Uskaltaako pitää vai kannattaisko ottaa pois?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Cooleri talvella?
Collapse
X
-
-
-
meinaatko että kertys nii paljo vettä ja viimen menis vallan ankka jäähän eikä kierrä ilima läpi?! anna sen olla sen siellä vaan, OT: kuorma-autossahan se välillä tuppaa olemaan hyvinkin vittumainen ku ei taho pysyä sulana,mutta 2mm reiän porauksen jälkeen nii poistuu onkelmat siltä osin..
Comment
-
Itse olen törmännyt ahdinrikkoihin kun imuputki on huonosti suunniteltu että kondessivesi pääsee kerääntymään ennen ahdinta, jäädyttyään siitten kun peli lyödään tulille ja kierroksia koneeseen niin jää lähtee liikkeelle ennenkuin kerkeää sulamaan ja kohtaa ahtimen imusiiven... Mun kohdalle sattuneet tosin eri konsernin laitteita.
Comment
-
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=87194
Eli kyllä tätä tapahtuu ihan konsernin autoillakin ja ihan omakohtaisestikin koettuna.
Ja sitä jäätä muodostuu ihan ajon aikanakin ja sitten sopivasti kun irtoaa niin siivet entiset.
Comment
-
Välijäähdyttimen peittämisellä ei ole mitään tekemistä ahtimen siipien touhoutumisella. Jos jää välijäähdyttimestä johonkin menee, niin moottoriin ja siellä se kyllä sulaa. Ahtimia tuhoaa huohottimeen jäätynyt kosteus ja sen korjaamiseen taitaa hyvät konstit olla vähissä.
Comment
-
Vieras
Toki lienee mahdollista ainakin teoriassa, että sopivissa olosuhteissa välijäähylle kertynyttä jäätä voi päästä ahtimelle - nimittäin bypassin kautta. Onko sitten myös ihan oikeasti mahdollista, paha sanoa (?).
Voi pohtia mistä se kosteus ja sitä kautta jää coolereihin tulee: Pakkasilmahan on hyvin kuivaa, eikä kosteus lisäänny vaikka ahdin sen lämmittääkin. Ts. varsin vähän pitäisi kaiken järjen mukaan kondensoitumista välijäähy(i)llä tapahtua. Sen sijaan kun imuilmaan ennen ahdinta sekoitetaan kohtalainen määrä "huohotushöyryä", voisi kuvitella että kovalla pakkasella voi cooleri osittain jäätyäkin (?).
Comment
-
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jarkko Kalsi Näytä viestiEi mene jää ahtimelle edes bypassin kautta, koska bypass on putkistossa ennen välijäähdytintä.
Comment
-
Itsellä meni pari ahdinta viime talvena. Yksi epäillys on ollut, että koska imuputkessa ennen suodatinta on ollut kankainen karkea suodatin, joka oli aivan tukossa, on imuputkistoon syntynyt kova alipaine joka edesauttoi jäätymistä tai jäätyneen veden siirtymistä huohottimesta ahtimelle.
Kummassakin ahtimessa oli yksi ainoa siipi vääntynyt joten selvästikin on joku kovempi esine mennyt läpi eikä mikään muu kuin jää selitä sitä. Välijäähdytttimestä tämä jää ei kyllä tule, koska välijäähdyttimen jälkeen seuraava etappi on kaasuläppä, vaan että jää muodostuu huohotinputkistossa jonnekkin pannukakkuventtiilin jälkeen ja kylmänä ahtaessa lähtee liikkeelle ja osuu ahtimeen. Tämä kaikki on siis mutu tietoa, koska kristallipalloa en omista.
Olen myös kuullut että konsernin TDI koneissa on jäätymistä havaittu välijäähdyttimessä. Ilmeisesti hyötysuhde on sen vertaa hyvä, ettei kone lämmitä ilmaa tarpeeksi. Ainakin omassa 1.8Tssä tuo kova imulämpö on lähinnä ongelma, joten tuskin mikään jäätyy turbon jälkeen kun koneen saa lämpimäksi.
Mutta välijäähdyttimen poisto talvella kuulostaa jo todella hölmöltä idealta. Miksi samantein tee talveksi koneesta vaparia, jolloin ei ahtimia hajoa.
Comment
-
Kyllähän on alkanut tuntua että kesäautoja nämä 1,8T:t vain...
Mutta ei sillä etusihdillä ole mitään merkitystä ilman sitäkin ja koko etummaista osaa ilmanotosta mennyt 3.. vai joko niitä 4... turboa.
Viallisen pannukakun vaikutuksesta sitten en osaa sanoa voisko se lisätä virtausta niin että kosteutta pääsee enemmän? -mutta nykyään huohottaa ulkoilmaan paineilla enkä uskalla (= ei ole varaa) kokeilla onko pannukakun vaihdolla ja huohotusletkujen/putkien puhdistuksilla vaikutusta.
- tämä jutustelu turbon osalta kyllä kai kuuluisi paremmin tänne jo aiemmin mainitsemanii aiheeseen : http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=87194
Comment
Comment