Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbo hohkaa punaisena ajon jälkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Turbo hohkaa punaisena ajon jälkeen

    Rouva pyörähti kaupassa (n. 5 km lenkki), ja kotipihassa ihmeteltiin auton ympärillä haisevaa palaneen käryä. Samantyyppinen kuuman haju, kuin olisi ollut käsijarru päällä tms.

    Konepellin alla näkyikin punaisena hehkuva turbo. Enpä ole ennen moista huomannut. Mistä saattaisi johtua?

  • #2
    Rouvalla on ollut raskas kaasujalka.. =) Olisiko ennakot pielessä, seos laihalla, ahtimen jäähdytys tai öljynkierto tukossa? Ei sen normi ajossa pitäisi ihan noin lämpöisenä käydä, ellei sitten esim. jarrut olisi jumissa tms.

    Comment


    • #3
      Tai pakopuoli tukossa.

      Comment


      • #4
        Kiitoksia vinkeistä, rouvan kaasujalan ei pitäisi olla ongelma :). Tuohon öljynkiertoon on kyllä pakko tarttua ja palata taaksepäin. Kesällä nimittäin oli muutaman kerran tapaus, että autossa piippasi öljynpaineen merkkivalo. Tapaus oli aina samanlainen: ajomatkan jälkeen kun pysähtyi kotipihaan tai huoltamolle niin valo piippasi. Eli kuumalla koneella, kun kierrokset laski tyhjäkäynnille niin silloin varoitti. Ja heti auton kun sammutti niin öljyä oli aina tietysti riittävästi jne. Uudelleen käynnistyksen jälkeen ei enää herjannut. Öljynvaihdon jälkeenkin teki samaa kaksi kertaa. Nyt ei tosin enää n. Kolmeen viikkoon ole öljyvalo varoittanut.

        Tuolloin kävi mielessä alakierrosten öljykello ja toisena vaihtoehtona öljysihdin tukkeutuminen. Voisiko öljysihdin tukkeutuminen aiheuttaa tuon turbon kuumenemisen? Vai onkohan tukokselle muita ns. todennäköisiä paikkoja muualla?

        Comment


        • #5
          Jos turbo ei saa öljyä taitaa homma olla kaput aika äkkiä.

          Eikä punoita.

          Joku ahdistaa putkessa?

          Comment


          • #6
            Eikös ahtimen rungon jäähdytyskin lähinnä sitä keskiosaa jäähdytä,ei vaikuttane tuohon pakopuolen punoitukseen juurikaan..
            Rullaako auto, eli onko jarrut ok?
            Heliseekö putkisto heilutettaessa, onko katti esim. tukossa?

            Comment


            • #7
              Joo ei tarvitse nyt turbon öljy- tai vesikiertoa miettiä. Pakokaasun lämpö on jostain syystä koholla ja sen aiheuttajia oli jo ylhäällä listattu.

              Comment


              • #8
                Kiitos hyvästä analyysistä! Kun maalaisjärjellä miettii, niin tuon öljynkierron ongelman voi kyllä poissulkea juuri kuten todettiinkin.

                Jarrut on kunnossa ja pakoputkenkin pitäisi olla ok. Aika vasta vaihdettiin pakoputkeen pätkä (se jossa on jousto-osa, katilta lähtevä ja auton alle kääntyvä putki), eikä siinä ainakaan havaittu mitään erikoista.

                Siellä taitaa olla pakokaasun lämpö koholla. Pitääpä tutkia alipaineletkut ja selvittää vikakoodit nyt ensiksi.

                Comment


                • #9
                  Kulkeeko normaalisti? Mulla lähti muutaman kuukauden sisään downpipen vaihdon jälkeen katista sisukset irti tukkien putken.

                  Comment


                  • #10
                    Auto kyllä kulkee ihan pirteästi, siinä ei tunnu olevan ongelmaa.

                    Päällisin puolin katsottuna ei huomannut mitään erikoista. Huomenna pitäisi saada kaverilta kaapeli, jolla pääsee tutkimaan vikakoodit.

                    Tosiaan aivan lyhyellä matkallakin kuumenee turbo, auto seisoi illan ja äsken heitin n. 4 km lenkin kahdeksaakymppiä. Perillä oli turbo taas hyvin kuuma. Ja itse asiassa koko pakoputki, auton takaa ei pakoputken päästä kärsinyt koskea pakoputkeen. Ehkä jo tyhmä kysymys: Kuumeneeko bensa-auton pakoputki noin rajusti normaalisti? Ilmeisesti putki ei ainakaan tukossa ole..

                    Comment


                    • #11
                      Voi se putki olla osittain tukossa, vaikkapa katti murusina. Kyllä se putki kuumenee perälle asti normaalistikin.

                      Ja sitten kun saat tuon punoitus ongelman ratkottua, niin aja suoraan öljysihdin puhdistukseen se auto. Vaikuttas, että sielä taitaa olla tukos, kun kerta valoakin vilkutellu.

                      Comment


                      • #12
                        Katti tukossa :)

                        Comment


                        • #13
                          Parit vikakoodit sieltä löytyi, tuo jälkimmäinen varsinkin kuulostaa hieman aihepiiriin liittyvältä ja näyttää löytyvän haullakin mielenkiintoista tekstiä:
                          16502 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Signal too High
                          P0118 - 35-10 - - - Intermittent
                          01262 - Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)
                          26-10 - Output Open - Intermittent

                          Ensimmäinen koodi on sinänsä outo, että tuo G62 juuri vaihdettiin. Olisikohan siinä johdotuksessa tms. sitten vikaa.. N

                          Comment


                          • #14
                            Ei taida ahtopaineen ohjaus liittyä ongelmaan.

                            Käy mittauttaa päästöt, näkee lambda arvosta onko seos liian laiha. Sit voi taas arvailla lisää. Mulla tuo ässä käy pikkasen liian laihalla ja ei tarvii hirveen pitkää matkaa ajaa kun putki ritisee kuumuuttaan parkkiin tultaessa.
                            Viimeksi muokannut VilleP; 14.8.2011, 22:04.

                            Comment


                            • #15
                              Jos ahtopaineelle ei ole rajoitusta, voisi hyvinkin kuvitella karkailevan hoikalle aika kevyessäkin käytössä. Joskin Ross-Techin wikin mukaan pitäisi tuntua kulussa ja nimenomaan ahtopaineen jäädä pyydetystä..

                              Comment


                              • #16
                                Raskaat kengät saa kuitenkin emännällä olla niissä kevyissä jaloissa jos päästelee yli kilon paineilla kaupasta kotiin :)

                                Comment


                                • #17
                                  Mistä niitä tietää. Mikään ei ole niin katala olento kuin ihmisnaaras.

                                  Comment


                                  • #18
                                    G62 vikakoodi lienee peruja ajalta ennen anturinvaihtoa jos ei ole vaihdon jälkeen nollattu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Silloin kun lämpöanturi vaihdettiin, ei ollut lainkaan vikakoodeja. Silloin anturi vaihdettiin ns. varmuuden vuoksi kun selviteltiin kylmänä käynnistysongelmaa. (Mikä ei ole vieläkään ratkennut: kylmällä koneella joutuu sahaamaan 5 sekuntia. Käy kuitenkin hyvin ja tosiaan kulkee ok).

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oliskohan bensapumppuosastolla hämminkiä eli pakolämpöongelma ja sahuuttaminen saattaa liittyä hitusen toisiinsa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ainakin AEB moottorissa ahdot nousee tosi herkästi (normaali kiihdytyksessä) yli 1.5 jos n75 ei toimi oikein/hukkaportti ei aukea..

                                          Ja se katalysaattori kannattaa tarkistaa ensimmäisenä. Nimim. yhden ahtimen sulatin...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kateille täältä kans yksi ääni.

                                            Jos joskus on jotain konehuoneessa tehty niin N75 letkujärjestys myös katsoa oikeaksi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Väliaikatietoja: N75, G62, bensapumppu ja suodatin vaihdettu. Ainakaan kylmänä sahuutus ei ole vielä helpottanut ja pitääpä iltahämärissä tutkia vieläkö turboa punoittaa ja kuinka pahasti..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Siellähän se turbo punoitti 10 min ajolenkin jälkeen. Eihän se mikään hirmu kirkas punainen ole, mutta iltapimeällä näkee selvästi punaisen hohteen. Ilmeisesti pitää vielä olla huolissaan?

                                                Mikähän se olisi helpoin keino selvittää katin kunto? Helinää ei kuulu ainakaan käydessä. Marmotiskin myyjältä kun uuden merkkikatin hintaa kyselin (kallis!), ei muistanut myyneensä yhtään katalysaattoria ja sanoi että pitkäikäinen sen kuuluisi olla. Mutta onhan autolla jo rullattukin se 290 tkm..

                                                Voiko tuo katin mahdollinen tukossa olo vaikuttaa kylmäkäynnistykseen? Joka kerta sahuuttaa sen 5 sek. kun kylmiltään käynnistää. Lämpimänä starttaa ok, ja käy nätisti.
                                                Viimeksi muokannut rissane; 5.9.2011, 06:20.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mikähän se olisi helpoin keino selvittää katin kunto?
                                                  Irrottaa katti autosta ja kurkata sinne sisälle.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja rissane Näytä viesti
                                                    Siellähän se turbo punoitti 10 min ajolenkin jälkeen. Eihän se mikään hirmu kirkas punainen ole, mutta iltapimeällä näkee selvästi punaisen hohteen. Ilmeisesti pitää vielä olla huolissaan?

                                                    Mikähän se olisi helpoin keino selvittää katin kunto? Helinää ei kuulu ainakaan käydessä. Marmotiskin myyjältä kun uuden merkkikatin hintaa kyselin (kallis!), ei muistanut myyneensä yhtään katalysaattoria ja sanoi että pitkäikäinen sen kuuluisi olla. Mutta onhan autolla jo rullattukin se 290 tkm..

                                                    Voiko tuo katin mahdollinen tukossa olo vaikuttaa kylmäkäynnistykseen? Joka kerta sahuuttaa sen 5 sek. kun kylmiltään käynnistää. Lämpimänä starttaa ok, ja käy nätisti.
                                                    Ei välttämättä siellä marmorilla hirveästi nuita myydäkään juurikin hintansa takia. Tarviketoimittajilta löytyy ihan orkkista vastaavaa Bosal, Mufflex, Fenno, Walker katalysaattoria, ja yhen jos toisenkin itse muistan myyneeni.

                                                    Tottahan tuo tavallaan on että katalysaattori pitäisi olla pitkäikäinen, sillä yleensä siihen on jokin syy että katalysaattori särkyy.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Eiköhän tuo 300tkm ole vähintäänkin OK elinikä katalysaattorille. Omasta B6:sta juuri vaihdettiin 300tkm kohdalla kun alkoi olla sisuskalut irti ja hieman tukkoinen. Katti + ahdistin kävivät varsin kuumana, vaikka mitään varsinaista tukosta ei ollutkaan. Vaikka sisuskalut olisivat irti, ei mitää helinää välttämättä käydessä kuulu - kumivasaralla koputellessa saattaa jo löytyä. Ahtimen ei todellakaan kuulu hehkua punaisena jos autolle ei ole annettu ns. sikaa.

                                                      Italian ihmeestä on vaihdettu katti jo 90tkm kohdalla, ilmeisesti seokset olleet vähän hukassa :).

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Omasta B6:sta vaihdoin viikko sitten. Mittarissa oli 215tkm. Etupäästä ihan ok, mutta takapäästä kun katsoi, niin oli kuin karhu olisi kouraissut hunajakennot pois. Eliniän pituuten on vaikuttanut tod.näk. muutama puolavika ja silloin kolmella pytyllä ajo/liika bensa katille.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mikähän se olisi helpoin keino selvittää katin kunto?
                                                          Lambdan paikalta painemittaus.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkaa siltä tuntua, että se on syvennyttävä tuohon katin sielunelämään! Thanks kommenteista tähän asti.

                                                            Jostain syystä aina Audia vaihtaessa on käynyt niin, että ekojen kuukausien aikana vaihdetaan kuluvat osat ja vähän muutakin ja sen jälkeen ajetaan 3 vuotta huolettomasti. Toivottavasti jatkokin täsmää, ainakin on alkanut tutulla kaavalla! :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X