Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S4:een 3 barin anturi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi S4:een 3 barin anturi

    Auto oli tuossa Oppaalla melkeen viikon huollossa ja chipin asennuksessa. Opas teki hyvää duunia, mutta MTM:n lastuohjelmaa ei saatu kunnolla konffattua, koska Bosch on kuulemma lopettanut 3 barin turboanturin valmistamisen. Hommahan johti siihen, että nyt on 43 nm vähemmän vääntöä ja puuttuu juuri sieltä alakierroksilta mihin sitä haettiin lisää.

    Anturien etsintä on Oppaalla käynnissä, mutta jos joku tietää mistä sellaisen voisi saada niin olisin kiinnostunut ostamaan?

    Osaako muuten kukaan jollain järkevällä tavalla kuvailla mikä on todellisuudessa tollasen 43 nm väännön merkitys suorituskyvyssä ja ns. perstuntumalla auton käyttäytymiseen? Ainakaan nyt tehty kompromissina tehty lisäys (+35hp) ei vaikuta mitenkään ihmeelliseltä, varsinkin kun on tottunut vapaasti hengittäviin moottoreihin, eikä näihin sinänsä makeisiin kuminauhamaisiin turboihin.

  • #2
    20vt vai biT?
    Eikös nämä 20vt peruslastut pidä ahdot alle 1.5 bar eli 2.5bar map pitäisi riittää, se kai sieltä vakiona löytyy? Vai oliko kyseessä jokin peruslastua erikoisempi ohjelma tai enemmänkin viritetty moottori?

    Comment


      #3
      Siis kyseessä on 20V malli eli vanhempi. Tuo perusanturi ei riitä tohon Oppaan mukaan. Kyseessä MTM:n ohjelma eli samanlainen (-tyyppinen) paketti kuin Dahlback Racingin setti niiden kotisivuilta plokattuna (sorry ei ole urlia).

      Mielenkiintoista siinä on tosiaan se, että ilman tuota isompaa anturia siitä häviää 43 nm ja aivan saman asian ilmoittaa Dahlbäck racing sivuillaan.

      Tuli just mieleen, tonhan vois saada Dahlbäckin pojilta....

      Kyseessä ihan perus Audi S4 jonka olen saanut alle 2 viikkoa sitten. Ei muita virityksiä toistaiseksi.

      Comment


      • #4
        GM:n 3 bar MAP osanumeroltaan P/N 1#213-101 (1#1604-0749). vastaa täysin audin speksejä (boschin valmistama). Pitäisi saada suoraan GM varaosatiskiltä. Tuo ei kuitenkaan käy suoraan audin boksin sisään, sillä on ulkoinen malli (näyttää tältä http://hhscott.com/93tmv/images/3BAR.gif) joten pientä johtoviritystä joutuu tekemään.

        Tuo on myös ilmeisesti audin anturia halvempi!

        Comment


        • #5
          Hmm, mulla on Saksasta hankittu MTM (ilmeisesti, en oo ihan varma) lastu (2 chippiä, mottorille ja turbolle omansa) ja lähiaikoina olen ajatellut laittaa ne paikoilleen. Niillä pitäisi irrota 39 hp ja 91 Nm. Ahtopaineet nousee 1,3-1,4:ään. Pitäsikö tuossakin vaihtaa ahtopaineanturi vai mikäseoli? Entä jotain muuta? Eikö virittäminen ollutkaan niin helppoa?

          Comment


          • #6
            Ei tarvii vaihtaa mappia kun ahdot pysyy alle 1,5 barin (2,5 bar mappi).
            Jos haluaisit korkeammat ahdot (hallitusti) niin siten tarttisit 3 barin anturin.

            Sitten kun asennutat nuo niin suosittelen mieluummin että asioit vaikka jollakin tv-korjaajalla boxi kädessä ja pyydät häntä juottamaan sokkelit noille piireille. Tulee varmemmin hyvää jälkeä.

            Comment


            • #7
              1.4 bariin ahtoihin ei tarvita uutta anturia sillä vakioanturi on 2.5bar anturi (riittää 1.5 ahtoihin). Kun chippejä laitetaan kiinni, niin katso onko ahtochipin ECUn liittimien puolella yksi vai kaksi vastusta. Siis sellaista joka on korotettu piirilevyn tasolta vähän kuin jumpperiksi. Jos näitä on yksi ja tuo ohjelma ei toimi, niin vaihdetaan ECUt keskenämme, sillä ohjelma on silloin series 1 eculla, joka multa löytyy ja sulla on myöhempi malli :o)

              Tässä vielä kuva molemmanlaisista bokseista:


              http://www.kolumbus.fi/miikka.salonen/motronics.jpg

              Comment


              • #8
                Noita antureita voi säätää. eli pienemmästä saa kolvaamalla suuremman, Mulla on ollut tarkoitus tehdä itselle säädettävä malli.

                -Väiski

                Comment


                • #9
                  2 ->3 bar vai 2,5 -> 3 bar?

                  Mites tuo tehdään? Vai haluatko tehdä useampia kerralla?

                  Comment


                  • #10
                    Ei taida saada pelkällä vastuksella vastaamaan alkuperäistä 3 bar anturia arvoiltaan vaikka 3 bariin saakka tällöin riittäisikin. Ainakin jos vertaa 2 ja 3 barin antureita keskenään, niin ei näytä ihan lineaariselta erolta, eli ei varmaan 3 bar anturille suunnitellun ohjelman kanssa toimi, customit tietysti erikseen.

                    Mutta jos tuo 2.5 bar anturi on muutettavissa pelkällä vastuksella, niin pistäs ohjetta. Kiinnostaa kovasti :o)

                    Comment


                    • #11
                      Fakta: esim. Herr Link nimenomaan tekee noi 3 barin mapit 2 barisista.
                      Keinoa en tunne

                      Comment


                      • #12
                        Mutta onkos niihin sitten oma ohjelmansa?

                        Comment


                        • #13
                          Hyvä kysymys....

                          Comment


                          • #14
                            Mulla on muutostyöt tuossa tutkimuksen alla, kun taas vaan kerkeisi tekemään. Kytkentä anturin sisällä näyttää vastaavan ihan yksinkertaista takaisinkytkettyä operaativahvistinkytköstä. Ja sitähän on helppo muuttaa.

                            Pitänee tässä hommata ahtomittari ja sopiva ruutta, jolla työntää painetta anturiin, ja laittaa vekotin oskilloskooppiin kiinni. kerron tuloksia heti kun niitä tulee....

                            -Väiski

                            Comment


                            • #15
                              Hienoa!

                              Comment


                                #16
                                Map

                                Niin.. minä kyllä sain sellaisen kuvan Oppaalta sekä Dahlbäckilta että 2.5 barin sensori ei toimi kunnolla MTM:n ohjelman kanssa. Siis toimii, mutta alavääntö kärsii tuon 43 nm. Sama kaava toistuu siis kummankin toteutuksessa, joten ihmettelisin suuresti miksi nämä "virivelhot" turhaan käyttäisivät/suosittelevt 3 barin sensoria?

                                Em. tahojen osalta minulle on kerrottu että MTM:n chipin kanssa ei pystytä ajamaan "maksimaalista" ohjelmaa ilman ko. sensoria. Senpä takia minunkin autossani on nyt chippi mutta kompromissi ohjelmalla. Perustelut tähän olivat, että alavääntö tosiaan kärsii minkä lisäksi joissain tilanteissa täysillä kiihdyttäessä sensori katkaisee jotain (sorry en ole asiantuntija) joka tulee esille tehojen hetkellisenä häviönä yläkierroksilla.

                                Ainakaan nykyisen ohjelman kanssa MTM:n chippi ei toimi 2.5 barin sensorilla, nimittäin alavääntö on jopa huonontunut aikaisemmasta ja 800-2500 kierroksen välillä on ns. tyhjiö... eli ei todellakaan vastaa kaasuun. Moottorin käytös ei ole mukavaa normaali liikenteessä kun esim. ykkösellä lähtee liikkeelle niin ei tapahdu mitään pitkään aikaan ja saa kierrättää aika ylhäälle että kakkosella on työntö päällä.

                                Tämä viesti siis perustuu puhtaasti minulle suositeltuihin asioihin eikä omaan asiantuntemukseen minkä varmasti huomaa yksityiskohtien hapuiluna. Joku mainitsi myös jäykemmän jousen hukkaporttiin joka liittyy tähän 3 barin sensoriin.

                                Osaisko joku kertoa mitä tuo ko. sensori (ja jousi) yleensäkään tekee niin pääsis jyvälle sen logiikasta? Kiitos asiallisesta koulutuksesta etukäteen!

                                Comment


                                • #17
                                  MTM:llä on erikseen ohjelma 2.5 ja 3 barin antureille. Tuo anturi käytännössä määrittää ylimmän mahdollisen käytettävän ahtopaineen. Koska vakioahdin on sen verta pieni, että se jaksaisi kerätä yli 1.5 bar ahtopainetta pienillä kierroksilla ja antaa siellä enemmän vääntöä, tuo pienenpi anturi siis rajoittaa.

                                  Hukkaportin avulla ohjataan osa pakokaasuista ohi turbon (säädetään ahtopainetta) Tuota mekanismia säädetään imupaineella. Vastapaineena toimii jousi, jolla tavallaan määrää perusavautumispaineen. Mitä jäykempi jousi, sitä enemmän pitää olla painetta. Lisäksi moottorinohjaus pystyy säätämään tuota avautumishetkeä paineen avulla.

                                  Jos ohjelma on säädetty jäykemmälle jouselle, niin hukkaportti avautuu liian aikaisin eikä ahdot kerry yhtä hyvin.

                                  Paremmin selittää osaavat korjatkoon.

                                  Tässä sellainen turbos for dummies opas:

                                  http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm

                                  Edit: Jostain syytä tuonne oli lipsahtanut löysempi jousi, vaikka piti olla jäykempi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    kyllä pitäis toimia ilman 3bar sensoria. itselläni oli joskus ko. setti ja se toimi 2,5 bar sensorilla. keskisuomen autosäätö myy ns. tarvike mallia 3bar sensoria hintaan 50eur. boxin sisäinen malli. itsellä on semmonen käytös,ainakin vielä pelittää.

                                    mulla on yksi ylimääräinen setti MTM Stage 1 prommeja jos joku tarvii hiukan lisää heppoja.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jaahas

                                      Miikan viestiä ja VAG sivuilla samaista aihetta sivuaa keskustelua tulkiten olen tullut siihen tulokseen että:

                                      1) MTM:llä 2.5 ja 3 barin ohjelma (valitaan siis 3 barin ohjelma)
                                      2) MTM:n chipin kanssa 3 barin sensori (tukee ko. ohjelmaa)
                                      3) MTM:n chipin kanssa jäykempi hukkaportin jousi (korkeammat ahdot)

                                      Tämä selittänee loogisesti, miksi sekä Opas ja Dahlbäck tukevat sensorin vaihtoa 3 baariseksi yhdessä jousen kanssa ja miksi dynomittauksissa väännön ero on tuo mainittu 43nm.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onko kukaan mittaillut boschin 3bar map:n jännitekäyrää paineen funtiona?

                                        Anturihan antaa siis 0-5v, mutta millä paineella mitäkin?

                                        Mapinhan voi korvata millä tahansa anturilla jos signaali on samanlainen. Jos jollakulla vain olisi se signaali luettuna, voisi vertailla muihin.

                                        Esim Apexi El-sarjan mittareissa on ulkoinen map, jota voisi periaatteessa hyödyntää.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuossa tuo punainen pitäisi olla vastaava kuin bosch 3 bar
                                          http://hhscott.com/93tmv/images/2BARvs3BAR_MAP.gif

                                          Comment


                                          • #22
                                            Minun käsityksen mukaan lähtöjännite on lineaarinen ja suoraan verrannollinen absoluuttiseen paineeseen, eli 0bar = 0V ja 3bar = 5V

                                            2.5barisia antureita löytyy ainakin Motorolalta, ja niitä olen laittanut 200tq:n parikin kappaletta hyvällä menestyksellä.

                                            Motorolan 2.5bar anturi maksaa noin 27e, kun vastaava bosch 140e.

                                            -Väiski

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kerrotko tuotenumeron ja mahdollisia ostopaikkoja tuolle Motorolan MAPille?
                                              Projektiauton boksi vielä avaamatta. Jännityksellä odotan mitä sieltä löytyy...

                                              Comment


                                              • #24
                                                http://www.vpv-motorracing.com/

                                                Sieltä klikkailee tarvikkeet -> paineanturit

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Apexi avc-r -map antaa n. 1.5V ulkoilman paineella. 5v tulee 2.22bar ylipaineella.

                                                  Kuka mittaisi samat arvot boschin/Marellin mapeista?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    3bar sensoria GM:ltä

                                                    tarina kertoo, että Haltec:ssa olisi 3bar sensori GM:ltä ja sitä saisi FMI:ltä Porista.

                                                    Kuka tietää pitääkö kylähuhu paikkansa ja mikä on tuon Haltecin sensorin varaosanumero ja hinta FMI:llä ?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Paineanturit
                                                      GM MAP-Paineanturi 1bar 95,-
                                                      GM MAP-Paineanturi 2bar 95,-
                                                      GM MAP-Paineanturi 3bar 160,-

                                                      Niinkin vaikeasti löydettävä tieto kuin fmi:n kotisivu:
                                                      http://www.fmi.vtoy.fi/

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Netissä näki noita GM antureita halvimmillaan $70. En muista osoitetta. Kuukkelilla (google) löytyy.

                                                        Edit: Siis tuohon hintaan 3 bar anturia joka on varmasti vastaava boschin kanssa

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tuota...
                                                          Jos tuo Motorola maksaa tuon ~30e ja muut vaihtoehdot moninkerroin niin onko mitään järkeä edes muita katsella itselleni?
                                                          Onko kellään huonoja kokemuksia Motorolasta? Hyviäkin saa toki kertoilla.
                                                          Nyt siis kyseessä vain 2,5bar.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Minulla on ainoastaan hyviä kokemuksia tuosta Motorolan anturista. Väiskin kans laitettiin moinen vuosi sitten mun Audiin ja hienosti on pelittänyt.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X