Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3B moottorin ahtopaineen käyttäytyminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3B moottorin ahtopaineen käyttäytyminen

    Seurailin tänään mittarilla 200sen 3B mosan paineen elämöintiä. Maksimi isolla vaihteella kuormitettuna oli 1,1bar, esiintyi jossain 3 tonnin kohilla ja lopetin vedätyksen siihen. Kun ei viittiny vetää vitosella tappiin asti.... :D
    Paljonko vakio, paljonko on turvallinen maksimi vakio kamppeilla?
    4tonnin paikkeilla ahot käy 1bar, josta tippuu 0,7-0,8. Kierrosrajoittajan tuntumassa 0,7. Aiemmat omistamani bensaturpot ovat käyttäytyneet siten että paine kasvaa kierrosten myötä, joten tuo paineen pompsaus vähän ihmetyttää. Normaalia?
    Puolustuspuheeksi täytyy mainita, että nyt taas ilmeni nykimistä isommilla kierroksilla. Ahtimelta lähtevän letkun kelmmari pyörii tyhjää, joten varmaan taas vuotaa noi letkut. Ainakin edelliset nykimiset poistui klemmareita kirimällä. Voisko paineen pompsaus johtua vuodosta, vai onko tuo joku ohjelmallisesti toteutettu dieselmäinen jutska...

  • #2
    taitaa johtua paineen hetkellinen nousu overboost toiminnasta. Lastuilla ahtopaineen menee sinne 1.4 bar tietämille ja käy hetkellisesti n. 1.5 bar.

    Comment


    • #3
      Uutta letkua ja klemmaria peliin, näissä vanhemmissa vekottimissa kun ei voi ihan varma letkujen iästä olla. Näyttävät, pirulaiset, niin mukavan ehjiltä ettei mielessä käväisekään "vaihtaa nyt ehjää letkua". Uusimisen jälkeen huomaa lähes takuuvarmasti eron entiseen/nykyiseen, saattaa paineetkin käyttäytyä enempi oletetulla tavalla.

      Comment


      • #4
        Teet sen painetestin, ei tarvii arpoa letkujen kanssa ; ). Sit kannattaa tarkastella jakaja/ erityisesti tulpanjohdot. Vitosella voi huoletta vetää tappiin,ei riko konetta :D On sitten aika nopeusmittarikohtaista mitä näyttää ; )

        Comment


        • #5
          Jari, onko pelisi vakio vai lastutettu? Vakiossa kun ahdot ei ymmärtääkseni pitäis yli 0.9 bar nousta. Tietääkseni 3B:ssä ei myöskään ole overboost-toimintoa, vaan vasta ABYssä.

          Comment


            #6
            Näin edellisenä omistajana, peli kaiketi lastutettu, mtm lastulla aiemman omistajan mukaan. Kulkupuolen mukaan uskoisin homman pitävän paikkaansa, sillä nk. Ykköslötköön kun vertailin, saattoi jopa olla aavituksen ripeämpikin. (johtuen ehkä kattien paikallaolosta, kun taas mustassa Lötkössä katteja ei paikoillaan epävirallisesti sanottuna aina ole. Ja Mustassa mtm lastu.)

            Letkuja kandee uusia kun vaan raaskii / jaksaa. Mustaan laittelin taannoin Samcon setin ihan ennakoivana huoltona.

            Comment


            • #7
              Tule piipahtamaan joskus niin ihmetellään.

              Ei maksa kuin 300 euroa tuo letku että kyllä sen lämpimikseen aina uusii silloin tällöin :)

              Comment


              • #8
                Itsellä hetkellisesti 1,7 bar. Nipussa on pysynyt ja sysää... Koko kesän olen paininut ahtovuotojen kanssa, kun yhden ehjää, jo toinen korkkaa vierestä. Ilmeisen tasalaatuisia ovat olleet tehtaalla kumiosat, kun 15 vuotta vanhasta autosta menevät yksi kerrallaan kahden päivän välein. Nyt laulaa, kun ei mistään vuoda (kopkop).
                Kyllä sen paine laskee vääntöhuipun jälkeen, vakioahtimen tuotto ei riitä mihinkään.

                Comment


                • #9
                  Ville: Pari tarkennusta, sulla EI ole:
                  - vakioahidinta
                  - vakio paineensäädintä (2<> 2,5 bar)
                  - vakiosoftaa

                  :)

                  Comment


                  • #10
                    Juu, miseliinimies siellä oli halki. Uusi ei maksa kun vähän päälle 130eur... Samcon silikosetti alle 200e. Arvatenkin laitoin silikoni-implantit tilaukseen. Harmittavan pitkä toimitusaika noissa: pari kolme kk!

                    Volkkarimiehenä en ikinä maksais parista letkunpätkästä noin paljoa, mutta kuulemma tuo ei ole audimiehelle edes kallis... Noh, pääasia että uudet kamat on tulossa ja saa vehkeet toimimaan. Jos se toimii noilla seuraavat 15 vuotta niin ehtiihän tuon investoinnin kuolettaa ihan hyvin ;)

                    Pari kuukautta on kuitenkin liian pitkä aika seisottaa kikotinta, joten jotain väliaikaista piti keksiä. Paikallinen hydrauliikkaputiikki myi "ei oo"ta kun kävin kyselemässä sopivia letkunpätkiä korjauksen suorittamiseksi. Tuossa letkun päissä on siis noin 10mm ero halkaisijoissa, ettei asia olisi liian yksinkertainen. Nyt piti sitten soveltaa, tää on sitä "kaikkien purkkaviritysten äiti" -sarjaa.

                    Letku on siis rikki parista kohtaa


                    Letkusta rautalankavahvike pois ja otamma rautaputkesta pätkän.


                    Seuraavaksi kaivamme esille possumasapurkin ja honkkarista ostamamme halpisklemmarit (6eur/4kpl). Metalliputki survotaan miseliini miehen sisuksiin, sikaa päälle ja kelmmareilla kiinni. Lopuksi tämä hökötys autoon ja pari klemmaria lisää. Kaunista:


                    Valmista tuli. Edelleenkään ei siis ole paikkaa jota ei voisi poossumassalla korjata.... :)

                    Pienoisena yllätyksenä tuli se, että tuo viritelmä kestää nipussa. Nyt ahtaa ~1,35bar (halpismittarin neula lepoasennossa miltei -0,1 eli todellista ahtoa ehkä 1,4-1,5) ja toimii tasasesti koko kierrosalueen läpi. Letku on mahtanut olla paskana koko mun omistussuhteen ajan, sillä nyt tuo vehjes vetääääääääää ihan eritavalla. Ekalla kiihdytyksellä ahtimelta lähtevä letku lensi hittoon ja siinä kohtaa vähä syke nousi mutta onneks ei mitään vakavampaa.

                    Kävin kellottamssa muutaman vedon kännykän nauhurilla (kun ei parempaakaan ollut) 60-120km/h ja 0-100km/h. Mittausväline on tosi epätarkka ja käsivarat siihen päälle, joten tuloksia ei kannata mainita. Kytkin kummiski alkoi luistaa, joten jotain edistystä on tapahtunut. Onneks tulee talvi niin ei tarvi vielä keksiä budjettia siihen(kin) rojektiin...

                    Comment


                    • #11
                      Noh, oishan mulla ollu lainata käytettyä(niinkauan ku se on ehjä), ite laitan kuitenkin ton punaisen samcon, kun tuli joskus hommattua "halvalla" (joku ei ollut lunastanut tilaamaansa).

                      Comment


                      • #12
                        Iteasiassa mulle pitäs olla tulossa ylimääräseksi jäänyt misukkamies, pitänee laittaa se tuon possumassakötöksen tilalle samcoa odottelmaan. Jahka se nyt saapuu... Special thanks to simula & eräs lentävällä ostoskorilla liikuskeleva varsinaissuomessa toimivan motorsport-putiikin herrasmies

                        Comment


                        • #13
                          Mistäs noita silikooniletkuja saa? Voisin vaihtaa, koska tuntuu että alkaa ahdot karkaamaan harakoille, niin ja tarjotakin saa.

                          Comment


                          • #14
                            Ite sain parasta palvelua http://www.doc-power.com/
                            Toimitusaika on kuukausia, kun ei kuulemma ole tehtaalla varastotavarana. Eikä ole suomessakaan hyllyssä kenelläkään jälleenmyyjällä, soiteltu ja lauleltu on!
                            Vielä ei ole tilatusta letkusarjasta kuulunu mitn...

                            Comment


                            • #15
                              Doc-Powerista vastasivat että heille saapuu kolmen viikon päästä Samcon kuorma, jossa on mukana myös 200 20v letkusatseja. Varasin yhden itselleni ja ilmeisesti Jarille on myös yksi varauksessa.

                              Comment


                              • #16
                                Jep.
                                Tänää kuulemma lähtee letkusetti mulle tuolta eteläsuomesta, eli toimitusaika oli siis aika tarkalleen 6vkoa.

                                Comment

                                Working...