Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä osa ja öljyä imupuolella.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä osa ja öljyä imupuolella.

    Vaihdoin tuossa raitisilmasuodatinta ja samalla ajattelin katsastaa moottorin ilmansuodattimen kunnon. Putsarin koteloa irroittaessa kuvassa ympyröidyssä "mötikässä" toinen kumiletku oli hapertunut ja sitä irroittaessa "mötikästä" katksesi toinenliitinhaara. Sen verta jäin haarasta jäljelle, että lyhennetyn kumiletkun sai vielä klemmarilla kiinni, mutta uusi pitäisi varmuuden vuoksi vaihtaa. Mikä tuo ympyröity osa siis on?

    Samalla huomasin, että ilmanputsarikotelolta turbolle päin lähtevä iso kumiletku oli hieman öljyinen. Ei valuvaksi asti, mutta kostea se oli öljystä koko ympärysmitalta. Onko jokin huohotinletku tukossa vai turbo rikki vai mikä tuota aihuttaa?

    Kyseessä -99 a4 1.8t quattro.
    Attached Files

    #2
    Ei saa kuvasta selvää, mutta olisikohan joku monista takaiskuventtiileistä, luultavasti liittyy huohotukseen. Haitariletkun öljyisyys on ihan OK, koska osa huohotuksesta tapahtuu sinne.

    Comment


    • #3
      Fcuk. Tarvii yrittää ottaa parempi kuva. On vaan tuo kamera niin kökkö, että onnistuminen onkin toinen juttu. Ja hyvä jos tuo haitariputken pieni öljyisyys ei ole vaarallista. Palataan siis asiaan uuden kuvan kera...

      Comment


        #4
        Ei tarvitse, katsoin kuvaa uudestaan ja näyttikin tutummalta. Tuo liittyy sittenkin EVAP-systeemiin, eli aktiivihiilikanisteriin johon bensahöyryä varastoidaan. Silloin kun ei mennä ahdoilla, bensahöyryt päästetään ylemmän letkun / takaiskuventtiilin kautta pääosin imusarjaan. Muuten taas mennään tuon hajonneen venttiilin kautta siihen samaan "öljyiseen" MAF-turbo-haitariputkeen.

        Jos tuo venttiili falskaa kuvassa vasemmalta puolelta, alipaineilla imusarjaan pääsee "mittaamatonta" ilmaa, joka voi sotkea varsinkin tyhjäkäyntiä. Jos taas vuotaa toiselta puolelta, mittaamatonta ilmaa pääsee haitariletkuun, joten jatkuvasti, myös ahdoilla, ilmaa päätyy koneeseen enemmän kuin MAF väittää - ei hyvä. Molemmissa tilanteissa bensahöyryä pääsee moottoritilaan, mutta se ei liene niin vaarallista. Toisin sanottuna: Kannattaa vaihtaa osa kunhan sellaisen saat käsiisi, akuuttia vaaraa ei ole kunhan saatat sen mahdollisimman tiiviiksi.

        Comment


        • #5
          Kokemukset on sellaset että noi bensahöyryjen kanssa olevat muoviosat haurastuu aikanaan ja menee vaihtoon. Itse olen myös vaihtanut "ympyröidyn" takaiskun.
          Kuvassa vasemmalla olevaan pumppuun olen joutunut epoksilla laminoimaan tulopuolen nipan uudelleen kiinni. Olehan siis varoivainen noita letkuja käsitellessäsi ettei tule lisävahinkoa :)

          Comment


          • #6
            Oolrait. Hyvä homma, hei sitte vielä tietäiskö joku millä nimellä lähden tota osaa tilaamaan marmorilta tai Tepolta jos sitä löytyisi?

            Taitaa samalla olla parasta ostaa tuota kumiletkua ja vaihtaa niitä vähän samalla. kun se yksi jo tosiaan hajosi irroittaessa niin voisi samalla käydä niitä muitakin letkuja läpi.

            Ja semmoinen vielä, että ei kyllä tyhjäkäynnit ole heijjannut tai en ole huomannut muutakaan niin eriskummallista. Ehkei se siis vielä ole falskannut niin paljoa.

            Comment


              #7
              Tepolle tarvitset mieluiten osanumerot.

              Helpoiten toki näin halvat osat saat marmorilta jos sellainen sijaitsee lähellä. Voi tietokoneen ruudulta osoittaa mitä tarvitsee. Kannattanee viitata "bensahöyryjen talteenottoon" / "aktiivihiilikanisteriin". Sillä löytyy oikea sivu korjaamosoftasta. Tosin nuo venttiilit taitavat mennä "alipainejärjestelmän" (vacuum system) alle.

              Öbaut kaikissa takaiskuventtiileissä tuntuisi olevan sama osanumero, eli tämä saattaisi olla oikea: 058 905 291.

              Comment


              • #8
                Päivitetään sen verran, että kysymyksessä oli juurikin tuollainen takaiskuventtiili. Tilasin marmorilta uuden venttiilin, tuon y-haaran, muutaman kiristimen ja vaihdoin ne.

                Tuosta takaiskusta... onko siitä haittaa, kun se on ollut rikki ilmeisesti ties kuin kauan. Se liitin katkesi tuossa taannoin, mutta epäilen että tuo takaisku optio on ollut risa jo pidemmän aikaa. Siis ilmaa virtasi molempiin suuntiin vapaasti kun siihen puhaltelin...
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Hyvä että osat löytyivät. Tuskin on aiheuttanut mitään pysyvää haittaa tuollainen pikku vuoto.

                  Comment

                  Working...
                  X