Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbon käynnistyminen / kierrosluku

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Turbon käynnistyminen / kierrosluku

    Sellanen ihme juttu on nyt tapahtunu kahteen kertaan tämän kauden aikana että turbo on (perstuntuman mukaan) hyrähtänyt käyntiin aina vaan alemmilla kierroksilla. Konehuoneen palikat+softat on tietääkseni alkuperäiset.

    Ostaessani A4, 1999, 1.8T auton huomasin turbon lähtevän käyntiin n. 2500rpm. Kesällä tuo turbon aktivoituminen tipahti ensin n. 2200rpm ja viikko sitten, öljynvaihdon jälkeen, turbon aktivoituminen alkoi n. 1900rpm.

    Onkohan turbo menossa paskaksi? Mittarissa nyt 161tkm.

    Itselleni mieluisampi vaihtoehto olisi tietenkin että tuo turbon herkistyminen johtuisi karstan poistumisesta. Edellisten omistajien käyttämästä bensasta / ajotyylistä ei ole tietoa mutta itse olen tankannut vain 98E:tä ja olen myös ajoittain "lähettänyt" autoa.

    Mitään muita muutoksia en auton toiminnassa ole huomannut. Polttoaineen kulutus on pysynyt tasaisena eikä auto syö öljyä ollenkaan.

    Vastauksista jo etukäteen kiittäen, KV
    Viimeksi muokannut 8866; 31.10.2010, 20:52. Perustelu: Ei käytetä profiilin autoa, muuttuu kuitenkin ajan saatossa.

  • #2
    Kyllähän se mahdollista on että kun autoa "poljetaan" niin paikat ikäänkuin avautuu pitkän rauhallisen ajon jälkeen. En ole varma onko tuossa kuinka fiksu moottorinohjaus mutta ainakin uudemmat omaksuu ajotyylin mukaan tuon kaasun vasteen ja automaattilootan toiminnan.

    Comment


      #3
      Jos ahdin ei äännä eikä öljyä kulu, ei kannata liikaa stressata. Hajoaa sitten kun on hajotakseen. Toki halutessaan voi olla hieman huolissaan siitä, miksi aiemmin ahdot eivät ole nousseet.

      Oman auton K04, joka toki herää hieman myöhemmin kuin autossasi luultavasti oleva K03, alkaa lokien mukaan nostaa paineita 1900-2000rpm. 2100rpm paineet 0,5bar, jossa kohdin myös huomaa että alkaa ahtaa, ja 2400rpm jälkeen yli 1bar. Eli nopeasti pääteltynä K03 ahdot ovat lähellä maksimia jo 2000-2100rpm tuntumassa. Perstuntumassa ehjä ahdin varmaan tuntuu siinä 1900-2000rpm

      Comment


      • #4
        Kiitos vastauksista.
        Sillä lähdin kyselemään kun on alkanut vähän poltella moottorin optimointi 110kW --> 140kW.
        Kertokaa toki jos mieleen tulee jotain mitä kannattaa huomioida ennenkuin lähtee tuohon optimointitouhuun.

        Comment


          #5
          Eipä siinä nyt mitään sen ihmeempää kuin, että auto kannattaa olla suhkot kunnossa. Riippuu lastutuspaikasta niin monessa paikassa kyllä katotaan (esim. dyno, vikakoodit) ennenkuin lastutetaan, että auto on suurinpiirtein kunnossa.

          Mutta tuo 110kW -> 140kW lastutus on kyllä yksi parhaita päätöksiä mitä 1.8T koneen omistaja voi tehdä. En usko että kukaan on ikinä katunut tuosta muutosta, koska auto muuttuu aivan erilaiseksi ajaa tuon jälkeen.

          Comment


            #6
            ...mutta kannattaa kuitenkin muistaa, että paineiden nosto asettaa paikat kovemmalle koetukselle. Loppuun ajettu ahdin voi päästää viimeiset kuolinkorinansa merkittävästi vakiokunto-tilannetta aiemmin jos nostettuja tehoja myös käytetään.

            Itsellä laukesi aikanaan tehojen noston jälkeen hetialkuun pässi, ja vähän myöhemmin vanha ahdin. Uudella ahtimella alkoi tietysti kytkin luistaa jne. Ja kun vanhat osat sitten luovuttavat, karkaa mopedi helposti käsistä ja kierre jatkuu. Kaikki nuo olivat toki lähellä elinkaarensa loppua muutenkin.

            Comment


              #7
              Tuon ikäiseen voisi olla hyvä uusia ennen lastutusta bypass ja huohotinventtiilit. Ja jos ei koskaan ole ilmamassamittaria uusittu, niin sekin samalla tai puhdistaa.
              Yllättävän usein penkissä näkee miten joku on jo rikki, vaikka sitä ei ajossa huomaa mitenkään.

              Comment


              • #8
                Onko siis niin, että tämän ikäisen, alkuperäiskunnossa olevan auton tehoja kasvattamaan lähdettäessä, olettaen ettei kaikkea pistetä kerralla uusiksi ja ettei autossa ole tiettävästi vikoja päällä, olisi fiksuinta edetä seuraavanlaisessa järjestyksessä:

                1. vaihe: Moottorin kumiletkut uusiksi
                2. vaihe: Uusi turbo
                3. vaihe: Bypass, huohotinventtiilit ja ilmamassamittari uusiksi
                4. vaihe: Lastuttaminen

                Noita kaikkia vaihdettavia osia en haluaisi valmiiksi ostaa jos en tiedä että ne kaikki tulevat sitten samalla kerralla vaihdetuksi. Joudun kaikenlisäksi turvautumaan huoltokorjaamojen palveluihin kun ei tuossa parkkipaikalla oikein voi remppaa alkaa tekemään. Eikä mulla varmaan olisi tietotaitoakaan moiseen.

                Olen märkäkorva autoasioissa joten pahoittelen tietämättömyyttäni. Auton vaihto ei houkuttele koska tämä yksilö on toiminut moitteetta eikä lompakkoni ainakaan tällä hetkellä kestä täysvetoisen ja -tehoisen auton hankkimista. Sijoitan siis vähät irtoavat varani tämän auton peruskunnon säilyttämiseen. Tehoa haluaisin kyllä kasvattaa.
                Viimeksi muokannut KapteeniValpas; 1.11.2010, 08:46.

                Comment


                • #9
                  Lista on ihan oikeaan suuntaan. 3. vaiheen voi toki passatakin, kun lukee/luetuttaa vikakoodit. Ostaa sitten tarvittaessa uudet. N75 saattaa olla tarpeen vaihtaa.

                  Kerhon jäsenyys voisi olla listalla ekana, sen tienaat takaisin nopeasti kun tilaat osat kerhon kautta.

                  Comment


                    #10
                    Ite vaihtaisin bypassin ja sen jälkeen lastuttaisin.

                    Sitten vaihdellaan osia jos ne hajoaa. En näe järkeä ostaa uutta turboa jos entinen ei oikeasti ole rikki. Tuo vanha turbo saattaa kestää vaikka kuinka pitkään eikä se tarkoita, että se pakosti hajoaisi lastutuksen jälkeen.

                    En hiffaa miksi letkujakaan pitäisi alkaa vaihdella ennenkuin niissä on vuotoa tai ovat oikeasti hapristuneet.

                    Comment


                    • #11
                      Tuon letkujen päivityksen haluaisin tehdä sen takia kun yksi alkuperäinen letku on jo haljennut ja oletan noiden olevan suht tasalaatuisia. Aitoja/alkuperäisiä VAG-tuotteita kun ovat. Auton tehojen lisääminen tuskin ainakaan vähentää letkuihin kohdistuvaa painetta? Pelkään siis loppujenkin letkujen pamahtavan lähiaikoina, viimeistään lastutuksen jälkeen. Olen laiska, köyhä ja tyhmä. Sen takia haluan ennaltaehkäistä ongelmat niin pitkälti kuin pystyn ja lompakko kestää. Antamienne neuvojen perusteella järjestys näyttää tällä hetkellä tältä:

                      1. vaihe: Vikakoodien luenta
                      2. vaihe: Mahdollisten vikojen korjaaminen
                      3. vaihe: Lastutus
                      4. vaihe: Vaihdetaan osia sitä mukaa kuin/jos niitä rikki menee

                      Tuo näyttää omaan silmääni varsin hyvältä. Kiitos jälleen :)

                      ps. Jäsenhakemus täytetty ja lähetetty. Laskua odotellaan.

                      Comment


                        #12
                        Tuo viimeisin listasi on se millä yleensä lähdetään liikenteeseen :D Eli juurikin noin.

                        Comment


                        • #13
                          Itse vielä sen verran muokkaisin tuota listaa, että

                          1. Vikakoodien luku ja MAFin ja lämpötila-anturin kunnon tarkistus
                          2. Ahtovuotojen tarkistus
                          3. Kaasuläpän puhdistus (sopeutus onnistuu ohjelmoinnin yhteydessä)
                          4. By-pass venttiilin kunnon tarkistus (en näe syytä vaihtaa, jos entinenkin vielä kunnossa)
                          5. Uusi N75, ellei tietoa milloin viimeksi vaihdettu.
                          6. Lastutus ja sen jälkeen uutta osaa, jos vanhat rupeaa lahoamaan.

                          2-4 kohdat on ihan jokaisen itsetarkistettavissa, eikä vaadi kovin kummoisia työkaluja, mutta lastuttaessa aiheuttaa ihan jonkin verran ongelmia, jos esim. joku letku vuotaa turbon ja kaasuläpän välillä.

                          Comment


                          • #14
                            Hyvä lista. Kiitos Terppo :)

                            Tuohon loppukaneettiisi viitaten tunnustan olevani täysi märkäkorva mitä autoasioihin tulee. Ja minulta puuttuu talli jossa voisin rassata suojassa sekä säältä että uteliailta naapureilta. Mikäli et, Terppo, pahastu, niin tulostan tuon listasi matkaani lauantaina kun menen luetuttamaan vikakoodit.

                            Comment


                              #15
                              Järkevä lista tosiaan. Vähän pajasta riippuu sitten osataanko ja halutaanko noita tehdä. Pässin ja ahtovuotojen mekaaninen tarkistus on helppoa, muiden vähän vaikeampaa. Melkeinpä kaikki jo oireilevat ko. osien aiheuttamat ongelmat saa kyllä lokia ajamalla esiin vaikkei vikakoodeja näkyisi (esim. ahtojen huojunta -> N75).

                              Comment


                              • #16
                                Niin tosiaan ei tullut väsyneenä ajateltua, ettei kaikilla ole mahdollisuutta itse noita tarkistella, saatikka edes tiloja siihen.

                                Merkkikorjaamoissa tuskin alkaavat kaasuläppää kummemmin rassailemaan, laittaavat vaan uutta palikkaa, mutta jossain pienemmällä korjaamolla kenties. Antureiden kunnon kyllä pystyy toteamaan ihan VCDS:llä (vag-com) kun käy pienen lenkin ajamassa kaapelin kanssa.

                                Nuo osat ainakin itselle tulee ekana mieleen, ettei ohjelmaa pysty tekemään. Kun penkkiin mennessä on kaikki kunnossa, niin siellä ei tarvitse sitten montaa kertaa ravata.
                                Viimeksi muokannut Terppo; 5.11.2010, 01:45. Perustelu: Lisäys tekstiin

                                Comment

                                Working...
                                X