Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABY:n öljynvaihtoväli?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• ABY:n öljynvaihtoväli?

Mikä olisi ABY-koneeseen järkevä öljynvaihtoväli. Vapareihin olen vaihtanut öljyt & suotimen 10tkm välein, kun syntistä Mobilia on käytetty. Onko turbokoneeseen tarve vaihtaa öljyt useammin? Mobilin ykköstä on koneessa ja sitä ajattelin jatkossakin käyttää.

Kerran mittautin Shellin labrassa Shellin 10W/60racing öljyt.
    Noin 10T ajettuna. Viskositeetti ja voiteluominaisuudet oli edelleen Uuden veroiset, ainut mitä öljystä löytyi niin oli poikkeuksellisen paljon kuparia ja alumiinia. Labrasta sanoivat että tuommoisia määriä on yleensä öljyn seassa sisäänajossa uusissa autoissa.
    Tosin moottorihan olikin vasta ehkä hatusta repäistynä noin 400tkm ajettu. Todellinen syy taisi olla aavistuksen vakiota korkeampi viritysaste joka luonnillisesti kuluttaa moottoria hieman erimalliin kuin vakiona ja sen takia alumiinia ja kuparia öljynseasta löytyi.
    Noi tulokset kun sain käsiini niin en kyllä itse ainakaan alle 10 tkm välein öljyjä vaihda.

Comment

Kyllähän se tiheä vaihtoväli on järkijuttu. Itse vaihdoin aika pitkään 5tkm välein, mutta pidensin sitten 7500:aan kun ajo oli maantiepainotteista.

Comment

Tiheä vaihtoväli oli järkijuttu 70-luvun mineraaliöljyillä ajettaessa. Kuten Ronin esimerkki kertoo, nykyisillä kunnollisilla synteettisillä öljyillä alle 10tkm vaihtovälit on pelkkää öljyn haaskausta. Poislukien tietysti tapaukset jossa öljyt ylikuumenee jatkuvasti yli öljyn valmistajan määrittelemän suositusrajan esim ratakäytössä.

Oma esimerkki tuosta öljyjen paranemisesta on toyotan 4k moottorista. Ensimmäiset 10v/80tkm koneella ajettiin rauhallista ajoa 10w30 mineraaliöljyillä 5tkm vaihtoväleillä, siitä 160tkm asti synteettisillä 10tkm vaihtoväleillä vähän rivakampaa tahtia. Sitten kone piti avata kannentiivisteen takia. Kannen irrotuksen jälkeen paljastui että sisuskalut oli nokkaa lukuunottamatta aika finaalissa. Sylinterit piti porata suoraan toiseen ylikokoon, kampuran laakeripinnat hioa uusiksi, niissä taisi kyllä riittää ensimmäiset alikoot. Kasasin sitten koneen kunnollisilla osilla, porttaamallani kannella, peltisarjalla jne. Suorituskyky parani esim 0-100 arvosta noin 15s alle 10s, niin pikkumoottorisen vaparin virittäminenhän ei kannata...

Varsinainen tarinan pointti oli kuitenkin se, että rempan jälkeen ajelin sillä moottorilla 150tkm noin 15tkm öljynvaihtoväleillä synteettisillä öljyillä (Teboil/Mobil1) suht rankalla kaasunkäytöllä. Auton seuraava omistaja purki sitten moottorin (kori hajosi ihan itsestään :)) ja totesi että esim sylintereissä oli vielä hoonausjäljet näkyvissä eikä havaittavia kulumajälkiä ollenkaan. Siitä se moottori jatkoi sitten jonkin starletin keulalle rallikäyttöön.

Tarina oli pitkä ja päätön mutta ideana oli kuitenkin että öljyt on hieman kehittyneet sieltä 70- ja 80-luvulta.

Comment

Kiitoksia ohjeista. Täytynee jatkaa vanhan kaavan mukaan eli vaihdetaan öljyt syksyllä ja keväällä. Meikän ajokilsoilla (5tkm/vuosi) se lienee melko passeli vaihtoväli.

Comment

Mulla oli joku 5 vuotta sitten VR6 Corraato, olin sillä kerran Ahvenistolla ajamassa 25 asteen lämmössä, ja koneessa oli 10 tkm ajetut täyssynteettiset Mobilin öljyt. Lopputulos oli että 1 venttiilinnostin teki jumin...

Korjaamolla totesivat että öljy oli kuumentunut käsittämättämättömästi ruskeaksi ja menettänyt parhaan voitelukykynsä, eivät meinanneet uskoa et liemellä oli ajettu vasta 10 tkm.
            En sitten sen jälkeen ole käyttänyt Mobilin tuotteita.

Comment

Working...
            X