Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbojen tekniset mitat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Turbojen tekniset mitat

    Tervehdys,

    sain inssiltä selvitettäväksi '94 S2:en alkuperäisen turbon (KKK K24) ja Holsetin HE221W mallin vastaavuuden mittojen suhteen.

    Kaivelin tuossa jo Holsetin sivuja ja huoltomanuaalien lisäksi ei tahtonut löytyä virallisia speksejä tuolla mallille. Entisellä KKK:lla on heitetty vesilintua jo aikoja sitten.

    Voisiko suomalaisista turbojen huoltoihin erikoistuneista firmoista olla apua tähän pulmaan teknisten papereiden saamisessa ?

    #2
    Kysele Turbotekniikasta. Tuovat maahan kyseisiä merkkejä ja varmasti osaavat auttaa.

    Comment


    • #3
      KKK on 42.6mm imusiivellä ja 46 pakosiivellä. HE221W taas 43.5mm imusiivellä ja 46mm pakosiivellä.

      Tällä ei kyllä täyttä vastaavuutta voi todeta. Jos inssi tuolla saa vastuun siirrettyä dokumentteihin, se riittää. Todellisuudessa Holsetissa on isompi pakopesä (virtaa enemmän) ja kehittyneempi kompressorisiipi (tuottaa enemmän).

      Comment


        #4
        Ja veikkaan jo tuon imusiiven koon olevan se, joka antaa kieltävän vastauksen. Jos tässä haetaan vähäpäästöiseen ahtimen vaihtoa.

        Comment


        • #5
          Joskus molempia mollukoita yht aikaa kädessä pitäneenä muistelin kanssa, että imupuoli olisi ollut hitusen kookkampi jo silmämääräisesti.
          Mitenkäs KKK K24 variaatiot joita Possuissa ja RS2:ssa ilmeisesti on ?

          Comment


          • #6
            Aiheeseen sopivasti liittyen, kiinnostaisi tuon 221 kompurakartta, onko kellään linkkiä sellaiseen ?

            Comment


            • #7
              Se on kuulemma "salainen", eikä sitä saa näyttää. En kyllä tajua mitä ihmeen järkeä siinä on.

              Comment


              • #8
                Joo samaa olen havainnoinut, ihme juttu. Olisi kanssa yhteen projektiin ehdokkaana ja olisi kiva tietää samat faktat kuin muistakin ehdokkaista..

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                  Se on kuulemma "salainen", eikä sitä saa näyttää. En kyllä tajua mitä ihmeen järkeä siinä on.
                  Siis täh?
                  Eikö valmistaja suostu karttaa esittämään? Mahtaa olla todella ihmeellistä.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä aika kiven alla ovat KKK:nkin kartat.

                    Comment


                    • #11
                      Turbovalmistajan ei tarvii antaa kompressorikarttoja kenellekään sillon, kun turbot ei ole tarkotettu virityskäyttöön, vaan ainoastaan vaihto-osaksi rikkoutuneen alkuperäisen tilalle.

                      Heti kun aletaan puhumaan viritysahtimista, kompressorikartat alkavat olla myyntiargumentti.

                      Holseteista viritysahtimia kun ovat pari eri HX mallia, niin ne ovat ainoat, joihin kartat on ns. julkaistu. Loput Holseteista on korvaus-/ensiasennusahtimia.

                      Netistä löytyy pariin vakiomaailman KKK kompuraan kartat, uusiin billet-kompressoreihin sen sijaan karttoja ei ole näkynyt. Syy on ihan sama. Uuden TFSI:n omistajan ei koskaan tarvitse tietää höikäsen paskaa kompressorin toimintakentästä, kun vaihtaa hajonneen K04:nsa tilalle uuden.

                      Ameriikan hybriditurbovalmistajilla ei ole kompressorikarttoja omista billettisiivistään olemassakaan, joten niitä on paha antaa kenellekään. Kompurakarttaa kun nyt ei ihan hatusta toinna mennä piirtämään, vaan välineet, joilla moinen mittaus tehdään, ovat varsin arvokkaita.

                      Garretin virikompressoreihin perustuvista osista sen sijaan kartat on olemassa, ne ovat julkisia ja todenmukasia. Siksi, että kyseessä on varsin usein ostopäätöksen kannalta olennainen tieto. Niinkuin tässä on todettua.

                      Eli täytyy muistaa, että näistä Garretin kompuroista ei taida yksikään olla missään moottorissa tehdasasennuksena.

                      Comment


                      • #12
                        Eli HE221W karttaa ei ole julkisesti missään/keneltäkään saatavissa ?

                        Comment


                        • #13
                          Mielenkiinnosta kysyn, että menitkö itse muutoskatsastamaan ahdinta ja huomattiinko ahtimen vaihto vuosikatsastuksessa?

                          Itse vaihtaisin konttuuria, sillä tuollaiseen miltei 20v vanhaan autoon ei mielestäni oli enää kovin rikollista vaihtaa korvausahdinta.

                          Comment


                          • #14
                            Minun mielestäni 20v vanhan auton konepellin alle ei ole kovin rikollista laittaa vaikka ämpärinkokoista ahdinta, mutta valitettavasti viranomaisillä on eri näkemys asiasta. =(

                            Comment


                            • #15
                              Pete I; inssin silmä oli kohtuullisen tarkka tuota muutosta kohtaan vuosikatsastuksessa. Eihän tuo kokonsa puolesta ole radikaalisti isompi, varsinkaan kun nyt alussa mainittuja mittoja vertailee.
                              Mennyt aikaisemmin pari katsastusta läpi ilmaan mitään mutinoita.

                              Tosiaan itsekkin napisin vastaan maalaisjärjen käytöllä; 2500 ? maksava alkuperäinen vai +1000 ? maksava korvausahdin. Inssi ei ymmärtänyt näkemystäni. Kyse kait nyt on siitä että on ´94:nen pirssi ja vähäpäästöinen.
                              Huvittaa että autoa tehty jo edellisenä vuonna samoilla spekseillä, ilman että pykälä sitä näin kohtelee.

                              Pitänee tiedustella nyt mahdollisuutta "kuristaa" tehoja pienemmällä välijäähdyttimellä. Naurettavaa touhua mutta katsotaan mihin tie veisi selvittelemällä asiat pykälien mukaan.

                              Comment


                              • #16
                                Missä konttorilla kävit?

                                Comment


                                • #17
                                  Pykälien mukaan alkuperäisen ahtimen asennus, tai päästötestit. Mikään kuristaminen ei tee väärää ahdinta sen hyväksyttävämmäksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eli käytännössä kait VTT tai jostain vakioahdin lainaan ja kiinni ja pois jne :) Tosin noissa taitaa olla eri lähtö ja eri laippa, eli kohtuullinen homma. Onko konehuoneesi minkä näköinen? Itseäni sattuneesta syystä kanssa kiinnostaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikö se inssi puuttunut mihinkään muuhun? On sinun autossasi varmasti muitakin muutoksia kuin pelkkä ahdin. Tarpeeksi kun jupiset vastaan niin se tarkertuu muihinkin muutoksiin, joita ei ole muutoskatsastettu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sen HE221w´n sisuskalut saa helposti orkkis K24 7000´n.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Ugemi Näytä viesti
                                          Eli käytännössä kait VTT tai jostain vakioahdin lainaan ja kiinni ja pois jne :) Tosin noissa taitaa olla eri lähtö ja eri laippa, eli kohtuullinen homma. Onko konehuoneesi minkä näköinen? Itseäni sattuneesta syystä kanssa kiinnostaa.
                                          Ja tuskinpa menee VTT;n testeistä läpi hyväksyttävästi, vaikka olisi täysin vakio ja uusilla saastelaitteilla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tjaa, millaiset nuo testit on ja miksi ei menisi läpi?

                                            Comment


                                              #23
                                              Täysin tarkkaan selostusta en osaa testeistä sanoa, mutta tiedossa on ettei edes uudet autot sitä enää läpäise välttämättä. Eli kaupasta nykäiset uuden auton ja menet testeihin, ei olisi ihme jos hylkyä pukkaisi.

                                              Yleensä tyypitysautot ovat aina jotain muuta, kuin ne joita myydään. Säädöt on vedetty mahdollisimman tiujkalle jotta päästönormit täyttyy. Myytävistähän ei enää sitten mitään testaillakkaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                okkim; K1 Seppälä.
                                                mikaj; tarjottu vaihtoehtona alkuperäisen ahtimen & välijäädyttimen mittojen toimittamista ja nykyisten palikoiden menemistä niiden mittoihin.

                                                Vakioahtimen / välijäähyn laitto ei onnistu kun entiset myyty pois.
                                                Ei suoranaisesti kiinnosta ottaa tuossa hommassa takapakkia, eli
                                                vanhoja paskoja en ala metsästämään ja pulttaamaan takas edes hetkeksi.

                                                Voin kaivella tuossa huomenissa kuvaa konehuoneesta tänne.

                                                Auto pelaa kuin unelma ja tuolla ahtimella pelaa varsin veikeästi, kun herää aikaisin toimimaan.
                                                Motivaatio ja ajankäyttö tätä nykyä ohjaa vähän toisaalle, joten auto on epävirallisesti kaupan myös.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vaihda konttoria.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pitää katsoa jos lähipäivinä kävisi toisella konttorilla pyörähtelemässä.
                                                    Pitää sitä ennen vaihdella muutamia imupuolen sinisiä silikoniletkuja mustiin ja katsoa josko kävis Motestilta / Motonetilta hakeen pienemmän välijäähyn nykyisen Wagnerin tilalle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jokainen vakioauto toimivilla saastelaitteilla läpäisee testit. -94mallisen auton pitäisi kirkkain paperein päästä läpi, sen verran on väljät sen aikakauden päästösäädökset.

                                                      "Valtiolla" on oikeus ottaa liikenteestä kenen tahansa auto testiin, ja sen on läpäistävä testi. Tämä on jätetty juuri sen takia, että autotehtaat eivät voisi käyttää mitään "testiautoja" päästötestauttamiseen. Sen sijaan mikään ei estä autotehtaita käyttämästä "emission beating" tekniikkaa, vaikka se kuinka väärin onkin. Eli auto tunnistaa koska ollaan testitilanteessa ja säätää moottorin päästöt/tehot sellaiselle alueelle mitä ne ei normaali ajossa ole, joissain autoissa tuo säätö on ihan naurettavaa luokkaa, 200hp autosta tulee 40hp testitilanteessa.

                                                      Mitkään mitat eivät riitä vertailuna alkuperäisen ja nykyisen ahtimen/jäähyn välillä. Ellei niiden valmistaja pysty/suostu antamaan todistusta että ne ovat alkuperäistä vastaavia.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Teeppäs niin että etsit jostain täyspäisen katsastusmiehen ja selität tilanteen, kyllä se sulle leiman lyö.

                                                        Myös niin homman voi hoitaa että menet toiselle konttorille, sanot että tulit katsastaan autoa, etkä puhu mitään viime katsastuksesta, sitten joudut kyllä maksamaan koko katsastuksen hinnan uudestaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          täs ainaki jotai kkk karttoja

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Myös niin homman voi hoitaa että menet toiselle konttorille, sanot että tulit katsastaan autoa, etkä puhu mitään viime katsastuksesta, sitten joudut kyllä maksamaan koko katsastuksen hinnan uudestaan
                                                            Ehdottomasti helpoin ja halvin keino saada leima jos jokin toinen konttori alkaa tarttumaan moiseen asiaan on vaihtaa konttoria.

                                                            Pykälät ovat saasteiden osalta tiukat ja antavat käytännössä loputtomasti eri variaatioita tulkinnoille, mutta käytännössä ei minkäänlaisia mahdollisuuksia moottorin modifioinnille ilman pakokaasu arvojen todenmukaista mittausta, kuten jo aiemmin mainittukin niin ainoastaan osan valmistajan todistus yhteen soveltuvuudesta (useimmiten valmistaja teettää mittauksen jollekin kokoonpanolle ja aikalailla harvoin edes niillekään) kyseiseen ajoneuvoon voi antaa mahdollisuuksia muutoskatsastuksen läpimenemiseen.

                                                            Riippuu monesti vain ja ainoastaan inssin aamuisesta heräämisestä tai muuten virkaintoisuudesta nuihin puuttumisessa, kerran itsellä inssi jopa huomautti että onpas vaihdettu kookasmutka pakosarjan jatkeeksi vaikka leiman antoikin vähäpäästöiselle.
                                                            Tällöinhän inssi syyllistyy virkavirheeseen mutta onko sen mittavuus kuinka hurjaa on sitten toinen tarina

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X