Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

POP UP VALVE

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    POP UP VALVE

    Pop Up Valven toiminta perustuu ilmeisesti siihen, että turboon ei palaa negatiivista painetta joka rasittaa paikkoja ja hidastaa turbiinin pyörimistä, näin yksinkertaisesti ajateltuna. Samainen venttiili muodostaa myös mielenkiintoisen "tsiih" äänen, joka kuulostaa aika pornolta...

    Omassa S4:ssa tällaisesta ei ole merkkiäkään, eli minkälainen operaatio olisi saada tuollainen systeemi kiinni ja lisääkö se moottorin ajettavuutta/tehoja/vääntöä. Eli onko hintansa/vaivan väärti?

  • #2
    suhinaa

    kyllä sen voi siihen laittaa. mutta jos laittaa ulkoilmaan purkavan niin se häiritsee jonkun verran ilmamassamittaria avautuessaan. eli kannattaa laittaa by bass malli joka puhaltelee ns. takaisin kiertoon.

    suhina silloin kyllä jää laimeaksi,mutta jos laittaa massamittarin päähän suoraan filtterin niin kyllä se sillon kajahtelee mukavasti.

    dalhbäckiltä ruotsista saa hyvän by bass venttiilin joka on erittäin herkkä. hinta postikuluilla jotain 135eur.

    ja on muutenkin härskin näköinen aluventtiili.

    ko. oleva vena korvaa alkuperäisen muovivenan.

    sopii heittämällä paikalleen.

    Comment


    • #3
      Niin kyllähän tuolla konehuoneessa jo moinen by-pass tehtaan jäljiltä löytyy. Boachin valmisteen vaihtaminen esim. Forgen alumiiniseen vastaavaan voimistaa tuota ääntä jossakin määrin. Alkuperäinen ilmansuodatinkotelo kuitenkin vaimentaa nuo äänet varsin tehokkaasti.
      Kartiosuodattimen asennuksella tuon kotelon tilalle saavutetaan kyllä selkeät imuäänet mutta samalla menetetään viileämpi imuilma kun ilma otetaan suoraan konehuoneesta.
      Vielä kun huomioidaan että alkuperäinen kotelo ja imuputkisto eivät hengitystä juurikaan ahdista niin mitään tehollista hyötyä tuosta kartiosuodattimesta ei ole mutta pornot äänet se kyllä antaa. BTDT.
      Ulospuhaltavaa venttiiliä en suosittele koska siitä seuraa palamatonta polttoainetta katalysaattoreille josta ne erityisesti pitävät...

      Comment


        #4
        By pass

        Mikä noista malleista se on jota suosittelit? Toi punainen näyttäisi olevan se mitä ilmeisesti ajattelit?

        Comment


          #5
          By-pass ei toimi ilmamäärämittarilla varustetuissa autoissa?

          Sain äsken AM-Worksiltä vastauksen osakyselyyni. Kaveri kertoi ettei dump valve (by-pass) toimi meikäläisen autossa (Audi S4) koska siinä on ilmamäärämittari. Mikä siis ratkaisuksi vai joudunko unohtamaan koko jutun?

          Comment


          • #6
            Siellä on jo se bypass olemassa ja on mallia turbon edelle kierrättävä. Ulospuhaltava sekottaa polttoaineen syötön kuten Teppo jo mainitsi.

            Comment


            • #7
              Puhut kahdesta eri vehkeestä käsittäen ne selkeästi samaksi.

              Dump valve ei oikein hyvin toimi koska se päästää ylipaineen ilmakehään eli jo mitattu ilmamäärä katoaa systeemistä.

              By-pass kierrättää ilman autossasi ilmamäärämittarin ja ahtimen väliin ja kyllä sellainen löytyy autostasi tehdaskuntoisenakin - tosin huono ja lyhytikäinen.

              Joku huollettava mäntämallinen by-pass on suositeltava ostos.

              Comment


              • #8
                Hieman yleisesti käytössä olevista nimityksistä.
                Dump valve= dumppaa ilmat ulos. eli siis pöhäyttää paineet ulkoilmaan
                By-pass valve=päästää ohi eli siis kierrättää ilmat takaisin turbon etupuolelle

                Myös monia muita termejä käytetään (pop-off, diverter valve yms yms), mutta jos puhutaan vain näistä kahdesta venttiilityypistä niin ei ole kaikilla jauhot ja vellit sekaisin.

                Autossasi on tällä hetkellä nimen omaan by-pass, niinkuin Kalske jo tuossa aikaisemmin mainitsi. Sen voi vaihtaa jos sltä tuntuu esim forgen vastaavaan venttiiliin (suunnilleen sama kuin dahlbackin myymä). esim tuolta niitä saa -> http://www.coremotorsport.com

                tuolla on pariakin forgen venttiiliä myynnissä. Myös muun merkkiset by-passit tarkoitukseen käy jos haluaa.
                Ilmamäärä mittarillisten autojen ja dumpin yhteensopivuudesta on monia mielipiteitä, jos dumppi on säädettävä tai kaksiventtiilinen niin sen saa toimimaan myös autossa jossa on ilmamäärä mittari, mutta tässä tapauksessa ei ole mitään syytä hankkia dumppia koska by-pass ja sen vaatimat letkut & liitokset autosta jo valmiiksi löytyy.

                Edit: Olimpa hidas kirjoittamaan kun kaksin kappalein kavereita kerkes edelle.

                Comment


                  #9
                  Edelleen

                  Juu olen nimenomaan aloittelija tässä hommassa ja en ymmärtänyt näiden kahden mallin erilaisuutta. Siksipä juuri kysyinkin ja sain asiallisia vastauksia ja tietoa taas kerran lisää.

                  Oikeestaan mun idea oli alunperin se, että miten tosta S4:sta saisi paremmat by-pass venttiiliäänet irti eli se tsiiih ääni vaihdettassa jne. sekä tietysti se, että onko alkuperäisen ja uusien venttiilien toiminnallisuudessa eroa eli toisiko uudempi sellainen esim. luotettavuutta lisää.

                  Kiitos kaikille kärsivällisyydestä, tässä vasta opetellaan vajaan kuukauden ikäisenä TURBO Audin omistajana turbon toiminnallisuutta ja periaatteita silmälläpitäen se, että miten saisi tehoja lisää luotettavuuden kärsimättä. Vapaasti hengittävistä autoista onkin sitten 15 vuoden kokemus, mutta turbo mallia en ole ennen omistanut tai niiden kanssa leikkinyt.

                  Yksinkertaistetaan kysymys ja kysytäänkin hyvin yleismallisesti:

                  Jos haluan lisää tehoja em. periaattein (kyseessä kuitenkin käyttöauto) niin mitä minun kannattaa tehdä/teettää saadakseni autostani enemmän tehoja/ajettavuutta irti. Enkä siis hae mitään 12.000 euron Dahlbäck pakettia vaan sinne 300+ tehojen paikkeille asettuvia viritysmuutoksia avaamatta moottoria.

                  - MTM:n chippi on
                  - 3 barin sensori hakusessa (sekä ohjelman päivitys sen myötä)
                  - Jäykempi hukkaportin jousi hakusessa
                  - Ajatuksena keväällä hommata RS2:n pakosarja sekä paremmin hengittävä putkisto

                  Comment


                  • #10
                    Vakioturbolla ei päästä kuin jonnekin 280hp:n tienoille, jos kestävää viritystä halutaan. Jos joku lupailee chipillä yli 300hp:n tehoja, niin melkein sanoisin tyypin puhuvan sitä pääsiäisruokaa eli pashaa.

                    Comment


                      #11
                      Totta turiset. Kaikki noi paketit mitkä olen läpikäynyt ovat luokkaa 265 - 275 hp chipillä. Ei kait kukaan olekaan luvannut sen enempää, Opaskin puhui koko ajan MTM:n tapauksessa 265-270 joten en ole odottanutkaan ns. kuuta taivaalta :-))

                      Comment


                      • #12
                        Täysin orkkis kuntoisesta s2:sta on jarrutettu harisella 300hv. Tai ei nyt ihan orkkis motronicin tilalle vaihdettu hestec. Orkkis turbo on vähintäänkin kovilla jo tommosessa rääkissä.
                        Vähän virtaavampaa putkistoa ja k26 48/56, ja tietysti tälle paketille lastu, niin pitäisi olla 300 hv jo aika varmasti kasassa.

                        Comment


                        • #13
                          Lueppa nuo ao. linkkien tekstit. Sieltä löydät ainakin paremman vaihtoehdon jäykemmälle jouselle.

                          http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=0629

                          http://www.autospeed.com/cms/A_0670/article.html

                          http://www.autospeed.com/cms/A_0685/article.html

                          Comment


                          • #14
                            Tuossa vielä pari linkkiä, joissa raapaistaan hieman ahtimien maailmaa ihan kotosuomen kielellä.

                            http://fin-tuning.net/pager.php?catid=2&pageid=15

                            http://ffp-motorsport.com/tuning/turbo.php

                            Comment


                              #15
                              Tuohan valotti

                              Luin nuo artikkelit läpi ja sain valaistuksen. Teknisesti asia selkeni kerta heitolla mutta edelleen jäi artikkelin kirjoittajan tosin valottaessa hieman asiaa epäselväksi minkälaiset erot teknisellä venttiileihin ja antureihin perustuvalla ratkaisulla on esim. MTM:n chipin toimintaan?

                              Käsitin asian niin, että kirjoittajan systeemillä turbon ahtopainetta ei tarvinnut nostaa missään olosuhteissa yli maagisen 1.1 barin rajan ja silti systeemin reagoidessa nopeammin kaasuun nimenomaan tyypillisellä keskikierrosalueella tulokset olivat merkittäviä suorituskyvyn suhteen koska kaasua ei pitänyt painaa "kickdown" asentoon systeemin tajutessa että nyt pitäs mennä vaan asiaan voitiin vaikuttaa mekaanisesti.

                              Okei, jos nyt siis verrataan MTM:n chippiohjelma sekä siihen liitettyjä mekaanisia osia eli 3 Barin anturia ja hukkaportin jousen säätöä/vaihtoa jäykempään, niin tuossahan turbopaineita nostetaan 1.4 bariin (varoraja kait 1.5) joka tietenkin tarkoittaa rasituksen kannalta erittäin merkittävää paineen nostoa, tosin ilmeisen hetkellisesti ohjelman ohjatessa ahdon tietylle kierrosalueelle tietyissa olosuhteissa.

                              Kysymys kuuluukin, onko MTM:n ratkaisun avulla saavutettu tehonlisäys huomattavasti merkittävämpi käytännössä kuin kirjoittajan tekemän mekaanisten osien muutosten kautta? Jos näin ei ole, niin silloinhan olisi aivan turha investoida 1000+ euroa tuohon chippiohjelmaan ja sensoriin ja vieläpä nostaa merkittävästi riskiä moottorin vaurioitumisesta kohonneen ahtopaineen (1.1 -> 1.4) seurauksena. Artikkelin kustannukset kun olivat max. 400 euroa käytettäessä erittäin korkealaatuisia ja varmatoimisia osia?

                              Moottorin huipputehoilla kun ei mielestäni ole mitään tekemistä suorituskyvyn tai moottorin ajettavuuteen suoranaisesti vaan siihen vaikuttaa kaasuun vastaaminen, jo alakierroksilla sekä oikean vääntöalueen löytyminen haluttuihin olosuhteisiin. Jos turbo on mahdollista mekaanisella muutoksella saada mukaan huomattavasti aikaisemmin ja mahdollisesti pitempään muutamaa osaa vaihtamalla, niin tuntuu aika turhalta (kustannukset) ja riskialttiilta käyttää MTM:ää 1.4 barin ahdoilla ellei sitten moottorin ajettavuus muuto merkittävästi.

                              Tähän vastannee taasen ammattilaisten raati :-))

                              Comment


                              • #16
                                Tuo artikkelin systeemi ottaa vakio-ohjelmasta "löysät pois" ja parantaa ahdon nousua. On selvä että viriohjelma, joka nostaa ahtoja tuosta 0.3-0.4 bar antaa huomattavasti enemmän vääntöä (siis tehoa) keskialueelle. Artikkelin systeemiä on testattu imupuolen optimoinnin kanssa. Vakio ohjelma on tehty sellaiseksi, että se pitää ulkolämpötilasta ja "negatiivisen" ahdon määrästä huolimatta tehon samana. Tällöin hengitystä parantavat muutokset saattavat vain näkyä ahtopaineen tippumisena ilman tuollaisia kikkailuita. Rajana näissä kikoissa tulee vastaan se, että vakio-ohjelman kartat loppuvat kesken.

                                Viriohjelmat taas osaavat ottaa olosuhteista kaiken irti. Kylmällä ilmalla tehoa tulee enemmän ja lämmön noustessa tehot laskevat.

                                Comment


                                  #17
                                  Asiaa

                                  Olet siis sitä mieltä että tuo MTM:nkin ohjelma tuo huomattavasti enemmän todellista ajettavuutta kuin pelkkä "optimointi" imupuolella vaarantamatta ahtojen nousen seurauksena radikaalisti moottorin kestävyyttä?

                                  Opas muuten ilmoitti tänään että se 3 barin sensori saataisiin jostain meikäläiselle ja ettei hukkaportin jousen jäykentämiseen ole aihetta koska sitä voi kuulemma säätämällä kiristää.

                                  Odotan innolla uuden ohjelman sisäänajoa, mutta sitä odotellessa olisi kiva saada Miikka sulta konkreettista persetuntuma tietoa mitä tuo muutos todellisuudessa tuo ajettavuuteen. Saatan kysyä samaa asiaa uudestaan, mutta en mielestäni ole saanut selkeää konkreettista kuvaa asiasta.

                                  Siispä, MTM:n päivitetty ohjelma 3 barin anturilla = miten se vaikuttaa moottorin ajettavuuteen ja tuohon mainitsemaasi "karttaa" joka käsitykseni mukaan on nimenomaan se, joka määrittelee moottorin toimivuuden eri kierroksilla, vaihteilla ja kaasuläpän asennolla!

                                  Kiitos kärsivällisyydestä. Sanottakoon, etten ole koskaan aikaisemmin törmännyt näin asialliseen keskustelufoorumiin jossa myös tietämättömiä, tyhmiäkin kysymyksiä esittäviä meikäläisiä kohdellaan näin "helläkätisesti". Yleistämättä asiaa, osoittaa Audi harrastajien poikkeuksellisen asiallista ajatusmaailmaa - kiitos siitä!

                                  Comment


                                  • #18
                                    No mulla on tuosta samaisesta moottorista revitty isommalla turbolla ja muilla muutoksilla (MTM:n satsi) eri sataluvulla olevia tehoja kuin pelkällä chipilla saa ja autolla on ajettu nyt 250tkm, ilman moottorin mekaanisia ongelmia, en usko että tuolla chippivirityksellä on mitään merkitystä moottorin kestävyyteen, varsinkaan laadukkaan valmistajan virityksellä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Oletko tehnyt siis alkuperäiselle moottorille, kiertokangille, männille, laakereille, kannelle mitään? Mites paljon sun moottoris kehittää dynossa?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Varmaan olen sulle emailissa tästä jo laittanutkin. Laakerit on vaihdettu RS2:n laakereihin. Siinä kaikki. Dynosta ei ole harmainta aavistustakaan, kun ei ole auto moisella käytetty, mutta sitä tehoa on kuitenkin ihan mukavasti, vaikkei missään Ronin etuvetopaholaisen tehoissa ollakaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Joo niin laitoitkin mutta kun vaihdoin sekä duuni- että hima koneen niin kaikkien sääntöjen vastaisesti hukkasin tietenkin kaikki emailit ja nyt olen yrittänyt päivitellä niitä sieltä sun täältä.

                                          Mainitsit muuten viesteissäsi myös jarruista. Nehän on ongelmana tuossa ko. automallissa ja mullakin on jarrut sellaiset että ne täristää ilmeisesti liiasta lämpiämisestä johtuen tosi rajusti. Tekis mieli vaihtaa, mutta 1600 euron etusettihintoja (S6) en meinaa maksaa eli mistä saisi tohon asialliset peruslevyt järkevällä hinnalla?

                                          Ellei sitten joku luovu kunnon jarrusetistä edulliseen hintaan??

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ufot ovat ns. roskaa. Niiden tilalle saa kuulemma erittäin helposti ruuvattua RS4:n hidastimet. Noita kannattais koittaa metsästää esim. eBaystä tai joltakin saksalaiselta purkaamolta.
                                            Toinen vaihtoehto on käyttää Porschen satuloita ja Mersun levyä á la bira

                                            Comment


                                            • #23
                                              RS4:n hidastimissa kannattaa huomioida vannekoko. 360 mm levy kun saattaa vaatia 18" vannetta ympärilleen...

                                              Biran systeemit loppupeleissä järkeviä, kun perustuvat kunnon satuloihin, ja kohtuullisiin levyihin. Kestävät sitten radallakin.

                                              Se mikä tietysti kiintoisaa, on katsastuksen suhtautuminen tällaisiin jarruihin. Linjahan tuntuisi olevan kiristymässä virittelyn suhteen, ja tyyppihyväksyntää tuollaisiin ei varmaan ole.

                                              Toisaalta, ei se 1600? minusta kovin pahalta kuulosta, saahan sillä uudet levyt, palat ja satulat kai, ja kun ovat toisesta Audista, katsastus tuskin nousee ongelmaksi?

                                              Comment


                                                #24
                                                .....suhteen koska kaasua ei pitänyt painaa "kickdown" asentoon systeemin tajutessa että nyt pitäs mennä vaan asiaan voitiin vaikuttaa mekaanisesti.
                                                AudiBat: Ymmärsinkö oikein "kickdown" kommentin, eli onko sulla automaatti?

                                                Eri foorumeissa ja eri asiantuntijoilta olen saanut sellaisen kuvan, että automaatti urS4:n laatikko ei kestä luotettavasti yli 400 Nm vääntöä. MTM:lläkin on tietääkseni eri lastu automaatille.

                                                Toinen ongelma automaatin chippauksessa on, että vaihteistoa ei voi uudelleen ohjelmoida hyödyntämään lisääntynyt suorituskyky (vrt. Tiptronic) jolloin se käyttäytyy aivan kuin ennen lastutusta. -

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kickdown

                                                  Siis S4:n manuaaliversio alla.

                                                  Moottoriohjausjärjestelmä analysoi erilaisia asioita ohjatessaan moottoria. Yksi näistä asioista on kaasuläpän asento (muita mm. ilmamäärä, seos, sytkä jne.) kuten varmaan tiedätkin!

                                                  Painessasi kaasua ns. kickdown`maisesti (huomaa vertauskuvallinen ilmaisu), ohjelma analysoi kaasuläpän asennon ja muita arvoja ja siirtyy ohjelmakartassa kohtaan "kickdown" joka siis tässä yhteydessä tarkoittaa = täydet tehot käyttöön. Artikkelissa taasen mekaanisilla muutoksilla vaikutettiin nopeampaan kaasuun vastaavuuteen tai kaasuherkkyyteen ehkä paremminkin.

                                                  (rautalankamalli - vapaasti itse analysoitu toimintakuvaus :-)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    olen kanssa ajatellut asentaa tuon dump-valve venttiilin. asiasta vähän tietävänä kertokaa miten ulos dumppaava venttiili häiritsee ilmamäärämittarin toimintaa? haluaa shihahruksia!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ilmamäärämittarillisessa pelissä ei suositeltavaa sihautella paineita pihalle. Ääntä haluava hankkii esim Forgen by-passin, ja K&N kartiosuodattimen, kyllä huokailee erittäin kuuluvasti sen jälkeen.

                                                      Se taitaakin olla kartiosuodattimen suurin "etu", tehossa ei havaittavaa eroa. Jos vielä ilmanotto tapahtuu kartion kanssa konehuoneesta, esilämmityksellä menetetään tehoa.

                                                      Eli näin saatiin sihisevä peli, vähemmän tehoa ja heikompi ilmanputsaus -onnistunut viritys ;-)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        kuinkas sitten ku tiedän muutaman kaverin joilla on turbo vehkeitä ja niidenkin autoissa on ilmamäärämittari. jätkät on tuikannu dumpin kiinni ja johan toimii hienosti. ei sekoittele ilmamittaria. tai ainakaan sitä ei huomaa. tiedä sitte. varmaankin petri opas tietää näistäkin asioista. menen oppaan luo tulevana viikonloppuna. kyselen lastu, putkisto ja venttiili hommista. n.300hv olisi tarkoituksena saada pihalle.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No sittenhän on turha kysellä jos kavereillakin pelittää eikä huomaa mitään vikaa. Ei muuta kun dumppi kiinni vaan ja sihauttelemaan.

                                                          Koitinpa vaan oikoa yleistä väärinkäsitystä, ettei sihinää saada aikaan kuin dumpilla. Sen saa myös bypassilla -ja tämä on oikeampi tapa MAF-ympäristössä. Tosiasia kun on, että ilman hukkaaminen MAF:in jälkeen ei ole hyvästä. Menee hetkittäin rikkaalle, joka ei välttämättä hyvää esim katille.

                                                          Lisäksi 3B/RR ja ABY/ADU/AAN-vehkeet ovat toisinaan herkkiä imusarjan vuodoille, joten kannattaa ottaa tiiviysasiat vakavissaan.

                                                          Jos siis halusit soundia, niin sitä saa myös edellisessä viestissä kuvailemallani tavalla. Hyvänä esimerkkinä on Kalskeen Tepon 200 20vtqa, siinä on Forge ja K&N, ja sihisee vähintään riittävästi.

                                                          Ja kartiosuodatinkin on OK, kunhan huolehditaan että ilma otetaan ulkoa eikä konehuoneesta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            JPH, ei se dumppi sekoitakkaan ilmamäärämittaria, vaan hetkellisesti moottorinohjausyksikön. Kun ilmamäärämittari on jo mitannu ohi menneen ilman ja siitä päästetäänkin suurin osa ulkoilmaan, seos rikastuu hetkellisesti rajusti, sillä moottorinohjaus syöttää bensaa sen mitatun ilmamäärän perusteella. Lisäksi kehittyneemmät moottorinohjaukset saattavat toimia arvaamattomasti, jos lambda heittelee paljon odotetusta.

                                                            Tämä on aina niin hetkellinen tila, ettei tätä välttämättä huomaa kuski mitenkään. Kyllä se auto kulkee sen dumpinkin kanssa. Se on sitten eri asia, mitä tuollaiset hetkellisesti rikkaat seokset tekee mahdolliselle katalysaattorille (ei hyvää ainakaan) tai onko se muutenkaan hyväksi, varsinkin kun ottaa huomioon sen, että moottorinohjaus yrittäessään korjata saattaa hetkellisesti vaikka pahentaa tilannetta.

                                                            Tuo, että miten dumpin kanssa MAF:lla varustettu auto toimii, riippuu moottorinohjauksesta. Mitään hyötyä siitä dumpista ei ole, haittaa kylläkin. Bypass ajaa kuitenkin saman asian ja suhahteleekin sopivilla järjestelyillä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X