Mikäköhän mahtaa olla tuollaisen turbo a4 quattro audin elinikä? Eli voidaanko puhua jo, että turbo on ihan loppuun ajettu, jos käytetyllä autolla on ajettu 200 000km? Joskus olen lukenut jostain, että turbo kestää yleensä max. 300 000km. Pitääkö paikkansa? Ajattelin vain, että onko siis järkeä ostaa tuollaista turbolla olevaa quattro audia jolla on ajettu 200 000km, että saako sen sitten jälkeenpäin helposti kaupaksi, jos mittarissa on vaikka lähemmäs 300 000km...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Turbon elinikä?
Collapse
X
-
Vieras
Tarkoitat varmaankin turbon elinikää. Turbo on pienimpiä murheita noilla kilsoilla, btdt. Ja muutenkin, vakioahdin ei maksa juuri mitään. Kestohan riippuu ahtimesta ja kokoonpanosta muuten, miten sitä on pidetty, tähtien asennosta ja Yin-Yang-tasapainosta.
Huhujen mukaan joku on rullannut vakioahtimella jopa 500tkm, mutta varmaan yleisemmin siinä 200-300tkm kohdalla viimeistään antautuu. Tai sitten käy niin kuin esim. itsellä, että 250tkm ajetun ahtimen tilalle laitettu uusi kestää vuoden päivät kunnes osuu jäätä siipiin. Ja seuraava jälleen vuoden...
Ahdistin on myös jälleenmyyntiarvon kannalta ihan olematon juttu. Kyllä ne kilsat syö autoa ihan joka puolelta. Ja se näkyy hinnassa.
-
Juu, ei se turbo siitä autosta sen huonompaa tee noillakaan kilsoilla. Kokonaisuus siinä "väsyy", eikä yksittäinen osa siihen juuri vaikuta. Itsellä vaihtelin lähes 20v vanhaan autoon uudempaa ahdinta ja vanha oli mielestäni täysin ok. 230tkm ajettu, ikää tosiaan se lähes 20v ja saksasta saakka lastutettuna ollut.
Comment
-
Omalla tdi:lläni on ajettu nyt n. 505tkm. Ahdin on käsittääkseni alkuperäinen. Ei voida mitenkään antaa mitään kilometrimäärää missä ahdin tai oikeastaan mikään muukaan auton komponentti varmuudella hajoaisi. Ahtimet harvemmin hajoavat tai välijistyvätkään ihan itsekseen, syynä on useimmiten voiteluhäiriö tai ulkopuolinen esine ilma/pakokaasukanavissa.
Comment
-
näistä kommenteista siis voi päätellä, että turbo voi joko hajota 150 000km paikkeilla tai sitten 500 000km...nyt olen kumminkin menossa lähipäivinä katsomaan tuollaista a4 b5 1.8t quattroa millä on ajettu n. 200 000km ja huollettu ihan ok niin voisi olettaa, että turbo tuskin aivan samantien hajoaa? Voiko tuota mitenkään todeta onko turbo hyvässä kunnossa eli onko sillä vielä elinikää jäljellä? :p Vaiko kannattaako sitä enemmän olla muista asioista huolissaan tollasessa autossa kuin yksinomaan turbosta?
Comment
-
Turbon ikä riippuu vähän käyttötavastakin. Turbo vehettä pitäs kuitenkin käyttää hetki tyhjäkäynnillä ajon jälkeen...? (ainakin ite oon näin ymmärtäny ja sen takia käytän omaan rassia aina hetken tyhjäkäynnillä ajon jälkeen) Jos ei pääse kokeilemaan turbon välyksiä, niin ainakin koeajolla ajella ikkuna auki ja kuullostella ääntä. 1.8t:ssä kuulostele myös nokkienvälisen ketjun ääntä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Nikke_ Näytä viestiTurbo vehettä pitäs kuitenkin käyttää hetki tyhjäkäynnillä ajon jälkeen...? (ainakin ite oon näin ymmärtäny ja sen takia käytän omaan rassia aina hetken tyhjäkäynnillä ajon jälkeen)
Comment
-
OT jatkuu, itse olen pikemminkin ymmärtänyt, että mikäli mutka punaisena huudattaa pihaan saakka, niin sitten jälkikäyntiä, että paikat jäähtyy, jos taas ajelee normaalisti, jolloin pakolämmöt ei juuri paikallaanolosta eroa, ei jälkikäynnille ole mitään syytä.
Ja menossa oleva turbo tosiaan viheltelee kaasua annettaessa, pitäisi kuulua ihan paikallaan polkaistaessakin hyvin. Mikäli myyjä irrottaa sinulle imuletkun ja on helpolla paikalla, niin voihan sen akselin välystä kokeilla. Pituussuunnassa ei saa olla, mutta poikittain on aina hieman välystä.
Comment
-
Tuohon turbon elinikään vaikuttaa myös aika merkittävästi se onko autolla ajettu keliolosuhteisiin ja moottoritekniikaan nähden oikeanlaisilla öljyillä (esim. liian suuri viskositeetti yläpäässä käyttöönnähden, jolloin öljy ei ole juuri koskaan optimaalisessa lämpötilassaan suhteessa voiteluntarpeeseen jne.)
Tätä asiaahan on tuossa öljytopikissa puitu aika paljonkin:
ehdottomasti lukemisen arvoista asiaa :)
Comment
-
Ei kai tolla käyttämisellä ole mitään funktiota jos autossa on jälkijäähdytys turbolle(neste kiertää kun sammuttaa moottorin)?
Ennemmin ajaa järkevästi viimeiset kilometrit niin koneen voi sammutta heti pihaan tultaessa. Itse olen tehnyt tuolla tavalla, eikä ole tarvinut jännittää turbojen hajoamista.
Comment
-
Ja se juttu siinä on kanssa, että jos ahdin on kovilla kierroksilla kun öljynsyöttö katkaistaan, niin se käy laakereiden päälle.
Comment
-
Turbon hajoaminen...
Sitten vielä omasta mielestäni, bensa ja diesel turbojen käyttöikiä on melko turha vertailla....edellinen omani 1,9tdi a4 -04 ajettu oli 278tkm eikä turbon lopusta vielä merkkiäkään..mutta nykyinen 1,8t 05 a4 ajettu 190tkm ja viheltää kun turbon herätessä kun kulkuri matkallaan :)Viimeksi muokannut gedu; 21.3.2011, 12:02.
Comment
-
Olisko Dieseleiden ja bensaturbojen kohdalla eroa siitä syystä, että pakolämmöt ja ehkä myös moottorin kierrosherkkyys on erimoisia.
Ei ole mullakaan mennyt vielä turboja diisseleistä. Golffin +400tkm matka alkaa jo hieman näkyä pieninä välyksinä, mutta silti pelaa eikä ääntele.
Silviasta meni aikoinaan turbo noin 200tkm matkan jälkeen. Siinä tosin oli tankoa munklattu, eli väärinkäytöllä pilattu.
Comment
-
Olisko Dieseleiden ja bensaturbojen kohdalla eroa siitä syystä, että pakolämmöt ja ehkä myös moottorin kierrosherkkyys on erimoisia.
Tiedä sitten miten bensa/diesel turbojen kierrokset eroaa toisistaan. Voisi kuvitella dieselturbon kiertävän tietyissä tilanteissa herkemmin, kun nakupata taitaa tuottaa matalilla kierroksilla enempi pakokaasujen massavirtaa turbon läpi.
Comment
-
Golfin turbon tyhjäkäynnin tuntumassa tapahtuva vieno ujellus on nyt saanut kaverikseen sitten suhinan ja kevyen kikatuksen vedossa. 190tkm ajettu ja 2.0tdi BKD -06.
Kun en oikein usko vuotoonkaan, niin onko noita VNT-pakosarjavehkeitä mitään järkeä korjauttaa? Tai ylipäänsä mahdollista? Vai onko se vain suoraan uusi tilalle?
Comment
-
Tuli tuossa vaihettua jonkin aikaa taakseppäin turbo omaan kulkineeseen kun oli pakopesä halki. Välykset oli kyllä samalaiset kuin uudessakin että sen puolesta olisi kyllä ollut ihan soiva peli. Olihan tuolla ahtimella n.247tkm takana.
Itellä tulee aina käytettyä jonkin aikaa tyhjä käyntiä ennen sammuttamista oli ajo minkä laistä hyvänsä, toki jos tulee vedäteltyä enempi niin sitten tyhjäkäyntiä pitempään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viestionko noita VNT-pakosarjavehkeitä mitään järkeä korjauttaa? Tai ylipäänsä mahdollista? Vai onko se vain suoraan uusi tilalle?
Comment
Comment