Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABY:n ahtopaineet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABY:n ahtopaineet

    Minkä verran tuollaisen ABY-koneen tulisi maksimissaan puskea ahtopainetta vakio-hw-ympäristössä? Minua on vähän ihmetyttänyt oman auton ahtopaineet, jälkiasennetun ahtopainemittarin mukaan max. paineet pyörii siinä 0,7bar kantturoilla ja kiinnostaisi tietää, onko se normaali lukema ABY:lle vai ei?

    Boksissa on tuntematon virisofta, kone pukkaa dynolapun mukaan 279/5700rpm ja 442Nm/3410rpm. Dynotusta en ollut itse tekemässä, joten käppyrän luotettavuudesta en tiedä.

  • #2
    noilla dynolapun tiedoilla pitäisi ahtaa liki 1.4 - 1,5bar

    (1bar normal + ahdot päälle 1,5bar = 2,5bar sensori tapissa)

    ahtaa = painetta yli normaali-ilmakehän
    - toivottavasti selvensi

    Comment


    • #3
      Onko mainitsemasi lukemat absoluuttista- vai ylipainetta?

      Kuinka paljon ABY:n max. paineet tulisi olla vakiona?

      Comment


      • #4
        Kyllä kuulostaa melko alhaisilta paineet eli yli barin ylipainetta pitäisi olla kyllä.

        Vuotoja tai mittari valehtelee tai boksi haluaa jonkun vian takia pitää peruspaineilla.

        Comment


        • #5
          Ok, täytyypi selvitellä asiaa. Jos boksi tahtoo peruspaineille, niin näkeekö sen esim. VAG COMilla?

          Comment


          • #6
            Luultavasti, mutta ei välttämättä. Esim jos boksi luulee, että kone nakuttaa (nakuanturivika? varmaan aika harvinainen), ei vikakoodia tule.

            Comment


            • #7
              Eilen tuli vähän ihmeteltyä tuota konetta ja yksi asia sen hukkaportissa jäi vaivaamaan. Hukkaportin yläosasta sojottaa taaksepäin sellainen n.2cm pitkä ohut messinkiputki. Se vaikutti siltä, että siihen saattaisi kuulua jokin putki/letku, mutta sellaista en lähiympäristöstä löytänyt.

              Jos näin, niin mikä tuon hukkaportin "letkuliitännän" tarkoitus on ja mihin mahdollisen letkun toinen pää kuuluu liittää?

              Comment


              • #8
                Kuuluu olla ilman letkua. Lienee siinä estämässä vastapainetta yläkammiossa.

                Comment


                • #9
                  Kehveli sentään! Arvelin, että tuo putki olisi jollain tapaa kytköksissä ahtopaineen säädön kanssa ja lisäboostia olisi tarjolla letkut oikein laittamalla. No aina ei pääse helpolla.

                  Comment


                  • #10
                    Mihinkä muuten tuollaisen jälkiasennetun ahtopainemittarin paineletku tulisi olla kytkettynä?

                    On alkanut vahvasti epäilyttämään, että tuo mun kone menee peruspaineilla, mutta ihan ensiksi aattelin kuitenkin selvittää tuon ahtopainemittarin lukemien luotettavuuden.

                    Jos kone pyörii peruspaineilla, niin voiko siitä aiheutua jotain erityistä vahinkoa koneelle?

                    Comment


                    • #11
                      Boksin läheltä haaroittaminen on hyvä idea siinä mielessä, että mittarista näkee saman kuin boksi ja täten auttaa diagnosoinneissa.

                      Comment


                      • #12
                        Ok,

                        Tarkistamme kytkennät. Olikos niin, että boksi sijaitsee kuljettajan jalkatilan sivussa olevan verhoilupaneelin alla?

                        Comment


                        • #13
                          Hanttarin jalkatilassa, rintapellin ja puhaltimen putken välissä. Kojetaulun alaverhoilulevy irti ja sitten näkyy letku. Ahdas paikka, ainakin ottaa se boksi irti. Mulla on semmoiset 1,3bar ylipainetta imusarjassa MTM:n softalla, eli pauttirallaa samanverran pitäisi sultakin varmaan löytyä.

                          Comment


                            #14
                            Kyllä pitäis ahtaa yli 1bar. Itellä 1.25-1.5 lukemissa (ei vakio)

                            Comment


                            • #15
                              Ilkka kokeileppa vaikka tätä.
                              Ajat n.80kmh numerolla 4 ja lämäset sen oikeen lattiaan,kierroslukumittarin saavuttaessa lukeman
                              3500rmp pitäis buustin olla luokka 1,2-1,3bar,jos ei niin sitten siinä ilmeisesti jonkun sortin ongelma on.

                              PS.Miten sais ton Salosen nöyryyden ja tän mun Räisäsen rähjäämisen yhdistettyä.
                              Olis muuten aika hieno moottori.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos vinkistä Kimmo. Kiihdytys nelosella oikea jalka suorana 80km/h nopeudesta tuotti ahtopainetta 3500rpm:llä n. 1,3-1,4bar. Ilmeisesti kone kehittää ahtopaineita tarvittaessa kuitenkin...

                                Tästä mielenkiintoisesta tuloksesta herääkin seuraava kysymys. Pienillä vaihteilla (1.-2.) kiihdytettäessä ahtopaineet ilmeisesti eivät ehdi nousta, koska mittarin mukaan max. paineet nousevat 0,5bar kieppeille. Tosin en ole ihan varma, olenko kiihdytellyt vekotinta läppä levällään, eikös tossa ABY:ssa ole jokin overboost toiminto, joka antaa parhaat paineet vasta kaasu pohjassa?

                                Nooh, täytyy vielä tutkia tota pienten vaihteiden ahtopainejuttua ja kiihdytystä läppä auki.

                                Comment


                                • #17
                                  vaihda by pass. Olisko kalvo revennyt, kun ei ahda pienillä vaihteilla, mutta isolla vaihteella saat kohtuudella painetta. Kannattaa tutkia.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Koneen by pass on aika tuore, siellä pitäisi olla sellainen mäntämallinen kapine. Itse en sitä ole vaihtanut, joten siitäkään minulla ei kyllä ole varmempaa tietoa. Lienee kuitenkin parasta tsekata sen toiminta.

                                    Jos pässi on ok, niin olisiko jotain muuta erityistä mitä kannattaisi tsekata, jos siis paineita ei pikkuvaihteilla kehity?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kaasun asento on ratkaiseva motronicin määrittäessä tavoiteahtoja!

                                      Lämä tiskiin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No joo, Motronicci tosiaan antaa painetta, kunhan vaan täyttää painehakemuksen oikein. Kaasu pohjassa ahtopaineet kohovat reilusti yli yhden barin, myös pienillä vaihteilla.

                                        Olipas helposti korjattava vika tällä kertaa, onneksi en ehtinyt purkamaan puolta autoa "vikaa" etsittäessä :)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X