Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohje kompurakarttojen tulkintaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Mikäli pystyy rakentelemaan järkevän ahtokäppyrän, niin pitäisi saada pakokaasun virtaus myös selville. Siitä voisi ehkä turbiinikartan avulla yrittää arvioida mitä kompura jaksaa puristaa? Sitä kautta voisi korjata taas ahtokäppyrää.

    Vielä noista turbiinikartoista:, mites noita pitäisi tulkita?

    Oma tulkinta on että paras turbiinin hyötysuhde saavutetaan noissa painesuhteella 2.5-3.0 kun on pieni A/R, ja noin 2:lla kun on iso A/R. Hyötysuhde ei näytä tippuvan paineen mukana, eli ainakaan propellin takia pakopaineista ei tarvitse huolestua. Tietysti sylinterin täytöstä se heikentää.

    Comment


    • #32
      ja taitaa Ronin holsettikin 10v:kin mennä tohon sääntöön ja hiukka ylärekisteriä olisi.

      Molemmat ahtimet asiantuntijan "sivistynyt arvaus" mulla silleen, että toin ite perus ahtimen mistä muokattiin.
      Ei mulla 200nm vääntöä ole vielä 3000rpm:n kohdalla.

      http://www.kolumbus.fi/etelanlampo/dyno.htm

      Comment


      • #33
        on pakko hämentää soppaa vähän.
        esim. otanpa vaikka oman garret T66 käsittelyyn: imusiipien kokonaishalkaisija on 66mm ja jättöpää (hankala selittää,mut imusiiven takaosa,joka on kompurakotelon sisällä)on muistaakseni 88mm,jolloin trimmi lasketaan näiden kahden välisestä suhteesta, ja mitä isompi on trimmi sitä suuremmille ahtopaineille on siipi tehty. sama pätee myös turbiini puolella.
        ar suurenee=turbon akselikierroksia pudotetaan=virtausnopeus hidastuu=isompi viive. ja sama pätee kompurapuolen koteloon.
        hyvänä esimerkkinä myös tuosta trimmistä on nämä ns.uudet GTR-sarjan kuulalaakeri garretit, niiden trimmi on hyvin pieni ja niitä ei ole tehty koville paineille, vääntöä niillä ei saa,kertakäyttöahtimia ja pelkästään tehoa hakevalle ne on ok,kun niiden pyörintänopeus on niin suuri.joten kannattaa miettiä mitä koneesta hakee.
        tuo turbon valitseminen onkin vaikeeta.
        tehoa on helppo saada,mutta yrittäkääpä tehdä se niin että alapään tehottomuus (viive) ei kärsisi. tässä se tieto taito sitten piileekin.

        Comment


        • #34
          jatkoa edelliseen

          ja noiden turbokarttojen tutkiminen ei oo ihan iisiä. eli se vasemman puoleinen pystyrivi kartassa tarkoittaa painesuhdetta EI AHTOPAINETTA. ja kilot/sec ratkasee tehot.

          Comment


          • #35
            Antisurge :n vaikutuksesta liitteissä / muutama käppyrä Garretilta:

            Artikkeli:
            http://www.turbobygarrett.com/turbob...o_tech103.html

            GT3076R
            GT3582R
            GT3071R
            GT2860RS

            Sinulle, jolla on jo Boost-mittari (Turbospeed -mittari ):
            http://www.turbobygarrett.com/turbob...ed_sensor.html
            Attached Files

            Comment

            Working...
            X