Onko kellään tarkkaa tietoa millä tehoilla saa vielä muutoskatsastettua? Auto on A4 1.8T B5 vm.-95. Tarkoitus ottaa koneesta päälle 300hv, paljon tehot pitäs olla lapulla että saa vielä leiman?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Viritys ja muutoskatsastus.
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
-
Menee aina seuraavan tehoportaan mukaan vertailu. Käytännössä 180hv asti on ok ilman muutoksia, koska AJL-moottorinen on käytännössä sama auto. Siitä 193hv asti sitten vaaditaan 2.8 30v alusta ja jarruosat ja siitä sitten seuraavaksi biturbon.
Tehokkaimman vertailumallin tehon saa ylittää 20%. 265*1,2 on siis maksimi mitä voit laittaa ja se on vajaat 320hv.
RS4 on eri mallisarjaa eli se ei käy vertailuun. Käytännössä ässänkin käyttäminen vertailussa voi olla hankalaa, jos autosi on etuvetoinen.
Comment
-
Muistelen jonkun sanoneen että tehonmuutos saa olla joku 20% mallisarjan tehokkaimmasta koneesta. Mitkä sitten luokitellaan samaan mallisarjaan?
Comment
-
Vieras
Ja jos "VTT mittaukset" (muutkin kuin VTT tekevät) eivät mene nappiin, säädöt uusiksi ja uutta yritystä. Ja rahaa palaa. Varsinkin EU4 tai EU5 vaatimuksiin on bensakoneen saaminen essonbaarin mukaan haastavaa, varsinkin jos kone ei täytä niitä edes ennen viritystä.
Tehty niin hankalaksi tuo homma vähäpäästöisten kohdalla, että taitaa olla pyöristettynä 100% tämänkin foorumin enemmän tai vähemmän viritetyistä autoista (jos niitä siis olisi) periaatteessa laittomia. Ahdetuissa kun vielä suurin piirtein kaikki muutokset rinnastetaan omavalmistemoottoriin.
Comment
-
Mitenkäs muuten toimii jos autossa on 150hv 1.8T saisiko tämän tilalle vaihtaa ''vakion'' 225hv moottorin? Tietysti alusta ja jarrut vastaamaan 225hv mallia (S3).
Tuossa yks kaveri miettiny A3seen laittaa TTn pannun, A3 on 150hv Quattro eli sinänsähän S3 käy vertailu malliksi vai olenko ihan hakoteillä?
Comment
-
Vieras
Eikä samasta mallisarjasta saa vaihtaa koneen, jos muu voimalinja on samaa tehokkaan kanssa. Tai sitten on vaihdettava koko voimalinja siitä tehokkaammasta. Näin päästöt ovat samat.
Ja tuohon päälle sitten jarru yms. vaatimukset.
A3;n ei voi laittaa TT;n konetta, koska ei ole samasta mallisarjasta. Ainakaan inssille sitä ei voi kertoa.
Comment
-
Vieras
Niin tosiaan jos on näyttää sen mallin päästönormit ja että ne toteutuu myös tässä uudessa kopassa?
Comment
-
Jos se kaverisi laittaa siihen aakkoseen kaikki mitä sen tt:n koneeseen kuuluu (ilmanputsarilta pakoputken ulosotuloon), niin teoreettisesti tuo kone vastaa tuolloin valmistajan ilmoittamia päästöjä. Sinänsä tuo on mahdollista, sillä ne osat saa kyllä sinne sopimaan.
Se, miten tuo käytännössä menee jää kunkin itsensä kokeiltavaksi...
Comment
-
Vähäpäästöisessä taitaa käytännössä olla ainoa virallinen tie tyytyä johonkin käypäiseen tehorajojen sisällä pyörivään moottoriin ja tehdä 100% moottorinvaihto.
Mallisarjan sisällä tehdään myös poikkeuksia ja kysyin tästä asiasta Akelta juuri A8 liittyen. 6,0 W12 saa tällätä pellin alle kun alusta ja jarrut vain vastaa. Poikkeusluvan vaatii mutta näissä tapauksissa Ake poikkeaa jopa teho-paino rajoista koska mallisarjan sisällä autoa on tuolla motilla tehty.
Erilaisia laitoksiahan on tehty mutta hyvin harvat ne taitaa mitenkään otteessa näkyä.
Comment
-
Muutoskatsastus-speksit ylittyy:
Rakennemuutospäätöksen nojalla muutoskatsastuksessa ei voida hyväksyä moottorin vaihtoa, jos auton tehopainosuhde on alle 7kg/kw (194hv/tonni). Massa tässä vertailussa on rekisteriotteelle merkitty omamassa. Poikkeusluvalla voidaan hyväksyä sellaisia muutoksia, jotka ylittävät rakennemuutospäätöksessä annetut rajat. Poikkeuslupien kohdalla on myönnetty lupia silloin, kun muutos tehdään mallisarja sisällä. Aikaisemmin tällaisia muutoksia on tullut vastaan 911 Porschen ja Corveten kohdalla.
Siinä on ihan suora lainaus poikkeuslupia Akella päättävän Otto Lahden sähköpostista. Kieltämättä tuokin W12 optio olisi kiinnostava mutta koneet on kiven alla jopa Saksassa ja kuullut sitten huonoakin mm kestävyydestä. 420hv/550nm.
Comment
-
Missähän nuo "VTT mittaukset" kannattas sitten teettää, vai onko tuolla väliä. Riittääkö pelkkien etujarrujen päivitys sinne 300hv:n tietämille? Ja mitkä jarrut tuohon sais käymään? Auto oli A4 1.8t B5.
Comment
-
Vieras
-
Vieras
Se mittaushan sitten käsittääkseni maksaa 1000-1500eur/laaki, meni auto läpi tai ei. Jos siihen ryhtyy, on vähintäänkin fiksua viedä auto dynoon ja joka korjaamolta löytyvällä analysaattorilla vähän nuuhkia päästöjä. Niitä sitten vertailee autolle asetettuihin raja-arvoihin (sinulla luultavasti EU3) ja varmistaa että on mahdollisuudet mennä läpi.
Edit: Ylipäätään 300hv etuveto A4:stä kuulostaa vähintäänkin oudolta suunnitelmalta. Osiin, töihin ja mittailuihin menee reilusti yli auton arvon edestä rahaa.Viimeksi muokannut dumo; 11.2.2011, 13:30.
Comment
-
Jarrut ja alusta pitää olla vertailumallin mukainen eli siltä osin B5 S4 tavaraa alle. Maahantuojalta tarkka lista mitä eroja ja sen mukaan sitten. Meneekö mukana sitten iskaritolppia ja sen mukana vetareita tai vetareiden päitä mihin okkim viittasi...
300hv tarkoittaa myös 1544kg omapainoa punnituksessa. Sitä 1,8tq ei taida vakiona ihan olla? 7kg/kW. Tästä voidaan poiketa jos mallisarjasta löytyy teho-painosuhteessa tehokkaampi malli. S4 on 265hv, RS4 ei varmaankaan voi käyttää koska kyseessä ei ole suoranaisesti Audin tekemä malli tai jos voidaan alusta ja jarrut sitten RS4 kuntoon. Jos ei voida tie nousee 300hv kanssa pystyyn ilman massan lisäystä. 1544kg omapainoa voi kompensoida punteilla mutta se sitten syö kantavuutta joka voi syödä taas istumapaikkojen määrää jne.
Mietityttää vain se mikä pointti laite on saada virallisesti katsastettua ja muutokset otteeseen?
Comment
-
Kyllä RS4 on Audin tekemä, kenenkäs muun se muka olisi (tai no Quattro GmbH sen kait väsäsi)? RS4 vaan ei ole samaa mallisarjaa kuin muut beevitoset. Porschella oli yhteistyötä Audin RS2 kanssa.
"The Audi RS4 quattro is the top tier and highest performing version of some specific generations of the Audi A4 range of automobiles. It is a sports-focused compact executive car (often called sport compact in some countries), produced by Audi's high-performance private subsidiary quattro GmbH, in limited numbers, for German car manufacturer AUDI AG, part of the larger Volkswagen Group. It slots distinctly above the Audi S4, as the fastest, most sports-focused model based on the A4's "B" automobile platform."
Comment
-
Mites tuon saa sitten "epävirallisesti" katsastettua? Kokeilemaanko vaan että huomaako katsastumies mitään. Ei oo mikän tarve saada muutoksia otteeseen, ja jos kerta vielä noin perkeleen kallista on tuo testaaminen niin onhan se kepulikonstein saatava katsastettua.
Comment
-
-
Laillisesti ei mitenkään, mutta siististi toteutettuna sitä ei välttämättä konttorilla huomata.
Katsastaa katutehoilla eli vakiona. Radalle sitten käyttöön "täydet".
Helpoin ja laillinen tapa.
Comment
-
Vieras
_Isoilla_ tehoilla menee vaikeaksi, mutta esim. K04+DSMIC+muut rojut muutosta on suurin piirtein mahdoton huomata. Jos haluaa erityisesti kiinnittää huomion, laittaa coolerin rohkeasti näkyville ja varmistaa lopputuloksen vaikkapa pinkin värisillä ahtoletkuilla :). Tai vaihtoehtoisesti laittaa sen omatekoisen muovilevyn jolla myös varmistaa että mielenkiinto herää.
Comment
Comment