Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronic ja lastutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Multitronic ja lastutus

    Onko kokemuksia A4 1,8T Multitronic lastuksesta.
    Miten laatikko?
    Missä tehty ?
    Viimeksi muokannut Killeri; 14.8.2021, 00:00. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    Doc-Powerilta tilasin BSR:n PPC -ohjelmointilaitteen. Kokemusta on vasta noin 3000 km matkalta, jolla toiminut oikein mukavasti. Ohjelmointi oli helppoa ja ohjeet oli hyvät.

    Comment


      #3
      Olisin suht varovainen ton lastutuksen kanssa koska ainakaan kaverin multitronic ei pysynyt nipussa vakionakaan. Uus loota maksaa 6800e + työt joten kalliiks voipi tulla.

      Comment


      • #4
        Essonbaariin vaan kaikki.

        Kyllä ne on noi oikeat lastunvalmistajat huomioinu Multitronicin. Vääntö sen hajottaa ja Essonbaarin mukaan kestää 350 Nm. Lastua koneeseen vaan ja järkipäässä ajoa. Ei lastutus sitä hajota.

        Comment


          #5
          Itselläni on myös A4 Multitronic ja kiinnostus lastutukseen on herännyt ja olen miettinyt itsekkin tuota laatikon kestävyyttä. Uudessa A4 2.5TDissähän on myös Multitronic ja vääntöä 350Nm ja A6 3.0TDi 450Nm. Onko näiden laatikoissa sitten jotain eroa 1.8T vastaavaan?

          Comment


          • #6
            Tuolla lukee, että 310 Nm lupaa Audi sen kestävän eli kestänee todellisuudessa vähän enemmän:
            http://www.audi.com/audi/com/en1/glo...ltitronic.html

            Comment


              #7
              Itselläni hajosi A6 1.8T multitronic hiljattain. Auto on vuosimallia 01 ja ajettu 80 tkm. Tässä vuosimallissa ainakin on vielä 5 levyinen lamellikytkinpakka, vaihtoivat järeämmän 7 -levyisen tilalle. Tuo lamellikytkinpakka tuppaa oikuttelemaan yleensä. En tiedä missä vaiheessa multitronic -lootiin on vaihtunut tuo järeämpi kytkin, -01 mallissa sitä ei ainakaan vielä ole. Niin ja omaa autoani ei ole lastutettu, vielä

              Comment


                #8
                Mitä tarkalleen ottaen hajosi, tiedätkö syytä ja mitä maksoi?

                Comment


                  #9
                  Kytkinpakka alkoi luistamaan. Oirehti siten, että kiihdytettäessä ravisti voimakkaasti ja tasakaasulla ajettaessa (1000-2000rpm) nytkytti varsin ikävästi. Tämä johtui kytkinpakan kulumisesta, joka ei minun mielestäni ollut normaalia. Kytkinpakka akseleineen (tulevat kuulemma kimpassa) vaihdettiin jo mainitsemaani 7-levyiseen pakkan, jota käytetään uudemmissa Multitroniceissa. -01 mallisessa on vielä 5-levyinen pakka. Hintaa remontille tuli hivenen yli 2000 ?.

                  Ihanan kallista -Audi on!

                  Comment


                  • #10
                    Meitsil ois kans toi 1.8T A4 B6 120 kW -2004 vakiona multitronicil ja mietin kans lastuttamista. Toi Doc-power on iha meitin vieressä ja näin ainaki vaikuttais toi ppc juttu hyvältä mut kesstääkö toi mutitronic..? ku vääntöö mitä siit pitäs tullla 325Nm ja audin mukaa se kestää vaa sen 310 Nm.. uskaaltaako lastuttaa siis ?

                    Comment


                      #11
                      Mitä tarkalleen ottaen hajosi
                      Rattaanpalasia tuli öljyn mukana ulos...

                      Comment


                      • #12
                        hitsi ku tulee kovin ristiriiitaisia mielipiteitä kun osa sanoo että kestää ja osa että ei kestä.. Osaiskohan nuo tuollla Doc-Poweril sanoo enemmän...

                        Comment


                          #13
                          Toki - voin tosin säästää sinulta vaivan: "juujuukestääkestää, montako pistetään"
                          Näinhän se menee. Koskapa näillä viripajoilla on tarkoitus myydä tuotteitaan, niin tottakait ne niitä myös myyvät. Jos nyt sitten lastutetaan jonkin firman tuotteilla, niin eihän niiden tarvitse ikipäivinä ottaa osaa korjauskustannuksiin. Luulisin, että joku vastuurajoituspykälä noilla lastuasennuksilla täytyy olla, muuten lastuttamista tekevän yrityksen riskit kasvaisivat liian suuriksi.

                          Mitä tuohon CVT:n tulee, niin en olisi ihan heti valmis lastuttamaan, huolimatta siitä että autoni laatikkoon on vaihdettu tuo 7-levyinen pakka kaikkine siihen liittyvine osineen.

                          Comment


                          • #14
                            nojuuu tuohan kylllä taitaa olla ihan totta :P Odotellaan että vakuutus menee umpeen tossa syyskuussa 07 ja sitten lastua kehiin.. täytyy muutenki katsastaa sillon auto nii sen muutoskatsastuksen voi hoitaa sit siihen samaan

                            Comment


                            • #15
                              no empä odotellu. Nyt on ppc sisällä. Toivotaan vaan että kestää.

                              Comment


                                #16
                                Oho

                                täytyy muutenki katsastaa sillon auto nii sen muutoskatsastuksen voi hoitaa sit siihen samaan
                                Aioitko muutoskatsastaa sen uusille tehoille (softamuutokselle)? Jos näin on niin mieti vielä kerran. Enpä ole tällä palstalla kuullut kenenkään tehneen sitä itse (auto ollut aina valmiiksi muutoskatsastettu). Käsittääkseni on v...nen homma tarvittavine papereineen.

                                Comment


                                  #17
                                  Odotellaan että vakuutus menee umpeen tossa syyskuussa 07 ja sitten lastua kehiin..
                                  Mites tuo vakuutus tähän liittyy? ;-)

                                  Comment


                                    #18
                                    no empä odotellu. Nyt on ppc sisällä. Toivotaan vaan että kestää.
                                    Turvallista matkaa, toivotaan että laatikkosi kestää. Ellei, niin edesässi on varsin kallis remontti. Minä kun en jaksa uskoa, että merkkihuolto kovin suopeasti suhtautuu siihen, että heiltä vaaditaan takuuseen hajonnutta laatikkoa, joka on lastutetun moottorin jatkeena.

                                    Asiahan on niin, että valmistajalla on virhevastuuta 10 vuotta auton valmistumisesta (korjatkaa jos olen ajan suhteen väärässä), tämä on aina hyvä muistaa. Normaalisti virhevastuun kestoajaksi määriltellään sellainen aika, jonka tavaran voisi olettaa kohtuudella kestävän rikkoontumatta, eri varsin väljä määritelmä. Takuut ovat yleensä valmistajan vastuun rajoittamista varten, se ei siis ole kuluttajansuojaa -tämäkin on hyvä muistaa. Ellei valmistaja takuulla rajoittaisi vastuutaan virheistä, niin silloin valmistaja joutuisi vastaamaan ihan kaikesta, mitä autoon tulee.

                                    Tämä virhevastuu on sikäli mielekiintoinen juttu että se on voimassa, vaikka takuuaika olisikin umpeutunut. Lisäksi takuun ehdoilla ei voida rajoittaa ostajalle lakisääteisen virhevastuun perustella olevia oikeuksia. Näinhän kävi myös minun tapauksessa; maahantuoja ja auton uutena myynyt liike maksoivat kimpassa laatikkoremontista leijonanosan, ihan vain Good-Will -takuuna, auton varsinainen takuuaika kun oli mennyt umpeean ajat sitten. Toisin sanoen, takuuajan päättyminen ei merkitse sitä, että vastuu tavaran virheestä samalla päättyisi.
                                    Myyjä, maahantuoja sekä valmistaja vastaavat siis tavaran virheettömyydestä, tämä todetaan jo kuluttajansuojalain luvusa 5.

                                    Comment


                                    • #19
                                      nii ja sori tarkoitin takuuta enkä vakuutusta :P Ja en aio katsastaa koska nuo softathan ei tavallisilla katsastuslaitteilla näy. niin no en kyllä usko että se ihan heti ainakaan pamahtaa. Ja kyseessähän ei ole lastu vaan ainoastaan virisofta.

                                      Comment


                                        #20
                                        ööhh

                                        Ja kyseessähän ei ole lastu vaan ainoastaan virisofta
                                        Eiköhän nuo ole käytännössä sama asia. Aikaisemmin joutui vaihtamaan koko epromin (lastun) jotta sai ohjalmamuutoksen koneeseen mutta tänä päivänä vain ohjelmoidaan sama eprom uudestaan....

                                        Comment


                                        • #21
                                          Lastu on erillinen piirilevy joka juotetaan tietokoneeseen kiinni ja softa on vain ohjelmisto.

                                          Comment


                                            #22
                                            Right???

                                            Lastu = Eprom (ohjelmoitavapiiri), joka on painettuna kantaan kiinni. Kanta on taas juotettu moottoriohjainpiirilevylle eli kortille. Näet sen tuossa kuvassa neliskanttisena piirinä, jossa valkoinen tarra päällä. Ja tuo puhumasi virisofta on tuolla samalla epromilla.

                                            Comment


                                              #23
                                              Takuut ovat yleensä valmistajan vastuun rajoittamista varten, se ei siis ole kuluttajansuojaa -tämäkin on hyvä muistaa. Ellei valmistaja takuulla rajoittaisi vastuutaan virheistä, niin silloin valmistaja joutuisi vastaamaan ihan kaikesta, mitä autoon tulee.
                                              Nyt kyllä on puurot ja vellit hieman sekaisin. Takuu on myyjänpuolen vapaaehtoinen lisäsitoomus joka ei voi rajoittaa lainmukaista virhevastuuta.

                                              Tosin taidat kyllä itsekin tietää asian kun melkein heti perään sanot:

                                              Tämä virhevastuu on sikäli mielekiintoinen juttu että se on voimassa, vaikka takuuaika olisikin umpeutunut. Lisäksi takuun ehdoilla ei voida rajoittaa ostajalle lakisääteisen virhevastuun perustella olevia oikeuksia.
                                              Virhevastuu taas tarkoittaa sitä, että tavaran täytyy kestää oletettava elinikä. Eli mikäli tavara (esim. auton osa) rikkoutuu huomattavasti aikaisemmin mitä voisi olettaa, tavarassa on ollut virhe ja myyjäosapuolen pitää korjata tai vaihtaa osa. Tämäkään ei ole ihan täysin yksiselitteistä, sillä ostajan on osoitettava tavarassa olleen virheen, poikkeuksena se, mikäli virhe havaitaan ensimmäisen 6kk aikana. Ostajan on siis pystyttävä näyttämään toteen, ettei virhe johdu mm. väärästä käyttötavasta tai ulkoisista vaikutuksista. Tämä tosin on hieman harmaata aluetta kuka näyttää toteen ja mitä, ei taida laki ottaa tähän kantaa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Nyt kyllä on puurot ja vellit hieman sekaisin. Takuu on myyjänpuolen vapaaehtoinen lisäsitoomus joka ei voi rajoittaa lainmukaista virhevastuuta.
                                                Kun takuuehtoja lukee, niin siellähän nimenomaan rajataan ulos tiettyjä asioita, joita takuu ei kata. Tällöin laki-ihmisten näkökulmasta katsoen takuusta tuleekin valmistajan vastuuta rajoittava tekijä. Ja todellakin takuu ei saa rajoittaa lainmukaista virhevastuuta, kuten olen asian aikaisemmin todennutkin.

                                                Ja kuten jo mainittua, on hankalaa osoittaa, että rikkoontuminen ei ole johtunut väärästä käyttötavasta. Mutta kun ottaa huomioon alkuperäisen aiheen, niin lienee suurimmalle osalle - maahantuonti- ja huolto-organisaatio mukaan lukien- on selvää, että kysymyksessä on selkeä suunnittelun tekemä mitoitusvirhe. Tätä tukee jo sekin, että kyseiset organisaatiot myöntävät kyseisen vaihteiston kestävyysongelmat.

                                                Tätä taustaa vasten voidaan siis hyvin kyseenalaistaa se, etteikö noita kalliita remontteja saataisi virhevastuun nojalla valmistajan maksettavaksi, myös varsinaisen takuuajan umpeuduttua.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Onkos otsikon aiheesta kellään lisää kokemuksia? Tuo kestävyyspuoli nyt on tullut esiin jo ihan riittävän hyvin mutta entäpäs sitten ne joilla lastutus on tehty,millaiseksi auton käytös muuttui ja lisääntyikö vai vähenikö kulutus? Vakionakin tuntuu joka tankillisella kulutus hätyyttelevän kymppiä...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sanoisin nyt, anteeksi vain, että mikäli multitronicilla saa menemään noin paljon, täytyy kyse olla "kaasujalan" käytöksestä. Mikäli multilla ajaa "normaalisti", ei se vie yhtään enempää kuin "normaali" manuaali-ajokaan. A6 painoilla ainesta saa menemään hieman aktiivisemmalla kaasujalalla.
                                                    Multitronicilla on sitten sama juttu, jopa vielä tehokkaammin sillä saa "lypsettyä" mehua pannuun, koska "vaihde" on aina siinä missä eniten jytyä lähtee jos "aivot" on ymmärtäneet sitä tarvittavan.
                                                    Omat käsitykseni multitronicista ovat antaneet ymmärtää että se ilmeisen hyvin kestänee "normaalin" käytön, vaarallisinta sille lienee nollasta sataan käyttö, eli annetaan hanaa paikaltaan ja hitaassa vauhdissa, sillä siinä multin ominaisuudet sopisivat vaikka F1 autoon, koska auton koko teho on käytössä. En pitäisi niinkään pahana kick-downeja ohituksissa, koska siellä harvemmin alkaa sutimaan tai "hyppäämään".
                                                    Minulla ei ole lastutusta eikä tulekaan, enkä suosittele sitä eo. kaavankaan mukaiseen käyttöön etenkään multilla kun näyttää olevan murheita kytkimien ja manuaalienkin kanssa, mutta kuten sanoin käyttö vaikuttaa kaikkeen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei tuota kulutusta voi täysin tuon kaasujalan asennon takia syyttää,menee pelkässä matka-ajossakin reippaasti. Paljonkos sinun 1.8t vie? Ja edelleen kiinnostaa ne kommentit joilla on lastu kiinni,nuo kestävyys-spekulaatiot on siis jo tiedossa ja turha sitä on etukäteen jännittää,vaikka auto olisi vakio.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        MTM kiinni

                                                        Mulla on MTM + isommat suuttimet kiinni autossa. Keskikulutus on 8,4 l/100km, keskinopeus ollut 60 km/h. Olen tyytyväinen lastuun, kaikki toimii normaalisti ja potkua on riittävästi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Paljonkos sinun 1.8t vie?
                                                          Minun vei silloin kun tuollainen oli A4:ssa 7,2 vuoden kulutuksena, vauhdista en tiedä mitään vuositasolla, tiellä lähemmäs 100km/h keskinopeus varmaan kaupungissa vähän hiljempaa...
                                                          Ei se parane pähkäilemällä, piuhoihin kiinni niin selviää onko jalassa vai kädessä.
                                                          Yhtään kulutusta ei se lastutus vähennä, sen voi toki sillä perustella kun sitten vartavasten ajaa "säästäen" että saa hieman alemman tuloksen.
                                                          Kyllä siinä oli potkuakin aivan tarpeeksi, ja varmaan riittää A6:kin, tietääkseni nämä kuitenkin ovat tavallisia "perheautoja"...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Yhtään kulutusta ei se lastutus vähennä,
                                                            Kova väite, varsinkin kun ei Pendellä ole lastutettua autoa koskaan ollut...

                                                            Olen ajanut nyt reilut 30 tkm lastutuksen jälkeen profiilin autolla. Kulutus on maantiellä karvanverran alle 7 ja pelkästään kaupungissa n. 8-8,5 l. Lukemat olivat samanlaiset ennen lastua. Tosin ajotapani on kyllä muuttunut hieman agressiivisemmaksi. Tällä perusteellä väitän, että jos ajaisin samalla tavalla kuin ennen lastutusta, niin kulutus olisi lastun kanssa hieman pienempi.

                                                            Enää en kyllä ostaisi Bsr:n ppc-laitetta, sillä sen hinta on liian kova muihin verrattuna.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X