Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hylky katsastuksessa turbon vaihdon takia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Tietämättä mitä eri postauksissa on lukenut ennen editointeja, ihan järkevät ohjeethan tästä ketjusta löytyy kunhan sivuuttaa "kohinan". Jere yllä summaa hyvin: Seuraava katsuri näkee että auto on hylätty ja suurella todennäköisyydellä myös syyn siihen. Eli vaihtoehtoja lienee kolme:
    1) Mennään riskillä uudelle konttorille, mitään muutoksia tekemättä: Todennäköisesti häviää katsatuksen hinnan - muuta ongelmaa tuskin syntyy (?)
    2) Vaihdetaan ahtimen tyyppikilpi ja bonuksena voidaan vaikka naamioida cooleri: Voi hyvin toimia, mutta riski on edelleen olemassa. Jos tästä narahtaa, niin käsissä on ahdin josta on vingutettu merkinnät pois ja toinen jossa ei ole tyyppikilpeä, ja toki katsastus pitää maksaa. Olettaen ettei rekistereihin jää mitään erityistä merkintää, voidaan siirtyä kohtaan 3 (kunhan Garrettia ei ole pilattu matkalla :)).
    3) Vaihdetaan katsastuksen ajaksi Garrett (ja halutessa varmuudeksi naamioidaan cooleri): Menee läpi, mutta onhan tuossa vaivaa kohtuupaljon.

    Comment


    • #32
      Pienenä täsmennyksenä mun edelliseen viestiin, asia on testattu ja onnistuu konttorin vaihto, ei näy koneella että on yritetty leimata.

      Tapauksesta on aikaa pari kolme kuukautta kun kaveri kävi leimalla konttorissa X, sieltä sai sitten vika listaa jossa oli oikeita vikoja sekä vittuilua. Nämä ns. vittuilu viat olivat takapuskurin puuttuminen, ko autossa ei ole takana vaarallisia ulokkeita, sekä teini putkiston pärinästä hylsy, joka on tähän asti mennyt leimalta läpi useamman kerran. Sekä tässä konttorissa X hylättiin korvakuulolla putkisto. Kyseessä noin vuonna -90 valmistettu auto jossa pärinät saa olla kovemmat kuin nyky autoissa. Ja vaikka miten se auto pitäisi meteliä niin leimamiehen pitää mitata ne desibelit jotta voi antaa hylsyn.

      Kaveri vittuuntu näistä aiheettomista vioista ja korjasi ainoastaan ne oikeat viat. Korjauksen jälkeen ajoi toiselle konttorille, josta sai leiman. Ja siellä toisessa paikassa ei mainittu mitään edellisestä yrityksestä tms.


      Ja nippeli tietona, esim poliisit eivät näe järjestelmästä oletko käyttänyt päivää ennen leiman umpeutumista autosi konttorilla ja ajat tällä hetkellä ns. vikalistalla. Ainoa mitä poliisit näkee, on se että auto ei ole katsastettu.

      Comment


        #33
        Viat kirjataan järjestelmään, eihän autoa voi muuten hylätäkään ilman vikoja/perusteita. Ja nykyaikana kirjataan nimenomaan järjestelmään, ei otteeseen/paperille.

        Ja kun ne on kirjattu järjestelmään ovat viat kaikilla konttoreilla tiedossa.

        Ja vielä: Jos on oikein epämääräinen tapaus niin puhelimet on keksitty, eli saattaa katsuri soittaa hylänneeseen paikkaan...

        Comment


          #34
          Mikko: Tuo ei mielestäni tarkoita yleisesti ottaen sitä etteikö niitä vikoja voisi näkyä koneella. Itse kyllä kuullut tapauksista joissa seuraavalla konttorilla on hyvinkin tiedetty miksi edellinen hylsy on tullut. Tapauksessasi voi yhtä hyvin olla että seuraavassa paikassa ei kyseisistä vioista välitetty, tai sitten sinne koneelle ei vilkaistu - tai jopa niin että kaikkia vikoja ei edellisessä paikassa kirjattu (esim. merkattiin järjestelmään vain ensimmäinen hylsyyn johtanut syy). Onpa itselle joskus jopa todettu: "Tuo nyt ei ole määräysten mukainen, mutta en sitä tänne nyt merkkaa, lukee vaan tuossa tarkastusraportissa niin muistat joskus vaihtaa." Kuten sanottu, mitään muutoksia tekemättäkin tämä kyseinen auto VOI mennä läpi.


          Ja pakko jeesustella vähän, vaikka kielletäänkin: Taitaa olla niin että mitä tulee vähäpäästöisiin, Suomessa ei paljon muutoskatsastuksia ole tehty - eikä nykysysteemin vallitessa myöskään tulla tekemään. Päästötestin kustannus on kohtuuton ja lisäksi varsinkin uudempien (tiukat päästörajat) mallien kanssa on mahdollista, ettei testi mene läpi. EU4-EU6 rajat ovat niin tiukat, ettei ole mitenkään selvää että edes vakioauto pääsisi heittämällä läpi. Uskallan lyödä vetoa että esim. 034:n "race-katilla" varustettu B6/B7 1.8T ei ikinä voi läpäistä EU4 testejä.

          Ongelma on siinä, että esim. tämän foorumin käyttäjillä on huomattava määrä autoja, joihin on tehty jotain pieniä tai isoja muutoksia (omasta mielestäni kiihtyvyyden parantaminen ei tee autosta vaarallisempaa, kunhan alusta, jarrut, yms. ovat kunnossa). Aiemmin näitä muutoksia ei katsastajien toimesta joko ole havaittu tai niistä ei ole välitetty, mutta nyt vaikuttaisi siltä että tilanne on muuttumassa, ts. ainakin näkyvistä muutoksista narahtaa helpommin. Osa muutoksista on lähes mahdoton havaita, mutta jos lakia oikeasti sovelletaan tarkemmin, voidaan alkaa vaikkapa tarkistaa että katista löytyy hyväksyntä. Ja niitähän ei usein virityskateissa ole. Jne. jne. Eli tilanne vaikuttaa hankalalta: Muutoskatsastaminen on edelleen ~mahdotonta, mutta konehuoneen muutoksista jää helpommin nalkkiin. Voi olla todella kova työ ja iso kustannus ennallistaa auto jälkitarkastusta varten. Vaan mitäs tuolle voisi tehdä? Jos minulta kysyttäisiin: Tehdään muutoskatsastuksesta sellainen prosessi, jonka kustannus ja vaiva on kohtuullinen. On aika huvittavaa että vakiotehoinen auto on ihan OK kunhan menee katsastusaseman päästötesti rimaa hipoen läpi, mutta viritetty auto ei vaikka ko. testin lukemat olisivat huippuluokkaa. Välttämättä kumpikaan - varsinkaan tuo vakiotehoinen - ei silti täytä tyyppihyväksyntätestin arvoja.
          Viimeksi muokannut Vieras; 15.11.2012, 12:59.

          Comment


          • #35
            Korjauskehotteet onkin täysin toissijainen juttu jos vertaa korjausmääräykseen (lue: hylsyyn). Plussan putkistosta merkitsivät jonain vuonna otteelle korjauskehotuksen aiheella "äänenvaimennus riittämätön". Ajelin sitten vuoden päivät ja seuraavana vuonna samalla putkella mutta eri konttorilla sanoin vaan että "olisitpa kuullut ennen kuin korjasin sen". Niin poistui sekin merkintä otteelta. Toisin sanoen, korjauskehotuksia vähänkään teknisemmistä jutuista ei kukaan valvo siinä katsastusten välissä. Eri asia jotkut sakkorenkaat tai rikkinäinen tuulilasi jonka pystyy tarkistamaan vaikkei autojen tekniikasta mitään muuten ymmärtäisikään.

            Comment


            • #36
              joo no lähinnä se konttorin vaihto sen takia että kaveri luki pakopesästä merkin ja nyt sitten oon rakentanu siihen suojan.. onko epäilyttävää :D. toisella asemalla ne ei tiedä sitä että oliko suoja siinä aikasemminkin ja tyyppikilpi on hyvin näkyvällä paikalla joten kyllä katastajalle pitäisi riittää sen lukeminen enempää tutkimatta. se hyöty siis konttorinvaihdosta vaikka tieto olisikin mennyt.. nyt tietty havittelen niitä garretin kilpiä.. kellää sattuis olemaan? :)

              Comment


              • #37
                kuulin vaa tossa et tiedot ei siirry yleiseen tietokantaan jos tulee hylätty mutta jos tulee rek.otteeseen korjauskehotuksia niin sit ne siirtyy.. tähän nimeomaan tartteis saada varma vastaus koska jos tiedot ei oo siirtyny ni tuskin osaavat toisella asemalla syynäillä ihan noi paljo..
                Hylkäykseen johtaneet viat näkyvät ATJ:n tietokannassa, 100% tieto. Toki edellyttää että ne kirjoitetaan sinne manuaalisesti katsastuksen jälkeen, tai K1 tyyliin naputellaan kapulaan samalla kun autoa katsastetaan ja lopussa tieto menee automaattisesti kantaan.

                Olennaisin asia on, tarkastaako katsastaja ennen katsastuksen aloitusta auton tiedot koneelta, jos ei näin tee, niin katsastus alka ns. puhtaalta pöydältä. Jos taas ennen aloittamista on tarkastanut ATJ tietokannasta sarakkeen "viat ja puutteet" niin siellä lukee mustaa harmaa/valkopohjalla autossa havaituista hylkäykseen ja korjauskehotukseen johtaneista syistä.
                Viimeksi muokannut jjj84; 15.11.2012, 21:03.

                Comment


                • #38
                  papu, pikku vinkki:
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...82&postcount=1
                  Siitä viides tähti. Lähesty privalla, jos jää kysyttävää.

                  Comment


                  • #39
                    Anteeksi offtopicci, mutta täällä on nyt puhuttu tuosta kovasti keskustellusta VTT-testistä. Tietääkö kukaan mitä siellä testataan? Kolmella tonnilla luulisi saavan jo aika kovan luokan käppyrää ihan joka hemmetin osasta autossa. Ja onko kukaan suorittanu tuollasta testiä? Onko sitä edes olemassa, vai onko kyseessä jonkun keksimä harhautus auton virityksen estämiselle.

                    Comment


                    • #40
                      Se testi ei ole mikään "putki pakoputkeen" tyylinen vaan noin 48h operaatio jossa auto pakastetaan, tankki tyhjennetään ja testilitkut sisään, testiajot jne. eikä ole mitään takeita, että auto läpäisee tuota testiä, eli rahat voivat mennä täysin hukkaan... tuossa osaksi syyt miksi kukaan ei tuota ole halukas teettämään.

                      Faktaksi en mene ylläolevaa vannomaan että meni täysin noin, mutta siis ajatus on tuo, että simuloidaan standardoiduissa olosuhteissa ajosuorite ja siitä saadaan auton päästöt, joiden on täytettävä päästönormit.

                      Google löytää vikkelään tuon testin pääkohdat, muitakin paikkoja tehdä tuo löytyy kuin VTT.
                      Viimeksi muokannut jjj84; 15.11.2012, 23:53.

                      Comment


                      • #41
                        Se on käytännössä tyyppihyväksyntää varten tehtävä päästömittaus.

                        Comment


                        • #42
                          Ei autoa pakasteta, vaan annetaan lämpötilan tasoittua ihan normihuonelämpötilaan noin 24h. Ainakin oma autoni, kun 5. krt siellä kävi, ei koskaan ollut kylmä. Tankissa oli omat aineet ja ihan rullille vaan sitoivat kiinni. Probe putkeen ja tiiviiksi. Sitten hallitusti suoritus. Tämä tietty dieselillä. Kyseinen arviosi perustuu varmaankin TM:n teettämiin testeihin, joita VTT:llä teetätetään. Ne testit eivät ainakaan Euro 2/3 luokassa tarvitse pakastusta.

                          Comment


                          • #43
                            Ja sitten se kaikkia kiinnostava osuus, eli miksi kävit testeissä, menikö auto läpi, ja mitä se maksoi?
                            Viimeksi muokannut okkim; 16.11.2012, 11:48. Perustelu: Poistettu turha lainaus.

                            Comment


                            • #44
                              en ota kantaa tähän tapaukseen, mutta yleisesti, jos meinaa mennä katsastus syystä tai toisesta hylkyyn, jonkin mielestään epäreilun asian takia, on asiakkaalla aina mahdollisuus keskeyttää katsastus. Tuolloin ei hylkymerkintää ei järjestelmään tule, rahat toki menettää.

                              Comment


                              • #45
                                Tekun päättötyöhön liittyvät mittaukset ja maksoi omaa rahaa aika paljon. Summa jätettäköön kertomatta, kun sen sain volume discounttina ja tutkimusperusteella. Joskus oli GTI magazinessa juttua aiheesta.

                                Comment


                                • #46
                                  Katsastusasemalla oleva katsastussovellus "keskustelee" ATJ:n kanssa ja periaatteessa kaikki ne viat jotka tulostuvat tarkastuskortille kirjautuvat automaattisesti myös ATJ:ään.

                                  Mitään hälytyskelloja tai muita ilmoituksia aiempi hylky ei katsastajalle automaattisesti aiheuta vaan tiedot täytyy erikseen käydä kaivamassa. Mm. vireillä oleva rekisteröinti tai ajoneuvovero- ja vakuutusrästit sen sijaan pomppaavat silmille hyvinkin nopeasti.
                                  Normaali katsastuksessa vanhoja vikalistoja ei kukaan jouda syynäämään ellei osaa etukäteen epäillä, että jotain vilunkia on meneillään...

                                  Sovelluksissa voi olla eroja, mutta aika monella "yksityiselläkin" asemalla taitaa olla samat ohjelmat ja taustatuki käytössä tuota kautta isompien ketjujen tapaan ettei jokaisen tarvitse ns. keksiä pyörää uudelleen. Jotain voinee päätellä siitäkin, että usein tarkastuskortit noudattaa samaa kaavaa johon jokainen vain laittaa omat logonsa.

                                  Alkuperäinen kirjoittaja AnLe
                                  jos meinaa mennä katsastus syystä tai toisesta hylkyyn, jonkin mielestään epäreilun asian takia, on asiakkaalla aina mahdollisuus keskeyttää katsastus. Tuolloin ei hylkymerkintää ei järjestelmään tule, rahat toki menettää.
                                  Mihin tämä perustuu? Keskeytyksellekin täytyy olla pätevä syy. Tuskin henkilökemiat on sellainen. Ainahan voi tehdä oikaisupyynnön jälkikäteen, jos tuomio on ollut epäoikeudenmukainen.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Ylläolevaan panun tekstiin vielä tarkennuksena, että pienillä yksityisillä asemilla, johtuen käytettävistä sovelluksista, edellisen hylätyn katsastuksen viat eivät ilmene ilman ATJ:n tutkimista. Isommilla asemilla missä käytössä "kapulat", ne edellisen hylkäyksen aiheuttaneet viat kyllä pomppaa suoraan kapulan näytölle.

                                    Katsastuksen keskeyttämisestä voi lukea iltasaduksi AjoneuvoL 55§ ja VNa ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 1245/2002 10§
                                    Viimeksi muokannut Tumppim; 16.11.2012, 14:42. Perustelu: Kirj. virh.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Ei ainakaan ison pahan A:n kapulat tiedä aiemmista hylkäyksistä mitään eli ihan manuaalisesti se tieto pitää kaivaa. Mutta kuulemma noissa kapulan ilmoittamissa tiedoissa on muutenkin paljon eroja eri firmojen kesken.

                                      Trafille ei varmaan olisi kummoinenkaan homma laittaa hylkyjä rajoitustietoihin jonkun ATJ-päivityksen yhteydessä, jos porsaanreiän tukkiminen nähtäisiin tarpeelliseksi...

                                      Comment


                                      • #49
                                        Olisin kuvitellu, et A:lla olis ollu jo kunnon pelit ja vehkeet. No toisella isolla ketjulla ainakin tulee pvm. ja viat suoraan kapulaan ja ne voi vaikka lisätä siitä suoraan "omaan" vikalistaan.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Tuli täs mieleen ku luin tätä, olen hommaamassa 1,8t audi a4, siihen on vaihettu isompi turbo, kw n. 180. Katoin trafin kautta auton historiaa niin siellä oli pariin otteeseen muutos katsastettu, ja läpi menny sen jälkeen katsastuksissa, eli mulla ei tämän kyseisen auton kanssa pitäs olla ongelmia leimaamises? ku leimaa on autossa viel 19.4.2013 asti. Muuten auto on iha näpsäkkä niin haluun tietää kaiken kyllä ennen ostoa.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Mikäli ahdinmalli löytyy rekisteriotteelta sekä muutkin vakiosta poikkeavat muutokset, niin silloin ei ole ongelmia tulevaisuudessakaan. Mutta mikäli näin ei ole, niin silloin on ihan sama onko se vahingossa mennyt vaikka kymmenestä katsastuksesta läpi, jonkun asian huomatessa ongelmia tulee.

                                            Comment


                                              #52
                                              Siellä on ihan hyvin voitu muutoskatsastaa vaikkapa alustasarja tai poikkeava rengaskoko. Eli kannattaa ihan siitä otteesta katsoa että myös se ahdin on muutoskatsastettu. Olisi aika poikkeuksellista, muttei toki mahdotonta.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Siihen otteeseen kun ei nykyään merkata muuta kuin muutosprosentteja.
                                                Itse vaihdoin kesäautosta etuakseliston (eli puoli keulaa hitsaamalla) niin otteessa oli vain vaihdettujen osien prosenttimäärä, ja itse vaihdetut osat löytyy Trafin tietokannasta.
                                                Eli todella syvältä juurikin muutettujen autojen osalta. Käytännössä ainoa tapa on mennä konttorilta kysymään et mitä on vaihdettu. Helppoa varsinkin viikonloppuisin....
                                                Lisätään senverran että kyllä rengaskoot yms. pikkujutut kuitenkin näkyy otteesta.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Riippuu vähän. Kyllä mulla näkyy kaikki muutetut osat molemmissa autoissa otteessa. Vanhempi muutoskatsastettu keväällä. No, välijäähdytin unohtui otteesta mutta näkyy trafin tiedoista. Ja nuohan tosiaan voi ja kannattaa kysyä konttorilta. Moni konttorihan on auki lauantaisinkin, ainakin täällä. Katsuria voi myös pyytää merkkaamaan otteeseen muutokset. Toisaalta sillä ei ole tien päällä mitään merkitystä kun poliisit pääsee trafin tietokantaan.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Kaikkia merkintöjä ei saa otteeseen näkymään, eli trafin tietokannassa voi lukea paljonkin lisäinfoa mitä rekisteritodistus ei paljasta. Esim. otteessa mainitaan alustasarja ja sen korkeus, trafin tietokannassa kerrotaan lisäksi merkki ja mahdollisesti muita lisätietoja.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      No nii lupasin kertoa tuomiosta täällä. Elikkä käytin auton toisella asemalla tänään ja ei tuntunut tietävän edellisestä katsastuksesta mitään. Katsoi konepellin alle ja tuumi että näkyy olevan uusi turbo ja sehän on tietysti se mikä otteessa mainitaan? Tuumin perään että tottakai ja katsastusmies nauroi ja sanoi että niihä ne kaikki aina sanoo.. Ja leima siis tuli ilman mitään ongelmaa.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Näkyy olevan melko suuria eroja konttoreiden ja jopa inssien välillä. Vaikka tiedossahan se on että kun pyytää oikean inssin tekemään katsastuksen niin minkä tahansa ruoskan saa kyllä läpi.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Näin sen pitäisi kaikkien kohdalla olla, että inssit mahdollistaa sen mitä laki ei järkevästi mahdollista.
                                                          Viimeksi muokannut amatimies; 30.11.2012, 22:40. Perustelu: typo

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Mites muuten kun itselläni ei lue rekisteriotteessa tietoja turbosta eikä trafilla/aken kannoissa lue turbon osalta muuta, kuin että autossa on "ahdin" (Merkkiä/tietoja ei löydy). Niin voisikohan tuohon sitten laittaa käytännössä ihan minkä tahansa turbon kiinni? :D Myöskään auton tehoja ei ole merkattu rekisteriotteeseen eikä niitä trafin kannoista löydy. Eli autosta irti vaikka 500hp ja katsastusmies ei voi tehoista/turbosta sanoa mitään?

                                                            Eikö noi kaikki yllämainitut tiedot kumminki pitäisi periaatteessa löytyä trafin tiedoista tarkasti ilmoitettuna?

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Heba Näytä viesti
                                                              Mites muuten kun itselläni ei lue rekisteriotteessa tietoja turbosta eikä trafilla/aken kannoissa lue turbon osalta muuta, kuin että autossa on "ahdin" (Merkkiä/tietoja ei löydy). Niin voisikohan tuohon sitten laittaa käytännössä ihan minkä tahansa turbon kiinni? :D Myöskään auton tehoja ei ole merkattu rekisteriotteeseen eikä niitä trafin kannoista löydy. Eli autosta irti vaikka 500hp ja katsastusmies ei voi tehoista/turbosta sanoa mitään?

                                                              Eikö noi kaikki yllämainitut tiedot kumminki pitäisi periaatteessa löytyä trafin tiedoista tarkasti ilmoitettuna?
                                                              Eiköhän ne seuraa myös niitä tehoja mille tyyppihyväksyntä on haettu kyseisellä moottorilla varustetussa korissa. Vai lukeeko sulla rekisteriotteessa, että muutoskatsastus "ahdin vaihdettu isompaan" tms?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X