Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbon öljylinjojen koko?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Turbon öljylinjojen koko?

    En löytänyt asiasta haulla.
    Eli minkä kokoisia punosletkuja porukka on teettänyt turbon öljylinjoille, kun on tuubisarjaa asennettu ja ahtimen paikka on siirtynyt 20cm ylemmäksi?
    Kyseessä siis Audi S2 3B. Alkuperäiset yhtäkkiä mitattuna meno 10mm ja paluu 16mm.

  • #2
    Sanoisin et 1/4" tulo ja 1/2" tuuman paluu riittää hyvin.

    Comment


    • #3
      Joo kysyin vielä paikallisesta turbohuollostakin ja sielä kerrottiin 4-5 millinenkin riittävän menoksi.

      Comment


      • #4
        Kuulalaakeriturbolle riittää -3an (=jic) koon letku, eli jarruletku.

        Liukulaakerille -4

        Paluuksi minimissään -10 koon, mielummin -12 koon letku.

        Comment


        • #5
          Hei, me ollaan suomessa ;) Kuka perkule noita jenkkien mittoja osaa, en minä ainakaan :)

          Comment


          • #6
            Noi AN-mitat on 16-osatuumia eli esim -4 on neljännestuuma. Sekään nyt toki ei tainnut olla ihan suoraan letkun tai putken halkaisija vaan jostain muualta mitattu, mutta kuitenkin :)

            Paluuksi tosiaan mieluiten niin iso ja hyvin laskeutuva kuin mahdollista. Painepuolella ei ole niin tarkkaa, kyllä se öljy siellä kulkee pumpattuna.

            Comment


              #7
              Eikö paluuseen ole hyvä sääntö, että vähintään sen kokoinen kuin on ahtimessa reikä.

              Comment


              • #8
                Kiitoksia vastanneille. Mukavempi kasailla kone niin, että voitelu toimii jatkossakin :)

                Comment


                • #9
                  Okkim, ei sun tarvii osata muuta ku kolmonen, nelonen, kymppi ja kakstoista. Jos kirjainten aa ja ännän kanssa tulee vaikeuksia niin meet sit hytikkaliikkeeseen ja sanot että metri kolmosen letkuu ni tulee just oikeeta.

                  Ihmeen vaikeeta pitää tehdä päivänselvästä asiasta.

                  Kai se sit "vähintää kolmen millin sisäreijällä oleva letku" ja "suunnilleen tai vähä yli peukalon mentävä" on mittana helpompi muistaa.

                  Comment


                  • #10
                    Joo kyllähän se niin menee että hydrauliikkakaupassa myyjä joutuu raapimaan hetken päätään jos menee esittämään toiveita letkujen halkaisijoista milleinä. :) AN/JIC mitoitukset ovat alan standardeja. Mainittakoon vielä tähän väliin, että AN ja JIC liittimet ovat keskenään yhteensopivia.

                    Comment


                    • #11
                      Paikallisessa hytikkaliikkeessä raavittiin päätä kun halusin AN liittimiä, mutta yhteisymmärrys löytyi kun todettiin JIC:ien olevan periaatteessa samoja. :) En nyt muista mikä virallinen koko oli josta teetätin öljynpaluun, mut se oli noin 15mm sisähalkaisijaltaan. Teetin ton ilman ylimääräisiä adaptereita hitsaamalla holkit suoraan laippoihin kiinni ja prässäämällä letkut sen jälkeen paikoilleen. Pitää vaan olla tosi tarkkana laippojen asentojen kanssa koska holkit ei liiku milliäkään prässäyksen jälkeen ja teflonletku ei juurikaan kierry. Itelläkin meni toinen prässi kerran uusiksi tämän takia.



                      Viimeksi muokannut Thuppu; 12.5.2012, 12:18.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä letkua vo ja pystyyi pyöräyttää holkki puristettunakin putkareilla ennen käyttöön ottoa ilman että vuotoa alkaisi esiintymään. Kertaalleen paineistettua petkua ei kannata karan päällä pyöräyttää, voi ruveta vuotamaan. Vaatii voimaa melkoisesti mutta kaksilla putkareilla noita on tapana työmaalla toisinaan passailla jos on tarvetta, sama pätee lähes kaikkiin letkuihin joihin prässäillään holkit. Hyvin harva holkki+letku on jäänyt pyörimättä karalla ja jos on jäänyt niin ne on ollu isoimpia kokoja mitä yleensäkään prässäillään.
                        Viimeksi muokannut retulainen; 12.5.2012, 19:40. Perustelu: kirotus vire

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu
                          En nyt muista mikä virallinen koko oli josta teetätin öljynpaluun, mut se oli noin 15mm sisähalkaisijaltaan.
                          15mm paluuputki on liian pientä HX40 kokoiselle ahtimelle.
                          Siinä on vakiona 20mm poistoreikä (sisämitta) joten jos ahdin vuotaa öljyä ei se ole ainakaan ahtimen vika.
                          Takuuasioista joutunet neuvottelemaan ahtimen myyjän kanssa mutta tuskin korvaa mitään jos vähänkään myyjä tietää ahtimista mitään tai seuraa keskustelupalstoja.
                          Pääsääntönä voidaan pitää sitä että öljyn paluulinjan sisämitta on vähintään yhtä iso kuin ahtimen laakeripesän öljyn paluureijän sisämitta.
                          Viimeksi muokannut arto s; 13.5.2012, 09:26. Perustelu: ^^ -merrkien poisto ja lainauksen lisäys. Pysyy viestit luettavampana, kun ei käytetä noita poistettuja.

                          Comment


                          • #14
                            Taas yksi asia johon projektini tulee kaatumaan. :P
                            Viimeksi muokannut Thuppu; 12.5.2012, 22:38.

                            Comment


                            • #15
                              Tuossa vaiheessa olisi Thupun ehkä vielä hyvä muuttaa se linja isommaksi. Turbo jos tulvii sen paluun takia ja öljy palaa kiinni joka paikkaan turbon sisällä niin ei sit naurata.

                              Comment


                              • #16
                                Turbo jos tulvii sen paluun takia ja öljy palaa kiinni joka paikkaan turbon sisällä niin ei sit naurata.
                                Paljonko on moottorin lohkossa olevan paluu reiän koko vakiona?

                                Comment


                                • #17
                                  Itse asiassa meinasin laittaa isompaa, mut seuraava koko teflonletkusta oli niin järjetöntä kokoluokkaa et se ei edes mahtuisi menemään kompuran vierestä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vitospannussa näköjään lohkossa. Mutta monessa öljypohjassa. Voin mitata yhdestä irrallisesta öljypohjasta mikä on aeb koneellisesta 1.8Teestä.

                                    edit: 19mm reikä oli aeb:n oljypohjassa. Sitä olisi jopa mahdollisuus hieman suurentaa. Mutta jos miettii että kkk03 on jo tuollainen reikä niin jotenki kuvittelen että hx40s paluulähtö on jo hieman isompi.
                                    Viimeksi muokannut MikaSS; 13.5.2012, 14:53.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Iso korisissa lohkossa ja pikku korissa öljypohjassa ? Ainakin S2 on öljypohjassa irrotettava osa mihin öljynpaluu tulee.Tuohon Thomaksen kuvassa olevan paluu letkun kohdalle tulee pikku korissa ilmastoinnin kompura ja tuo reikä on tukittu semmosella lätkällä/kiinnikkeellä...

                                      Comment


                                      • #20
                                        3B lohkossa , ABY öljypohjassa

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä mulla ainakin on 3B:ssä öljypohjassa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Siinäpä onkin kompa, kun t44 200 varustettuna 3b-moottorikoodilla öljynpaluu menee lohkoon, mutta s2 3b moottorikoodilla öljynpaluu menee öljypohjaan. :) Öljypohjaan meneviä siis kahdessa moottorissa: s-kakkosen 3b ja ABY, käsittääkseni kaikissa muissa turbovitosissa paluu lohkoon.

                                            Comment


                                              #23
                                              Crossi unohti ADU:n.

                                              Mutta noissa 5:sen pikkukorisissa on se ilmastoinnin kompuran sijoitus, joka estää lohkopaluun käytön.
                                              Viimeksi muokannut jta; 14.5.2012, 08:54.

                                              Comment


                                              • #24
                                                RR on myös lohko

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Niin on. Laturi kun on sijoitettu niin alas/eteen, ettei estä lohkoon palauttamista.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Minulta löytyy s2 vm-92 3B-koneella jossa öljynpaluu on lohkossa. Autossa ei ole ilmastointia.

                                                    Noita hydrauliosia kun ostaa niin kannattaa huomioida liittimien sisäreiän koko. Saattaa isossakin putkessa olla pieni reikä johtuen osan painekestävyydestä.

                                                    Kyseisestä asiasta johtuen itse tein putkesta öljynpaluun. Lisäsin vain putkeen jousto-osuuden.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      joku joskus kuulemma ihan porannut hytikkanippojen reikiä isommiksi, jos ahistaa..

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Riittääkö 10-kokoinen letku kuulalaakeriahtimen paluuksi? Ahtimessa on n. 20mm reikä poistopuolella, että tuo jää siitä kyllä pienemmäksi, kun liittimissä on n. 15mm sisähalkaisija. Tulopuolella on 0.7mm kuristin.

                                                        Siirtyminen 12 kokoon kasvattaa prässättyjen letkujen liittimet niin isoksi, että ei ne oikein mahdu omaan kokoonpanoon.
                                                        Viimeksi muokannut Teemu M; 12.10.2012, 12:49.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Aika pieneltä vaikuttaa, vaikka onkin kuulalaakeriturbosta kyse. Miks et hommaa jostain 1.8t paluuputkea ja käytä sitä jousto-osaa? Hitsaamalla vaan putki kasaan ja unohdat rymppiliitokset ja letkut! Sen koko tais olla 12-13mm ja on piisannu ihan liukulaakeriturbossakin ja vakio öljypohjalla, jossa paluu käytännössä öljypinnan alapuolella.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kannattanee laittaa mahdollisimman iso paluuputki mitä vaan järkevästi saa sopimaan... Tosiaan putken pätkät molempiin päihin ja väliin teflonputki vaikka klemmareilla, toimii.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X