Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lastutetun 1.8T MAF arvoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lastutetun 1.8T MAF arvoja

    Eli paljonkohan teillä on lastutetussa B5 koppasessa 1.8turbossa MAF arvot?
    Sais ite vähän vinkkiä että millasia arvoja pitäis olla, että onko MAF rikki vai jatkuuko vianetsintä. Auto nostaa ahtoja reilu 1.8bar vitos vaihteella, ja alkaa röpöttämään, pienemmillä vaihteilla ei ainakaan ole huomattu että alkaisi jotain turbon kanssa temppuilemaan. Vikakoodeja ei näy.

  • #2
    Riskit on ahdot jos vakio turbolla ja pelkkä softa vaihdettu?

    Comment


      #3
      Se siinä onkin, haluaisin tietää miksi nostaa noita ahtoja noin paljon. MAF on irti koska MAF kiinnitettynä ei ahda juuri mitään.

      Comment


        #4
        Vikakoodit? Kenen käsialaa softa on? Onko N75 käytössä?

        Comment


          #5
          Vikakoodeja tuli seuraavasti MAF irti kotiin ajettaessa kun kaverilla yritin vikaa selvittää.

          3 Faults Found:
          17967 - Throttle Body (J338)
          P1559 - 35-00 - Fault in basic settings
          01165 - Throttle Body Control Module (J338)
          11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent
          16486 - Mass Air Flow Sensor (G70)
          P0102 - 35-00 - Signal too Low
          Readiness: N/A


          Ei ole tietoa kenen ohjelma, merkki on ainut jonka tiedän=RICA
          N75 on käytössä, ja sen olen siis testannut nakuttelemalla virtaa, ja putsannut

          Oon noita vikoja yrittäny täältä foorumilta ettii, mutta kun mikään vika ei suoraan kuullosta samalta mitä mulla on. Illalla meen ajelee pikku rundii ja ottaa vag comilla saatuja tuloksia ylös, ni mitä kanavia siinä sit kannattais katella että täältä vois kans jeesii saada?

          Voisko lambda anturista johtua? Lambda arvot ainaki seilaili iha huolel
          Ja takaisin kotiin ajettaessa pihalla konepellin avasin ja pakosarja hehkui punaisena(noin 6km matkaa, ja ei mitään armotonta poletustakaan ollut)

          5.21 g/s Intake Air Mass
          34.5°C Intake Air Temperature
          1.3° Throttle Body Angle
          -20.3 % Lambda Regulation
          1.000 V Knock Sensor Cylinder 1
          1.160 V Knock Sensor Cylinder 2
          0.880 V Knock Sensor Cylinder 3
          1.680 V Knock Sensor Cylinder 4

          http://imgur.com/HzQUBsQ
          Tuossa vielä jotain käyrää, tuo ruskea ainakin on lambda
          Viimeksi muokannut Sleepy2; 28.4.2013, 15:55. Perustelu: Muokkaa edellistä viestiäsi, jos kukaan ei ole vastannut välissä.

          Comment


          • #6
            Kaasuläpästä ainakin kannattas tutkia, miksei perussäätö mene läpi.
            Ahtopaineen säätökin toimii joko väärinpäin, tai sitten muuta vikaa magneettiventtiilin letkujen kytkennöissä.
            Turha vaihdella mitään osia ennenkuin tutkii onko edes perusedellytykset toiminnalle kunnossa.

            Comment


            • #7
              Täälläpäin parhaillaan ollut yli 240g/s arvot. Eikös tuohon ollut se kaava,että g/s jaetaan 0.8,niin saadaan hepat...?

              Katso katti,ettei ole tukossa.

              Comment


                #8
                Hieman OT. Eikös tuosta Tatskan autosta joskus ole se 312hp penkitetty. Että ihan linjassa taitaa mennä.

                Comment


                • #9
                  Kaipa tämä kysymys tähän triidiin sopii, eli kyseessä on A3 AGU-koneella ja siinä on BSR-ohjelmointi. MAF:n iästä ei ole mitään hajua, mutta pari kertaa vuodessa kun joutuu (olemattoman) airbagin liitintä räpläämään ja poistamaan vikakoodi, olen samalla katsonut onko muita koodeja. Maf ilmoittaa aina, että "signal too high". En ole kuitenkaan huomannut kulkupuolessa mitään suurempaa häikkää. Tosin kokemusta vastaavista laitteista ei ole ja vikakoodi on saattanut olla koko auton omistusajan siinä.

                  Eli voiko tuollainen oireileva MAF alentaa suorituskykyä ilman mitään nykimisiä tai muuta? Ajattelin kyllä lähipäivinä loggailla dataa ja tutkia ilma-arvoja ja paineita. Riittääkö WoT 2-vaihteella luetettavaan dataan kun tässä lähellä ei ole oikein sellaista paikkaa, missä kehtaisin kolmosella vetää punarajalle?

                  Lisäksi tuntuu, että kylmenpänä kone olisi hieman eloisampi kuin kuumana. Tietty kylmänä ei voi pahemmin luukutella ja voi olla että tämä on vain joku juttu pään sisällä :)

                  Comment


                    #10
                    Voi alentaa. Ja WOT@2nd varmaan riittänee.

                    Comment


                      #11
                      Tietysti kylmällä koneella vetää paremmin, kun imuilma on viileämpää. Koneenn lämmetessä myös imuilmat nousee.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos vastauksista.

                        Kävin juuri loggaamassa MAF-arvoja ryhmästä 002. Eipä tuolla lite-versiolla saanutkaan ahtopaineita yms. logattua. En oikein keksinyt mitä muuta mielenkiintosta noista ryhmistä 001-025 voisi logata.

                        Hieman kuulostaa korkealta arvot, 173g/s @6200rpm/2nd vai mitä olette mieltä? Käsittääkseni nuo BSR-ohjelmat ovat sen 180hv ja tämä lukee myös rekisteriotteessa.

                        Tarkkaan en tiedä mitä kaikkea auto on syönyt kun ei ole tuota teknistä tuntemusta kovin paljoa. Remuksen putkisto siinä on ainakin vakiosta poikkeava varuste (DB:stä en osaa sanoa). Forgen tarra ikkunassa, joten olisko siellä by-bass vaihdettu :)

                        Jos tuo nyt näyttää yläkanttiin, niin mitä vaikutusta sillä voi olla käytännössä?

                        Edit: lueskelin että lievä ahtovuoto voi aiheuttaa liiallisen ilman menemisen MAF:n läpi. Pitääkö paikkaansa? Missä välillä vuodon silloin pitäisi olla?
                        Viimeksi muokannut karpe; 2.10.2013, 00:15. Perustelu: Lisäys

                        Comment


                        • #13
                          Noissa vehkeissä mikään ei toimi kunnolla jos MAF, N75 tai letku falskaa. Kuitenkin siihen niiden ohjaus perustuu. Kaivan tuolta logista omia BEXin arvoja...hetkinen...

                          Edit_ BEX Viperin miedolla softalla 165g/5400rpm. (vakiona siis 190hp, tosin en ikinä yli 142g/s saanut vakiolla, enkä tullut koittaneeksi MAFfin,tulppien ja N75 vaihdon jälkeen)
                          Vaihteesta en tiedä. kolmonen varmaan. (6v loota)
                          Viimeksi muokannut kontio; 2.10.2013, 14:14.

                          Comment


                            #14
                            Kai sen vaihteen pitäisi olla mahdollisimman lähellä suoraa välitystä.

                            Comment


                            • #15
                              Kai sen vaihteen pitäisi olla mahdollisimman lähellä suoraa välitystä.
                              Miksi? Ei kai maf arvoa luettaessa ole mitään merkitystä mikä vaihde on kunhan moottori tuottaa maksimitehon. Ykkösellä ja mahdollisesti viellä kakkosella voi arvo jäädä matalaksi koska moottorin ei tarvitse viellä tehdä töitä aivan täysiä ja mittaustiheys ei välttämättä ole ihan kovinta mahdollista, mutta luulisi jo kolmosvaihteella saavan tarpeeksi luotettavaa infoa.

                              Dynossa tietysti mitataan mahdollisimman lähelle suoraa välitystä, jotta on helpompi laskea moottorin teho.

                              Comment


                                #16
                                Juurikin tuosta syystä, että kone joutuu tekemään töitä. Siksi siis mahdollisimman lähellä suoraa.
                                Joku kun mainitsi kakkosella mitanneensa.

                                Jos nyt vikaa yleisesti hakee, niin tässä on ihan pätevät ohjeet mitä kannattaa mitata ja miten:
                                http://www.aprfinland.fi/fi/apr-tuki

                                Comment


                                • #17
                                  Mun tapauksessa jos kakkosella jo näyttää liian korkeita ilma-arvoja, niin voi kai päätellä että jotain on vialla. Jos näyttäis alakanttiin, niin epäillys kohdistuisi anturiin.. Mulla on kyllä vanha MAF ja öljyttävä ilmansuodatinkin, mutta voiko viallinen anturi näyttää liian korkeita arvoja?

                                  Onko jollain kokemusta mistä välistä mahdollisesti vuotaa jos näyttää liikaa? Olen miettinyt tuota mielessä.. Pitäisikö tällöin vuodon olla ahtimen jälkeen? Sitä tosin en tiedä, että mistä kohtaa ecu saa tiedon toteutuneesta ahtopaineesta.

                                  Onko vuodon etsimiseen mitään avainta onneen vai pitääkö letkunkappaleet irroittaa ja ottaa tarkempaan syyniin? Tai onko tiettyjä kohteita, jotka kannattaisi ekana tsekata?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiinnostaisi itseäni että mihinkähän ja mitä arvoja ECU vertaa kun "signal too high" vikakoodin antaa?

                                    Omaan -03 BFB koneiseen A4:een vaihdoin alkukesästä MAF:n kun antoi koodia:
                                    16487 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too High
                                    P0103 - 001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
                                    sekä välillä myös:
                                    17743 - Engine Torque Monitor 2: Control Limit Exceeded
                                    P1335 - 008 - Implausible Signal - Intermittent

                                    Maffin vaihdoin noihin vikakoodeihin perustuen sen takia että auto teki 3-4 kertaa parin tuhannen km:n aikana sen että loivassa ylämäessä kone hyytyi (-joka kerta iso kuomukärry perässä), moottorinvikavalo syttyi ja kävi vaivalloisesti tyhjäkäyntiä kuin "kolmella" -sammuttamisen jälkeen uudestaan startatessa kone toimi taas täysin normaalisti mitään muita vikakoodeja ei ollut ja ainakaan yhdellä kertaa ei edes noitakaan ollut jäänyt muistiin..

                                    Maffin vaihto ei sitten auttanutkaan tuohon "signal too High" - vikakoodiin vaan se muuttui sen verran että on alkanut nyt sytyttelemään myös ESP:n valoa satunnaisesti kiihdytyksisssä jonka jälkeen ko. vikakoodi jää muistiin -tuo valo ei entisellä Maffilla syttynyt. Tuota aiempaa "Engine Torque Monitor" koodia ei ole enää tullut -josta minulla on kyllä pieni epäilys että olis voinut johtua kyllä myös siitäkin että on ollut ongelmaa turbon imuletkun pysymisessä trbon päässä kiinni kunnolla -tästä taas kyllä täytyis oma juttunsa aloittaa... -noita hyytymisiä ei Maffin vaihdon jälkeen kyllä sitten ole tapahtunut

                                    Auton kulkuun tuolla ESP:n valon syttymisellä/vikakoodin ilmenemisellä ei ole mitään vaikutusta, tuo ESP:n valo/vikakoodi syttyy satunnaiseti hieman rivakammassa kiihdytyksessä, kiihdytyksen ei tarvitse olla mitenkään raju,mutta aivan rauhallisesti ajellen valon syttymisen pystyy välttämään.
                                    Mitä olen logannut noita Maffin arvoja niin ovat aivan normaaleissa rajoissa myös silloin kun tuo ESP:n valo syttyy, se että Valo syttyyy ja vikakoodi ilmenee osakaasu kiihdytyksellä jo jossain 3000rpm paikkeilla mielestäni viittaa kummiskin siihen että mitään huippurajaarvoja ei ylitetä vaan ilmeisesti jokin laskennallinen sen hetkinen rajaarvo?

                                    Tästä tulee sitten mieleen että onkohan vika jossain muualla kuin itse Maffissa, eli jossain muussa anturissa jonka arvoihin ECU nojautuu väittäessän arvoja liian suuriksi?

                                    - Niin tuo uusittu MAf ei ole kyllä marmoritiskiltä vaan hommattu varaosaliikkeestä Boschin tuotteena ( 0986280217 / 0280218063) jonka kyllä ptäisi olla aivan oikea ja en oikein jaksaisi uskoa että olisikin silti väärä tai vaan rikki.. vai?

                                    Comment


                                    • #19
                                      AWT katti tukossa max arvot oli 150g/s. Katalysaattori vasaralla ja taltalla puhdistettuna 170g/s. Kaikki on siis vakiokamaa softaa ja hyvin virtaavaa kattia lukuunottamatta. Ilmamassamittari on uusi. Eli kyllä tuo 173g/s totta voi olla. Kai noissa mittauksissakin joku prosentti on epätarkkuuttakin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No niin tuon edellisen pitkän sekavankin sepustukseni vian syy on selvinnyt, ja tässä uutta sekavaa syystä:
                                        Eli kun sytytteli sillointällöin ESP:valoa kiihdytyksissä ja tästä sitten tuli vikakoodi "16487 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too High" - tuosta aiemmasta viestistä poiketen tuolla olikin vaikutusta auton toimintaan eli huomasinkin että vakionopeusssätimellä ajaessa kun tuo tapahtui niin tapahtuikin samalla tuo koneen täydellinen hyytyminen josta kerroin edellisessä viestissäni ja jonka jo luulin poistuneen MAF:n vaihdolla -jos vakionopeussäädin ei ollut päällä niin tällöin ei mitään vaikutusta kulkuun.

                                        Syynä oli turbon päässä N75:lle lähtevän letkun murtuma -vian satunnaisuus johtui sitten ilmeisesti siitä että tuo letku pääsee hieman liikkumaan koneen kiertyessä niin että välillä vuoto oli suht tukossa ja välillä ei.
                                        Korjauksen myötä poistuikin sitten auton takaosasta :) tullut pieni ulina ääni hyvin kapealla kierroslukualueella 2700-2900 joka ei ollut mitenkään riippuvainen esim. nopeudesta, vaihteesta tai oliko ahtoja vai ei -luulin pakoputken resonanssiksikin...

                                        Ahtopaineiden olisi luullut nousevan enemmänkin kun hukkaportin ohjauspaineet hukassa -en edes oikein tajunnut kun ahtoi vain ehkä pari kymmenystä enemmän kuin normaalisti -näin jälkeenpäin tajuten, varsinkin kun nuo max paineet vaihtelee muutenkin ilmojen mukaan, ilmeisesti sitten vuoto myös päästi paineita etteivät ihan karanneet ja tullut ajeltua aikalailla varovaisemmalla jalalla kun osannut pelätä että vian takana vakavampaakin. -Painetestillähän toi olis varmaan selvinnyt heti, mutta kun ei osannut epäillä tuommoista ja muulla tarkastuksellakaan ei heti havainnut, kompuran luo pääsykin olisi vaatinut järjestelyjä.

                                        Mutta taas mielenkiintoista huomata että noiden vikakoodien takana voi olla hyvinkin erilaista mitä ensalkuun ajattelisi -tuossakin ensin ajatteli että sähköisen signaalin tasoko lian iso? mutta olikin taas jotain malliin että MAF arvot verratuna muihin tietoihin laskennallisesti pielessä -eikö tuostakin olis luullut tulleen paremminkin impausible signalia... Mielenkiintoinen ilmiö myös tuo vakionopeusäätimen päälläolon vaikutus.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Missä luokassa MAF arvojen tulisi pyöriä tyhjäkäynnillä?
                                          Omastani oli MAF hajonnut ja lokituksessa näkyikin nolla-arvoa. Uuden vaihtaminen aiheutti sitten semmoisen ongelman, että ei pyöri tyhjäkäyntiä yhtään vaan seilailee ja lopulta sammuu.

                                          Ilman MAFia pelaa muilta osin OK, mutta lähtee ahtamaan vähän hitaanoloisesti.

                                          Painetestin tuolle kuitenkin tein enkä nyt äkkiseltään löytänyt mitään pahempia vuotoja.

                                          Comment


                                            #22
                                            Poistithan vikakoodit ja samalla sopeutukset anturin vaihdon yhteydessä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vikakoodit poistin ja TBAn ajoin vcds:n ohjeen mukaan, mutta pitääkö tuolle ajaa vielä jotain muita sopeutuksia jotka nyt päässyt unohtumaan?

                                              Comment


                                                #24
                                                Periaatteessa ei muuta. Kokeile vielä niin, että mene "Adaption" ja valitse kanava nolla ja talleta arvot uudestaan. VCDS sanoo että kaikki arvot nollataan ja siihen kyllä. Sen jälkeen kaasuläpän perussäätö uudestaan ja pitäisi toimia.
                                                Olihan MAF joku merkkituote?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No voihan p.....e.

                                                  Boschin koodilla tuon tilasin ja pikaisesti katsoin, että oikeanlaisen sain. Nyt kun aloin tarkemmin tutkian niin eipä tuossa missään kohtaa lue sitä Boschia. Sain siis aidon Kiinan kopion vaikka tuo Espanjasta tulikin.

                                                  Samalla tuota ihmetellessä löytyi se syykin ongelmana. MAFilta tulee noin 11g/s arvoa ulos kokoajan riippumatta auton kierroksista. Noin 2500rpm kohdalla pyörii siis ihan nätisti, mutta kaikki sen ulkopuolella ei yhtään. Netin syövereistä löysin siihen omaan kysymykseeni vastauksenkin eli noin 5g/s pitäisi olla tyhjäkäynnillä MAF arvon tuossa S3ssa.


                                                  Kiitokset joka tapauksessa vinkeistä. Pääsen näillä opeilla siis taas MAFin tilaukseen...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hyvä että löytyi todennäköinen syy.
                                                    Mä totesin joskus 5 vuotta sitten että maksimaalisen paljon auton toimintaan vaikuttavat osat kannattaa ostaa Tepolta: MAF, MAP, N75, pässi...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tai varaosakaupasta jossa osataan katsoa alkuperäinen numero ja kääntää se tarvikkeeksi. Tosin ei orkkis osa taida kovin kallis olla, jos on antaa vanha vaihdossa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Melko monessa paikkaa kaupataan väkisin sen rungon kanssa mistä tulee turhaa hintaa. Tuon tilasin ihan anturin kyljessä lukevalla koodilla ebaystä. Tepon haku ei sillä näytä tuntevan vaan ois pitänyt ettiä rungon koodilla joten en tullut sitä edes koittaneeksi.


                                                        Nyt kun kaivelin tiedot siitä mistä olin tuon tilannut niin näköjään mainostavat tyytyväisyys takuuta joten laitoimpa sinne nyt kyselyä, että tämä on tilanne ja mitä tehdään. Kunnon tarvikeosienhan pitäis kyllä ajaa sama asia kuin alkuperäisten.

                                                        Vanhojen autojen kanssa pelanneena kun en ole koskaan ollut niin kiinnostunut alkuperäisosista jos vaan tarvikkeena on saanut, mutta nyt kieltämättä kuvittelin löytäneeni alkuperäisen järkevään hintaan, kun orkkiskoodilla tilasin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Maffi on vaan niitä osia mistä tarvikekin voi olla vähän sinnepäin vaikka oikea ja toimiva oliskin.

                                                          Tämä yhden startaxin maffin kokemuksella siis. AEB oli varmaan 120 heppainen sillä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Varmasti tarvike puolella on sekundaa ja paljon, omakohtaisia kokemuksia on tarvikkeista myös huonoina ja hyvinä.
                                                            Yksi hyvä AEB koneeseen sopiva MAF ainakin tarvikkeena löyty Ja-Toolsin välittämä oliko nyt waldu(tarkistan huomenna)
                                                            Lähes identtisen maf arvot, siis tarkoitan samat maksimit ja max. 1-2g/s heittoa kierrosalueella.
                                                            Suosittelen!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X