Pulla on asian ytimessä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0 TFSI lastutus.
Collapse
X
-
Tää jaksaa naurattaa joka kerta kun joku kysyy jonkun firman ohjelmista. APR edustajilta tulee sata varmasti joku negatiivinen kommentti jokaisesta firmasta. Tämä onkin ollut APR:n toiminta aina eikä näytä muuttuvan. Tää on kyllä paras että jos joku firma myy useimpiin merkkeihin ohjelmia niin ne on auttamattomasti paskoja. Ihan kuin niihin kaikkiin merkkeihin tulisi samalta toimittajalta ne softat mitä kyseinen yritys suomessa myy. Täälläkin paljon "kehua" saanut diesel virittäjä taitaa itse tehdä aika moneen merkkiin itse softat, eli onko nekin sitten täysin paskoja, myös jopa työkoneisiin. Mitä itse asennan ohjelmia, niin tiedämme täysin mistä ja kuka ne tekee, eikä ne tule yhden miehen/yrityksen kautta.
Comment
-
Mua taas naurattaa se, että oman tuotteen paremmuuden korostaminen on Suomessa toisten haukkumista.
Usein se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa. Mulla ei ole hajuakaan, kuka sä olet ja mitä myyt, mutta ei ku softien lähteet ja tekijöiden nimet pöytään sitten. Jos se on ammattisalaisuus, niin mun silmissä samaa bulkkisontaa mitä myydään vähän joka paikassa.
Tämä erikoistumisasia ei koske pelkästään softan tekijää, mutta myös asentajaa. Jos asentaja tuntee auton kunnolla, hän voi auttaa myös sillloin, kun kaikki ei menekään niinkuin piti. Jos erikoistuu, niin tietopohja on usein syvempi ja kapeampi.
Saman syyn takia pikkukorjaamotkin eikoistuu usein nimenomaan johonkin tiettyyn merkkiin.
Ja minähän en siis myy enää lastuvirejä. Itse teen erikoisempia säätöhommia ja kisasäätöjä, mutta en edusta esim APR:ää, joten mä saan kai olla mitä mieltä mä haluan, eikä mun mielipide näin ollen ole APR:n mielipide.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viestiMotestilla kans kampanja 31.1 asti 299€.
Comment
-
2.0tfsi koneellisessa on tupla cooleri, eli puskurin kummassaki laidassa jäähyt ja 1.8t koneisissa usein on vain yksi jäähdytin toisessa laidassa. Pienen parannuksen saa päivittämällä orkkis osilla käytetyillä tai uusilla sinne sen puuttuvan jäähyn toiseen kulmaan tai rakentaa keulacoolerin.
Comment
-
Ok.
Yksi mikä kiinnostaa on vakiomalleissa toteutunut ns. suurin ahtopaine, onko jollain niistä tietoa ? Vaikka kehitys kehittyy niin tuskimpa 2.0 TFSI-koneen 200 hv., 211 hv., 230 hv. ja 252 hv. tehot tulevat samalla ahtopaineella ?
Pohtaan vaan mihin tuon mahdollisen lastutuksen reilu barin ylipaine sijoittuu.
Comment
-
-
-
Kysymyksen !
Mutta se lienee tietämättäkin selvää että jo reilun 10 v. käytössä ollut mallinimen 2.0 TFSI kone on ajan myötä muuttunut teknisestikin.
Itse asia mitä tässä yritän saada 'pulloon' on sen rasitustason selvittäminen mikä lastutetulle koneelle tulee, sen alkuperäinen maksimi jossain 0,9 barin tienoilla ( ei varmaa tietoa) ja lastutettuna 20-25 % enemmän, jos uudemmat ovat jo tehdasvalmeina 1,2 bar:in luokkaa niin lastutuksen jälkeinen paine ei ole mikään yber.
Comment
-
Siinä mielessä olet nyt vähän hakoteillä, että ei se ahtopaine lisää sitä "rasitustasoa" mitenkään. Se on sille moottorille herttaisen samantekevää, kuinka se täytös sinne sylinteriin tehdään.
Eli ahtopaine ei sinänsä ole moottorin kuormituksen kannalta mitenkään olennainen tieto. Enemmän olennaisia ovat vääntömomentin kasvu ja maksimikierrokset.
Jos sylinterimäärä ja tehoalue pysyvät samoina, niin moottorin osille tuleva kuormitus siis on sama, olipa ahtoja kilo tai puolitoista.
Ahtopaineella on omia sivuvaikutuksiaan, mutta sinänsä siis ahtopaine ei siinä mielessä rasita mitään, että puolentoista kilon ahdoilla kulkeva moottori olisi jotenkin lyhytikäisempi kuin kilon paineilla.
Tämäkin toki siis voimassa vain silloin, kun kuljetaan niillä paineilla, mihin turbo on suunniteltu. Jos vakioturbo on suunniteltu 0.8bar keskipaineelle, ja paras tuotto 1.2bar, niin kahdella kilolla tempominen rikkoo turbon ennenaikaisesti.
Kuitenkaan tässä tapauksessa 1.2bar ahdoilla ajaminen ei vaikuta käytännössä turbonkaan elinikään yhtään, koska ollaan silti sillä alueella, johon valmistaja on turbon ja sen laakeroinnin speksannut.
Joskus 15v sitten kun aloittelin näitä juttuja, oli Mikkelin kylillä useampikin kaveri, jotka olivat puuhailleet turbojen kanssa paljon mua kauemmin. Silloin mulle tehtiin kessan baarissa selväksi, että cossun koneesta pettää kansipahvi yli kilon ahdoilla. Ihmettelin tätä jo silloin. Miten se raja on just kilon, kun orkkisturbolla kilon paine antaa alle 300hv, ja sitten vähän jojotettuna HX:llä tulee kilolla 500hv.
Ei ne osanneet selittää, mutta se esitettiin faktana, että kilon kestää kansipahvi.
Todellisuudessa ei ole mitään ahtopainerajaa. Kansipahvin saa pettämään vaparinakin. Tai sitten sen saa kestämään kaksi kiloa. Ahtopaine ei kuormita, sylinteripaine kuormittaa.
e: lisätään tähän nyt vielä se herättämään ajatuksia, että yleensähän maksimiahtopaine ei toteudu maksimiteholla - usein ei edes maksimivääntö. (Muutama mutka oikoen) maksimivääntö toteutuu silloin, kun täytös per kierrosluku on suurimmillaan. Maksimiteho taas toteutuu silloin, kun täytös kertaa kierrosluku on suurimmillaan.
Täytös siis voi olla sama, vaikka ahtopaine muuttuu. Tämä johtuu moottorin omasta kaasunvaihdosta. Kun moottori on sillä kierrosalueella, jossa nokka-akselit ja muut hengityselimet toimivat sopivasti, vaparikoneenkin täytös on yli 100%. Turbokoneessa taas nokka-akselit voivat olla sellaisia, että sama täytös vaatii pienen boostin.Viimeksi muokannut Repo/promo; 13.2.2016, 11:36.
Comment
-
Kovaa kritiikkiä tulee, mutta itellä kokemusta APR:stä. 2.0 tosin -07 270 hp 440nm vääntöä. Jykin asentamaan todella hyvä setti. Joku audifinns jäsen osti mun vanhan auton, voisi ite kommentoida tänne. Peukut APR:lle.
Comment
-
Kyllähän ne APR tuotteet hyviä on, tuskin sitä kukaan kiistää. Eri asia tuleeko meitin jälleenmyyjien kanssa toimeen. :)
Melkein uskaltaisin esittää sellaisen väitteen, että jos haluaa varmistua siitä että saa markkinoiden parasta tuotetta, niin APR on siinä kohtaa hyvä valinta. Se näkyy hinnassa, mutta rahalle saa myös vastinetta. Rahathan saa myös takaisin, jos kokee ettei vastinetta tullut.
Mukava noita on ollut myydä siinä mielessä, että voi olla varma siitä että homma pelaa kuten pitää.
Comment
-
Palautetaan ohjelmointia edeltävään tilaan, eli alkuperäinen binääri ohjelmoidaan viriohjelman tilalle.
En tiedä, asennetaanko 6h koesoftia enää, sellainen palasi koeperiodin jälkeen vakionkaltaiseen tilaan.
Comment
-
Vieras
-
Tiedän erään ohjemalla käyneen TFSI:n. Ohjelman laittamisen jälkeen sitten ihmeteltiin että ei tämä juuri mihinkään kulje. Ilmamassat antoivat osviittaa n. 150hv tehotasosta, joka vastaa siis kutakuinkin vaparia. Koodinluvussa todettiin että MAP herjaa virtapiiriä ja konehuoneessa selvisikin että liitin oli irti. Ilmeisesti edellisviikon itse suoritetun termostaattiremontin jäljiltä. Auto kävi siis softauksessa ja asiakkaalle esiteltiin että siinä se nyt on ja kyllä kulkee, vaikka MAP oli irti koko ajan. Softa sinällään alkoi toimia liittimen kiinnittämisen jälkeen aivan mainiosti +200g/s massoilla.
Melko epäilyttävää softan asentajan puolelta että ei edes vikakoodeja lueta. Asentaja ja softan tekijä tässä siis täysin eri paikkoja.
Itse softaa hankkiessani ajaisin vaikka vähän kauemmaksikin suoraan lähteelle jolloin saa varmasti asiantuntevaa palvelua.
Comment
-
Herätellääs hiukan...
...onko kukaan kysellyt lähiaikoina tarjouksia akselilta ABT - MTM, ja kenties APR?
Onko ylläolevilla lafkoilla tapana jossain vaiheessa vuotta tehdä ale-kamppanjoita?
Saa myös laitella kokemuksia kyseisten pajojen aikaisemmista laitoista tähän 2.0TFSI vehkeeseen.
Comment
-
APR hinnat löytyy täältä:
http://aprfinland.fi/fi/tuotteet/ecu-updates
Kun klikkaa siitä "Avaa APR-haku" linkistä. Sama hakutoiminto myös kaikkien jälleenmyyjien omilla sivuilla.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja happ0 Näytä viestiTäälläkin olisi kiinnostusta, ja olisi kiva tietää tosiaan muiden kokemuksia.
Onko olemassa jotain perus softaa, jota muokkaamalla vois ite säädellä ja puskee vag piuhalla sisään?
Kun ostaa kerralla laatuohjelman, ei sen säätämiseen ole mitään tarvetta.
Jos taas tahtoo custom-softaa, niin sitten sen avuksi voi hommata kohtuu hintavat laitteet ja ohjelmat, joilla säätö onnistuu. Ja tietysti perehtyä aiheeseen kunnolla, ettei ensimmäisenä ole reikä männässä.
Comment
Comment