Potilas -99 B5 S4 päivitettynä noin +450hv/600nm lukemiin
Oma moottorinohjaus käytössä - softattuna tietenkin(Mihnea)
Kutakuinkin kaikki alkuperäiset anturit käytössä, myös kaikki lambdat
Suuttimet 630deka, bosch -044 pumppu
Katit kiinni mallia 3" wrc
Seoksia arvaillaan normi kapeakaista autometer mittarin suuntimoilla
Ahtimet, coolerit, putkisto jne muutettu, mutteivat luulisi olevan niin olennainen tieto, niin en sen tarkemmin speksaile.
Taustaa;
Yksi päivä aloin korjaamaan bensamittarin jumiutunutta kohoa ja siis kävin tankissa räpläämässä. Samalla huomasin pumpun olevan huonosti kiinni kehdossaan. Pieni ruljanssi oli saada kaikki paikat oikeaoppisesti nippuun huonokuntoisen asennuskehdon takia, mutta kyllä se pumppu nyt siellä on kunnolla paikoillaan oikeassa asennossa - nippuside patenttien avustamana.
Remontin jälkeen käynnistäessä olikin nämä käyntihäiriöt saapuneet paikalle, joten arvelin sen ensin liittyvän pumppuun/bensa linjaan, koska niitä olin ropannut. Jokusen kerran tuli pumppu käytettyä irti, kiristeltyä ja tarkisteltua putket & sähköt, jotka tankkiin liittyy. Ei vaikutusta. Kävi jo välillä mielessä että pumppu olisi suuttunut kolistelusta ja ei pelaisi enää kunnolla, mutta se vaihtoehto osoittautuikin _ei niin todennäköiseksi_ myöhemmässä tutkiskelussa.
Tilanne nyt;
-Lähtee käyntiin ok ja pyörii, mutta vajailla pytyillä ja pätkien
-Jos lähtee varovasti ajamaan, niin mitä pitempään moottori käynnissä ja mitä enemmän rasitusta --> vetää kokoajan laihemmalle ja laihemmalle
-Välillä taas seosmittarin näyttämä jytkähtää yhteen kohtaan, eikä reagoi mihinkään. Sammuksiin --> odottelua ja jäähdyttelyä --> taas toimii
-Vikakoodeja tietenkin vaikka mitä huonosta käynnistä johtuen, väliaikaisia, ja tulevat takaisin sitten, kun tuota tuollei huonolla käynnillä pyörittelee
-Mafin pistokkeen nykäisin irti, kas kummaa, alkaakin pyöriä ihan "nätisti" tyhjäkäyntiä, vastaa kaasuun, ei pätki, seokset järkevät(pienellä viiveellä kun vaihtuu vara kartalle?) Ei uusi enää koodeja.
-Tässä vaiheessa vaikutti siltä, että maf tai lambda tai molemmat rikki. (Lambdasta siis tarjosi vikakoodia ensimmäisellä lukemisella)
-Vcds:lla tutkittua; maf näyttääkin tyhjäkäynnillä ihan järkeenkäypiä lukemia ja reagoi myös kaasun painallukseen, lambdojen volttien ja korjausprossien mukaan näyttäisi, että toinen anturi pimenee välillä ja siksi myös jumittaa seosmittari - näin varmaan tapahtuukin. Mutta kun maf piuhan taas nykäisee irti, niin tilanneppa kääntyykin ristiin. Mittarissa eloa ja nyt toinen lambda näyttää mitä sattuu???
-Loogisesti toimiva lambda näyttää 0,8-0,9v ja sekoileva jotain hyvin pieniä tyyliin 0,045v ja hyppii vähän miten sattuu tai välillä jumittaa tasan yhteen lukemaan
-Egt anturit näyttää molemmat 945, ei sen kummempaa
-Vikakoodia tarjosi kerran myös N75, mutta ei jokakerta kun on nollattu, eikä ihan ensimmäisillä lukukerroilla. Ei luulisi liittyvän varsinaiseen vikaan mitenkään?
Maf anturin voisi tietysti logata niin sehän kertoisi melko luotettavaa tietoa ja voisi rajata sen osuuden vikaan. Mutta sepä onkin nyt käytännössä hankala suorittaa. Koska ensinnäkin maf kytkettynä käynti on niin huonoa, pätkivää, vajaapyttyistä, tahmeaa, että aika temppuilua saada edes jossainmäärin eheä täyskaasu veto kierrosalueen läpi. Ja toiseksi hetken käynnissäolon jälkeen tuo alkaa vetämään niin laihalle, ettei uskalla paljon ryntäytellä. Ja tämä siis tapahtuu niin, että mittarin viisari alkaa pikkuhiljaa hiipimään laihalle päin ja lopuksi on siellä "lean" alueen huonoimman kolmasosan päällä. Ei siis heittele vaan menee kokoajan pelkästään laihaa kohti.
Motronicin laatikkoon kurkkasin, josko olisi moottorin pesussa päässyt vettä ja siksi häröilisi. Kuiva oli ja ihan ok näköinen muutenkin. Konehuoneesta heiluteltu sytkävahvareiden, n75 jne liittimet läpi, että kaikki kunnolla paikoillaan. Myös johtosarjoja ja letkuja koetettu tutkia silmämääräisesti. Moottorin pesu suoritettu Kalis Kruisingia edeltävänä päivänä ja vika tuli viikko sitten - eli reippa pari viikkoako tuossa on nyt väliä. Luulisi kosteuden haihtuneen näillä keleillä. Jokunen päivä ennen vikaa nujusin konehuoneessa kun mm. vaihdoin ilmansuodattimen. Kävi jo sekin mielessä, olisinko huomaamattani tökännyt jonkun liittimen irti, johdon rikki tms. mutta tosiaan niitäkin jo koetettu ihmetellä eikä viisastuttu yhtään.
Misfirejähän tuo tarjoilee aina kun pyörittää mafin piuha kiinni ja käynti on huonoa. Ei uusiudu kun ajaa ilman mafia. En ole varma, olisi ehkä syytä vielä tarkastaa, onko nuo misfiret aina samoihin pyttyihin liittyviä. Voisikohan sieltä löytää mitään punaista lankaa, jota lähteä eteenpäin?
Mitähän tässä nyt?
Ei viitsisi hakuammuntana lähteä uusia osia vaihtelemaan, tuollanen maf ja lambda puuhapussikin jo kustantaa mansikoita. Ainoa johdonmukainen tie, mitä tuli mieleen, olisi vaihtaa jostain ehjästä bitistä noita osia ristiin ja katsoa miten vaikuttaa kumpaankin autoon. Jos vaan olisi tässä hoodeilla joku toinen bittimies, joka haluaisi olla avuksi. Mutta sellaista en ole vielä tähän hätään keksinyt. Saa toki ilmoittautua!
Voiko oireileva sytkävahvari vaikuttaa noin? Tai miten ne yleensäkin käyttäytyy? Mitä noista lambdoista nyt pitäisi olla mieltä? Entä tuo seoksien kummallinen ja itsepäinen laihalle päin meno? Vai onko tuolla nyt joku ongelma johtosarjassa, motronicissa tms. joka aiheuttaa kummallisuuksia koko diagnostiikassa vaikka itse osat olisikin ehjät?
Vielä sellainen huomio, että tuon tankki ropaamisen aikana oli akunkenkä pitkään irti, eli ecu nollautunut ennenkun ensimmäisen kerran vika tuli ilmi.
Oma moottorinohjaus käytössä - softattuna tietenkin(Mihnea)
Kutakuinkin kaikki alkuperäiset anturit käytössä, myös kaikki lambdat
Suuttimet 630deka, bosch -044 pumppu
Katit kiinni mallia 3" wrc
Seoksia arvaillaan normi kapeakaista autometer mittarin suuntimoilla
Ahtimet, coolerit, putkisto jne muutettu, mutteivat luulisi olevan niin olennainen tieto, niin en sen tarkemmin speksaile.
Taustaa;
Yksi päivä aloin korjaamaan bensamittarin jumiutunutta kohoa ja siis kävin tankissa räpläämässä. Samalla huomasin pumpun olevan huonosti kiinni kehdossaan. Pieni ruljanssi oli saada kaikki paikat oikeaoppisesti nippuun huonokuntoisen asennuskehdon takia, mutta kyllä se pumppu nyt siellä on kunnolla paikoillaan oikeassa asennossa - nippuside patenttien avustamana.
Remontin jälkeen käynnistäessä olikin nämä käyntihäiriöt saapuneet paikalle, joten arvelin sen ensin liittyvän pumppuun/bensa linjaan, koska niitä olin ropannut. Jokusen kerran tuli pumppu käytettyä irti, kiristeltyä ja tarkisteltua putket & sähköt, jotka tankkiin liittyy. Ei vaikutusta. Kävi jo välillä mielessä että pumppu olisi suuttunut kolistelusta ja ei pelaisi enää kunnolla, mutta se vaihtoehto osoittautuikin _ei niin todennäköiseksi_ myöhemmässä tutkiskelussa.
Tilanne nyt;
-Lähtee käyntiin ok ja pyörii, mutta vajailla pytyillä ja pätkien
-Jos lähtee varovasti ajamaan, niin mitä pitempään moottori käynnissä ja mitä enemmän rasitusta --> vetää kokoajan laihemmalle ja laihemmalle
-Välillä taas seosmittarin näyttämä jytkähtää yhteen kohtaan, eikä reagoi mihinkään. Sammuksiin --> odottelua ja jäähdyttelyä --> taas toimii
-Vikakoodeja tietenkin vaikka mitä huonosta käynnistä johtuen, väliaikaisia, ja tulevat takaisin sitten, kun tuota tuollei huonolla käynnillä pyörittelee
-Mafin pistokkeen nykäisin irti, kas kummaa, alkaakin pyöriä ihan "nätisti" tyhjäkäyntiä, vastaa kaasuun, ei pätki, seokset järkevät(pienellä viiveellä kun vaihtuu vara kartalle?) Ei uusi enää koodeja.
-Tässä vaiheessa vaikutti siltä, että maf tai lambda tai molemmat rikki. (Lambdasta siis tarjosi vikakoodia ensimmäisellä lukemisella)
-Vcds:lla tutkittua; maf näyttääkin tyhjäkäynnillä ihan järkeenkäypiä lukemia ja reagoi myös kaasun painallukseen, lambdojen volttien ja korjausprossien mukaan näyttäisi, että toinen anturi pimenee välillä ja siksi myös jumittaa seosmittari - näin varmaan tapahtuukin. Mutta kun maf piuhan taas nykäisee irti, niin tilanneppa kääntyykin ristiin. Mittarissa eloa ja nyt toinen lambda näyttää mitä sattuu???
-Loogisesti toimiva lambda näyttää 0,8-0,9v ja sekoileva jotain hyvin pieniä tyyliin 0,045v ja hyppii vähän miten sattuu tai välillä jumittaa tasan yhteen lukemaan
-Egt anturit näyttää molemmat 945, ei sen kummempaa
-Vikakoodia tarjosi kerran myös N75, mutta ei jokakerta kun on nollattu, eikä ihan ensimmäisillä lukukerroilla. Ei luulisi liittyvän varsinaiseen vikaan mitenkään?
Maf anturin voisi tietysti logata niin sehän kertoisi melko luotettavaa tietoa ja voisi rajata sen osuuden vikaan. Mutta sepä onkin nyt käytännössä hankala suorittaa. Koska ensinnäkin maf kytkettynä käynti on niin huonoa, pätkivää, vajaapyttyistä, tahmeaa, että aika temppuilua saada edes jossainmäärin eheä täyskaasu veto kierrosalueen läpi. Ja toiseksi hetken käynnissäolon jälkeen tuo alkaa vetämään niin laihalle, ettei uskalla paljon ryntäytellä. Ja tämä siis tapahtuu niin, että mittarin viisari alkaa pikkuhiljaa hiipimään laihalle päin ja lopuksi on siellä "lean" alueen huonoimman kolmasosan päällä. Ei siis heittele vaan menee kokoajan pelkästään laihaa kohti.
Motronicin laatikkoon kurkkasin, josko olisi moottorin pesussa päässyt vettä ja siksi häröilisi. Kuiva oli ja ihan ok näköinen muutenkin. Konehuoneesta heiluteltu sytkävahvareiden, n75 jne liittimet läpi, että kaikki kunnolla paikoillaan. Myös johtosarjoja ja letkuja koetettu tutkia silmämääräisesti. Moottorin pesu suoritettu Kalis Kruisingia edeltävänä päivänä ja vika tuli viikko sitten - eli reippa pari viikkoako tuossa on nyt väliä. Luulisi kosteuden haihtuneen näillä keleillä. Jokunen päivä ennen vikaa nujusin konehuoneessa kun mm. vaihdoin ilmansuodattimen. Kävi jo sekin mielessä, olisinko huomaamattani tökännyt jonkun liittimen irti, johdon rikki tms. mutta tosiaan niitäkin jo koetettu ihmetellä eikä viisastuttu yhtään.
Misfirejähän tuo tarjoilee aina kun pyörittää mafin piuha kiinni ja käynti on huonoa. Ei uusiudu kun ajaa ilman mafia. En ole varma, olisi ehkä syytä vielä tarkastaa, onko nuo misfiret aina samoihin pyttyihin liittyviä. Voisikohan sieltä löytää mitään punaista lankaa, jota lähteä eteenpäin?
Mitähän tässä nyt?
Ei viitsisi hakuammuntana lähteä uusia osia vaihtelemaan, tuollanen maf ja lambda puuhapussikin jo kustantaa mansikoita. Ainoa johdonmukainen tie, mitä tuli mieleen, olisi vaihtaa jostain ehjästä bitistä noita osia ristiin ja katsoa miten vaikuttaa kumpaankin autoon. Jos vaan olisi tässä hoodeilla joku toinen bittimies, joka haluaisi olla avuksi. Mutta sellaista en ole vielä tähän hätään keksinyt. Saa toki ilmoittautua!
Voiko oireileva sytkävahvari vaikuttaa noin? Tai miten ne yleensäkin käyttäytyy? Mitä noista lambdoista nyt pitäisi olla mieltä? Entä tuo seoksien kummallinen ja itsepäinen laihalle päin meno? Vai onko tuolla nyt joku ongelma johtosarjassa, motronicissa tms. joka aiheuttaa kummallisuuksia koko diagnostiikassa vaikka itse osat olisikin ehjät?
Vielä sellainen huomio, että tuon tankki ropaamisen aikana oli akunkenkä pitkään irti, eli ecu nollautunut ennenkun ensimmäisen kerran vika tuli ilmi.
Comment