Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bypässin jousi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bypässin jousi?

    Ostin forgen pässin ja sen jousi sarjan, kun myyjä kertoi alkup. jousen olevan tarkoitettu max 1.1 bar paineille! Itsellä on lastu, minkä pitäs ahtaa max 1.4 baria, joten olinko hölmö ostaessani sen jousisarjan, vai vaihdanko alkup. jousen jäykempään?

    Kiitos etukätteen!

  • #2
    Vaihda niin jäykkä ettei vielä kikattele eli ahdin sakkaa. Itselläni sininen.

    Comment


    • #3
      Vähän lainaan tätä jos sopii.
      Eli forgen DV-R pässi on 1.8T:ssä ja ja vihreä jousi paikallaan eli löysin käsittääkseni.
      Auto on vakio, eli luulisin tuon olevan se paras vaihtoehto omassa tapauksessani?
      Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta eikös se näin ole?

      Comment


      • #4
        porkkis: Mitä muutoksia siulla on tekniikassa, aattelin vaan, et jos ois suurinpiirtein sama ku siulla, ni ei tarviis arpoo, on kuitenkii suht hankalassa paikassa?

        Comment


        • #5
          Standardi lastutettu 250kpa ympäristö ajossa.

          Comment


          • #6
            Lienee kaiken kaikkiaan aika sama mikä jousi siellä paikallaan on.

            Comment


            • #7
              Miks? Aiku on nii mopoja?

              Comment


              • #8
                No niin pitkään kun moottorin tuottama alipaine jaksaa tuon by passin avata ei jousen jäykkyydellä (mikäli venttiili on asennettu samalla tavalla kuin alkuperäinen) mielestäni ole ajettavuuteen vaikutusta. Kokeilin tuota taannoin omassa kikottimessani.

                Jos joku on jotain eroja havainnut kertokoon nyt tai olkoon iäti vaiti ;D

                Comment


                • #9
                  Itsehän tuota protoilin myös ja ehkä joku hiuksenhieno ero on siinä juuri ja juuri alipainealueen rajoilla kun kaasua polkaisee. Voi olla luulotautiakin. Ainakin suhinat väheni ko. alueella eli ei kierrätä läpi niin hanakasti, mutta ei kuitenkaan missään tapauksessa sakkaakaan.

                  Comment


                  • #10
                    juu ei täälläkään tuolla rollen vanhalla by passilla saatu eroa aikaiseksi, jos se oli asennettu ns. "oikein päin".

                    Comment


                    • #11
                      Elikkä tämän perusteella ei hyötyä vaihtaa jousta että paineet pysyisi ylhäällä? nyt käy piikkinä 1.3-1.2bar mutta tippuu 0.5bar

                      kokeilin vaihtaa uudet venttiilit mutta ei se kummentunut, venttiileissä vakio jouset eikä ilmeisesti kummene vaihtaa jäykenpiin..jossain muualla vikaa..

                      Comment


                      • #12
                        Ahtopaineitta säätää ihan joku muu kuin by-passin juosen jäykkyys.

                        Comment


                        • #13
                          Bypässin jousella ei ole tosiaan mitään merkitystä että "vuotaako" se vai ei. Männän/kalvon pinta-ala yläpuolella (pikkuletku) on suurempi kuin alapuolella, joten mitä enemmän ahtoja, sitä tiukemmin se pysyy kiinni.

                          Jousella säädetään sitten sitä painealuetta milloin se menee kiinni/aukeaa.

                          Comment


                          • #14
                            Ok..Kiitti..Selkis nyt tuokin varmaksi kun siitä on ollut ristiriitasta tietoa..Jopa Doc-Power mistä venttiilit ostin kehui asian väärin..Että jousi pitää ahdot ylhäällä

                            Comment


                            • #15
                              Nyt kyllä ei mene jakeluun ja tahtoisin varmistusta. Tarkoitatko Mika tuolla pinta-alajutulla sitä, että männän päällä on ahtotilanteessa ahtopaine?

                              Ässässä näin ei ole, vaan siellä on N249 ja sen perässä alipainesäiliö. ECU ohjaa tuota venttiiliä niinkuin parhaaksi näkee. Eli siellä pikkuletkussa ei ole ahtopainetta näissä vehkeissä.

                              Sillä perusteella väittäisin että kyllä se mäntä voi aueta jos männän alapuolelle tulee tarpeeksi painetta. Mikä on sitten tarpeeksi, en tiedä.

                              Tai sitten minä olen ihan pihalla, ja joku voi korjata käsitykseni :)

                              Edit: se on N249
                              Viimeksi muokannut okkim; 22.3.2007, 12:04.

                              Comment


                              • #16
                                niin, eikös bypassin toisella puolella ole ikuinen alipaine, ja toisella puolella sitten kompuran jälkeinen paine. by-passia sitten ohjataan sillä pikkuletkun alipaineella, joka voidaan tuoda imusarjasta tai alipainesäiliöstä.

                                Eli jos bypass on oikein päin asennettu puristaa ahtopaine venttiiliä kiinni ja sitten kun halutaan avata se, vedetään alipaineella venttiili auki.

                                Comment


                                • #17
                                  Ja sekin hämmästyttää kummastuttaa, että minkä takia niitä niin montaa sortimenttia sitten on niitä jousia? N245:n olemassa olo ihmetyttää myös, miksi täysin mekaanisesti ja omin avuin toimivaan venttiiliin on lisätty moinen sähköohjaus? Valaiskaa maalaista.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Se magneettiventtiilihän kytkee bypassin ohjauksen joko imusarjaan tai sitten sinne alipainevarastoon. Kyllähän sinne pikkuletkuun silloin tulee ylipaine kun se magneettiventtiili ohjaa sen imusarjaan.

                                    Ainoan järkevän selityksen tuolle magneettiventtiilin käytölle minkä olen kuullut on se että ECU pystyy käyttämään bypassia varokeinona laskeakseen ahtoja alipainevaraston avulla. Olisiko juuri tämän takia laitettu lisää magneettiventtiili, alipaineletkua ja alipainevarasto. Ei kuulosta kustannustehokkaalta... Voisko tuolla olla joku päästöja alentava käyttötapa? Ei olisi mitenkään mahdoton ajatus että lisäävät koneeseen järjettömiä järjestelmiä jotta päästöt saadaan jonkun tietyn päästörajan rajoihin.

                                    Comment


                                      #19
                                      ECU pystyy käyttämään bypassia varokeinona laskeakseen ahtoja alipainevaraston avulla.
                                      Toihan kyllä kuulostaa aika huolestuttavalta, jos ECU tekee "vuodon" painepuolelle, kun ahdot on päällä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Turbonhan siinä kuvittelis ottavan hiukan kiekkaa mutta näinhän ne pop-off venttiilitkin toimivat. Voisko tuo olla nopeamman bypassin reagoinnin takia: ECU huomaa kaasun päästetyn -> avaa bypassin jo alipaineakun avulla vaikka imusarjassa olisi vielä ylipainetta. Miksi tosin imusarjassa olisi ylipainetta jos kaasuläppä on kiinni, ei jummarra.

                                        Comment


                                        • #21
                                          SSP:ssä tuo on selvitetty jotenkin.

                                          To avoid pumping the exhaust gas turbochargers when a sudden transition from high load to overrun is made, two divert air valves are used.

                                          Advantage:
                                          ?
                                          Controlled opening of the divert air valves reduces the noise level in the induction tract and reduces fuel consumption.

                                          Tuosta ei käy selkeästi ilmi miten se ahtopainen pääsee by-passeille, kun tuosta N249:n asennosta ei tiedä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            The system is designed in such a way that the
                                            pneumatic divert air valves continue to be
                                            opened by the intake manifold pressure if the
                                            electrically actuated divert air valve N249 fails.
                                            Tuosta minun käsityksen mukaan voidaan päätellä että magneettiventtiili lepotilassaan kytkee pikkuletkun suoraan imusarjaan. ECU voi sitten niin halutessaan kytkeä pikkuletkun alipainevarastoon jolloin bypassi aukeaa imusarjan paineesta riippumatta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              selittää sen että bypassi aukeaa kaasupohjassakin näissä sähkökaasuleluissa.
                                              Täytyy ilmeisesti järjestellä noita ohjausletkuja uusiksi, saa jäädä alipainevaraajan venttiili naksuttelemaan ulkoilmaa miten tykkää.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eli jos bypass on oikein päin asennettu puristaa ahtopaine venttiiliä kiinni ja sitten kun halutaan avata se, vedetään alipaineella venttiili auki.
                                                En tosiaan muistanut että uudemmissa kuin noissa omissa nuijasodanaikaisissa laitteissa siinä on vielä joku venttiili pikkuletkun välissä. Mutta jos se normaalisti on kytketty imusarjaan niin silloin toiminta on sama kuin museolaitteissakin. Eli männän/kalvon päällä on se paine mitä imusarjassa on (uusissakin missä on se N249, mikäli normaalisti se on auki imusarjaan päin).

                                                Eli jos bypass on oikein päin asennettu puristaa ahtopaine venttiiliä kiinni ja sitten kun halutaan avata se, vedetään alipaineella venttiili auki.
                                                Ei ole väliä kumpaan isoon letkukaraan on kytketty kompuran imu- tai painepuoli. Kumpaan tahansa on laitettu niin paineellinen puoli koittaa voittaa jousivoimaa+imusarjan painetta ja avata bypassia.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  RS246 forumilla on tehty ja puhuttu tuosta N249 poistosta. Jotain hyötyä ovat vissiin saaneet.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No johan nyt..Menee aivan pää pyörälle. Onko tuo jousten vaihto jäykenpiin edelleen turhaa? vai onko noilla bässeillä muutenkaan ehjänä ollessaan vaikutusta ahtojen pysymiseen?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Olen kyllä sitä mieltä että ei se ahtojen lasku johdu siitä jos ne on ehjät. Eli turhaa on.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X