Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.7T lastun/softan valinta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.7T lastun/softan valinta

    Iltapäivää,

    tulipa ostettua talvileluksi tuollainen A6 C5 2.7T quattro tiptronic 230hp vm. -00.

    Tehoa pitäisi tietysti heti saada lisää. Selailin FAQ:ta, searchiä ja liikkeiden sivuja, mutta hankala näistä on sanoa, mikä kannattaisi hankkia. Vääntöä ei saisi olla yli 420 Nm:ä koska tiptronic, mutta huipputehoa tietenkin mahdollisimman paljon.

    Vaihtoehtoja:
    Doc Power / Revo: 300 hp / 391 Nm, 736 ?
    Kempower / Upsolut: 268 hp / 390 Nm, 399 ?
    APR: 318 hp / 518 Nm, ? ?
    BSR: 279 hp / 391 Nm, 484 ? + asennus 77 ?
    Turbotec: 269 hp / 450 Nm, 680 ?
    Voimaa.com: 280 hp / 380 Nm, 599 ?

    Miten hyvin nuo lukemat sitten pitävätkään paikkaansa... Kokemuksia?

    Pitäisi vielä saada asennettua kohtuullisen lähtellä Helsinkiä, mutta se ei taida olla ongelma yllä mainittujen suhteen.

  • #2
    Sen tipin voi (ja myös kannattaa) ohjelmoida. Ainakin MTM pystyy siihen. Itse en laittaisi pelkkää moottorinohjaussoftaa uusiksi.

    Comment


    • #3
      Kannattaa selailla vanhoja ketjuja, kyllähän tuosta on keskusteltu. Mitään en noista sinänsä tiedä, mutta mitä sivusilmällä aina lukenut niin Tipin kestävyyttä parantaa sen ohjelmointi, tai ainakin ajosta tulee paljon vähemmän nykivää ja loogisempaa.

      Ai niin, lupaukset on lupauksia. Tässä hinta/laatusuhde ei tarkoita sitä, että kuka lupaa eniten lisäheppoja/€.

      Kannattaa lueskella asiaa niin viisastuu =)

      terveisin: 1 turbo, manuaali ja puristussytytys...

      Comment


      • #4
        Sen tipin voi (ja myös kannattaa) ohjelmoida. Ainakin MTM pystyy siihen. Itse en laittaisi pelkkää moottorinohjaussoftaa uusiksi.
        Osaatko sanoa, voinko asennuttaa esim. APR:n moottorinohjaussoftan ja MTM:n vaihteistosoftan? Osaisiko laatikko tällöin rajoittaa pyydettyä vääntömomenttia? MTM:n 306 hp:n paketti putkistonosineen menee nimittäin jo turhan kalliiksi (2750 ?) tähän autoon.

        MTM:n sivuilla ei valitettavasti kerrota sanallakaan, mitä "adjustment for tiptronic gearbox program" oikeasti tekee. Voisihan tuota kysyä suoraan MTM:ltä, jos ymmärtävät englantia. Vaihteisto tuntuu kyllä muuten toimivan kohtuullisen hyvin ihan vakiona, mitä nyt Volvoon ja Chrysleriin osaan verrata.

        Comment


        • #5
          Vaihtokarttoja, kaasun vaikutusta vaihteisiin ym sorkkivat. Eli ihan vastaavaa softan muutosta kuin sille moottorin eculle ;)

          Comment


          • #6
            MTM:n sivuilla ei valitettavasti kerrota sanallakaan, mitä "adjustment for tiptronic gearbox program" oikeasti tekee. Voisihan tuota kysyä suoraan MTM:ltä, jos ymmärtävät englantia.
            Voit myös kysyä sitä LMS:ltä, ymmärtävät myös suomea.

            Comment


            • #7
              Osaatko sanoa, voinko asennuttaa esim. APR:n moottorinohjaussoftan ja MTM:n vaihteistosoftan?
              Mä osaan. Voi tietenkin asennutta, mutta todennäkösesti vääntö murhaa laatikon aika äkkiä. Lisäksi MTM askisofta ei muutenkaan toimi toivotusti apr:n kanssa, (kokeiltu) koska APR softa muuttaa askin ohjausta moottorinvalvonnan puolelta. Siksi laatikkoa ei APR virityksen yhteydessä ohjelmoida.

              MTM chippi siis pääasiallisesti tekee kickdownistä epäherkemmän ja nostaa täyskaasukiihdytyksen vaihtokierroksia.

              Eräs asiakas kokeili myös MTM vaihteistochippiä APR lastutetun rs6:n kanssa, ja lopputulos oli välitön vaihteistorikko. APR ohjelma antaa melkein 200Nm enemmän vääntöä alakierroksilla kuin MTM, joten askin sietokyky ylittyi noin kaksinkertaisesti.

              Tämän takia taasen APR rs6 - virityksen sisältämä vaihteistochippi ei muuta kickdownia, ainoastaan vaihtokierroksia.

              APR chippi maksaa 690 eur, mikäli ohjelmointi onnistuu kaapelilla. Mikäli viritys on tehtävä juottamalla, hinta on 740 eur.

              HInta sisältää kaksi muistipaikkaa, eli vakio ja viritysohjelman.

              Comment


              • #8
                Paljonko tuollainen Tippi sivumennen sanoen sietää? Tuumaillut itsekin, että tulisko tuosta Allroadista Allroad+

                Comment


                • #9
                  Eräs asiakas kokeili myös MTM vaihteistochippiä APR lastutetun rs6:n kanssa, ja lopputulos oli välitön vaihteistorikko. APR ohjelma antaa melkein 200Nm enemmän vääntöä alakierroksilla kuin MTM, joten askin sietokyky ylittyi noin kaksinkertaisesti.

                  Tämän takia taasen APR rs6 - virityksen sisältämä vaihteistochippi ei muuta kickdownia, ainoastaan vaihtokierroksia.
                  Miten tuota 200Nm kovempaa vääntöä sitten käytännössä hyödynnetään, jos laatikko potkii pienempää yhtä herkästi kuin vakiona?
                  Normaaliin käyttöön ajateltuna tuommoinen alaväännön rajaus ja kickdownin modaaminen siten, että alavääntöjä voi oikeasti hyödyntää kuulostaa järkevämmältä.

                  Comment


                  • #10
                    Oma kokemus on, että APR viritetty kutonen tuntuu helvetisti nopeammalta ja tehokkaammalta kuin MTM. Myös muut ovat vahvistaneet ko. fiilikset.

                    Järkevässä käytössä paikat kestää ehjänä APR virityksellä. Huonolla käytöllä aski hajoaa myös miedommalla MTM virityksellä.

                    Myös MTM softa antaa keskirekisteriin reilusti enemmän momenttia kuin askin valmistaja on speksannut, joten veitsi kurkulla senkin kanssa mennään, jos kickdownia sorkitaan.

                    Comment


                    • #11
                      Saahan sen tipin vahvistettua mutta siinä repsahtaa se budjetti.

                      Comment


                      • #12
                        Paljonkos tuollanen tipin vahvistus muuten kustantaa suunnilleen?

                        Comment


                        • #13
                          Se pitää tiedustella pajalta. En tuon ko mallin askista tiedä. A8 5-lovisen vahvistuksesta oli 3500 eurosta puhetta mutta sitten se myös kestäisi...

                          Comment


                          • #14
                            MTM:n virichippi esim. RS6:neen paukuttaa vaihteita ilman vaihteistosoftaa, APR:ssä taas pehmennys on siellä moottorinohjauksen puolella. Jotenkin nuo on vaan epäyhteensopivat, varsinkin kun APR:n softassa on selkeesti kovempi vääntö (ja taitaa myös olla tehoa enemmän).

                            Itsellä RS6:n kesti n. 100000km virisoftaa ennenkuin rupesi oireilemaan. Vahvistaminen oli n. 3500e ja työt 2000e siihen päälle, riesassa kun tuo vaihteiston irroitus ei ole mikään pikkujuttu. Tosin kysymyksessä on sitten vahvistus jolla vastaavalla on ajeltuu 600hp + isokaasut setillä. Ja vaihteisto toimii silti melkein yhtä hienosti kuin vakio.

                            Suomessa muuten jumbo riesoista on vaihdettu enemmänkin noita vaihdelootia ja kerran parkissakin kun juttelin vieressä olleen RS6:n omistajan kanssa, niin näköjään myös vakioista alta 40tkm ajetuista. Joten se on hieman huono vertailukohta kun miettii A6:n lootan kestoa.

                            Comment


                            • #15
                              Uteliaisuus heräsi. Miten tuollainen vahvistaminen sitten käytännössä tehdään?

                              Comment


                              • #16
                                Joo tuo RS6 paketti oli se jota tiedustelin myös A8 askiin.

                                En tiedä tarkempia yksityiskohtia mutta kytkinpakkojen määrää kai voi lisätä, käyttää vahvempia osia ja "kiristellä paikkoja" suoraan lainatakseni.

                                Tuolla käsittelyllä on pajan mukaan ajeltu ronsulla Suomessa matalia 11 aikoja vartilla voiman sijoittuessa +750hv ja +1000nm eikä aski antaudu. Tämä asettaa mielenkiintoiseen valoon tehdasuuden askin ostamisen järkevyyden...

                                Comment

                                Working...
                                X