Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Cooleri talvella?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Cooleri talvella?

    Uskaltaako pitää vai kannattaisko ottaa pois?

  • #2
    Miksi se pois pitää ottaa?

    Comment


    • #3
      Miksi se pitäs pois ottaa?

      Comment


      • #4
        Anna olla vaan siellä, ei se pakkasta pelkää ;)

        Comment


        • #5
          meinaatko että kertys nii paljo vettä ja viimen menis vallan ankka jäähän eikä kierrä ilima läpi?! anna sen olla sen siellä vaan, OT: kuorma-autossahan se välillä tuppaa olemaan hyvinkin vittumainen ku ei taho pysyä sulana,mutta 2mm reiän porauksen jälkeen nii poistuu onkelmat siltä osin..

          Comment


          • #6
            Pari kertaa talven aikana auto jonnekki lämpöseen ja vähä availee alimpia ahtoputkia. Valuttelee mahdolliset vedet pois.

            Comment


            • #7
              Mistähän laitteesta/autosta nyt puhutaan? Ja mistä tullut kysymys mieleen?
              Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:10.

              Comment


              • #8
                Juu, sitä vaan aattelin ettei putket jäädy, ku sinne ny pikkusen kosteutta tuntuu kertyvän. Mutta kaipa sen ny uskaltaa sitte pitää talvenki ajan. Ja autosta on kysymys.

                Comment


                • #9
                  Onhan noita coolerilla varustettuja autoja suomessakin satoja tuhansia, eikä niistä varmasti kukaan sitä poista talveksi. Anna palaa vaan.

                  Comment


                  • #10
                    Siis lisää tehoa vaan tuo pakkasilma tuo.

                    Comment


                      #11
                      Ne jääongelmat, joita joillakin on ollut, voi johtua (ja todennäköisesti johtuukin) ihan putkistoistakin, ei coolerista.

                      Comment


                      • #12
                        Itse olen törmännyt ahdinrikkoihin kun imuputki on huonosti suunniteltu että kondessivesi pääsee kerääntymään ennen ahdinta, jäädyttyään siitten kun peli lyödään tulille ja kierroksia koneeseen niin jää lähtee liikkeelle ennenkuin kerkeää sulamaan ja kohtaa ahtimen imusiiven... Mun kohdalle sattuneet tosin eri konsernin laitteita.

                        Comment


                        • #13
                          http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=87194

                          Eli kyllä tätä tapahtuu ihan konsernin autoillakin ja ihan omakohtaisestikin koettuna.
                          Ja sitä jäätä muodostuu ihan ajon aikanakin ja sitten sopivasti kun irtoaa niin siivet entiset.

                          Comment


                          • #14
                            Johtuisiko se kuitenkin suurimmassa osassa tapauksista huohotuksen jäätymisestä, ja sen mukana imuputkeen ja edelleen ahtimeen kulkeutuvasta jäästä. Itse ajattelin ainakin ensi talvena värkkäillä huohotuksen ulkoilmaan raaimpien pakkasten ajaksi moisen välttämiseksi.

                            Comment


                            • #15
                              Välijäähdytintä voi peittää talven ajaksi, niin imuputkissa kulkee vähän lämpimämpää ilmaa. Hyvällä tuurilla vesi ei pääse niin jäämään putkiin, kun pysyy ajon aikana paremmin sulana.

                              Comment


                              • #16
                                Välijäähdyttimen peittämisellä ei ole mitään tekemistä ahtimen siipien touhoutumisella. Jos jää välijäähdyttimestä johonkin menee, niin moottoriin ja siellä se kyllä sulaa. Ahtimia tuhoaa huohottimeen jäätynyt kosteus ja sen korjaamiseen taitaa hyvät konstit olla vähissä.

                                Comment


                                • #17
                                  Hyvä pointti. Harvemmin taitaa välijäähy olla ennen turboa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Välijäähy ennen turboa olisi yhtä hyödyllinen kuin välijäähy vaparissa...

                                    Comment


                                      #19
                                      Toki lienee mahdollista ainakin teoriassa, että sopivissa olosuhteissa välijäähylle kertynyttä jäätä voi päästä ahtimelle - nimittäin bypassin kautta. Onko sitten myös ihan oikeasti mahdollista, paha sanoa (?).

                                      Voi pohtia mistä se kosteus ja sitä kautta jää coolereihin tulee: Pakkasilmahan on hyvin kuivaa, eikä kosteus lisäänny vaikka ahdin sen lämmittääkin. Ts. varsin vähän pitäisi kaiken järjen mukaan kondensoitumista välijäähy(i)llä tapahtua. Sen sijaan kun imuilmaan ennen ahdinta sekoitetaan kohtalainen määrä "huohotushöyryä", voisi kuvitella että kovalla pakkasella voi cooleri osittain jäätyäkin (?).

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä pakkasilmastakin saa vettä tiivistymään, kun sitä laskee lävitse kuutiotolkulla. Itsellä golfpallo kerää vettä välille välijäähy-imusarja. Niilläkin jäillä joku ilmeisesti on saanut koneensa rikki.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei mene jää ahtimelle edes bypassin kautta, koska bypass on putkistossa ennen välijäähdytintä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Jarkko Kalsi Näytä viesti
                                            Ei mene jää ahtimelle edes bypassin kautta, koska bypass on putkistossa ennen välijäähdytintä.
                                            Hemmetin hyvä pointti, ruudun äärestä ajattelin systeemin väärin päin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itsellä meni pari ahdinta viime talvena. Yksi epäillys on ollut, että koska imuputkessa ennen suodatinta on ollut kankainen karkea suodatin, joka oli aivan tukossa, on imuputkistoon syntynyt kova alipaine joka edesauttoi jäätymistä tai jäätyneen veden siirtymistä huohottimesta ahtimelle.
                                              Kummassakin ahtimessa oli yksi ainoa siipi vääntynyt joten selvästikin on joku kovempi esine mennyt läpi eikä mikään muu kuin jää selitä sitä. Välijäähdytttimestä tämä jää ei kyllä tule, koska välijäähdyttimen jälkeen seuraava etappi on kaasuläppä, vaan että jää muodostuu huohotinputkistossa jonnekkin pannukakkuventtiilin jälkeen ja kylmänä ahtaessa lähtee liikkeelle ja osuu ahtimeen. Tämä kaikki on siis mutu tietoa, koska kristallipalloa en omista.

                                              Olen myös kuullut että konsernin TDI koneissa on jäätymistä havaittu välijäähdyttimessä. Ilmeisesti hyötysuhde on sen vertaa hyvä, ettei kone lämmitä ilmaa tarpeeksi. Ainakin omassa 1.8Tssä tuo kova imulämpö on lähinnä ongelma, joten tuskin mikään jäätyy turbon jälkeen kun koneen saa lämpimäksi.

                                              Mutta välijäähdyttimen poisto talvella kuulostaa jo todella hölmöltä idealta. Miksi samantein tee talveksi koneesta vaparia, jolloin ei ahtimia hajoa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kyllähän on alkanut tuntua että kesäautoja nämä 1,8T:t vain...
                                                Mutta ei sillä etusihdillä ole mitään merkitystä ilman sitäkin ja koko etummaista osaa ilmanotosta mennyt 3.. vai joko niitä 4... turboa.
                                                Viallisen pannukakun vaikutuksesta sitten en osaa sanoa voisko se lisätä virtausta niin että kosteutta pääsee enemmän? -mutta nykyään huohottaa ulkoilmaan paineilla enkä uskalla (= ei ole varaa) kokeilla onko pannukakun vaihdolla ja huohotusletkujen/putkien puhdistuksilla vaikutusta.

                                                - tämä jutustelu turbon osalta kyllä kai kuuluisi paremmin tänne jo aiemmin mainitsemanii aiheeseen : http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=87194

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä cooleri voi jäätyä talvella, käyttiksessä pari kertaa käynyt. Suosittelen itsekin parin millin reijän poraamista alaosaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Defa vois varmaan valmistaa teille jonkun pätevän lämmityslaitteen välijäähylle.. ;)

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X