Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nykii ~2800rpm paikkeilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nykii ~2800rpm paikkeilla

    Ongelmana on siis että kaasu pohjassa tai lähes kaasu pohjassa kiihdyttäessä auto nykii / veto aaltoilee kerran tai pari siinä vähän ennen 3000rpm paikkeilla. Eli tuntuu siltä kuin ensin ahtopaine nousisi ja sitten putoaa hetkeksi alas jonkun verran, veto tyssää ja sitten taas jatkuu normaalisti. (ei kuitenkaan ole ahtopainemittaria niin en ole varma.)

    Auto on A4 1.8T (BEX) ja muutoksina on 034 HFC + BSR putkisto ja REVOn cat-delete softa.

    Vika ilmaantui uudelleen ohjelmoinnin jälkeen. Aikaseiminkin autossa oli REVOn ohjelma ja noilla samoilla kierroksilla oli hurja vääntöpiikki johtuen ilmeisesti ohjelmassa olleista asetuksista joissa timing oli muistaakseni 7 vai 9 ?!
    Uuten ohjelmaan tuli sama boost asetus (6), mutta timing on 5 ja tehoalue muuttui paljon tasaisemmaksi / miellyttävämmäksi ala- ja keskikierroksille. Kuitenkin tuota nykymistä alkoi ilmaantua. Koska vika ilmeni ohjelmoinnin jälkeen, tulisi ensiksi mieleen siis että vika olisi ohjelmallinen, mutta tuo cat-delete softa on ilmeisesti ihan sama kuin stage 1, paitsi että kakkos lambda on poistettu käytöstä. Eli vika on varmaan voinut olla vanhallakin ohjelmalla, muttei ole tuntunut kun tuossa kohtaa oli suuri vääntöpiikki. (tai ehkä sekin oli vika?)

    Kokeilin eilen myös väliaikaisesti itse säätää kartan yläpäätä rikkaammalle ja lisäsin kasvavan kuorman rikastusta hieman niin veto tasoittui, mutta vika ei kuitenkaan poistunut kokonaan.

    Vikana voisi varmaan olla N75, lambda, MAF tai sitten kuitenkin ohjelmallinen vika?
    Saisin ehkä Ross Techin kaapelin lainattua, niin miten loggaamalla voisi alkaa selvittelemään vikaa?

    Kiitokset jo etukäteen
    -Riku

  • #2
    Nyt on logeja!









    Eli voisiko bypass tai joku fuskata ku saavuttaa tuon huippu paineen ja sitten ku paine putoaa vuoto taas häviää eli sen takia oskilloi tuolla lailla. Vai kenties viallinen N75? Olisko kenellekkään tutun näköinen ongelma?

    Comment


      #3
      Omaan silmään näyttäisi kouluesimerkiltä hajonneesta N75:stä (toki vika voi olla muuallakin).

      Täytyy sanoa että putosin vähän kärryiltä tuon säätöjutun kanssa. Itse olen elänyt siinä uskossa, että on kaksi tapaa hakea säädöt: 1) valmiit, tietylle kokoonpanolle (usein vakiorauta) tehdyt säädöt (esim. APR, BSR, jne.) 2) ns. custom-säädöt, jotka hiotaan esim. dynossa tai kadulla ajamalla. Kummassakin tapauksessa, kun säädöt on ammattilaisen toimesta haettu, niitä ei enää muuteta, varsinkaan käyttäjän toimesta. Onko tuossa Revo-virityksessä nyt siis jotain tiettyjä parametreja, joita säädetään karkeasti pykälä kerrallaan muuttuja kerrallaan ja koitetaan hakea järkevästi toimivaa autoa? Kuulostaa ERITTÄIN oudolta: Esim. seoksia säätäessä käsittääkseni seurataan lambda-arvoja kullakin kierrosalueella ja sitä kautta säädellään, eikä esiasetusti "napsu kerrallaan" koko kierrosalueelle ja katsotaan sitten miten osuu.

      Edit: Kappas, ilmeisesti tuossa on jotain esiasetettuja karttoja (tiedä sitten kuinka loppuun hiottuja), jotta käyttäjä voi sotkea seokset, ahdot tai ajoitukset haluamallaan tavalla valitsemalla jotkut toiset kartat. Kaikkeen sitä törmää. Kun joku vielä kertoisi mitä hyötyä saavutetaan sillä että poiketaan optimaalisista säädöistä :). No, meni täysin OT:ksi - tutki se N75 alkuun.
      Viimeksi muokannut Vieras; 15.3.2012, 13:48.

      Comment


      • #4
        Ehkä voisisin jo sitten luottaa siihen että n75 on sökö ja tilailla uuden sellaisen. :) jos kellään ei mitään muuta tarkistettavaa tule mieleen? mietin että voiko se hajota tuolla lailla että aina samoilla kieroksilla sekoilee, mutta onhan se mekaanin osa niin voihan se venttiili jotenkin olla jumissa ja ei siksi oikein reagoi kunnolla.

        Softia voi vähän hienosäätää tietyjen rajojen puitteissa Revon Lemmiwinks ohjelmalla. Esim. Primary fueling vaikuttaa kartan yläpäähän eli lähinnä suurilla MAF arvoilla ja Secondary fueling siirtää koko karttaa ylöspäin eli vaikuttaa seokseen lähinnä pienillä MAF arvoilla. Eli joo aika karkeaa:


        Lemmiwinks on vähän vanhentunut (ei muistaakseni tue USB interfacea) ja unitronic on tehnyt siitä päivitetyn version 'Uni Setting':


        Toimii ainakin vakio ja revon softilla (muistaakseni kaikilla muilla paitsi APR). Ei tietenkään sokkona kannata mitään roplailla. Palautin siis Revon vakio parametrit ennen ylläolevien logien ottamista. Tuo oli vain tuollainen väliaikainen kokeilu että lisäsin kasvavan kuorman rikastusta jos kartta olisi jostain syystä liian laihalla tuossa kohtaa kun ahdot nousevat. Jostain syystä nuo kuopat kyllä tasoittuivat sillä, mutta vika ei kuitenkaan poistunut. Tai sitten se oli vain sattumaan..
        Viimeksi muokannut rik_; 15.3.2012, 15:03.

        Comment


          #5
          Heh, mielenkiintoista :). Tosiaan tuo ahtojen heilunta viittaisi siihen että N75 on sökö: Aluksi pitää hukkaportin kiinni, mutta kun ahdot nousevat hieman yli pyydetyn, avataan hukkaporttia liikaa, jolloin paineet laskevat liikaa -> suljetaan hukkis -> liikaa ahtoja, jne.

          Tai sitten säädöt ovat kunnolla hukassa, mutta aloittaisin N75:stä...

          Comment


          • #6
            vai naulaisko väännön maksimin lähellä tai kipuna loppuu kesken.

            Comment


            • #7
              Naulais?? sama kuin nakuttaa? Tota kipinää mietin kanssa, mutta kylhän siitä nyt pitäisi tulla misfiring vikakoodi?

              edit: hmm pitää vielä varmaan käydä logittamassa nakutus data kun kerran on tuo piuha vielä..
              Viimeksi muokannut rik_; 15.3.2012, 18:52.

              Comment


              • #8
                ei se loggaile täyskaasulla ton ikäsessä misfirejä, puhumattakaan ku on lastutettu.

                naulaus = nakutus.

                Comment


                • #9
                  Kävin loggaamassa Engine Group 020 - Knock Control. Pelkkää nollaa näyttivät kokoajan eli ei muuta ajotusta. Eli ei ainakaa nakutus aiheuta tuota.

                  Ja Engine Group 014 - Misfire recognition: Misfire count 0.

                  Comment


                  • #10
                    kts. aikaisemman postaukseni ensimmäinen lause ajatuksella.

                    kokeile pienentää kärkiväliä tulpille 0,7mm--->0,5mm ja sitten koeajo, voi olla halpa korjaus.

                    Comment


                      #11
                      Ihmettelisin jos ei miedosti viritetyssä laitteessa kipinä riittäisi - tai lähinnä se kai tarkoittaisi että säädöt ovat pielessä tai jotain rikki (joka on toki mahdollista).

                      Omassa laitteessa öbaut samalla kokoonpanolla on noilla kierroksilla missä sulla alkaa huojunta, öbaut samat ahdot ja ilmamassat, joskin nousevat sen jälkeen korkeammalle (isompi hyrrä). Eipä ole ikinä ollut naulaamisen tai kipinän riittävyyden kannalta ongelmaa. Joskus tuli nykimistä kun oli b-pumppu niin loppu ettei tuotot riittäneet, mutta sekään ei näy N75 duty cyclessä tuolleen. N75 hajoaminen teki juuri tuollaista huojuntaa.

                      Testaa nyt se N75 ensimmäisenä ennen kuin tulppia pilaat :)

                      Comment


                      • #12
                        Lueskelin noista tulpista. Tehtaan ilmoittama kärkiväli on tuohon moottoriin 0,8mm, mutta 0,7mm on todettu hyväksi 'lastutettun' autoon. Otin tulpat irti ja mittasin kärkivälin ja jokaisessa oli tuo 0,7mm jo valmiina. En tuota 0,5mm viitsinyt kokeilla, kun tuntuu jo niin pieneltä. Kyllä pitäisi näillä paineilla toimia tuolla 0,7mm. Tilasin tänää pykälää viileämmät tulpat, varmaan paremmat lastutettuun koneeseen. Pitää tilata tänään myös tuo n75.
                        Viimeksi muokannut rik_; 16.3.2012, 15:12.

                        Comment


                        • #13
                          noh, jos tulpat vaihdat jokatapauksessa, niin kokeile huvikses ensalkuun että helpottasko tuo.

                          kärkivälin tiputus tuolla 0,2mm ei vaikuta tyhjäkäyntipäästöihin käytännössä mitään, mutta energia mikä vaaditaan kipinän aikaansaamiseksi (palorintaman alku) tippuu puoleen.

                          Comment


                          • #14
                            Joo no voishan sitä kokeilla. Siinähän on vaan se miinus puoli, että kipinä on pienempi ja heikompi, kun kärkiväliä pienennetään. Niin vaikka kipinä syntyykin varmemmin, ei se liian pieneksi säädetyllä välillä taas riitä sytyttämään seosta kunnolla.

                            Comment


                            • #15
                              Uudet tulpat tuli laitettua. Aluksi kokeilin 0,5mm välillä, mutta vika ei poistunut niin laitoin jälleen kärkiväliksi 0,7mm..

                              Comment


                              • #16
                                Tuohan siis tavottaa pyydetyt ahdot 2600 kierroksella, jaksaa pitää sitä hetken, ja sit edelleen pyytää paljon enemmän kuin turbo jaksaisi tuottaa, joten aliahtaa yläpäässä, vaikka hukkaportti on pyydetty just niin kiinni, kuin sen saa.

                                Jos olis järjissään oleva ohjelma, niin pitäs olla vikakoodi sekä yliahdosta, että liian pienestä ahtopaineesta. Onko?

                                Muuten veikkaisin, että sulla on pikkunen ahtovuoto jossakin. Tuolla eestaas sahaamisella en usko, että on mitään tekemistä kipinän riittämisen kanssa, vaan näyttäs äkkiä, että ahtaa ensin yli, ja sitten panikoi ja vetää portin täysin auki, josta panikoi, ja vetää portin taas täysin kiinni.

                                Toinen vaihtoehto on, että hukkaportin kellon tankoa on rukattu, tai hukkaportti jumittaa muuten, eikä portti toimi siten, kuin softaaja on olettanut, jolloin PID-kontrolli sekoaa, ja tekee just kuvatun kaltaista edestakaisin sahausta.

                                Onko hukkaportin tankoon siis koskettu? Ja siis joo, hajallinen N75 tekee tosiaan joskus samaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Näyttää samalta kun minulla aiemmin. Vika ei ollut n75:ssa, vaan siitä hukkiksen kelloon menevässä letkussa oli vuoto. Kalle

                                  Comment


                                  • #18
                                    Repo/promo:
                                    En usko ettei turbon tuotto riittäisi noilla kierroksilla. Vasta tuossa ~5600 kierroksen paikkeilla näkyy että turbon tuotto ei enään riitä. Kun hukkaportti ohjataan kiinni ja ahdot silti laskevat.

                                    Ei ole vikakoodeja liittyen ahtopaineeseen. Yksi päivä tuli sellainen vikakoodi kuin: "EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow", mutta ei ole tullut uudestaan kun on nollasin vikakoodit. Ei muita vikakoodeja.

                                    Itsekin ahtovuotoa aikaisemmin mietin. Jos juuri tuolla paineella joku paikka alkaisi vuotamaan ja sitten vuoto katoaisi kun paine putoaa, mutta olisi aika sattumaa että osuisi juuri tuolle paineelle, että kuin 0,2bar putoaa niin ei vuotaisi enään. Eikä kuulu myöskään mitään ylimääräistä ääntä. Mutta tutkitaan..

                                    Hukkaportin tankoon ei ole koskettu.

                                    Kootee:
                                    Kiitti vinkistä! Täytyy tarkistaa letkut...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tarkista koko ahtopuoli paineistamalla. Ahtovuotoa jo Repokin ehdotti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Samanhenkistä, ja evap valvesta oli koodi kun ostaessa katsoin. Menee ihan jees, mutta jotain pientä puutumista havaittavissa välillä,ts ei nosta ahtoja loogisesti.
                                        Pitää ajaa käyrää koneelle kanssa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Päivitellään sen verran että N75 venttiili vaihdettu uuteen ja "perstuntumalla" tesataten vika tuntui lieventyneen, mutta ei poistunut.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onkos ongelma selvinnyt? Itse kävin a4 b5 hakemassa ruotsin puolelta ja tuntus olevan samanlaista vikaa. Mistäköhän kannatas alkaa ensimmäisenä vikaa paikallistamaan? Vieläpä tuosta lastusta kun autossa semmoinenkin on niin mistähän mahdollisesti lyödän tämän jotta pääsis merkkiä mallia selvittään?
                                            Viimeksi muokannut taneheh; 6.5.2012, 00:33.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei ole selvinnyt. Eikä ole hirveästi ollut aikaa kokeilla mitään uutta.

                                              "Lastun" löydät moottorinohjausboksista, kuskinpuolelta konehuoneen takakulmasta. Siitä tuskin kuitenkaan pystyt merkkiä sen selvittämään. Semmoinen musta piiri vain. Ellei jotkut pajat sitten liimaile niihin tarroja..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Päivitellään tänne että vika on kadonnut melkein kokonaan ulkoilman lämpenemisien myötä. Lämpimmästä ulkoilmasta johtuen ECU:n pyytämä ahtopainehan nousee, jotta saavutetaan haluttu ilmamassavirtaus koneeseen. Luulen että tämä tasoittaa ahtojen nousua.
                                                Yksi monttu ahtopaineessa on vielä tunnettaessa täyskaasu kiihdytyksessä vrt. aikaisempaan aaltoiluun. Se että vika on lievempi lämpimällä ilmalla/korkeamilla ahtopainella sulkee mielestäni ainakin pois misfiren ?

                                                Meinasin ostaa tai lainata joltain REVO select laitteen, jos ahtopaineen tai sytytysajoituksen asetuksilla saisi jotain muutosta käyttäytymiseen..

                                                Tuleeko kellään mieleen mitää uusia ideoita? tai REVO selectiä lainaksi tai myydä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kokeilkaapa cruise päällä, softassa voipi olla liian äkäinen kaasuvaste

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Siis kokeilla kiihdyttää cruisen napeilla vai?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nii, mulla ainakin Viperin softaan jäi tod.näk. tuommoinen pikkufiba, sitä tässä ihmetelty kuukauden päivät. pitää keksiä joku keino saada se kuntoon, ei tuonne englantiinkaan ole asiaa kovin usein.

                                                      Kaasulla nyppäisee aina välillä 3000rpm kohdilla ja cruisella ei ikinä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Lainataanpa topiccia sen verta kun n75:en vaihto käynyt mielessä, kun edellinen omistaja syystä tai toisesta vaihtanut 1.8turbon venttiilin. Kyseessä kuitenkin 2.2turbo. Mutta lueskellu että eroina ehkä vain liittimien asento?
                                                        Vikana rauhallisen ajon jälkeen kun lähtee kovemmin kiihdyttämään tuntuu nykimistä, mittarin mukaan seokset kuitenkin kunnossa. Vuodot tarkoituksena myös kuitenkin tässä tarkistaa

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt vihdoin muistin kokeilla tot cruisea. Ei se monttu tunnu sillä, mutta siis ei se muutenka ilmene kuin täys kaasulla.. Cruise kiihdyttää liian hiljaa

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Katso diagnostiikasta pysyykö kaasuläppä auki.

                                                            Mulla on kyllä aika hyvä aavistus siitä mistä on kyse.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X