Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Biturboon lisää menohaluja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 Biturboon lisää menohaluja

    Eli kulkineena on 2002 A6 2.7T 184kw. Pelkällä ohjelmoinnilla saisi ilmeisesti reippaat 300 hevosvoimaa, mutta mielessäni on nyt hieman enemmän. Mitä mahdollisia rajotteita tehon/väännön suhteen otettava huomioon? Laatikko on Tiptronic ja kyseessä on facelift malli, eli pakkovaihteet 3,2,1 on korvattu S-pykälällä. Siitä en tiedä, onko laatikko silti sama.

    Käsitykseni mukaan moottori on perusrakenteeltaan sama, kuin S4 ja RS4 malleissa. S4 ilmeisesti ohjelmoinniltaan vain eri? Ahtimet ovat ilmeisesti KKK K03 malliset ja RS4:ssä K04:ät. Sopivatko RS4:än K04 ahtimet suoraan A6:een ilman imu/pakopuolen muokkailua?

    Suutinten koossa, sekä kansissa tai nokkakoneistoissa lienee varmasti eroja. Nostaako suuttimien vaihto polttoaineen kulutusta millaisissa määrin (toki koosta riippuen) ja missä teholukemissa alkaa vakio suuttimet ottamaan vastaan?

    Putkiston vaihtokin varmasti edesauttaa, joten sopiiko jonkin tietyn mallin putkistot helposti (esim A6 4.2)? Välijäähdyttimiäkin lienee kannattavaa vaihtaa, mutten mieluusti ala muuttamaan autoa ulkoisesti kovinkaan paljon. Vakioita hirveästi suurempia ei saa vakiopaikoille ilman muutoksia.

    Kaikki vinkit rajoittavista tekijöistä tai kannattavista muutoksista olisi tarpeen. Pääseekö pelkillä ahdin ja suutin muutoksilla 350 hevosvoiman paremmalle puolelle? Auton olisi kuitenkin tarkoitus kestää ja soveltua normaaliin ajoon, eli mitään 500 hevosvoimaa en tavoittele. Kiitos!

  • #2
    RS4 taitaa olla eri lohko. S4 sama kuin sinulla.

    Comment


    • #3
      Ensimmäinen ja viimeinen rajoittava tekijä on automaattiloota. Perussoftamuutoksellakin tulee vääntöä riittävästi, jopa liikaa kun se on yleensä rajoitettu jo noissa peruslastuissa. Eli sen suurempia virityksiä ei kannata haaveilla, ikävä kyllä. Tätä kysymystä on puitu useaan otteeseen niin haulla löytyy lisää...

      Comment


      • #4
        Kiitoksia vastauksista. Kuulemani mukaan, varsinaisesti ne "hevoset" eivät laatikossa niinkään tulisi vastaan, vaan vääntö. Ilmeisesti (olin lukevinani) tuo laatikko kestäisi vääntöä maksimissaan noin 450nm. Ajattelin, että mitä mahdollisia muutoksia tarvisi tehdä edes 350 hevosvoiman eteen?

        Comment


        • #5
          Vastustan varovasti tuota automatin virittämättömyyttä. Kuitenkin sinne lähelle 400hv sen voi viedä nostamatta vääntöjä juuri yli 400Nm:n jonka se varmasti kestää.
          Eli "stake 3 paketti" kiinni ja softa sen mukaan ettei raavita ihan kaikkea mahdollista ulos yläpäässäkään ja tietysti tasapaksun tylsä keskialue tarvitaan myös. Järjettömän paljon nopeampi autosta kyllä tulisi!

          Ja luonnolisesti voin tässä puhutun kaltaisen ohjelman tarvittaessa tehdä.

          Comment


          • #6
            Mitä kaikkea "stage III" paketti mahdollisesti sisältäisi, eli osaisitko sanoa, että millä osilla tuo 400hp/400nm olisi tavoiteltavissa?

            Comment


            • #7
              No se on se joka kietoutuu rs4-ahtimien ympärille. Isommat suuttimet, putkisto, kuulerit ja ohjelma kaveriksi.

              400hv/400Nm ei ihan onnistu, koska siihen tarvitaan kierroksia rapiat 7000. Sen sijaan vähän alle onnistuu tai sitten lisäämällä vääntöä ja jännitystä lootan suhteen. Tehohan on matematiikkaa edelleen.

              Comment


              • #8
                Mulla oli taannoin tämmöinen C5 A6 biturbo tippilootalla. Minun aikana tuohon laitettiin RS4 ahtimet yms softineen.
                Koskaan ei ollut mitään ongelmia laatikon kestävyyden kanssa minun omistuksessa, eikä tietääkseni parina kolmena vuotena seuraavan omistajankaan omistuksessa.
                Sittemmin auto on taas vaihtanut omistajaa, mutta en ole kuullut että aski olisi porsinut vieläkään. Ahtimet on vaihdettu minulta lähdön jälkeen tosin kerran.
                Kai se lajinsa kestää tuokin, mutta eihän maailmassa mikään ikuisuutta kestä.

                [ame]http://www.youtube.com/watch?v=Ucwb27UlDm8&list=UUkD1Isj7nEQsEE3-TN0TyGQ&index=7&feature=plcp[/ame]
                Viimeksi muokannut JAP3; 7.2.2012, 20:59.

                Comment


                • #9
                  Ja pelkällä softallakin saa jo helposti yli 300hv, ilman rautamuutoksia.

                  Comment


                  • #10
                    Nokat ovat erilaiset kuin ässässä, mutta mitenkä, en osaa sanoa. Kansissa ei ainakaan silmämääräisesti näytä olevan eroa. Muut osat ovat samoja kuin ässässä.

                    Ei se kulutus kasva isommilla suuttimilla yhtään, jos ajetaan samalla tavalla kuin ennenkin.

                    Välijäähdyttimet on kutosessa hölmösti osittain piilossa, niiden vaihdolla saa myös pientä parannusta aikaan.

                    Comment


                    • #11
                      Ahdistaako tuo putkisto kutosessa kuinka reippaasti? Ajattelin vain, kun maksavat 1000:sta 2000 euroon ja jos niiden vaihdolla puhutaan jostain 10 hevosvoiman lisäpotentiaalista, en näe niissä varsinaisesti järkeä. Riippuu toki, jos käytettynä keksii jostain tai tuttavani lupasi downpipen väsäillä tarvittaessa itse, tosin catback silloinkin ostettava. 350 hevosvoimaakin olisi jo tavoittelemisen arvoinen lukema, pääsis jo vähäsen harrastuksen makuun. Ahtimien ja suutinten vaihto tässä eniten nyt inspiroi, koska ahdinremontti on kohta huulilla (216tkm nyt).

                      Comment


                      • #12
                        Ostin omaani aikoinaan Milltekin catbackin tämän forumin myyntipalstalta hintaan 700€ vähän käytettynä.
                        Kyllä kutoseen kannattaa ehdottomasti putki vaihtaa. Tehon lisäys on varmasti reilusti +10hv ja äänet muuttuu aivan mielettömän siisteiksi. Ks tuo aiemmin linkittämäni video. Siinä on Milltek catback kiinni, kisakatit alla ja esikatit silvottu.

                        Comment


                        • #13
                          Ainiin yksi avainkysymys jäi vielä esittämättä. Mites toi päästöistä läpi pääsy tollasella stage-3 tason setillä? Onko vaikutusta/ joutuuko ennen leimausta tiputtamaan ahtoja tms?

                          Comment


                          • #14
                            Parilla tutulla softatut biturbot on leimattu ilman varsinaisia katalysaattoreitakin (pelkillä esikateilla). Luulis menevän RS4 vireilläkin kunhan ohjelma on kohdallaan, omaan sain leiman ainakin mukisematta.

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä se läpi menee jos on hyvät katit ja softa kunnossa.

                              Sen unohdin aiemmin sanoa, että juuri tuossa tomaatti kutosessa on ahtaimmat downpipet mitä näistä löytyy. Apukuskin puolella on vielä "lommo" väistämässä vaihdelaatikon korvaketta. Paremmat sinne pitäisi saada, mutta tilaa on vähiten automaattilaatikon kanssa.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla "okkimin" tekemät väljät dp:t ilman esikatteja, pienet 100cel virtaavat katalysaattorit ja 2x2,5" loppuhormi rosterivaimentajilla.

                                Niin kuin yllä jo todettiin, hyvin menee katsastuksessa päästöistä läpi. Tosin aika kuumaksihan nuo katit saa ajaa. ;)

                                Softapuoli on Apr:n tekemä, eikä pahaa sanottavaa. Tehopuoli on 3:lla alkava heppojen suhteen, ja kääntöjä se +500nm.

                                Sulla tosiaan se automaagilaatikko rajaa vääntöjä, mutta suosittelen silti virittämistä, koska niin kuin Porkkis tuossa aiemmin jo kertoikin, auton käytös muuttuu totaalisesti, parempaan. Ja vaikka ihan ensialkuun pelkkää uutta ohjelmaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Jos meinaa enemmän ottaa kun mitä tsipillä saa, kannattaa aloittaa siitä raudasta. Siinä menee muuten softarahat hukkaan, kun sen joutuu joka tapauksessa päivittämään.

                                  Comment


                                  • #18
                                    miltekin 3" versio löytyy omasta ässästä, ihan sivistyneen hiljanen mörinä mutta kun polkasee niin ärähtää ihan sopivasti.
                                    Toissa kesänä oli setuppina rosteri dp:t ilman katteja ja miltek catbacki ja nauroivat ahvenistolla melumittauksessa kun ei tainnu yli 85db tulla ääntä :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      On ilmeisesti olemassa myös KKK K03-S ahtimia, joten olisivatko ne viisammat ostokset, sikäli hirveästi suurempia lukemia ei tavoitella tuon automaagin vuoksi? Lienevät varmaan hiukkasen edullisempia K04:siin verrattuna. Mites toi muiden ahtimien istuvuus, sopiiko tuo K03S tai K04 ilman erinäisiä modifointeja? Käsitykseni mukaan ainakin 1.8t koneissa pystyy vaihtamaan K03:en K03S:äksi ilman suurempaa modifointia.

                                      Toinen kysymys noista putkistoista, tietääkö kukaan että sopiiko tuohon A6:en 2.7T:hen esimerkiksi a6 4.2 orkkis putkisto? Ja onko koko putkiston uusiminen edessä, vai riittääkö pelkkä downpipe? Ystäväni kanssa onnistuu tuo itse tekeminen, mutta on kovin työlästä. Pelkkä downpipe olisi yksistään paljon edullisempi kuin kokoputkisto cat-backia myöden. Mielettömiä murinoita ei olla tässä pääasiassa hakemassa, muttei hieman miehisemmät äänet varmaan haitaksikaan ole.

                                      Comment


                                      • #20
                                        K03S on tarkoitettu ja mitoitettu 4-koneen kupeeseen, joten sellaisenaan voi olla hieman epäherkkä spoolaamaan. K04 on RiSan kupeesta, joten on enemmän tai vähemmän bolt-on -ratkaisu ja toimivaksi havaittu. Eihän siitä ole pakko kaikkea repiä irti..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sen sijaan, että puhutaan K04 tai K03S ahtimista, olisi parasta puhua ahtimista siipinkoon mukaan. K04 on kai tyypillisesti 41mm turbiinilla ja K03 38mm turbiinilla, mutta kompressorit voivat vaihdella 36-42mm.

                                          Biturbon oikea ja vasen kompressorikotelo on erilainen ja sellaisenaan uniikkeja. Sopivat vain biturboista. En tiedä, onko niiden onnistuneesti koneistettu isompi kompressori siipiän. Oikeastaan en edes tiedä alkuperäisen siipien kokoa eri biturboissa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kannattaa sitten varautua aika isoon jumppaan, jos dp:t meinaat vaihtaa. On aika työläät saada irti varsinkin tuon automaattilootan kanssa. Nimimerkki Metsässä osaa kertoa kokemuksia :D Tuskin suostuu uudestaan tekemään :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onko tuo RS4:än ahdinpari sitten se järkevin ratkaisu, jos haluaa lähes/täysin bolt-on asennuksen? Tietääkö kukaan, että mitä kaikkea joutuu uusimaan noiden kanssa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kyllä se on. Mitään K03-S versioita ei biturboissa ole, eikä 1.8t:n turbot sovi. Ainoa pakollinen asia mikä pitää turbojen kanssa vaihtaa on alemmat imuputket. Ylemmät on hyvä vaihtaa, mutta vakiotkin voi modata.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mites noi välijäähytinten vaihto, onko hintaan/vaivaansa nähden kuinka hyödyllinen/pakollinen jos haetaan vaikka n. 350 hevosvoimaa?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Välijäähdytyksen parantaminen kannattaa aina.

                                                    Viileämpi imuilma on aina pakolämmöistä pois.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Jonimies Näytä viesti
                                                      On ilmeisesti olemassa myös KKK K03-S ahtimia, joten olisivatko ne viisammat ostokset, sikäli hirveästi suurempia lukemia ei tavoitella tuon automaagin vuoksi? Lienevät varmaan hiukkasen edullisempia K04:siin verrattuna. Mites toi muiden ahtimien istuvuus, sopiiko tuo K03S tai K04 ilman erinäisiä modifointeja? Käsitykseni mukaan ainakin 1.8t koneissa pystyy vaihtamaan K03:en K03S:äksi ilman suurempaa modifointia.

                                                      Toinen kysymys noista putkistoista, tietääkö kukaan että sopiiko tuohon A6:en 2.7T:hen esimerkiksi a6 4.2 orkkis putkisto? Ja onko koko putkiston uusiminen edessä, vai riittääkö pelkkä downpipe? Ystäväni kanssa onnistuu tuo itse tekeminen, mutta on kovin työlästä. Pelkkä downpipe olisi yksistään paljon edullisempi kuin kokoputkisto cat-backia myöden. Mielettömiä murinoita ei olla tässä pääasiassa hakemassa, muttei hieman miehisemmät äänet varmaan haitaksikaan ole.
                                                      A6 2.7bt:ssa ja a6/s6 4.2 on ihan samanlaiset catbackit. Kuvakin näistä on vieräkkäin, mutta se on nyt toisessa koneessa.

                                                      Äänimaailman ero, siis sisätiloihin, on aika erilainen avantissa ja sedanissa. Sedan on huomattavasti hiljaisempi kabiiniin kuin avantti.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tarkoitatko moottoriääniä vai ajomelua ylipäätänsä? Itse en ole huomannut merkittävää eroa. Omistin aiemmin A6 -98 sedanin, eikä mielestäni ajomelu lisääntynyt Avantiin vaihdettaessa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eikös noissa rs6 malleissa olekki joku 4.2 litranen biturbo veekasi? Onko kukaan koskaan järkeilly et mitä sellasilla turboilla sais aikaan? Tietty voi olla et koko kone tarttee rakentaa sisältä uusiks mut onkohan tollasessa minkään näköstä ideaa jos oikeen kunnolla sikailemaan alkaa? :D Itellä vaan joskus kävi pöhnäspäite mieles kaverin kans :D

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            RS6:en ahtimet taitavat olla aika yleinen päivitys S4:iin.

                                                            Comment

                                                            Working...