Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Viritys ja muutoskatsastus.
Collapse
X
-
Niin tyhmä en minäkään ole etten tajuisi että se katsastusmies siinä pihassa sillä autolla ajaa. Lähinnä tarkotin sitä jos niitä tehoja tosiaan lähdetään koittamaan ni sitähän pitää sit vetää lappu lattiassa ja siihen en kyllä oman auton kohdalla suostu. Tarkkaavaisimmat ehkä myös huomas tuossa mun edellisessä kysymyksessä sen kohdan "vai ajoko vaan siinä pihassa?"
Comment
-
Katsastukseehan kuuluisi suorittaa koeajo. Nykyään konttoreilla ei ole pihaa sen tekemiseen, eikä aikaa suorittaa moista, kun tunnissa pitää tietty määrä autoja saada läpi hallista.
Stadissa hakuninmaan konttorin takana on ihan oikea testiratakin koeajoa varten. En muista että siellä autoja olisi ajettu sen jälkeen kun valtion monopoli loppui, sitä ennen inssi kävi aina polkemassa radan läpi, ennen kun toi auton asiakkaalle takasin.
Comment
-
Moottorin muutoskatsastus letkujen vuoksi
Onko herroille tullut vastaan katsastusmiestä, joka alkoi selittää sellaista, että kun autoon on vaihdettu silikoniset ahtoletkut, niin pitäisi moottori muutoskatsastaa ????
Näin mulle rupesi nuori katsuri selittää TTq 2003 katsastuksessa tänään, no onneksi katsuri lopulta keskittyikin siihen, ettei lampunpesureita ollut ollenkaan.
Selitti sit, et kun on alkuperäiset xenonit niin ne pesurit pitää olla.
Ihmetteli itsekkin, kun auto on tullut suomeen 2012 niin, missä lie katsastettu vuosittain, kun on mennyt läpi aiemmin :)
Onkos herrat millasia valopesurisuuttimia asennelleet TTn keulille?
Comment
-
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Comment
-
No ei ehkä ihan noinkaan. Kaiken voi tietysti halutessaan ymmärtää tahallaan väärin mutta kuluneiden tai rikkoontuneiden osien korvaaminen alkuperäistä vastaavalla uudella on kyllä aivan sallittua. Saa sen ahtimen ja välijäähdyttimenkin vaihtaa, vaikka joka päivä eikä siinä ole mitään sanomista katsastajalla. Se on sitten oma vika jos yrittää täysin vakiona katsastaa sinistä silikonia kiinni metriä leveässä keulacoolerissa ja koripallon kokoinen mutka puolet konepellistä ulkona.
Comment
-
Auton muutoskatsastus kun tehot menee yli 20%
Elikkäs kyseessä olis tollanen 1.8t Audi. Ongelmana on, että olen ajellut sillä 3 vuotta ilman ongelmia katsastuksen suhteen, mutta nythän tilanne muuttui. Laitettiin tehomittaukseen, kun isompi turbo ja välijäähdytin. Normi käytössä kiinni on hx35, katsastus puhallin finturbolta joku Kiinan T03. Ahdot normaalisti 1.8, tiputettu rikkinäisellä n75:lla leimaan niin että ahtaa 0.7. leimassa myös vakioputki. Erikoismoottorin tekemä ohjelma, S4:n maffi ja 860cc dekat. Kun kyseessä on ajl, missä on vakiona 132kw ja saa nousta dynossa 1.2 kertaa ilman alustan vaihtoa. Mahtaakohan tehot pysyä ton rajan 158kw rajoissa, kun käytetään vakio ahtoja ja putkistoa. Täydellä kokoonpanolla arvio on noin 350hp.
Comment
-
Ei sillä vakiokokoisella yli 150 kW pääse. Vaan aina kun tehoja on nostettu, vertailu tapahtuu tehokkaampaan. Jos alusta on siis erilainen kuin V6:ssa, menee vaihtoon. Jarrut nyt kannattaa päivittää joka tapauksessa, eikä se alustan laittokaan väärin ole.
Edit. Vai onko B6? Silloin BEX käynee verrokiksi.
Comment
-
Vaan onko ajl jo euro3? Jos on eu2, niin ei ole ongelmaa, muutaku sopiva tehomäärä. Oman b5n muutoskatsastin ja otin verrokiksi 2.8vaparin, kun ei oo ässän kokoisia jarruja. Perus 312 upgrade kuitenkin, vaikka toki vakiot olis riittänyt. Tolla katsastin 165kw tehoille papereille. Seuraava muutosktsastus varmaan tarvii sit verrata ässään.
Comment
-
Parannuksia näyttäisi olevan tulossa, hienoa. https://www.iltalehti.fi/autouutiset...a-cb656a11145f
Uudet määräykset vapauttaisivat huomattavasti muun muassa autojen rengaskoossa, voimansiirrossa tai esimerkiksi värissä tehtyjä muutoksia.
Traficom julkisti viime viikon lopulla määräysluonnoksen ”Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamiseksi”, jonka on määrä tulla voimaan ensi vuoden alusta. Virasto kerää nyt lausuntoja luonnoksesta, joka vapauttaisi merkittävästi vanhojen ajoneuvojen muutostöitä.
27-sivuisessa määräyksessä ehdotetaan isoa joukkoa muutoksia sääntöihin, jotka koskevat muun muassa autojen rakentelua ja ylipäätään autojen teknistä muuttamista. Määräysten voimaantulon jälkeen monia muutostöitä ei tarvitsisi katsastaa lainkaan. Tämän lisäksi useat muutostyöt voidaan hyväksyä auton määräaikaiskatsastuksessa.
Uudet määräykset tarkoittavat kaikille autojen rakentelua harrastaville isoa helpotusta, sillä moni muutostyö pitää nykyään käydä erikseen hyväksyttämässä katsastuskonttorilla.
Ilman minkäänlaista lupaa saisi jatkossa vaihtaa autoon esimerkiksi pidemmän ja paksumman pakoputken tai reilusti isommat renkaat ja vanteet. Myös auton voimansiirron tai vaihdelaatikon vaihtaminen olisivat jatkossa täysin vapaasti tehtävissä. Auton väriäkin voisi vaihtaa, siten että uusi väri kirjataan vain ylös määräaikaiskatsastuksessa.
Ilman lupaa sallittaviin muutoksiin kuuluisi ehdotuksen mukaan jatkossa kaikkien ajoneuvojen osalta seuraavat muutokset:
1) Pysäköintitunnuksen kiinnittäminen auton tuulilasin sisäpuolelle oikeaan reunaan, jos tunnus ei haittaa näkyvyyttä autosta ulos, eikä vaikuta auton turvajärjestelmien toimintaan.
2) Heijastusnäytön (ns. HUD-näyttö) asentaminen.
3) Renkaan leveyden muuttaminen enintään 40 millimetrillä tai 20 prosentilla valmistajan suurimmasta ilmoittamasta rengasleveydestä, suuremman arvoista ollessa määräävä.
4) Vannekoon muuttaminen enintään 26 millimetrillä.
5) Vaihteiston muuttaminen tai vaihtaminen.
6) Voimansiirron välityssuhteen muuttaminen.
7) Ajoneuvon väritiedon muuttuminen, joka voidaan kirjata rekisteriin määräaikaiskatsastuksen yhteydessä.
8) Pakoputken halkaisijan ja pituuden muuttaminen. Ajoneuvon on muutoksen jälkeen täytettävä ulkomelua koskevat käytönaikaisen mittauksen vaatimukset.
9) Rengaspaineen valvontajärjestelmään (TPMS: Tire Pressure Monitoring System) saa tehdä muutoksia tai järjestelmän saa kytkeä pois käytöstä tai takaisin käyttöön.
Uusissa määräyksissä otetaan erityisesti huomioon ennen tammikuuta 1998 käyttöön otetut ajoneuvot, joihin aiotaan sallia ilman erillistä lupaa seuraavat asiat:
1) Muun kuin ahtimella varustetun moottorin pakosarjan tai pakosarjojen muuttaminen ja vaihtaminen.
2) Kaasuttimen muuttaminen ja vaihtaminen sekä kaasuttimien lukumäärän muuttaminen.
3) Sytytyslaitteiston muuttaminen.
4) Muun kuin ahtimella varustetun moottorin puristussuhteen muuttaminen.
5) Muun kuin ahtimella varustetun moottorin nokka-akselin muuttaminen ja vaihtaminen.
6) Muun kuin ahtimella varustetun moottorin venttiilien ja kanavien muuttaminen.
7) Muun kuin ahtimella varustetun moottorin ohjelmistomuutos; pois lukien ajoneuvon muuttamisessa pääosin etanolista koostuvasta polttoaineesta käytettyä ohjelmistomuutosta.
8) Imusarjan muuttaminen ja vaihtaminen.
9) Kaasuttimen tai kaasuttimien korvaaminen polttoaineen suihkutuslaitteistolla ja polttoaineen suihkutuslaitteiston muuttaminen.
10) Pakoputkiston muuttaminen ja vaihtaminen.
11) Jousien ja jousituksen komponenttien vaihtaminen kyseiseen ajoneuvomalliin tarkoitettuihin osiin, jotka eivät rajoita joustovaraa; pois lukien muutamat erikseen rajatut muutokset.
Traficom on antanut aikaa lausuntojen jättämiselle uusista määräyksistä 25. lokakuuta asti.
Comment
-
tämä olisi oikein hauska muutos, koska tämän jälkeen ennen 1.1.2009 rekisteröidyn ajoneuvon saa ahtaa tuosta vaan...
tai ei nyt tuosta vaan, mutta sopivalla tehonmittaustodistuksella menne leimaan käytönaikaisellä päästötestillä. Hattuvakionahan asetuksessa on ilmoitettu , että ahtaminen nostaa tehoa 30% lähtötehosta, mutta mittaustodistuksella saa varmasti keskustella aiheesta.
Lisäksi tuossa on selväsanaisesti todettu, että jos tehonlisäys on lähtötehosta 20% ei tarvitse vertailumallia, sitten jos haluaa vertailumallia käyttää, niin pitää olla alusta+jarrut vähintään samasta.
Comment
-
Lainattua tekstiä Overdrive.fi hdemk1 - nimimerkin laskukaavoista. Ainakin helpottaa laskemista.
"Säädösehdotelma on monelta osin oikein hyvä ja parantaa mahdollisuuksia rakentaa selkeämmillä ja fiksummilla säännöillä itse kunkin projekteja. Harvinaisen negatiivisia on silti olleet monen ensimmäiset reaktiot, liekö sitten jäänyt ymmärtämättä kokonaisuus ja sen varsinainen sisältö.
Helpoimmin ajatukset solmuun saanut kohta on ollut tuo 20% tehon kasvattavaminen ja vähintään 30% tehon kasvaminen ahtamalla. Joku tuossa jo aiemmin selkoa tekikin tuosta alkuperäisen moottorin 20% tehon kasvattamisesta. Termistöllä ja sen ymmärtämisellä on oleellinen rooli tässäkin. Alkuperäisellä moottorilla tarkoitetaan sitä moottoria, millä kyseinen auto on tehtaalta ulos rullannut. Vertailumoottori on se, millä kyseistä automallia on tehokkaimmillaan saanut.
Helppo laskukaava ja ajattelutavan yksinkertaistus:
1. Etsi haluamasi ajoneuvon vertailumoottorin teho ja muunna kilowateiksi jakamalla se luvulla 1,359, jos teho ilmoitettu DIN hevosvoimina. Jos kyseessä joku muu kuin DIN teho, katso ohjeet laskemiseen säädösehdotuksen sivulta 14. kohta 3.7.1 lopusta.
2. Varmista ajoneuvon omamassa.
3. Omamassa (kg) / vertailumottorin teho (kW) = painon ja tehon suhdeluku, kg/kW
4. Vertaa suhdelukua s. 14 kohtiin 1-4, valitse niistä se, mikä sinua koskee.
5. Oletetaan, että suhdeluku osuu kohtaan 3) Jos haluat laskea oman projektisi maksimitehon, laske näin: omamassa kg / 7kg/kW = xxx kW.
6. Vastaukseksi saatu luku on se teholapuin todistettava teho, minkä saat ajoneuvoosi laittaa, kunhan olet muuttanut sen vastaamaan vertailumoottorilla (mallisarjan tehokkain) varustetun auton jarruja, akselistoja jne.
Jos halut saada selville, millaisen ahdetun moottorin saat laittaa, laske näin:
1.-6. Aivan kuten yllä.
7. Jaa kohdan 5 suhdeluku luvulla 1,3. Eli xxx kW / 1,3 = xxx kW
8. Vastaukseksi saatu luku antaa sinulle sen maksimitehon, mitä moottorissa saa olla tehoa enintään ENNEN ahtamista. Unohda tässä kohtaa kaiki vanha ja 20% säännöt, niitä ei enää tässä sovelleta.
Täytyy muistaa ottaa huomioon myös se, että mahdolliset akselimassa ja omamassamuutokset voivat pienesti muuttaa lopullista tehoa, mutta ne ovat lähtökohtaisesti niin marginaalisia, että laskentamallien helpottamiseksi jätin ne huomiotta.
Toivottavasti tämä selkeytti hieman määräysehdotuksen lukemista."
Comment
-
Nostetaas vanhaa topiccia.
Täällä tarvittas apuja muutoskatsastukseen.
Olen tehnyt -94 80 quattro koriin 1.8t Swapin ja samalla päivittänyt pakosarjan, turbon ja välijäähyn.
Auto on penkitetty ja trafin vaatima tehotodistus löytyy.
Vertailulista auton osista on tehty ja verrokkina luonnollisesti käyttäisin S2 sedan mallia. (Tehot lapussa 231hv)
Tämän hetkisten papereiden kanssa olen käynyt konttorilla, ja oikeastaan ainoa vaatimus konttorin puolesta on että pitäisi todistaa että S2 on samaa mallisarjaa.
Miten saan tämän todistettua?
Pörhön liikkeessä käyty jo apua kysymässä, mutta eivät ottaneet kantaa tuohon mallisarjaan kuuluvuuteen. Lupasivat kuitenkin tekemäni vertailuosien listan käydä läpi.
Comment
-
Rakentelu tehty S2 sedania verrokkina ajatellen ja teholaputkin jo tuohon löytyy.
Maahantuojalle koittanut saada kunnollisen yhteyden, mutta vaihteessa käskevät tekemään heidän nettisivujen kautta vastaavuustodistushakemuksen. Tosin tämä lomake on tarkoitettu vain tuontiautojen leimaan saamiseksi.
Tätä olen koittanut vaihteen neitokaiselle sanoa, mutta heikoin tuloksin. Ei ala kääntämään kenellekkään muulle kuin taas takaisin tänne Pörhölle, jotka taas käskee ottaa uhteyttä maahantuojaan....
Nooh nyt on nettilomake tehty ja siihen rikseen kirjotettuna, mitä tarvitsen.
VilleP: Miksei pystyisi S2 käyttämään verrokkina? Korit ovat täsmälleen samat keskenään tämän quattro v6 koneisen kanta-autoni kanssa poislukien moottorin kiinnitys, joka taas oli 6 koneisella parempi 1.8t Swappiin.
Navat ja jarrut ovat päivitetty vastaamaan S2 ja itse asiassa jarrut täsmää tällä hetkellä RS2 big red setuppia.. (966 porsche 4 mäntäiset brembot edessä ja S4 -07 takapää)
Ainoa, mistä saattaa jäädä kiikastamaan on etualatukivarret. Tosin ellen värin ole ymmärtänyt osssa S2:sia on myös samat peltitukivarret? Etu ja taka kallistuksen vakaajat täsmää 6 koneisissa täysin S2 Sedania/ Avanttia.
Sellainen muistikuva, että täälläkin joku saanut käytettyä S2 verrokkina...
Ja tosiaan aioa ongelma tällä hetkellä vain tuo, ettei konttorin listoilla löydy tuosa S2 verrattavuuslistalta. Muute dokumentointi on kunnossa.
Jos nyt vain löytyisi joku jo vastaavasti leimattu Quattro B4 kori, niin tämäkin helpottaisi konttorin kanssa puuhastelua.
Jotenkin epäilen, että tuo maahantuojalle tekemäni todistushakemus kostaantuu kalliisti räpylöille ja tulee vain vastaavuustodistukset molemmistakin malleista ja tämähän ei taas konttorille riitä.
Toki jo nuo meidän rakkaat vallanpitäjämme saisivat tehty vihdoin viimein uuden muutoskatsastuslain valmiiksi, saattaisi tilanne olla paljon helpompi...Viimeksi muokannut okkim; 9.7.2020, 12:51. Perustelu: Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan muokkaa edellistä.
Comment
Comment