elikkä tuli tos reilu vuosi sitte saatua tollanen auto ja haluaisin nostaa ahtoja 0.2-0.3.. onko järkee ? kärsiikö kone? revon lastu on laitettu ja haluaisin hivenen lisää irti.. noin 210-220hv.. lastu lupas 195hv mut ei penkitetty.. ei oo ennen ollu turbo autoo niin ei paljoo kokemusta...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
B7 1.8T Ahtojen Nosto
Collapse
X
-
Ahtojen nosto ei tuota yhtään lisää tehoa. Ahtimen tuotto kyky alkaa jo olla rajoillaan ja suuttimet syöttävät jo käytännössä täyttä polttoainemäärää.
Seuraava viritysporras on suuttimet, ahdin ja vauhtipyörä, n. 230hp.
-
aha ok. en tiennykkää.. onko jotain suutinta jota suosittelisit? kattelin tuolta: http://www.hestec.fi/store/index.php...&cPath=936_987 mut en sit tie sopiiko noi audii ku tuntuu olevan kaikki osat subaruu ja mitsuu.. :SViimeksi muokannut OrllatiJr; 28.11.2010, 14:31.
Comment
-
Vieras
Ei sitä ihan helpolla enempää saa:
-Helppo ja ehkä halvin suutinvaihtoehto lienee Boschin suuttimet, jotka sopivat Audin 1.8T 190hp (tuotto riittää johonkin 250hp nurkille) tai 1.8T 225hp (tuottoa johonkin 300hp ?). Noita löytää esim. purkamoilta ja "myydään osia" palstoilta. -> 100-300eur? + asennus
-Kuten sanottu, suuttimilla et tee mitään ilman isompaa ahdinta (& vice versa): Helpot bolt-on vaihtoehdot K03-s (~220hp) tai K04 (~230-250hp). Ja noita isommilla ahtimilla saa sitten oikeaa kulkuakin. -> 700-1300eur + asennus
-Ainakin kesäkelejä ajatellen noin postimerkin kokoinen välijäähdytin pitää päivittää keulakooleriin (FMIC), tai tupla-sivukooleriin (DSMIC), joka on huomaamattomampi ja enemmän bolt-on. 300-600eur + asennus
-Kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä on myös mitä todennäköisimmin päivityslistalla. 700eur + asennus
-Jos haluaa ahtimen heräävän alempaa ja erityisesti isompien ahtimien kanssa, koko putkiston päivitys: 500-1500eur? + asennus
-...ja viimeisimpänä ja tärkeimpänä, joudut/saat heivata revon mäkeen ja teettää custom-säädöt jotta kokoonpano toimii. 400-800eur
-> "Minimivaihtoehto": Luokkaa 220hp, ei välijäähdytin eikä putkistopäivitystä, kova luotto vakiokytkin/vp-yhdistelmään, osat halvalla/käytettyinä, säädöt halvalla: >1000eur + asennuksiin pari satkua
-> "K04": Luokkaa 230-240hp, välijäähy uusiksi, kytkin+vp uusiksi, vakioputkisto: >2500eur + asennuksiin 500eur
-> "Maksimit ilman koneen avaamista": 250-280hp?, koko lista eikä enää halvinta osaa: >4000eur + asennukset
Korjatkoon joku halutessaan, arviot perustuvat omiin rajallisiin kokemuksiin. Todellisia maksettuja hintoja edes tuosta omasta "budjettiviristä" en uskalla kaivaa...
Comment
-
k04 menee johkin 260hv saakka ja sen kaveriksi jotkin 225hv 1,8t suuttimet, jotka riittää samaan. Ahtimen vaihto pitkittäiskoneeseen on suht simppeli homma ainakin poikittaiskoneeseen nähden ja suuttimien vaihto nyt ei voi maksaa juuri. Yleensä kuitekin ajetaan softan tekoon vakiosuuttimilla ja vaihdetaan ne paikan päällä, joka vie eka kertalaiselta ehkä 15-30 min ja ammattilaiselta sen 5-10min.
gt28rs+mainitut boschit ja putkisto, kytkin+vauhtipyörä sitten kun se antaa periksi. Ainakin tt:ssä kesti 300hv/400Nm ihan hyvin vakio, liekkö sitten miten erilainen.. Välijäähdyttimen vaihtoon vaikuttaa eniten tarve, eli käytkö vakituiseen radalla tai teetkö pitkiä vetoja "suljetulla" alueella. Normiajossahan kone ei juuri kuumempana käy, oli viritysaste mikä vaan, mutta heti kun aletaan polkea, nousevat ne toki.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ugemi Näytä viestik04 menee johkin 260hv saakka ja sen kaveriksi jotkin 225hv 1,8t suuttimet, jotka riittää samaan. Ahtimen vaihto pitkittäiskoneeseen on suht simppeli homma ainakin poikittaiskoneeseen nähden ja suuttimien vaihto nyt ei voi maksaa juuri. Yleensä kuitekin ajetaan softan tekoon vakiosuuttimilla ja vaihdetaan ne paikan päällä, joka vie eka kertalaiselta ehkä 15-30 min ja ammattilaiselta sen 5-10min.
2) Kytkin ja VP menee aivan satavarmasti vaihtoon jos on vakiorojut sisällä -> töineen vähintään 1000eur lisää budjettiin. Ahdin on ihan vähintään 1000eur uutena, suuttimet min 100eur (käytetyt) ja kun laskee vielä vaikkapa 300eur säätötyöhön ja 100eur ahtimen asennukseen -> 2500eur. Ja parasta olla rahaa taskussa kun pässi, MAF, N75 jne. antautuvat kuitenkin.
3) Ahtolämmöt nousevat isojen poikien mukaan kesäkeleillä näiden pikkuahdinten kanssa tosi nopeasti, eli ei vaadita rata-ajoa siihen että ohjelma rajoittaa tehoja.
Uskallan siis aika varmana väittää että ilman todella onnistunutta hankintapolitiikka (ts. halvalla hyviä käytettyjä), ei kannata K04 jumppaa edes harkita alle 3000eur budjetilla jos auto on vakiokuntoinen. Ja sillä hinnalla päästään max 240hp teholuokkaan.
BTDT.
Comment
-
No kuten sanottu, en tiedä pitkittäisen kytkimistä, mutta tt:n kytkytin ei ollut moksiskaan noista tehoista, lastutettuna vakioputkistolla yleisesti ainakin luvataan se 260+ tehot, mutta itselläni oli putkiston takapää muutettu. Penkkitulosta ei kyllä ole, joten turha alkaa vääntämään tuosta, 250-> se riittänee, mutta pillerihän se on joka tapauksessa.
Jos nyt ahdinta ja muuta alkaa vaihtamaan, niin yleensä kannattaa sitten hieman enemmän panostaa ja pistää jotain ~300 pintaan riittävää ahdinta. Jos ei muuta, niin lämpökuorma on pienempi, kun ei tarvitse nau´uttaa ihan tapissaan tuottoa. Tottahan se on, että jos uutena ostaa k04 palikat, tulee niille hintaa, mutta ei kait noita ole mitään järkeä ostaakaan uutena, kun yleensä 500-1000€ lisää pistämällä saa selkeästi paremman set upin? Toinen vaihtoehto on sitten tehdä itse työt ja ostella käytettynä ajan kanssa noi hilut(no jos kytkimen ostaa, niin se toki uutena), jollon pääsee todennäköisesti n. 2k€ hintaan. Nuo 2) kohdassa luettelemasi osat nyt menevät muutenkin jossain vaiheessa, tosin voivat oireilla selkeämmin viritetyssä koneessa.
Kolmos kohtaan en sano sen kummempaa, voihan se olla, että isot tai jopa fiksutkin pojat ovat joskus mittaileet lämpöjä ja tutkineet softaa, jotta näin tekee reilusti vedätellessä. Kuten sanottu, pilleri on pilleri ja tuottaa lämpöä.
Itse en oikein näe järkeä pistää lähes 3k€ k04 viritykseen jolloin on parempaa kytkintä, välijäähyä ja putkistoa, jolloin noihin saa menemään jo sen 2k€ ja sitten säästää suuttimissa ja ahtimessa sen 500-1k€ saaden n.250 konia, kun tuolla pienellä lisäpanostuksella saa lähes 50 lisää.
Comment
-
Poikittaisen 210/225hv K04 on isompi kuin pitkittäisen bolt-on päivitys K04-15. "K04" ei ole mikään ahdin vaan ahdinperhe. Puhutte siis vähän eri asiasta joten näkemyskin on vähän eri.
260 voisi olla just hikiseen mahdollista -15 kanssa jos on hurja putkisto, kuuleri ja vakiota parempi pakosarjakin. Kaikki tietysti maksaa lisää :)
Comment
-
Vieras
Ketjun topic on B7, eli poikittaiskoneet tai Audi TT eivät oikein liity asiaan :). Kuten porkkis sanoi, ainoa bolt-on K04 tähän, topicin malliin, on K04-15. Poikittaisessa myös kytkin, putkisto ja muutama muukin osa on erilaisia.
Myös tuosta eri settien järkevyydestä voi olla montaa mieltä: 300hp tuntumassa voi olla tarpeen näissä uudemmissa pitkittäis 1.8T harkita koneen avaamista / kankihommia jos ei vääntöä leikata (ohuemmat tapit kuin vanhoissa / 190hp versiossa). Reippaampi ahdin kyllä suorastaan kerjää katin, downpipen ja loppuputkiston vaihtoa. Ja taas tulee lisää hintaa. Pakosatsi ja muutama muukin osa hyvä saman tien päivittää. Jos laittaa isomman ahtimen mutta päätyy 250hp teholuokkaan, on järki touhusta kaukana.
Edelleen, koska kyse on A4 B7:sta, pätee aiempi kirjoitukseni minimivaatimuksista ja vastaavista hintatasoista. Itsellä on K04-015 + suuttimet + DSMIC + kytkin/vp + custom säädöt. Sekä ahdin että kytkin on vaihdettu alkuperäisten hajonneiden tilalle, jolloin lisäpanostus oli hyvin rajallinen. Mielestäni ihan järkevää. Seuraava askel olisi täys putkistojumppa + isompi hyrrä + mahdollinen koneen avaaminen, eli vähintään luokkaa 1500eur lisää olisi ollut tuohon.
Comment
-
i stand corrected.
OT:
Mietinkin, että eihän tuo k04, mitä poikittaisissa on käytetty, käy edes dp:n osalta tuohon pitkittäiseen, mutta pitkittäisissä on myös tuota eri versiona? Missä versioissa on k04 ja missä k03? Itse olen luullut, että pitkittäisissä on lähinnä k03 ja k03 sporttia, mikä venyy karvan pidemmälle.
Comment
-
No tuo mm. BEX-koneisissa ollut K03-073 on käytännössä sama kuin K04-15. Tuosta enemmän ahtimien eroista.
Comment
-
No ei se ihan sama ole, onhan K04-15 pakopesä numeroa pienempi. Pitkittäisessä ei ole vakiona ollut K04-perheen ahdinta.
Yleisesti kannattaisia puhua ahtimesta tarkentavalla merkinnällä K04-015 tai K03-073. K03 sport ahtimeksi sanotaan kai ahtimia, joissa 38mm imusiipi eli K03-073 (pitkitäin) ja K03-053 (poikittain). Näin vältyttäisiin keskusteluissa ristiriitaisuuksilta.
Comment
-
Tänne samaa ketjuu bfb ahtojen nostosta.
Tuli laitettuu gt2871r ja avarampi pakosarja+putkisto kokonaa ja greeni suuttimet pienilä sovitteila, mut mites se ahtojen nosto yleensäkkii onnistuu näissä? N75 vaihto/ohitus ja iha ruuvi säädin tilale? Kytkin vaihdettu enne ku rupesin mitää virittelemää eikä tod jääny massalevy sätös paikallee.
Comment
-
Massalevy paketti 2x kalliimpi ku normaali sis. vauhtipyörän ja kestää paremmi vääntöö. Elikkä rupeeko vikakoodii heittämää jos N75 vaa jättää johtoje varaa ja laittaa normaali ahto ruuvin 3tie kappaleen kera?
Mistäs niitä eri arvoila olevia N75 kannattas kysellä?Viimeksi muokannut mickey86; 29.8.2012, 23:01.
Comment
-
Ei N75 ole mitään eri arvoja. Palikoiden vaihdon jälkeen TULEE käydä ohjelmoimassa ECU uudelleen. Esim nythän soppaa menee aivan väärät määrät koneeseen kun suuttimet ovat eri kuin mitä ECU luulee..
Comment
-
Sama homma se käytännössä aina on kun rautaa muutetaan, vanhan ahtimen tuotot vs. uuden ahtimen tuotot tuskin menee yksiin. Paineita ei pidä mennä nostamaan ruuvilla koska esim. tämän jälkeen ECU ei saa autoa enää tarvittaessa vikatilaan.
Comment
-
Nakutus arvot, lämmöt, ruiskutus ajat, öljynpaine rajat yms muutettii viimeks. Mut pitää laittaa suoraa ohjelmasta 1,4bar ahto raja ja koittaa mite toimii. Vois vierailla vaikka Karalan puljussa tai Motestila joku päivä sielä pitäs selvitä.
Hyvä kysellä ensi ku pohjat näihi ahto puuhii cossu sierran jäliltä :D
Kiitos tiedoista.
Comment
-
Tarkoitat varmaa, että autosta poistettiin kaksoismassavauhtipyörä ja tilalle asennettiin kiinteä vauhtipyörä. Kytkinlevy lienee edelleen tavallinen kitkamassallinen eikä kuparinen sintteri?
Comment
-
Juu ei se tehojen haku niin yksinkertaista ole kun moni luulee. "Vääntää ahtoruuvia 0.2bar lisää" :D
Comment
-
Monessa muussa merkissä se juurikin on noin yksinkertaista (esim. Volvoissa). Motronic on vain niin pirun ronkeli. No ainahan se on parempi tehdä kaikki ohjelmallisesti jolloin ecu on täysin perillä mitä koneessa tapahtuu.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jarkko Kalsi Näytä viestiTarkoitat varmaa, että autosta poistettiin kaksoismassavauhtipyörä ja tilalle asennettiin kiinteä vauhtipyörä. Kytkinlevy lienee edelleen tavallinen kitkamassallinen eikä kuparinen sintteri?
Comment
Comment