Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bypass ja aivastelu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bypass ja aivastelu

    Jos aiheeseen lötyy suoraan vastaus toisesta topicista niin postatkaa ihmeessä ja tämän voi unohtaa. En kuitenkaan löytänyt suoraan vastausta.

    Vaihdoin bossilaisen tilalle Tommis billetin metallimäntäisen baipässin. Letkut tarkistin ja ovat varmasti kiinni. Siitä huolimatta täyskaasulla vedättäessä ja nopeasti höllätessä sakkausääntä kuuluu muutamaan otteeseen. Ääni ei ole voimakas eikä kuulu kuin ikkuna auki kokeillessa, mutta kuuluupa kuitenkin...Kysymys kuuluukin, että kuuluuko muilla (esim. TeemuM &co.) vastaava ääni? Meinaan edellisessä kapistuksessa (suunnilleen samat paineet) forgella ei ainakaan kuulunut mitään muuta kuin yksi vaimea tuhahdus.

    Olikos nyt niin, että uudemmissa versioissa (ei vaijerikaasulliset) oli joku erillinen solenoidi (N249 tai jotain) ohjaamassa alipaineen ohella tuota venttiilin avautumista??? Että voisko siinä olla jotakin sanomista vai kuuluuko tuon tosiaan aivastella muutamaan otteeseen nopeasti kaasu päästettäessä? Venttiilitestissä aiemmin keväällä kaikki naputukset kyllä kuului eikä vikakoodeja ollut, joten sen perusteella voisi olettaa, että pienet tuhinat kuuluu asiaan ja kaikki on OK, mutta kunhan haluaisin varmistuksen asiaan...

  • #2
    Mulla on Forgen bypass ja ainakin sillä kaasusta päästäessä kuuluu vain yksi vaimea tussahdus. Sama juttu oli myös edellisessä A3:ssa...

    Comment


    • #3
      Oletko testannut by-passin esim. letkusta imemällä, ettei mäntä ole jumissa?
      tai vaihtoehtoisesti aivan liian jäykkä jousi?!

      Comment


      • #4
        Juu ei ole, kun eilen just vaihdoin uuden venttiilin ja purin sen ihan vaan uteliaisuudesta ja eipä se jousikaan kovin jäykältä vaikuttanut. Muistin varaisesti saman veikkanen kuin Forgessa. Ja mäntä luonnollisesti liikkuu siellä sutjakkaasti kun on tosiaan uusi kapistus.

        Teemun viestin perusteella homma ei oo niinku pitäis. Sitä minäkin hieman aavistelin, mutta ihmettelen tosiaan missä voisi olla vika. Eipä tuo sakkausäänikään mihinkään muuhun viittaa kuin venttiilin aukeamattomuuteen...

        Tuo n-mikälienumero solenoidin osuus bypassin toimintaan on edelleen mutun varassa eli viisaat tietäjät repo, rolle yms. mikäpä olikaan sen todellinen osuus tuon bypassin toimintaan vai oliko mikään? Saatan muistaa väärin. Antaako ko. solenoidi vikakoodin vai selviääkö pelkästään vagcomin venttiilitestillä? Muita ideoita...

        Comment


        • #5
          Sulla on jostain syystä enenmmän ahtopainetta kun Teemulla eli ilmamääräsi on putkistossa isompi.Tästä syystä kaikki ilma ei mahdu menemään pässin kautta pihalle jolloin osa ilmasta menee takaisin turbolle ja tämä ilmavirran vastaaliikenne aiheuttaa tuon äänen.Ääni kestää kuitenkin vain murto-osan koska pässisi on auki ja ilmamäärä tällöin pienenee ja ääni loppuu.

          laita toinen pässi rinnalle niin ääni loppuu heti (esim sun alkuperäinen riittää hyvin tuon uuden kaveriksi)....

          Comment


          • #6
            Yleensä Bypass/dumppia ohjaa yksinkertaisesti imusarjasta tuleva "alipaine"-letku, ja loppujen lopuksi ohjaus syntyy paine-erosta imusarjan ja ahtoputkiston välillä, kun esim. kaasuläppä sulkeutuu.

            Tämä on sitten ihan mutua koska 1.8t tekniikkaa en tunne. N75 kyllä yleensä ohjaa hukkaporttia mun käsityksen mukaan.. Pikaisesti kirjoitettuna ja pohdittuna.

            EDIT: no joo, sieltä tulikin oikeaa faktatietoa.. :)

            Comment


            • #7
              Äskolmosessa sähköinen venttiili tosiaan ohjaa tuota By pass venttiilin avautumista (ei siis N75 vaan N249 (muistaakseni))

              Jos se on paskana, ei by pass avaudu.

              Comment


                #8
                Mulla taitaa olla samaa ongelmaa kun sulla Antti. Vag-com kertoo seuraavaa:

                1 Fault Found:
                17608 - Boost Pressure Control Valve (N249): Mechanical Malfunction


                Eli ainakin ton mukaan juuri tuo sähköinen ahtopaineensäätöventtiili on särki. Rolle tossa jo vähän valotti asiaa lisää. Eli ilmeisesti ainakin mulla juurikin tuo aukeamattomuus ongelma.

                Ikkuna auki kun ajelee niin kuuluu useampia "tsi-hii" ääniä kun kaasusta hellittää (tai sitten korvissa puuroa). Mitään nykimistä tai muuta oiretta ei ilmene eli auto toimii muuten täysin normaalisti. Pitäisiköhän tuossa jotain oireita olla ?

                Comment


                • #9
                  No niin, Rollehan sen varmaksi tiesi sanoa mitä muistelinkin. Osassa 1.8T:n moottorityyppejä nimen omaan tuo alipainehan sen venttiilin avaa.

                  Tosiaan vikakoodeja ei ainakaan keväällä ilmennyt ja aivastelua oli jo silloin, tosin oletin vanhan boschilaisen olevan kaput. Nyt kun on ainakin toimiva venttiili niin täytyy vielä tarkistaa nuo koodit kun ehtii ja spekuloida sitten lisää. Jos vika ei ole tuossa N249:ssä niin sitten on pakko epäillä liian jäykkää jousta.

                  Joni: Eipähän sen pitäiskään muuten oireilla kuin äänen muodossa, jos ei huomioon oteta hieman hitaampaa kaasuun reagoimista kaasupedaalin on-off-on-tilanteissa. Pitemmän päälle sakkaaminen ei vaan ole kovin terveellistä...

                  Juu ja Tuomas: Itse asiassa painetta pitäisi olla (ja keväällä vagcomilla mitattuna olikin) vähemmän kuin esim. Teemulla. Mulla toistaiseksi vakio ja Teemulla lastu. Viimeksi mitattuna paineet 0,8-0,9:n luokkaa eikä aaltoilua.

                  Comment


                  • #10
                    Vikakoodit tuli luettua ja venttiilitesti tehtyä, tuloksetta siis. Päätin vielä avata venttiilin ja tarkistaa, että mäntä varmasti liikku sutjakkaasti. Lähempi tarkastelu osoitti, että paluupuolelle tehtyjen kierteiden loppupäähän oli jäänyt pienen pieni nysty alumiinia. O-renkaat pois ja vähän hiekkapaperia ja runsaan vaseliinin kanssa nippuun ja nyt toimii! Kokeilin vielä varmuuden maksimoimiseksi tulpata ohjausletkun ja kuunnella millasta elämää auto pitää venttiilin ollessa kokonaan pois pelistä.

                    Onnettoman pieni sakkausääni kuuluu ehkä vieläkin, jos oikein neuroottisena kuuntelee, mutta uskoisin senkin poistuvan jousen vaihtamisella. Ääni on kuitenkin niin pientä ja kaasuun vastaavuus hyvä, että kyllä suurin osa ilmasta pääsee kiertoon eikä rassaa puhaltimen laakereita.

                    Eipä olisi arvannut, että tuollaista uudessa venttiilissä.

                    Comment


                      #11
                      tommis billet kuittaa

                      Välitän viestin tommin puolesta:

                      Tomms Billetillä on ulkona 14 kpl venttileijä joissa on yksi mitta kannessa 1 mm liian pieni.
                      Kannessa on olake joka pitäisi olla 44mm halkaisia ja se on jonkun asian takia
                      (mun moka) 43 mm .Mäntä on 42,5mm ja kun sopivissa olosuhteissa mäntä voi
                      o-renkaista johtuen hiukan mennä vinoon (sama juttu Forgessa,mutta TB:ssä o-renkaat ovat leveämmällä kuin Forgessa 3-4mm:ä juuri estämässä ettei mäntä menisi vinoon) ja sen takia siellä tarttis olla kannessa 44mm halkaisia niin ei ole pykäliä mihin se voisi jumittua Tommille voi lähettää ne 13 venttiiliä fixattavaksi (yksi on jo korjattu ja todettu missä vika) hänen piikkiinsä, esim matkahuollolla "vastaanottaja maksaa
                      rahdin. " Tommi pyytää ensin soittamaan, jotta hän tietää odottaa Työnä se on noin 5min /venttiili ja lähtee samana päivänä takaisin paitsi 31.10-11.11 ajalla,silloin Tommi on ulkomailla.

                      http://www.tommisbillet.com/suomi/index.html

                      Comment


                      • #12
                        Tarkennetaan vielä sen verran tuota mun tapausta, että vika loppujen lopuksi oli juurikin tuo kannessa oleva vajaa 1mm liian pieni aukko, jonka vuoksi mäntä ei päässyt kunnolla avautumaan. Tuon edellisessä postauksessa olevan "huoltamisen" jälkeen vika palautui hetikohta takaisin ja vasta seuraavalla (kolmannella..) kerralla pähkäillessä tämä Samulinkin mainitsema lopullinen syy selvisi. En vain halunnut julkisesti "herjata" foorumilla Tommis Billettiä enempää.

                        Homma hoidettiin asiallisesti ja venttiili kävi pari päivää Kaarinassa työstettävänä, asiakkaalle ilman kuluja luonnollisesti. Ja nyt toimii taatusti niin kuin pitääkin!

                        Comment

                        Working...
                        X