Noin 45cc
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.5 TDI:stä 20vt bensa
Collapse
X
-
Tuli FCP engineering kanget tohon projektiin, tarkistutin ne niin kaksi kankea piti hoonata yläsilmistä isommaksi. Kahdessa kangessa oli yläsilmät kierossa alasilmiin nähden. Suosittelen tarkistamaan aina nuo kiinan kanget. Alasilmät oli kaikki mitoissaan. Kankien tarkistuksen ja linjauksen/hoonauksen suoritti Tammerdiesel Helsingissä. Suosittelen, hoitivat homman nopeasti ja hintakin työlle oli huimat 50 eskoo!
Comment
-
Nyt on mietinnässä, että keventäis tota kampirautaa. Miten jos ottais noista limpuista kaiken ylimääräisen painon pois? Tämän jälkeen käyttäis painotuksella ton vauhtipyörän kanssa. Tulisko tosta sellainen kyykähtäjä paikoiltaan lähtiessä? Ajattelin, että iskunpituus kompensois tota kyykkäämistä verrattuna 2.2:een.
Comment
-
Tulipas itsekkin innostuttua tästä aiheesta... pensaransun lohkosta olis tarkotus tehdä kun sellainen löytyy jo, tarvinneeko tuo lohko muita modauksia 20vt kannelle kun männille öljyruiskut ja 3B öljypumppu ? Orkkis 20vt männillä kankien pituus ilmeisesti tuo 155mm, mutta kannattaako nuita orkkis mäntiä käyttää vai siirtyä suoraan takomäntiin ? Kenelläkään kokemuksia wössnerin männistä ? Ei olisi pahan hintaiset tuolta fcp:ltä, samalla vaivalla tulis kangetkin sieltä.
E: Taitaakin kestää orkkismännät + vahvemmat tapit loistavasti ton mitä tuo hx40 pukkaa. Täytyypä metsästellä jostain sellaiset jos lohko on säilynyt mitoissaan...
Comment
-
Nyt on männät, nokat, kanget ja vauhtipyörä hommattu. Miten tuo kansi, kun oon miettinyt, että isontas noita venttilejä? Onko tuolla 0,5mm:n isontamisella mitään merkitystä? Ja löytyykö tähän konsernin sisältä isompia venttilejä? En omista etkaa, joten siksi kyselen täällä.
Comment
-
Joo, tiedossa on että venalautasen pinentäminen lisää kapasiteettia. Eli en ala sit isontamaan noita venttiileitä. Shrickin nenänät on tulossa tähän projektiin. Oisko kenelläkään vinkkejä niiden ajoittamisesta? Mottia rakennetaan sit äkkilähtöä varten, eli ajetaan kaasupohjassa.
Comment
-
Vanhalla kaavalla tätä voidaan lähteä selvittämään. Hyvä paketti tuottaa suuttimet selällään 5cyl autoissa 1hv/cc bensalla. 1000hv bensalla vaatisi vähintään 1000cc suuttimet. Voi olla että puhuttaessa tuhannesta hevosesta ja 2.2l moottorista tuhatta heppaa ei kyllä tonnisilla suuttimilla enää bensalla saavutettaisi, ei kuitenkaan puututa siihen nyt sen enempää... Etanolilisä kylkeen = 1350cc ja sitten varmuus kerrointa vähän päälle ja vielä tämän päälle sitten verran lisää kapasiteettiä ettei tarvitse ajaa 100% dutyllä.
Minimissään siis 1500cc (en itse valkkaisi noin "pientä" näin hipo vehkeeseen), suositeltava kokoluokka alkaisi olemaan sitten 2000cc/min.
Comment
-
Minusta nuo 2200cc EV14 on loistavat suuttimet aina 500-600 hepasta ylöspäin viinalla. Niiden kanssa ei ole lainkaan vakavia pienien aukiolojen ongelmia. Jos projekti on semmoinen perus pullataikina, että se seuraava stage riittää tasan siihen ensimmäiseen kesään ja voimaa on saatava lisää, niin on silkkaa säästöä hankkia nuo hirvittävät paloruiskut vaan suoraan.
Comment
-
Mullaki mietitytti suutinvalinnat, kun kuulin muutamasta eri lähteestä että noilla ev14 2000cc oli ollu ongelmia. Jollaki oli jääny osa suuttimista täysin auki ja jollaki juminu kiinni.
Toisessa oli e85 ja toisessa jotaki racebensaa. Luultavasti siellä suuttimen kärjessä tullut materiaalivaihdos jossaki vaiheessa mikä ei sitten kestäis tiettyjä aineita(en nyt muista et oliko metalli vaihtunu muoviin tjs, kun en noiden sisäistä rakennetta tarkemmin tiedä).
Esim. Virtala Racing ei myyny noita enää eikä aikonu tilata hyllyyn ennen kuin selviää mikä niissä mättää.
Suosittelivat (Virtala Racing, Tarvikemotti yms) sitten Siemens Deka 2300cc suuttimia E85 käyttöön kun kuulemma nuo toimii aivan varmasti ilman ongelmia.
Ostin kuitenki uudet ev14 2000cc spruutat ja ainaki vielä pelannu moitteetta.
Comment
-
Jauhetaas aiheesta jälleen kerran.
1700cc EV14 suuttimia (0 280 158 827) ei tule käyttää minkään pumpusta saatavan bensan kanssa, oli sitten ysivitosta, ysikasia tai re85. Sanokoot kuka tahtoo mitä tahtoo, mutta kunnes joku todistaa muutoin kuin kaverin tutun kuuleman jutun perusteella, että suuttimien tuotto pysyy vakiona ja likikään ilmoitettuna, väitän näin ja pysyn näkemyksessäni. Olen itse päässyt kahdessa autossa kokeilemaan ja tutkimaan, miten niiden kanssa käy ja mitkä oireet ilmaantuvat ja missä olosuhteissa. Samoja oireita on raportoitu pitkin maailmaa samoilla suuttimilla, joten pelkästään Suomen polttoaineita tämä ei koske.
2000cc EV14 (0 280 158 821) toimii oman ja lähipiirin kokemuksen mukaan kaikilla suomalaisilla polttoaineilla. Olen itse ajanut kyseisillä suuttimilla vajaan kolme kautta kaikilla pumppupolttoaineilla, eikä mitään ongelmia tai epäjohdonmukaisuuksia kyseisten ruuttien kanssa ole ollut.
Jos jollain parempaa faktaa aiheesta on, kuuntelen ilomielin!
Kyseinen 1700cc suutin kun sattuu olemaan todella moneen viripeliin juuri passelin kokoinen suutin, mutta koska suutin muuttuu täysin epäluotettavaksi ja tuotoltaan epämääräiseksi ensimmäistä kertaa lämmettyään bensapolttoaineilla, niin sitä voidaan pitää täysin käyttökelvottomana. Kuulin juttuja siitä, että Ruotsissa noita ostetaan etanolikäyttöön ja siellä niiden annetaan turvota ja tämän jälkeen auto säädetään alentuneelle tuotolle. Pitäisin tuota kuitenkin aivan täysin älyvapaana toimenpiteenä, ottaen huomioon sen, että suuttimien tuotto ei omien testien perusteella ole millään muotoa ennustettavissa tai pysy muuttumattomana ensimmäisen turpoamisen jälkeen.
Olen myös tämän kevään aikana kuullut parista tapauksesta, jossa 2000cc EV14 kanssa olisi ollut ongelmia, mutta kun olen koittanut pyytää lisää tietoa aiheesta, ei ainakaan vielä ole tullut dataa, jonka perusteella voidaan yksilöidä ongelma varmasti kyseisiin suuttimiin.
tl;dr: 1700cc suuttimet eivät toimi, ellei niihin ole tehty rakenteellista muutosta sisäisiin tiivistemateriaaleihin ja 2000cc toimii, mikäli niihin ei ole tehty rakenteellista muutosta sisäisiin tiivistemateriaaleihin.
Aiheesta vielä sen verran, että tuntien saksalaisen teollisuuden jäykkyyden ja sen faktan, että näitä EV14-suuttimia ei ole tarkoitettu bensakäyttöön, olisin todella yllättynyt siitä, että he muuttaisivat tuon 1700cc suuttimen rakennetta suotuisammaksi bensakäyttöä silmälläpitäen. Uskon, että näitä viripeleihin laittavat ovat niin marginaalista asiakaskuntaa Boschin kokoiselle putkalle, ettei kovinkaan suuria muutospaineita mahtane nämä ongelmat tuottaa. Luulen myös, että kyseisen suuttimen materiaalimuutoksen aiheuttama tuotekehitys-, testaus- ja validointikierros maksaa enemmän, kuin Bosch tulisi koskaan saamaan niitä bensakäyttöön myymällä. Olen kuitenkin tyytyväinen, jos olen väärässä tässä asiassa.
Comment
-
Dampperista on keskusteltu aika useinkin, ja koko värähtelyasia on sellanen salatiedon alue, josta ei ole kovinkaan helppo löytää tietoa. Kaikenlaista mutua ja luulopuhetta kyllä, tietoa ei.
Sen verran vain, että dampperiasiasta kun keskustellaan, niin sepät kaivaa (yleensä amerikkalaisilta) foorumeilta posteja, joissa dampperit on korvattu alurissalla, ja "mikään ei hajonnut", vaikka ihan kotosuomessakin tapahtuu sitä, että raportoidaan projektin edistymisestä ja omasta harrastamisesta orjallisesti siihen saakka, kunnes poksahtaa. Korjaillessa ei muistetakaan sit päivitellä topicceja.
No, kuitenkin, olen referenssinä käyttänyt tätä:
http://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/Sekalaisia/IMG_9084.JPG
Kaikki vitosharrastajat varmaan tunnistaa moottorin. Jos tossa ei tarvittas dampperia, niin siinä ei varmaan sellasta olis.
Tuo limppu on noin 20mm paksu, ja sinne alulevyn taakse on vulkanoitu vihreän kumin sisään ulkohalkaisijaltaan koko dampperin kokoinen valurautadonitsi, jonka paksuus on noin 12m ja leveys 70mm. Koko kiekko painaa reilut 3kg.
Comment
-
Sen verran vain, että dampperiasiasta kun keskustellaan, niin sepät kaivaa (yleensä amerikkalaisilta) foorumeilta posteja, joissa dampperit on korvattu alurissalla, ja "mikään ei hajonnut", vaikka ihan kotosuomessakin tapahtuu sitä, että raportoidaan projektin edistymisestä ja omasta harrastamisesta orjallisesti siihen saakka, kunnes poksahtaa. Korjaillessa ei muistetakaan sit päivitellä topicceja
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jaako Näytä viestiMeinaatko yhdistää 016 ja 2.5 20vt:n? Koppahan on kevyt,mutta kuitenkin.
Comment
Comment