Quattro gmbh:t tuli kuvaan vasta aakkosarjojen myötä. Nämä vanhemmat vehkeet on Audin tekemiä RS2:sta lukuun ottamatta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Viritys ja muutoskatsastus.
Collapse
X
-
Mitä teknisiä eroja kyseisillä(3.2l vs s3) Quattro malleilla on? Lähinnä voimansiirron ja jarrujen osalta. Käsittääkseni jarrut ovat samat. Paljonko muutoksia A3 3.2l joutuu tekemään, jos halutaan käyttää vertailuautona S3 muutoskatsastuksessa? Uusien Trafin määräysten mukaan tuollainen 3.2l A3 ahtimen kanssa olisi helpompi saada kilpiin, kun sille ei tarvitse tehdä erikseen VTT:n testejä. Suomessakin näitä on ilmeisesti ollut jo kilvissä ja nettiautossa näytti olevan pari myytykin lähiaikoina. Autohan taitaa olla Euro 4 päästöinen vai onko parempi vain unohtaa koko homma ja ostaa suoraan S3.
Comment
-
Jarrut on samat sillä erotuksella, että ässässä satulat on mustaksi maalatut, A3:ssa maalaamattomat. Vaihteistot S-tronic/DSG 02E ja manuaali 02Q on kummassakin samat, välityksissä lienee eroja. Samoin perä ja haldex on sama.
Tehoahan isommasta moottorista saa paljon enemmän, jos haluaa. Toisaalta 3.2 on aika keulapainoinen esim. rata-ajoon, verrattuna nelisylinteriseen ässään. Omista mieltymyksistä ja auton käyttötarkoituksesta kiinni mikä on järkevää. Päästöluokka on tosiaan EU4.
Comment
-
Suomessakin näitä on ilmeisesti ollut jo kilvissä ja nettiautossa näytti olevan pari myytykin lähiaikoina.
Comment
-
Trafin julkisista tiedoista ei valitettavasti tuota taida nähdä, että onko noita muutoskatsastettu tuolle tekniikalle. Olen tuossa ETKA:n katalogia selaillut enkä kyllä sieltä ole mitään eroja VR6 ja S3 välillä löytänyt. Toimittaako muuten maahantuoja noita vertaavuustodistuksia vai riittääkö, että kerää esim ETKA:n katalogista taulukkoon osien vastaavuudet?
Comment
-
Kyllä ainakin tuon oman remmillisen bemmin trafinkin tiedoissa (maksetuissa) muutosprossat näkyy ja tieto ahtimesta.
Comment
-
Tuo +20% -asia jää historiaan 1.3. kun uusi määräys tulee voimaan. Uudessa toimintatavassa katsotaan vertailumallin paino/tehosuhde ja ne on luokiteltu. Luokalle on määritelty pienin paino/teho mitä saa olla.
Jälkiahtamisen katsotaan aina nostavan vähintään 20% tehoa, ellei tehdastekoisen virityssarjan valmistaja muuta todista. Tämä oli luonnoksessa 30%, joten muuttui vielä valmiissa määräyksessä suopeammaksi.
https://www.traficom.fi/fi/ajankohta...en-muuttaminen
Comment
-
Tämähän vaikuttaa suorastaan lupaavalta...
Ymmrränkö oikein alla olevasta lainauksesta kohdasta 3.8, että alkuperäistä ajoneuvoa voi käyttää vertailuajoneuvona ja tehoa lisätä painorajoissa pelkällä tehonmittaustodistuksella?
Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoite-tuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvojaViimeksi muokannut Killeri; 5.2.2021, 08:43.
Comment
-
Onko tuohon traficomin päätökseen jotain suoraa linkkiä? Edit: olihan se siinä kun otin silmän käteen...
Onko tuohon tullut helpotusta, että euro3 päästöluokkaakin saa vireistää helpommin, vai onko tuo euro2 vielä se maaginen raja? Eli suunnilleen -01 ja sitä uudemmat vaatii VTT:n tms. mittaukset?Viimeksi muokannut T.Hell; 5.2.2021, 07:56.
Comment
-
https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf
Syyskuu 2009 asti menee jatkossa käytönaikaisella päästömittauksella.
Comment
-
Heh, aiheuttaa käytettyjen markkinoilla tiettyä elehdintää tiettyjen ostajien kanssa just tossa about '09 ikäisten autojen kohdalla. Samoin kun ~10 vuotta vanhempien kanssa jos on kaksi identtistä autoa, toinen rekisteröity 2000 vuoden joulukuussa ja toinen 2001 tammikuussa mutta vuotuisissa veroissa monen satasen ero.
Noh, ompa tuo jälkiviritettyjen ja varsinkin muutoskatsastettujen osuus sen verran pieni ettei koko markkinaa heilauta suuntaan eikä toiseen.
Comment
-
Sitten kun tuota uutta määräystä alkaa pyöritellä laskimen kanssa, niin tulee sekä hiukan kyseenalaisia juttuja, että mahdollisuuksia. Esimerkiksi B7 RS4:n jälkiahtaminen onnistuisi nyt päästöjen puolesta, mutta koska ahtamisen katsotaan lisäävän vähintään 20% tehoa, niin ei onnistukaan, koska teho-painosuhde on alun perin yli 5kg/kW, joten se saa pudota vain tuohon 5kg/kW. Tehoa katsotaan tulevan vähintään 309x1.2=370kW ja tehoa saisi olla 1785kg omamassalla olla 357kW. No jos nostaa omapainon 1850kg:hen, niin sittenhän se pitäisi onnistua. Ainoa ongelma on sitten, että omamassaa ei saa muuttaa, ellei se muutu yli 5%. No sitten se RS4 pitäisi lihottaa 1875 kiloiseksi. Ei liene ongelma sekään ja tehoa saisi olla sitten 375kW.
Tai sitten R8 V8 jälkiahtaminen. Siinähän pystyy käyttään V10 koneista verrokkina, joka on alle 5kg/kW, joten saa pudota 4kg/kW asti. Se tekisi R8:n 1640kg omamassalla 410kW. Ei muutakun rakentamaan. R8 TTS remmikitillä varmaan olis jo ihan maukas peli.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja kalasoppa Näytä viestiTämähän vaikuttaa suorastaan lupaavalta...
Ymmrränkö oikein alla olevasta lainauksesta kohdasta 3.8, että alkuperäistä ajoneuvoa voi käyttää vertailuajoneuvona ja tehoa lisätä painorajoissa pelkällä tehonmittaustodistuksella?
Onko jollain kokemusta/vahvistusta, että muutettua ajoneuvoa voi tosiaan käyttää vertailuajoneuvona?
Itselläni tämä tarkoittaisi, että B6 1.8t 140kW saa työntää 221kW ilman mitään muutoksia, koska tehopainosuhde pysyy samassa haarukassa 15-7 kg/kW
Comment
-
Ampukaa, jos muistan väärin, mutta alle 20% muutokset ei tarvi vertailua. Sen yli pitää verrata tehokkaampaan. Näin ollen B6 tarvisi kai ässän alustan ja jarrut nyt ainakin. Ei ihan älyttömän kuuloinen homma sekään.
edit. Ettei tarvi arvailla.
Alkuperäinen kirjoittaja Määräys 15 (32) TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.Viimeksi muokannut arto s; 3.8.2021, 13:27.
- 1 like
Comment
-
Kävin tänään onnistuneesti muutoskatsastuksessa ja laitanpa tänne jakoon yhden esimerkin vastaavuusvertailusta muutetun ja vertailuajoneuvon välillä. Katsastajan mukaan vertailu oli selkeä.
Lähteenä ihan 7zap ja sieltä käsin numeroiden poiminta Exceliin. Sanoin myös avoimesti katsastajalle, että tein vertailun itse vapaasti saatavilla olevien tuoterakenteiden perusteella.
Comment
-
Riippunee. Huomaamaton asennus voi mennä ohi, mutta kai se moottorin muutokseksi luetaan. Jos siitä muutoskatsastuksella selviää, ja mhdollisella penkkilapulla, en jättäisi tekemättäkään. Näin ei jää kenelläkään nokan koputtamista, jos vaikka mitä sattuu.
Comment
-
Onnistuuko C6 koppaisen A6:sen (3.0t) vertailu S6 kanssa? Tietääkö kukaan jo etukäteen, että paljonko esim. jarruissa tai pyörientuennassa on eroja?
Suunnitelmissa olisi mm. päivitellä auto käymään viinalla ja tehotavoitteet olisi n.500hv tietämillä. Auto käyttöönotettu 2009 alkuvuodesta, joten tämän osalta pitäsi olla ihan tehtävissä.
Comment
-
Ässä käy aina ku se on samaa rivimallisarjaa. Ei tossa välttämättä kannata edes verrata ässään, riittää todennäköisesti omaki auto vertailuun. Jonku 3.0"t"fsi avantin omapaino on 1865kg, joka meinaa 213kw vakotehoilla et on 8.75kg/kw tehopainosuhde ja se saa pienentyä 5kg/kw. 5kg/kw tohon saisi 373kw sellaisenaan.
- 1 like
Comment
-
Kuulostaa todella hyvältä.
Tosiaan Trafin määräyksessä (TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019) lukee seuraavanlaisesti:
3.8 Moottori ja pakoputkisto
3.8.1 Moottorin vaihto ja muuttaminen
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
Moottorin vaihtaminen edellä tarkoitettua tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin
tehon kasvattaminen edellä mainittua enemmän on sallittua, seuraavin edellytyksin:
1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää;
2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;
Määräys
16 (32)
TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019
3) jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on
muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus.
Jos ajoneuvoon on asennettu ahdin, ei tehonmittaustodistusta hyväksytä, jos sen
mukaan ahtimen asentaminen on lisännyt tehoa enintään 20 prosenttia. Asennettaessa tiettyyn moottoriin tarkoitettu tehdasvalmisteinen muutossarja, katsotaan muutossarjan valmistajan antama todistus maksimitehosta riittäväksi selvitykseksi,
vaikka sen mukaan tehon lisäys olisi 20 prosenttia tai vähemmän. Tapauksissa, joissa
muutossarjan valmistaja ei ole yleisesti tunnettu kaupallinen valmistaja tai muissa
epäselvissä tapauksissa katsastajalle on esitettävä tehomittaustodistus.
Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
raja-arvoja:
1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä
muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.
Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyppihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa
tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan
DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-
kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
Sylinterinkannen vaihtamisen toisenlaiseen katsotaan kasvattavan moottoritehoa iskutilavuuksien suhteessa sen moottorin tehoon, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 prosenttia,
taikka jos bensiinikäyttöinen ajoneuvo muutetaan käyttämään pääosin etanolista
koostuvaa polttoainetta tai neste-, maa- tai puukaasua.Viimeksi muokannut Inky; 29.12.2021, 08:54.
Comment
-
Toki kannattaa aina hyväs henges käydä konttorilla kysymässä asiasta, ettei sitten tuu yllärii jälkeenpäin. Itsekin muutaman kerran kävin asioista kyselemässä ku omaa harrastetta meinasin muutoskatsastaa. Tein vähän vastaavanlaisen vertailulistan/osalistan mikä aiemmin oli nimimerkki kalasoppa esittänyt + vaadittavat muut dokumentit ja ainaki tämä konttori oli tyytyväinen siihen. Yleensä parempi että on vaikka ylimääräistä tietoa/papereita mukana kuin vähemmän. Omaan b5een olisi saannut 323kw papereille, mut ei herunnut ku 290kw tehoa, niin joutu tyytyy alitehoiseen konttorilappuun. Mut oli ainaki rehellisesti kaikki mikä irtos sillo :)
Comment
Comment