Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8TFSI "jatkojalostus"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    yritysilmopuolen oikeuksilla varustetuttujen, kuten APR:n, kirjoittelun suodaan ylläpidon puolesta olevan ihan kuinka mainostavaa hyvänsä
    Korostetaan nyt vielä, että vaikka olen maksanut mainosoikeuksista, ei se silti oikeuta mua täällä lässyttämään mitä sattuu, jos jollakulla tuosta sellainen fiilis jäi. Itsekinhän katsoin lähinnä tarpeelliseksi kommentoida, kun tuo Superchipsin VW Racing yhteistyö on loppunut, ja tällä hetkellä Superchipsillä ajelijat kisaavat sijoista 10 ja eteenpäin.

    Jos jossakin niin Briteissä sponsorit sanelee, mitä foorumeilla kirjoitellaan. Siellä sensuroidaan myös ihan asialliset ja oikeat kommentit, jos ne ovat foorumien sponsoreita vastaan. Siellä on tavattu jopa tapauksia, joissa estetään tiettyjen yritysten IP osoitteista ko. foorumeille rekisteröityminen.

    Jonde, emme edelleenkään tarjoa customisäätöä samaan tapaan kuin vaikka Viperin Rich tai Debil tai Karala hyvänä päivänään. Aggregaattiin tarkoitetulla Holsetilla varustetut omavalmiste kisakoneet pitää jatkossakin säädättää muualla.

    Sen sijaan, jos joku meidän asiakkaamme ostaa FSI - autoonsa K&N Typhoon intaken, niin voin bensatrimmit säätää kohdalleen. Hajallista maffia tai vuotavaa ahtoputkistoa en jatkossakaan softalla korjaa, vaikka tietyissä rajoissa sekin on mahdollista.

    APR:llä ei E85 softia vielä ole. Tulee lähiaikoina, mutta koetamme tehdä asian kunnolla, ennenkuin julkaisemme mitään.

    Comment


    • #32
      Joo tarkoitin ihan vain keskustelujen lomassa tuotteiden tarjoamista.

      Comment


      • #33
        Yksi vika bluefinistä löydetty, dataloggeri ei loggaa ahtopainetta - palautetta lähetetty. Muuten dataloggeri näytti käyttökelpoiselta parin kokeilun perusteella.

        Laitoin vanhan GT2 timerin kiinni ja kokeilin 0-100 lähettämistä moottoritien liittymässä - ei oikein ollut pitoa, jäi vaatimattomaksi 6.92s ajaksi. Toinen yritys luistonesto päällä antoi ajan 6.52s - mutta 60ft jäi surkealle 2,43s tasolle ja ennen ahtoja moottori booasi kunnolla kun luistonesto tappoi alaväännön. Ei vielä nyt 3pv tt:llä ajamisen jälkeen oikein ole vielä kytkin ja moottorin luonne hallussa. Se mitä aiemmista kokeiluista muilla vehkeillä on kokemusta niin muutamia kymppejä tuosta saa vielä helposti ajamalla pois, mutta puolikas on jo työn takana jollei olla liimaradalla (teoriassa pitäisi pystyä 5.9-6.1 aikoihin optimioloissa). Täytyy laittaa parempi dataloggeri ja analysoida jossain välissä että miten tt:tä kuuluisi lähettää, mutta selvästi kytkin ylös ja kaasu pohjaan strategia ei tällä viritysasteella vajakki etuvetoisella toimi. (edit - mutta se mikä on positiivista on että tuohon 6.5s aikaan pystyvät helposti molemmat tyttäretkin vain painamalla kaasun pohjaan valoista lähdettäessä kunhan eivät koske luistonestoon.)

        Hyvä että apr:kin saa volkkarin kisatiimiltä palautetta ja lastujen toiminnan testattua tehdastiimin toimesta. Asialla on tietysti markkinointiarvoa mutta ennen kaikkea palaute softantekijöille auttaa varmistamaan että bugit saa hiottua pois. Mulle omissa softaprojekteissa kaikista antoisinta on ollut juurikin vaativien kisatiimien palaute - kun taistellaan voitosta niin silloin korusanat unohtuvat ja palaute on pelkkää asiaa. Varsinkin e85 olisi asiaa koska sillä saadaan turbomoottorien tehot jo aivan eri tasolle pelkällä pumppubensalla.
        Viimeksi muokannut Petrik; 29.4.2012, 21:44.

        Comment


        • #34
          Olisiko tässä keskustelussa hyvä paikka myös vähän OT keskustella säätöalgoritmeista. Nykyisellään kai pitkälti ajatellaan että asetetaan target boost map ja sitten tarkatetaan että siihen päästään ja maf hoitaa lopun säätämisen. Lisäksi hieman ennakkoa myöhästetään ja ehkä vähän varmuuden vuoksi polttoainetta lisää ja siinä onkin sitten perussäätö.

          Joskus 10v sitten tein aika paljon tutkimista tuon maf lagin kanssa, eli kun kaasupolkimen painaa alaspäin kestää hetken ennen kuin maf reagoi. Tästä johtuen moottorinohjaimen sisään on rakennettu erillinen ilmavirran viivekartta joka on ajettavuuden aikaansaamisessa ja ns flat spottien korjaamisessa erinomainen työkalu. Oman lisänsä toi nokkien ajoituksen sähköinen säätö joilla hieman sai tehoaluetta laajennettua.

          Mitenkäs nykyaikaisissa tuuninkisoftissa, minkälaisia hienouksia niissä on ? Erityisesti tuo tps-maf lag kartta ja sen tuunausmahdollisuus audissa kiinnostaisi. Samoin vaihdekohtainen target boost kartta.

          Toinen asia mikä kiinnostaa on eri modulien aktivointi. Periteisestihän ecun sisällä on kaikki palikat valmiina vain odottamassa että moduli aktivoidaan, esim. Launch control on esimerkki tällaisesta.

          Tuo e85 toteutus yksinkertaisimmillaan voisi olla short term ja long term fuel trim alueen laajennus - pitäsi pystyä nostamaan tasolta 20% tasolle 40% jotta ecu säätäisi automaattisesti e85 polttoaineelle.

          Helppoja juttuja kaikli yllä mainitut jos on ecun koodi hallussa - mutta kenellä se koodi (.bin) löytyisi niin että voisin hieman lukea ja tutustua siihen ? Eli ketäs tällä foorumilla voisi kontaktoida kenellä yllä olevan kaltaiset asiat ovat hallussa ?

          Comment


          • #35
            Helpoimmalla pääset kun haalit käsiisi jostakin ko. ecun funktions rahmenin.

            Eli ton näkönen pikku pdf:

            http://nefariousmotorsports.com/foru...ic=400.msg2633

            (nefmotoon pitää lokkautua sisälle, ennenkuin tiedosto näkyy)

            MED17 funktions rahmenit on sit ecusta riippuen 5600-8000 sivua pitkiä, eikä se vielä ole vuotanut mihinkäään helposti imuroitavaksi. ME9 kaavioitakaan ei ole vielä näkynyt helposti ainakaan englanninkielisessä netissä.

            Funktions rahmenista sitten ilmenee, että boost targettia ei oikeastaan edes ole, vaan on load pyyntejä, jotka sylkee ulos duty pyyntejä, joita muutama sata eri kompensaatio- ja suojakarttaa muokkaa matkalla.

            Sit kun tuo on hallussa, niin kattelet, että mitä funktioita haluat päälle, käyt Vitikalta hakemassa sen APR softan ja sit vaan käännellään ne toiminnot päälle, mitä haluat testata. Tässä kappaleessa on mukana sarkasmin hiukkanen, jota ei kannata nyt ottaa vittuiluna. Tarkoittaa vaan, että ei tuo nyt varsinaisesti ihan hirmu yksinkertaista ole, vaikka juuri kuvailemalla tavalla käsittämätön määrä toimintoja ecuissa onkin, vain käännettynä pois pääältä.

            Jos haluat tehdä koko homman alusta asti ite, niin sit tarviit funktions rahmenin lisäksi muutaman muunkin arvokkaan ja vaikeasti löydettävän filen / ohjelman.

            Comment


            • #36
              Dänks, olisihan se paljon helpompaa jos edes jotain on valmiina eikä tarvitse itse tehdä disassemblerilla alkuperäisestä .bin:stä vääntämällä.

              Yksi paikka japanilaisille on ollut freepatentsonline jossa kuvataan ecun algoritmeja hyvin yksityiskohtaisesti - täytyy joskus käydä sielläkin penkomassa.

              Comment


              • #37
                Kannattaa lueskella tuota Nefmoton forumia, siellä on alkuperäisiä binäärejä, ja muokattuja. Ja paljon muuta infoa, mutta taitaa olla lähinnä vaan ME7 ECUun.

                Comment


                • #38
                  Jep, audi tt 8j näyttää olevan med17.x can ecu, eli nefmoton jutut eivät suoraam sovi. Olisikohan sittenkin pitänyt ostaa mk1 tt ;-)

                  Tässä eculista autoittain josta näkee että mikä ecu omassa autossa on...
                  http://www.turnerautomotive.co.uk/di...-ecu-list.html

                  Tässä me7 wikiä jossa on aika yksityiskohtaiset neuvot d.i.y miehille (ja naisille) me7 ecun omatoimiseen säätämiseen....
                  http://s4wiki.com/wiki/Tuning

                  Aihe varmaan on sellainen että tämäntyyppinen kirjoittelu sopisi paremmin johonkin muuhun yhteyteen ettei mene aivan off topiciksi ?

                  Comment


                  • #39
                    Mun puolesta jutellaan vaan noista ecuista vähän syvemmin, ihan mielenkiintoista keskustelua :)

                    Harkitsen vakavasti tuota bluefinnia tähän ensin alkuun, jos sitten ens talvena sais panostettua siihen apr:n kittiin missä tulee turbot ja rensselit.

                    Comment


                    • #40
                      Kannattaa ostaa apr-softa jo nyt. Ensi talvena säästät lasturahat kitin hinnassa.

                      Comment


                      • #41
                        Täältähän näitä audin binäärejä näyttäisi saavan jos haluaa vaikkapa winolsilla käpistellä.
                        http://www.ecuconnections.com/forum/viewforum.php?f=42. Med17.x ecun checksum:t ainakin nettitiedon mukaan olisi gallettolla ja swifix:llä jo valmiina.

                        Mielenkiintoista kuinka paljon palasia onkin jo valmiina. Valitettavasti aika ei ainakaan ihan heti riitä tämön pidemmälle menevään tutkintaan.

                        Comment


                        • #42
                          Onhan tuo APR pointti totta mutta tässä himottaisi tuo halpa hinta ja tuo "diagnostiikka-kapula". Mutta onko tuo Superchips minkälaisessa maineessa nykyään? Mulla oli niiden lastu aikoinaan 306 S16:ssa ja sulatin katin sillä siitä.. (toki saattoi johtua monesta muustakin tekijästä mutta se oli yksi rikka rokassa). Vähän se persdynolla tuntu ripeemmältä mutta niin paloi ruiskun vikavalokin, vikakoodia ei tullut tosin luettua ikinä.. Saatto olla seokset vähän yläkanttiin huijattu..

                          edit: taikka tiedä sitten niin, lueskelin noita yleensä kokemuksia ja huonoja juttuja sai hakemalla hakea. Tiedä sitten oliko toi omakin chippi S16:ssa joku kopio aidosta mutta menin nyt sitten tilaamaan tuon Bluefinnin, ilmoittelen miten käy!
                          Viimeksi muokannut Kalle; 8.5.2012, 14:40.

                          Comment


                          • #43
                            No nyt on bluefin asennettu :D Nopeaa toimintaa.

                            Eilen tilasin joskus klo 14-15 välillä suoraan Briteistä Superchipsin sivuilta tuon ja maksoin Paypalilla. Klo 16:43 se oli poimittu Birninghamista kyytiin DHL toimesta. Tästä nopeaa surinaa Saksan Leipzigin kautta Helsinkiin ja klo 14:32 tänään kuittasin kuriirille paketin lunastetuksi.

                            Töpseli autoon kiinni ja orkkisofta kapulaan, orkkissoftan lähetys mukanatulleella ohjelmistolla Superschipsin palvelimelle josta tuli n. 10min kuluttua vastapalloon tieto että kytke kapula koneeseen ja käynnistä ohjelmisto uudelleen - se latasin kapulaan virisoftan jonka kävin autoon syöttämässä parilla napin painalluksella. Nyt koeajelua ja tutkimista miten tuo käyttäytyy, myöhemmin tänään ehkä vähän suorituskykymittauksia (vanhat 7sek 0-100 ja 14.9 vartti vertailukohtina) Racechronolla.

                            Hintaa tuolle nyt tuli jämpti 500e toimitettuna.

                            Comment


                            • #44
                              Muuttui kyllä moottorin luonne ihan toisenlaiseksi, nyt sen turbon olemassaolon jo huomaa, mistä fiilikset jopa vähän kaksijakoiset koska tykkäsin vakion "eleettömästä" vedosta.. Tietty on sitä voimaa tullut joten se kyllä kompensoi sen fiiliksen aika hyvin :D Koskas kerholla on seuraava penkkipäivä?

                              Comment


                              • #45
                                Mukavastihan tuo aikaisempaan verrattuna liikkui. Selkeästi puhdikkaampi, kuin ennen.

                                Kuminauhamaiselta se veto tuntui, eleettömästi ilman "tehopiikkiä" rajoittajalle asti. Tämä todettu apukuskin paikalta, 20 vuotta vanhalla autolla totutetulla persdynolla :D

                                Comment


                                • #46
                                  eihän se tuollainen vajaapyttyinen pienellä pillerillä samaa tunnetta anna kuin edes vajaatehoinen vitonen ahdettuna ;)

                                  Comment


                                  • #47
                                    [OT]Nyt ollaan asian ytimessä! Eikös tämä koko topicki ole siis aivan turha? ;)[/OT]

                                    Comment


                                    • #48
                                      Nyt kun vielä sai tulpat kuntoon niin auto sai toisen samanlaisen potkun persuksille kuin tuolla ohjelmalla. Vanhat tulpat olivat nyt sen 105tkm nähneet mitä autolla oli mittarissa, noille platinatulpille on vaihtoväli 90tkm, ostin auton ~83tkm ajettuna ja 90tkm kohdalla tein öljynvaihtohuollon ja suodattimien vaihdon itse, katselin sitten siinä (silloin) huoltokirjaa että tulpat olisi muka vaihdettu 30tkm huollossa mutta nyt tänään katsoin sitä uudestaan niin siihen oli vaan ruksittu jokainen kohta "tehdyksi" Audi Centerissä.

                                      No alkuperäisethän ne tulpat sitten tosiaan oli, hain Motonetistä uudet Boschin tulpat, otin ne uudemman suosituksen hintsun kylmemmät tulpat ja vaihdoin kiinni.. Pienet koeajelut ensin varovaisesti ja myöhemmin vähän reilummin - nyt on "kaikki" pelissä :) Fellmanni voi kommentoida tätä myös omalta osaltaan.

                                      Taitaa olla tuo Bluefin aika "tuoreehko" juttu, tämä threadi on ainoa joka tuottaa hakutuloksen täällä foorumilla?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Jotenkin varkain pääsee nopeus nousemaan, kun vaan kiihtyy niin "eleettömästi". Ei uudempia autoja ole muutenkaan tullut ajettua, niin tuo turboviivekkin tuntuu ihan siltä, ettei sitä olisikaan.

                                        Bluefin kyllä teki tuosta paljon mukavemman ajaa rauhakseenkin. Kaupungilla pyöriessä riittää puhtia liikkua isommillakin vaihteilla vaivattomasti. Muutti koko auton luonteen kerta heitolla :)

                                        Hyvin se Urssin perässäkin tuli, en ainakaan karkuun päässyt. Tiedä sitten vaikuttaako, kun Urssi on ekaa päivää ajossa kuukauden seisonnan jälkeen. *lisää selityksiä tähän* :D

                                        Comment


                                          #50
                                          Mukava lukea, miten normaali "lastutus" piristää noin paljon auton omistajan päivää. =D
                                          Mitään erikoistahan tässä ei noin softaa ajatellen ole, kuin tuo latauspalikka, jota muutkin tarjoaa.

                                          Onko kukaan avannut ja verrannut softaa vielä muihin?
                                          Miten on tehonnousu toteutettu.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Sehän siinä oikeastaan oli että se ylitti odotukset, en osannut tollaista piristysruisketta tuolle kiesille odottaa, tuntui sen verran tasapaksulta vakiona.

                                            Comment


                                            • #52
                                              ;-)


                                              Laitatko tulppien tyypin näkyville, taidan tehdä saman...

                                              Comment


                                              • #53
                                                BOSCH FR5KPP332S

                                                Motonetistä ihan löytyy, 12.9e/kpl, uudempi suositustulppa tuolle moottorille, vanhat pois-otetut oli tuota vanhempaa suositeltua tyyppiä.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Dänks - tavoitteena on jollain aikataulla myös saada pientä dataloggausta aikaiseksi tästä ympäristöstä samaan tyyliin kuin oheisessa linkissä ovat tehneet.

                                                  http://forums.vwvortex.com/showthrea...13-pics-1.2Mb)

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Pari kuukautta tuolla bluefin mokkulalla tehdyn ohjelmoinnin jälkeen takana ja tarvii sanoa että hyvältä vaikuttaa. Mitään teknisiä murheita ei ole ollut, yhden öljynvaihtovälin melkein jo kerennyt ajella.

                                                    Dynossa olisi kiva käydä, tietääkö kukaan mitään halpa/hyvä penkkipaikkaa tästä Hämeenlinnan läheltä? Selviäisi että lunastiko bluefin yhtään lupauksiaan, tuolla kun on helppo tehdä ennen/jälkeen vertailukin (orkkissoftan palauttaa muutamassa minuutissa, ja sen pitäisi olla ihan ronkkimaton orkkisohjelma - voi meikata auton täysin "lastuttomaksi" niin halutessaan).

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Eikös Harisella Valkeakoskelta löydy dyno?
                                                      Viimeksi muokannut James Potkukelkka; 5.7.2012, 10:08.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Tatech Pirkkalassa.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Kannattaako 1,8 TFSI 2013 softaus

                                                          Kannattaako kyseistä 88kw versiota alkaa "lastuttamaan"? *Kestääkö moottori vai alkaako öljy maistua? :) Miten automaatti laatikko tykkää? Kenelläkään kokemuksia?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            2013:lle ei öljy enää maistu, kun tehdas korjasi hölmöilynsä männänrenkaiden osalta.

                                                            Laiskuus on keinotekoista, joten viritys on aika hyvä ajatus. 88kw on siis puhtaasti markkinointiosaston keksintö. Moottori on mekaanisesti identtinen 118kw kanssa ja virittyvät sinne 160kw (~220hv) tasolle. Autan mielelläni virityksessä > yv tai info ät erikoismoottori piste fi :)

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja mlyyt Näytä viesti
                                                              Kannattaako kyseistä 88kw versiota alkaa "lastuttamaan"? *Kestääkö moottori vai alkaako öljy maistua? :) Miten automaatti laatikko tykkää? Kenelläkään kokemuksia?
                                                              Laatiko puolesta eletään ikuisessa kysymysmerkissä. Olen pariin multitroniciin laittanut APR:n softan ja hyvin ovat kestäneet. Vaikka B8 ja B8.5 laatikko on erilainen kuin ensimmäinen versio missä ongelmia oli paljon, ei siitä ensimmäisen synkästä varjosta tahdo päästä eroon millään.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X