Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Viritys ja muutoskatsastus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Joo, onhan se vähän kakspiippunen juttu. Monesti noissa lasikuitutuunatuissa nipponeissa näkee goatsepuskureita ilman minkäänlaisia puskurinrunkoja ja älytön kuuleri keulalla, paha noista on sanoo mikä on vaarallista jalankulkijan kannalta jos alle jää.

    Comment


      #62
      Jos se cooleri ei ole sen lasikuidun takana, niin sitten siellä on syyläri.

      Comment


        #63
        vaikuttaa kolaritilanteessa paljonkin, jos ajat vaikka jonkun päälle.
        Nojoo ehkä jos kävelijän yli ajan
        Lauseita jotka itseäni naurattaa jonkin verran...
        Esim rikkoutunut puskuri luokitellaan terävineen reunoineen vaaralliseksi jalankulkijoille, mutta jos mun päälle tulee auto, niin itseäni huolettaa enemmän se 1-1,5tonnin laatikko joka sieltä tulee eikä se että saanko naarmun puskurista tai että jääkö takki siihen kiinni.

        Comment


          #64
          Meinas äsken itku tulla kun kävin Audin kanssa leimalla ja hylätyn papereilla sain lähteä.

          C14) Moottoria muutettu, muutoskatsastettava.
          -Vaaditaan lisäselvitystä (Teho, päästöt, melu)
          Nämä katsastuksen korjauskehotukset hylkytilanteessa on edelleen ihan asemakohtaisia, eikös olekin? Ja tätä nyt ei pidä sekoittaa siihen tilanteeseen jossa auto menee katsastuksesta läpi, mutta inssi kirjaa otteeseen "pitää korjata 1kk aikana" -juttuja - ne kirjataan tietojärjestelmään joo.

          Eli voit täysin huoletta ajaa auton toiselle konttorille ja katsastaa auton siellä, eivät tiedä toisen konttorin hylkyperusteista.

          Comment


            #65
            Eli voit täysin huoletta ajaa auton toiselle konttorille ja katsastaa auton siellä, eivät tiedä toisen konttorin hylkyperusteista.
            Jeps, ajattelin vielä tällä viikolla käydä vuosaaren sataman K1-katsastuksessa näyttämässä. Muutama tuttu kehunu paikkaa ja sanonut ettei nipota turhasta. Saa nähä mitä siellä sanotaan.

            Comment


              #66
              Eli voit täysin huoletta ajaa auton toiselle konttorille ja katsastaa auton siellä, eivät tiedä toisen konttorin hylkyperusteista.
              Kunhan ei kuulu samaan "ketjuun".

              Comment


                #67
                Maalaa se mustaksi niin ei käy silmään eli ei muuta moottoria.

                Comment


                  #68
                  Jeps, ajattelin vielä tällä viikolla käydä vuosaaren sataman K1-katsastuksessa näyttämässä. Muutama tuttu kehunu paikkaa ja sanonut ettei nipota turhasta.
                  Käy mielummin Kehän Autokatsastuksessa, siellä ei nipoteta sekä tuet suomalaista firmaa.

                  Comment


                    #69
                    Kunhan ei kuulu samaan "ketjuun".
                    Ei kuulu, Koivuhaan autokatsastus on yksityinen, K1 on isompi ketju.

                    Käy mielummin Kehän Autokatsastuksessa, siellä ei nipoteta sekä tuet suomalaista firmaa.
                    Noh, käyn ensin tuolla Vuosaaressa kokeilemassa, kun siellä on kympin halvempi katsastus kuin Kehän Autokatsastuksessa. :)

                    Comment


                      #70
                      Onkos tämä politiikka sitten muuttunut vai mistä minulle on juurtunut korvien väliin että uusintakatsastus on tehtävä samalla asemalla?

                      Onko ero sanalla "uusinta" eli koko katsastuksen saa mennä suorittamaan mihin vaan uudestaan?

                      Takavuosina söi miestä maksaa uusintakatsastuksesta jonkun lapsellisen "vian" takia. Muistaakseni välikoppa jäi joskus leimatta liian pienen ratin vuoksi. Ei auttanut selitys, että sama ruori on ollut jostain 80-luvulta asti paikallaan ilman murheita liikenteessä tai aiemmissa vuosikatsastuksista.

                      Taisi vaan olla ongelmana se ettei paksu inssi mahtunut kaarien välistä kuppipenkkiin hikoamatta ja pää punaisena sitten hakemalla haki mutta ei muutakaan vikaa löytänyt.

                      Comment


                      • #71
                        Eikös tuo uusinta ole nykyisin ilmainen mutta pitää suorittaa samassa paikassa, rahalla saa uuden katsastuksen missä vaan.

                        Comment


                          #72
                          Uusintakatsastuksella jos tarkoittaa jälkitarkastusta eli hylätyn auton uudellen tarkistamista niin hintahan on aivan eri toisella kerralla kun ajat samalle asemalle (ei sentään ilmainen kait, mutta tyyliin 20-30e).

                          Voit ajaa eri asemalle toisen aseman hylkäämisen jälkeen, mutta joudut maksamaan täyden katsastuksen hinnan päästöineen ja OBD mittauksineen.

                          Comment


                            #73
                            päästötesti on voimassa 3 kuukautta, mutta sen esittäminen voi olla pulmallista?

                            Comment


                            • #74
                              Alkuperäinen kirjoittaja Asi Näytä viesti
                              Noh, käyn ensin tuolla Vuosaaressa kokeilemassa, kun siellä on kympin halvempi katsastus kuin Kehän Autokatsastuksessa. :)
                              Ja rahat valuu Espanjaan, eikähän ne veroja kierrä (laillisilla tavoilla mitä isoille yrityksille on mahdollista), että nekin rahat jää menemättä Suomen valtiolle ja sitä kautta vaikuttaa mm. veroihin ja muihin säästöihin.

                              Comment


                                #75
                                Alkuperäinen kirjoittaja ola Näytä viesti
                                päästötesti on voimassa 3 kuukautta, mutta sen esittäminen voi olla pulmallista?
                                Tuohan nyt kannattaa muutenkin hakea etukäteen jostain pajalta paristakin syytä.

                                Vanhemmissa harrastevehkeissä ainakin minulla on joka vuosi kylmä rinki perseen ympärillä kun niitä analysaattorin lappuja odottelee. Toisekseen se on melkein järjestään halvempi hakea korjaamolta kuin maksaa sinne konttorille.

                                Viime kesänä oli pieni vuoto putken jatkoskohdassa eikä olisi happiarvojen vuoksi mennyt läpi niin olivat sit pajalla olleet oma-aloitteisia ja tilkinneet vuodon niin että sai kunnon arvot kuponkiin. Maksoi päästölapun kanssa 20€, eipä olisi konttorilla onnistunut tuokaan.

                                Comment


                                  #76
                                  Ja useesti katsurit kädettää niiden putkien kanssa, jos on useempi rööri. Ei oo kerran eikä kaks kun tullu vähä liikaa happee mittaustuloksiin tai sitten muuten tulokset heittää häräpyllyä. Viimeeksi TT:n kanssa jouduin tunkea jotain hanskaa toiseen haaraan, että olisi mittarit saanu oikeaa mittaustulosta.

                                  Comment


                                    #77
                                    päästötesti on voimassa 3 kuukautta, mutta sen esittäminen voi olla pulmallista?
                                    Päästöt oli Audissa ihan ok, mutta tosiaan on aika kiusallinen tilanne näyttää hylkylappua jossa ne päästöt on mustekynällä kirjotettu kun menee muualle näyttämään autoa :) No käyn kaverin duunissa kääntymässä niin saa lapun sit sieltä.

                                    Comment


                                    • #78
                                      ...useesti katsurit kädettää niiden putkien kanssa, jos on useempi rööri.
                                      Tjaa'a, lieneekö tuossa osasyy omiinkin hikoiluihin TT:n päästömittauksissa.

                                      Toissakerralla nuorempi katsuri kaasutteli viitisen minuuttia ja lopulta totesi, että lienee kone vähän kylmä, eiköhän ne arvot ajan myötä laskisi sallittuihin rajoihin - eli käsittääkseni auto ei mittauksen puolesta mahtunut raja-arvoihin, mutta päästettiin silti läpi(?). Viime kerralla toinen nihkeämpi katsuri sai kaasutella sen kymmenen minuuttia ja oli jo luovuttamassa, kun lopulta meni arvot nippanappa sallittuihin.
                                      Ehkä pitää itsekin tunkea rukkanen (auton) rööriin mittauksen ajaksi... ;)

                                      Mitä tulee topicciin ja aiemmin mainittuihin katsastusmiesten persdynoihin ja tehojen huomaamiseen, niin omalla kohdalla katsuri on erikseen todennut auton tuntuvan melkoisen pirteältä ja jäänyt kuuntelemaan koneääniä kaasutellessaan. Itselläni on lastu otteeseen merkittynä, joten ei siitä sen enempiä syynejä koitunut.

                                      Eli jos huolettaa, että ihan auton perstuntumasta katsuri alkaa asioita setviä, niin voi harkita sitä lastun laittamista otteeseen (jos moinen mahdollista ilman ihmeempiä menoeriä) - ylimääräiset persiissä tuntuvat tehot menevät sen piikkiin pitkän matkaa, ellei nyt autosta muuten esim. FMIC pullota esillä...

                                      Comment


                                        #79
                                        Jeps, eli lauantaina leimasin auton, vakiojäähyllä tosin. Ei onneksi ollut älytön pulaaminen vaihtaa vakio takasin. Leimasetä kyllä kyseenalaisti vielä asian että onko auto täysin vakio, johon vastasin kyllä on, mut silti inssin piti käydä ajamassa vielä testilenkki että uskoi asian.. ;) Selviää varmaan helpommalla kun ennen leimaa laittaa ton vakion aina takaisin kun eivät tykkää noista FMIC:stä.

                                        Comment


                                          #80
                                          Valtava ero ois varmaan ollutkin, jos oisit tarvikecoolerilla edelleen yrittänyt saada läpi katsastuksesta ;). Vai vielä koeajo.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Saakos nuo katsastusmiehet edes käydä koeajolla vai ajoko vaan siinä pihassa? En ainakaan omaa autoo haluis antaa katsastusmiehelle koeajoon vaikka ei mikään erikoinen olekaan.

                                            Comment


                                              #82
                                              Kyllä siihen operaatioon kuuluu koeajo. Yleensä ihan siinä pihassa, testataan jarruja jne.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Edit: Tässä siis teksti joka löytyy tuosta 6 pykälästä ja 4.momentista:
                                                4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
                                                Tämä tarttui silmiin, kun jotain jarrusääntöjä selailin joku aika sitten. Ei kyllä mitenkään saa ymmärrettyä tuota niin että ahtopaineen nosto olisi moottorin muuttamista, kun ei siinä moottoriin tehdä mitään muutoksia vaan ulkoisiin laitteisiin eli moottorin ohjaukseen. Samoin kennon vaihdon kanssa. eihän tuossa ole kiellettyä kuin ahtaa vapari ja asentaa kenno sellaiseen missä sitä ei alunperin ole. Vaikea ymmärtää siis miten kennon vaihto isompaan olisi mitenkään laitonta, jos autossa on jo kenno. Ainut mihin oikeastaan voisivat asiassa tarttua, on juurikin se että se olisi asennettu puskurin ulkopuolelle/muten vaan typerästi aiheuttaen potentiaalisen vaaran.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viesti
                                                  Vaikea ymmärtää siis miten kennon vaihto isompaan olisi mitenkään laitonta, jos autossa on jo kenno. Ainut mihin oikeastaan voisivat asiassa tarttua, on juurikin se että se olisi asennettu puskurin ulkopuolelle/muten vaan typerästi aiheuttaen potentiaalisen vaaran.
                                                  Ja juuri tästä on kehitteillä valitus hallinto-oikeuteen.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                                    Kyllä siihen operaatioon kuuluu koeajo. Yleensä ihan siinä pihassa, testataan jarruja jne.
                                                    Ihan normi poliisillakin on oikeus ajaa autoasi tuolla tienvarsitarkastuksessa jos jonkun paikan tarkastus vaatii koeajon.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Aika harvassa lienee todellisuudessa muut kuin mopojen koeajot.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Silizium Näytä viesti
                                                        Saakos nuo katsastusmiehet edes käydä koeajolla vai ajoko vaan siinä pihassa? En ainakaan omaa autoo haluis antaa katsastusmiehelle koeajoon vaikka ei mikään erikoinen olekaan.
                                                        Kyllähän ne ajaa pihan ympäri kun katsastamaan autoa menet, mutta tämä koeajo tehtiin jälkitarkastuksessa, jota ei omalle kohdalle ole ikinä sattunut.. No loppu hyvin, kaikki hyvin kun leima tuli.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Aikamoinen katsuri setä saa olla että huomaa piha kierroksella lastun ja ison cuulerin tuoman edun, mahtavaa jos osaavat omalla perseellään työntää dyno käyrää ihan siitä konttorin pihasta.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            tuo tapahan on huipputieteellinen, mutta hieman karkea. Virallisestihan se menee niin, että jos kaasua painaessa jää viivaa asfaltin lisäksi hieman myös penkille, niin tehoa on liikaa :)

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Mä luulin että persdyno on amatöörien hommia, mutta onkin näköjään ihan oikea mittaustapa lakisääteisessä tarkastuksessa. Ilmeisesti kyseisen inssin perse ottaa myös auton painon huomioon mitatessa, kun kadulla pystytään mittailemaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X