Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 1.8TFSI tyhmiä kysymyksiä (lastutus, katit jne)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 1.8TFSI tyhmiä kysymyksiä (lastutus, katit jne)

    Heti kärkeen, jos tuli väärään osioon niin siirtäkää toki. Päätin laittaa tästä uuden ketjun kun olisi useampia kysymyksiä - broidi hankki juuri -07 A3 1.8tfsi ja kyselen hänen puolestaan kun ei käy foorumilla (ainakaan vielä).

    - moottorin koodi, onkohan tämä BYT vai BZB? 160hv/250nm
    - onko autossa esikatti/downpipe jonka voi korvata suoralla röörillä?
    - tarkoituksena lastuttaa ja haussa paras käytettävyys (ei huipputeho), minkälaista softaa suositellaan (revo, abt, mtm, bsr jne?). tommonen ppc-tyylinen pulikka jolla voi palauttaa vakioksi olisi etu muttei vaatimus. entäpä sitten custom softaukset, karala, harinen, motorbit?
    - onko tämä kone ketjulla? moottori ääntää tyhjäkäynnillä TODELLA äänekkäästi, melkein kuin diesel. huolto tehty juuri (50tkm) eli pitäisi olla kyllä kondiksessa.

    olisi kysymyksiä alustasta jne mutta ne ei varmaan kuulu tähän ketjuun.

  • #2
    Alkuperäinen kirjoittaja Alpha Näytä viesti
    Heti kärkeen, jos tuli väärään osioon niin siirtäkää toki. Päätin laittaa tästä uuden ketjun kun olisi useampia kysymyksiä - broidi hankki juuri -07 A3 1.8tfsi ja kyselen hänen puolestaan kun ei käy foorumilla (ainakaan vielä).

    - moottorin koodi, onkohan tämä BYT vai BZB? 160hv/250nm
    - onko autossa esikatti/downpipe jonka voi korvata suoralla röörillä?
    - tarkoituksena lastuttaa ja haussa paras käytettävyys (ei huipputeho), minkälaista softaa suositellaan (revo, abt, mtm, bsr jne?). tommonen ppc-tyylinen pulikka jolla voi palauttaa vakioksi olisi etu muttei vaatimus. entäpä sitten custom softaukset, karala, harinen, motorbit?
    - onko tämä kone ketjulla? moottori ääntää tyhjäkäynnillä TODELLA äänekkäästi, melkein kuin diesel. huolto tehty juuri (50tkm) eli pitäisi olla kyllä kondiksessa.

    olisi kysymyksiä alustasta jne mutta ne ei varmaan kuulu tähän ketjuun.
    Moottorin koodin näkee esim. huoltokirjan kansilehdeltä.

    MTM lienee ns. varma valinta jos haluaa toimivan lastutetun Audin. Pulikkaviritykset on luokkaa purkkaviritys ja ainakin itse jättäisin ne hankkimatta.

    FSI:n ja TFSI:n dieselmäinen ääni tyhjäkäynnillä on ihan normaalia. Käsittääkseni äänen lähde on sähköiset suuttimet.

    Comment


    • #3
      Pulikkaviritykset on luokkaa purkkaviritys ja ainakin itse jättäisin ne hankkimatta.
      Voisitko perustella tätä vähän?
      Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:17.

      Comment


      • #4
        Pulikka yleensä muuttaa jonkin anturin antamaa tietoa (perinteisesti esim. TDI:ssä polttoainelämpötilaa). Moottorinohjaus saadaan siis toimimaan yhden tai useamman väärän tiedon perusteella. Tehon nousun kannalta saavutetaan kyllä haluttu lopputulos mutta itse pitäisin parempana "alusta asti" suunnitellun ohjelman käyttöä.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
          Pulikka yleensä muuttaa jonkin anturin antamaa tietoa (perinteisesti esim. TDI:ssä polttoainelämpötilaa). Moottorinohjaus saadaan siis toimimaan yhden tai useamman väärän tiedon perusteella. Tehon nousun kannalta saavutetaan kyllä haluttu lopputulos mutta itse pitäisin parempana "alusta asti" suunnitellun ohjelman käyttöä.
          Olisiko kyseessä kuitenkin ns. PPC systeemi jolla omistaja voi itse laitta viriohjelman sisään/ulos.

          Comment


          • #6
            Jaa, puhuit tuollaisesta pulikasta. Tässä varmaan tarkoitettiin PPC-tyylistä pulikkaa, jolla siis itse ladataan OBD-portista ohjelma sisään.
            Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:16.

            Comment


            • #7
              edit: en jostain syystä onnistu lainaamaan edellistä, mutta siis:

              Juuri tätä tarkoitin. Revollahan on kait lisämaksua vastaan kanssa nykysin tommonen palikka/pulikka/boksi/obd-laite. Itelläni on ollut tuo BSR laite ja se on käytön kannalta kätevä. Näistä vag-erikoistuneista virittäjistä ei vaan ole mitään kokemusta.
              Viimeksi muokannut okkim; 13.10.2010, 11:21. Perustelu: Täällä ei käytetä "^" merkkejä

              Comment


              • #8
                Mulla on s3:ssa Revon softa ja eipä juuri kehuttavaa löydy paitsi toki sen suhteen että kulkee paremmin kuin vakio.
                Bensakartta taikka kiihdytysrikastus on aivan järjetön. Heti kun hipaisetkin kaasua bensiiniä ruvetaan ämpäröimään moottoriin ja kulutus on sitä luokkaa myös. Vai kuullostaako 120km/h nopeudessa yli 10,5 keskikulutus teidän mielestä normaalilta?
                Pikaisesti tuota on on vag-comilla katsottu ja siinä todettu että aika herkästi rupeaa tähtäämään lambdaa tuonne täyskaasuasentoon, vaikka siis kiihdytellään ihan pintakaasulla.
                Toisena hienona ominaisuutena on Revon oma kopiosuojaus jota ei käsittääkseni pysty ohittamaan edes Audi huollossa. Pahimmillaan saa purkinhajoitettua jos yrittävät väkisin työntää sinne tilalle tehtaan viimeisintä vakiosoftaa (tämä tieto kuulopuhetta eräältä softia myyvältä kaverilta, vahvistakoot tai kumotkoot joku jos on parempaa tietoa).

                En siis saa autoani vakioksi vaikka haluaisin ilman että Revon kaverit sen tekevät, ja silloinkin sitten ajellaan revon näkemyksellä vakio ohjelmasta joka taas voi olla mitä hyvänsä. Sitä en ole edes selvittänyt että joko Revon "vakio" ohjelman päälle pystyy tehtaan oman ohjelman kirjoittamaan. Ei ole aihe niin paljoa kiinnostanut mutta näiden kokemusten perusteella en sen kioskin tuotteita ostaisi millään hinnalla.

                Ajellaan nyt ainakin takuuaika loppuun tällä ohjelmalla kun Audicenterin kaveritkaan eivät uskaltaneet autoa ruveta väkisin vakioimaan vaan takuu on voimassa vaikka auto on lastutettu edellisen omistajan toimesta.

                Comment


                • #9
                  Oisko hieman lisää informaatiota tästä kopiosuojauksesta? Itse olen ollut siinä uskossa, että kyllä tuohon Audin oma softa menee päälle ja sen takia Revoltakin tuon uudelleen ohjelmoinnin saa "ilmaiseksi"

                  Comment


                  • #10
                    Sen verran täytyy ottaa takaisin lausuntoja että 9,5 oli keskikulutus kun ajoin 25km motaria. Nollasin kulutusmittarin vauhdissa ja ajoin kokomatkan vakionopeudensäädin päällä tasan 120km/h gps vauhtia. Moottori oli jo testin alkaessa täydessä lämmössä, tyyni keli ja ulkolämpötila +1C. Koska nopeusmittari heittää tuossa vauhdissa noin kilometrin niin oletan että myöskään matkmittari ei paljoa valehtele, joten sen puolesta keskikulutuskin pitäisi olla lähellä todellista. Tankkaukset tukee tätä samaa että kulutusnäyttö näyttää melko tarkkaan oikein, eikä kuten esim. allekirjoittaneen a3:ssa jossa kulutusmittari on sen verran hyvin "optimoitu" että näyttämään voi lisätä muutamia desejä per 100km lisää että ollaan oikealla tontilla todellisessa keskikulutuksessa.

                    Täytyy kotiin mennessä ajaa hieman kovempaa ja katsoa mitä kulutusmittari näyttää. Eli litra tuli mutuiltua liikoja ennenkuin tarkistin mikä se todellinen tasan 120km/h kulutus on. Ilmeisesti aina on tullut ajettua vähän reilu 120km/h kun kuitenkin karvan alle kymppiin nyt meni ja yleensä on reilusti päälle kun moottoritie siirtymiä ajelee.
                    ---Epävarma tieto alkaa tästä---

                    Itse en tunne koko järjestelmää enkä varsinkaan revon suojausta, eli kirjoitan suoraan erään kotimaisen customsoftia tekemän herran sanoja tänne. Sen verran kuitenkin että kun Espoon VV centeriin asiasta puhuin että vakio autossa jonka teiltä ostin onkin tämmöinen virityssofta niin he eivät sitä halunneet vakioida vaan myönsivät moottorille vuoden takuun kolmannen osapuolen viriohjelmalla. En siis tiedä olivatko he todella tietoisia mahdollisten virisoftien vaikutuksista vai säikähtivätkö sitä kun kerroin tämän softan tekijän mielipiteet avoimesti VV-Centeriin.

                    Elikkä tämä softaherra kertoi myös sen riskin että mikäli VV:llä yritetään väkisin syöttää tehtaan vakio ohjelma purkkiin flashaus jää pahimmillaan puolessavälissä hommaa jumiin ja se vahiongoittaa purkkia sen verran pahasti että voipi olla siinä sen purkin elämä.
                    Vakionti kuulemma onnistuu varmiten tämmöiseen salauksella suojattuun purkkiin sillä keinolla että ottaa ecun esiin (s3:ssa kuulemma kojelaudan sisällä joten ei ihan helposti käsillä ja sieltä pari pinniä jumpperoi yhteen. Silloin ilmeisesti sitten pyyhkiytyy koko softa pois mahdollisesti ajonestoineen ja sitten tilalle voi laittaa tehtaan ohjelman?


                    Nyt on kuitenkin niin paljon jo toisen suusta kuultua tietoa välitettynä tänne foorumille että en voi millään taata tietojen paikkaansapitävyyttä, joten oikaiskoot tai varmistakoot joku jos on parempaa faktaa aiheesta. Ja mikäli ei parempaa tietoa tule niin älkää nyt ihan 100% faktana ottako, koska en tosiaankaan ymmärrä näistä asioista mitään ja täten ei voi olla myöskään taata että asiat olisi juuri niin kuin olen kirjoittanut.



                    ---epävarma tieto päättyy tähän----
                    Viimeksi muokannut Roni; 14.10.2010, 11:10.

                    Comment


                    • #11
                      Ettei ihan mene mutu-tuntumalla niin kysäisin asiaa doc-powerilta.
                      Alla vastaus
                      --klip--
                      REVOn softa ei estä autoon tiedon syottämistä (=huoltopäivittämistä) millään muotoa.
                      Sensijaan tiedon imeminen ei onnistu ilman REVOn softaa, softassa olevan kopiointi suojauksen takia.
                      --klip--

                      Eli softan parametreja ei saa ulos, mutta uuden voi tuupata sisään ilman ongelmia. Ja jos tuon ylikirjoittaa Audin toimesta, on Revolla elinikäinen ilmainen takaisinpäivitys kuittia vastaan. Itsellä siis myös A3 2.0 TFSI:ssä Revon softa ja kulutus on noin 9 litraa kesällä ja 8 litraa talvella (kesä renkaan 19" talvella 18") enkä ole tuota kovin kummoisena muutoksena vakioon pitänyt. Softa muuten on aika syvältä, kun teho tulee ulos ensin kaikki kerralla ja sitten hetken kuluttua ei tapahdu enää mitään.

                      Comment


                      • #12
                        Ässässä ahdin riittänee vähän pidemmälle, joten veto on hyvin samanlaista siitä lähtien kun veto alkaa, eli edes rajoittimen lähistöllä ei tapahdu mitään hiipumista ja tästä syystä alkuvaiheessa ajoi lähes poikkeuksetta rajoittajaa vasten aina kun piti kiireemmin kiihdyttää.

                        Nyt on kaksi eri näkemystä asiaan joista varmaankin varmempi on tuo revon kertomus. Eihän tuollaista takuuta tarvitsisi jos tehtaan ohjelma ei sen revon yli kirjottuisi.

                        Comment


                        • #13
                          Sen verran täytyy ottaa takaisin lausuntoja että 9,5 oli keskikulutus kun ajoin 25km motaria. Nollasin kulutusmittarin vauhdissa ja ajoin kokomatkan vakionopeudensäädin päällä tasan 120km/h gps vauhtia.
                          Ja tutkimukset jatkuu...
                          Toinen testi 130km/h gps vauhtia ja kulutus pomppasi 10,8l/100km. Ilma noin +4 kohtalaisen tyyntä ja tienpinta kostea, mutta ei niin märkä että olisi oleellisesti vierintävastukseen vaikuttanut. Elikkä melkoinen pomppu kulutukseen kun 10km/h nosti nopeutta.
                          Taitaapi olla niin että yli 3000rpm alueella rupeaa se bensansyöttö koneeseen olemaan kohdallaan kun vähänkin kaasuläppä avautuu. 120km/h vauhdissa kierrokset aika tasan 3000rpm ja noin 3200rpm 130km/h vauhdissa.
                          Täytyypi varmaan vähän lokittaa ja tutkia enempi miksi ja mihin se bensa oikein menee.

                          Comment


                          • #14
                            Onks se oikeasti tärkeä kriteeri saada auto takaisin vakioksi, miksi näin?

                            Kuka nyt autoa vakioksi haluaa enää:) en minä ainakaan...

                            Eihän se ohjelman vika ole, jos ei veto jatku 'hurjana' punarajalle. Eiköhän siinä tule rauta ennemminkin vastaan.

                            Ja kulutushan laitteissa nousee, kun rassataan, se on selvä. Siitä voi sitten keskustella, miten paljon on kenestäkin liikaa tai jos verrokkina sama aihio ja eri softat. Eihän tuo paha ole,eiks ne jotain tollasta imaise? Vaihtaa vakioks ni ei vie sit liikaa;) vitsi vitsi. Eihän se hyvä ole jos keskirekkari turhan paksulla ja reagoi kyseisellä tavalla.
                            Viimeksi muokannut Marko77; 14.10.2010, 22:20.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Roni Näytä viesti
                              Ja tutkimukset jatkuu...
                              Toinen testi 130km/h gps vauhtia ja kulutus pomppasi 10,8l/100km. Ilma noin +4 kohtalaisen tyyntä ja tienpinta kostea, mutta ei niin märkä että olisi oleellisesti vierintävastukseen vaikuttanut. Elikkä melkoinen pomppu kulutukseen kun 10km/h nosti nopeutta.
                              Taitaapi olla niin että yli 3000rpm alueella rupeaa se bensansyöttö koneeseen olemaan kohdallaan kun vähänkin kaasuläppä avautuu. 120km/h vauhdissa kierrokset aika tasan 3000rpm ja noin 3200rpm 130km/h vauhdissa.
                              Täytyypi varmaan vähän lokittaa ja tutkia enempi miksi ja mihin se bensa oikein menee.
                              Muista että kulutus kasvaa aika rankasti ihan jo ilmanvastuksen myötä. Esim. mk4 Golf Variant 1.6, 110kmh vs 120kmh mittarinopeutta kasvattaa keskikulutusta jo 1L/100km. Tämä siis auton omalla keskikulutusmittarilla havaittua.

                              En pidä tuota kasvua tuossa nopeudessa mitenkään erikoisena. Onko muuten rengaskoko vielä vakio?

                              Comment


                              • #16
                                Eihän se ohjelman vika ole, jos ei veto jatku 'hurjana' punarajalle. Eiköhän siinä tule rauta ennemminkin vastaan.
                                Ei tietenkään ole. Mutta jos softan luonne on se, että 2500 rpm isketään täydet ahdot päälle kaasupolkimen asennosta riippumatta ja sitten kierrosten noustessa tuota ahtoa pienennetään on se omaan mieltymykseeni ajettavuudeltaan hankala. Eli haluaisin, että voima jatkuu tasaisen kasvavana läpi kierrosalueen niin kauan kun raudassa riittää tuotto. Näin ei Revo ainakaan itselläni toimi.

                                Comment


                                • #17
                                  Täydet ahdot kaasun asennosta riippumatta? Kyllä softassa on silloin vikaa, eikä "luonnetta". Muuten en kyllä keksi miksi joku ei haluasi täysiä ahtoja (=tehoja) heti niin alhaalta kuin mahdollista, paitsi jos veivit/kytkin ei kestä. Tietty kaasulla niitä pitää voida säätää.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Parit Revotetut autot tuossa tullut ihmeteltyä ja aivan järjettömällä ahtopainepiikkauksella on molemmat varustettu. Ja kuulemma toimivat niinkuin on tarkoitettu Revon mielestä, eli siinä mielessä softassa ei ole vikaa. Ilmeisesti tuolla on aikaan saatu se kuuluisa "voimantunne". Itseäni lähinnä ärsyttää, kun alakierroksilla on vääntöä rajoitettu, että mitään ei menisi rikki ja sitten yhtäkkiä isketään kaikki kehiin. Tekee ajamisesta varsin nykivää.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kuulostaa kummalliselta, tuon ahtojen käyttäytymisen voisi logeilla katsoa. Kiihdyttää vaikka puolella kaasulla ja katsoo mitä pyytää ja antaa. Voi olla, että pieni turbo herää niin herkästi lastutettuna, että se tuntuu nykäysksenä jo puolella kaasulla.

                                      En ole ajanut koskaan kyseisillä malleilla ja kyseisellä softalla, niin hankala ymmärtää ongelmaa täysin.
                                      B5 ässässä ainakin softalla ahdot menee 3000-3500 1.3bar ja siitä laskee 1.0bar kiekoille tai jotain.

                                      En ainakaan haluaisi pelkästään nousevasti kiekoille tasaisesti 1.0bar asti, että piikki jäisi pois. Ei ainakaan nopeampi ole ja käytännön alueelta jäisi voimaa pois ja paljon (ohitukset suuremmilla vaihteilla).

                                      Tietty jos kaasun käyttö on niin herkkä, että se ryntäilee--> ei mukava. Ei kai se 200hv:lla vielä kauheasti pitäs rynnätä ;)
                                      Viimeksi muokannut Marko77; 15.10.2010, 17:44.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kylläpä vaan se yleensä on nopeampi auto se "kuminauhamainen" versio, eli ei piikkiä, junttaa vain selän penkkiin ja pitää sen siellä. Ei tunnu yhtä nopealta kuin piikkaava pikkuturbo, mutta kello sanoo ihan toista.

                                        Nm Ei se RS2 GT2871R ahtimella sen rajummin sitä selkää sinänsä penkkiin vetänyt, se ei vaan ikinä hellittänyt ennen vaihtoa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt verrataan hiukan eri asiaa, pieni turbo vs. iso turbo.

                                          Isoa ahdinta et saakaan tekemään sellaista piikkiä 3000rpm, kun se herää vasta 5000rpm ja tuotto jaksaa punaralle asti. Siitähän se kuminauhamaisuus juuri tulee, mitä gedu mainitsit. Nämä vain heitto kierroslukuja.

                                          Pienellä ahtimella ahto piikin saa tehtyä 3000rpm. Ja varmasti on nopeampi kuin "kuminauha" ohjelma samalla ahtimella.

                                          Pointtini oli juuri pieni hyrrä, mitä kirjoittelin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onks se oikeasti tärkeä kriteeri saada auto takaisin vakioksi, miksi näin?
                                            Kuka nyt autoa vakioksi haluaa enää:) en minä ainakaan...


                                            Ei se ole tärkeää ja kuten jo todettiin niin revon softan pystyy ylikirjoittamaan, mutta sitä ei pysty lukemaan ja muokkaamaan, joten se siitä.


                                            Eihän se ohjelman vika ole, jos ei veto jatku 'hurjana' punarajalle. Eiköhän siinä tule rauta ennemminkin vastaan.
                                            Juuri näin pikkuahtimilla, veto tulee aikaisin ja loppuu aikaisin, se on ihan luonnollista kun ahdin antaa ikäänkuin kaikkensa jo siellä 4000kierroksen paikkeilla ja siitä eteenpäin vatkaa lähinnä ilmaa kuumaksi, joten tästä johtunee suureksi osaksi myös laskevat ahtopainekäyrät lastutetuissa a-sarjalaisissa. Vähän hölmöntuntuinenhan tuo omakin a3 on kun juuri kun veto tuntuisi alkavan niin se jo "puutuu". asia korjaantuu vain rautaa muuttamalla ei softaa.



                                            Ja kulutushan laitteissa nousee, kun rassataan, se on selvä. Siitä voi sitten keskustella, miten paljon on kenestäkin liikaa tai jos verrokkina sama aihio ja eri softat. Eihän tuo paha ole,eiks ne jotain tollasta imaise? Vaihtaa vakioks ni ei vie sit liikaa;) vitsi vitsi. Eihän se hyvä ole jos keskirekkari turhan paksulla ja reagoi kyseisellä tavalla.
                                            Edelleen olemme samaa mieltä. on ihan sama kuinkapaljon bensaa kuluu silloin kun kaasu on pohjassa. Mielestäni siinä juuri ohjelmiston erot syntyvät minkälainen auto on ajaa normaaliolosuhteissa ja normaali kiihdytyksissä jne. Mielestäni viriohjelmalla ei tarvitsisi koskea alarekisteriin ollenkaan koska normi kiihdytys on normi kiihdytys ja se on tehtaan softassa jo ihan ok, miksi sinne pitää mennä ronkkimaan lisää bensaa ja mahdollisesti ennakkoja jos lopputulos on se että kulutus nousee myös normaaliajossa.

                                            Kaasupohjassa kartan teko ei ole mielestäni mitään tähtitiedettä. Kuitenkin kaasareilakin ja keskipakoennakolla ennakolla saa ihan saman huipputehon autosta kun niin kaasarin syöttö kuin ennakko on optimoitu huipputehoa silmälläpitäen.
                                            Se mitä siellä huipputehon alapuolella tapahtuu onkin sitten kokonaan toinen tarina. Sinne täytyy saada nykyaikaisilla järjestelmillä huomattavaa etua verrattuna kaasariin ja ja massanhitauteen perustuvalla ennakonsäädöllä. Sikäli vertaus kaasariin on vähän huono koska suorasuihkutus nyt ei ole enää sama asia kuin kaasari, mutta ymmärtänette mitä haen takaa.

                                            Itselle on ohjelmoinnissa ihan sama lupaako lastun valmistaja 308hv vai 313 hv koska jo tehonmittaus on niin monimutkainen asia ja joka penkki antaa ihan eri tuloksen että sillä ei ole mitään vaikutusta valintaan lupaako joku muutaman hevosen enempi vai vähempi. Minulle ratkaisevat seikat on se että ohjelmat toimivat moitteetta ja optimoidusti läpi koko kierrosalueen. Lisäksi olen sen verran kriittinen ihminen että se oma ei välttämättä olekaan aina välttämättä kaikista paras, niin on helppo purnata pienestäkin asiasta joka mielestäni ei nykyaikaiseen ohjelmoituun autoon kuulu.
                                            En ollut myöskään tyytyväinen APR:n softaan joka tuossa a3:ssa on mutta se on jo kokonaan toinen tarina, siitä voi joku etsiä vaikka searchilla jos kiinnostaa. Lienee muutaman vuoden takaisia juttuja.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X