[ame="http://www.youtube.com/watch?v=SkIWRUtlZtM"]http://www.youtube.com/watch?v=SkIWRUtlZtM[/ame]
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Näin tehdään billet kompuransiipi
Collapse
X
-
On se kumma, kun on kiva katsella, kun kone työstää metallinkappaletta :)
Tuollaiset yhdestä kappaleesta työstetyt billet -osat on muutenkin tosi hienoja kapistuksia. Jos minulla olisi tuollainen työstökeskus ja pari kuutiota alumiinia, niin meillä olisi varmaan billet -ruokapöytä kotosalla.
Comment
-
Tietenkin kaikki info pitää syöttää erikseen. Eihän se kone voi mistään tietää muuten mitä halutaan tehdä. :) Mutta sen informaation käsittelyyn ja syöttämiseen on CAM-ohjelmistoja, jotka helpottavat tehtävää oleellisesti.
Kyllähän nuo kalikasta koneistetut siivet alkavat olla jo ihan yleistä tavaraa ahdinmarkkinoilla, juurikin esim. Holsetin MFS ja taitaa noita olla jo muillakin?
Comment
-
Miten paljon tollainen CNC kone osaa ajatella itse? Osaako päätellä että kuinka paljon otetaan kerralla, vai pitääkö kaikki info syöttää erikseen?
Comment
-
NC-koneilla. Ei tuo nyt ihan uusi juttu ole kuitenkaan, vaikkakin kustannukset ovat varmasti olleet aivan toisissa sfääreissä.
Comment
-
tosa olis jo kunnon radan poikanen ja ei meinaan ole mikään ihan herkku homma ajaa noita viis akseli ratoja kun ekan kappaleen joudut kuitenkin katsomaan virheiden kannalta. Ei noi tietokoneetkaan ole täydellisiä ohjelman tekiöitä tälläi syvällä rinta äänellä sanoen kokemusta on...
Comment
-
http://www.f1archives.com/technical.htm
tuolta kun käyt turbo aikakauden videon imuroimassa, siinä yhdessä kohdassa 3D mallintavat lohkoa.
Comment
-
Näitä kun katsoo, niin on melko helppoa ymmärtää miksi tietyt custom osat nyt vaan jotenkin kummasti tuppaavat kustantamaan "yllättävän paljon" :)
Comment
-
Tuosta unelma-ammatista voisin kommentoida. Muutama vuosi sitten kävin pikakurssit ja olin reilu puoli vuotta CNC-koneistajana. Lopulta havaitsin, että työ ei yksinkertaisesti sovi luonteelleni. Päivän työn jälkeen tekee pienen virheen ja kappaleen saa laittaa metallinkeräykseen. Otetaan uusi aihio ja aloitetaan alusta. Tekevälle sattuu ja mulle sattui pari kertaa. Syö miestä rotan lailla.
Uusin kone oli kuulalaakeroidulla karalla ja pyörintänopeus oli merkittävästi muita koneita suurempi. Minkäänlaisia ohjelmointisuojia ei tuossakaan koneessa ollut. Epähuomiossa käskin konetta liikkumaan pikaliikkeella kappaleen nurkasta toiseen ja niinhän se meni. Tai ainakin yritti, kunnes hätäseis laukesi. Pamaus oli jumalatoinen, mutta korviini ei ole kantautunut laakereiden rikkoutumista. Hikoilutti kyllä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja salamoi Näytä viestinykyiset koneet osaa laskea lämmön mukaisen muutoksen ja terän kuluminen arvioidaan tosiaan laskennollisesti mutta kone voidaan ohjelmoida tarkastamaan terän pituus ja halkasia ajon aikana laser mittalaitteella jolla terät mitataan n.0,0000mm tarkkuudella.
Kun tarkkaa osaa tehdään, ympäristönhallinta on tärkeää. Koneiden sisällä pidetään vakiolämpöä.
Comment
Comment