sama asia eli alapäätä taas rokotettiin yläpään parannuksella.Sit vaihdoin RS2 imunokan 7A imunokan tilalle ja muuta en tehnyt niin mielestäni "viritys" meni tuohon väli maastoon eli hieman alapää parani 7A nokkin verrattuna,kun taas yläpäästä tingittiin.
Sitten hommasin säädettävät nokkapyörät ja yritin niillä löytää "kultaista keskitietä",mutta ei onnistunut. Aina jompi kumpi pää kärsi toisen kustannuksella ja sit rupes jo v...taa joten kaikki meni uusiks.
Pelkkää "pulssisarjaa" ei varmaan kannata asentaa,jos ei muita komponentteja vaihda,kumminkin niin iso savotta (uusiks menee:suodatin ja siinä kiinni olevat letkut,ahtoletkuista osa,down pipe ym pientä.)
RS-sarjalla pitäisi ainakin saada helpotusta kuumana käyviin 1&5 pakoventtiileihin. Se on ainoa kiistaton hyöty, mutta muuta en kommentoi. Yli 400 hevosen koneita RS-sarjalla on tehty, mutta paljonko olisi ollut pulssisarjalla muuten sama paketti, mahdoton sanoa.
S2: Sekä 3B ja ABY, joissa eri varaosanumerolla nokat johtuen virranjakajan pyöritysrattaasta 3B versiossa. Rs2 imunokka ei ole aina "S2 vakio imunokka".
Olisi kiva tietää, onko 3B ja ABY (ADU) imunokissa ajotuksellisia eroja tehtaan vakioajoitusmerkkejä käytettäessä !? ADU/ABY -imunokan saa virranjakajakelpoiseksi laittamalla sportquattron rattaan nokan jatkeeksi (vrt. virranjakajan muovirattaan korjaus spq osilla...).
RS2 nokassa oli asteita muistaakseni 202 ja nostoa oli n.8.....jotain (voin tarkistaa,koska arvot on ylhäällä).Ja verrattuna S2 imunokkaan eroa oli kutakuinkin 10 astetta....ainakin mun nokkien kellotuksessa....toisaalta voi olaa että toi mun "RS2" nokka oli joku testinokka....mutta eroa oli.
Syy miksi itse olen ajatellut tuota RS-sarjaa (ahtimen vaihdon yhteydessä) on se, että vakiosarja lienee kuitenkin jo sellaisessa kunnossa (halki/halkeamassa), että sarja on järkevää vaihtaa. Lisäksi RS sarjaa puoltaa juurikin tuo asennuksen helppous (sopii hyvin paikoilleen), saatavuus, 1&5:sen pakovenojen helpompi elämä jatkossa ja tietysti se, että tuon modauksen jälkeen konehuone ei ole niin viriviri-näköinen (-> ei herätä niin helposti mielenkiintoa).
Noista katkeavista pulteista ja tosta bolt-on hommasta sen verran, että eiköhän ahtimen/sarjavaihdon tiimoilta ole kuitenkin järkevää ottaa koneesta vähintäänkin hattu auki ja tehdä sille samalla täysremppa/vaihtaa se toiseen jos sekin on jo halki. Eli hattu joutaa käydä koneistamolla enivei.
Noh, autossa on kuitenkin runsaasti hommia, jotka pitää tehdä, ennenkuin ahtimen/pakosarjanvaihtoa kannattaa edes aatella.
Comment