Oot oikeessa mutta asia on hieman erillailainen.
eli hukkaportti aukeaa kun haluttu ahtopaine on saavutettu (ja se on hukkaportin ainoa tehtävä).Hukkaportissa olevan venttiilin avaa ahtopaine,joka tulee ns. hukkaportin kalvon alapuolelle. Hukkaportin venttiilin pitää kiinni jousikuorma.
Nyt kuitenkin sulla menee ahtopaine kokoajan hukkaportin kalvon alapuolelle ja kun ahtopaine kasvaa eli 0.5....0.6......0.7...jne niin paine tuolla hukkaportin kalvon alapuolella kasvaa kokoajan ja jousi alkaa jossain vaiheessa antaa periksi (esimerkiksi 1.0 barissa on hukkaportti auki jo esim 2mm) ja tällöin osa pakokaasuista pääsee menemään hukkaportin kautta suoraan pakoputkeen,vaikka niiden pitäisi vielä mennä ahtimelle ja hukkaportti pitäisi aueta vasta kun haluttu ahtopaine (vaikka 1.5bar)on saavutettu.Hukkaportti ei saisi olla auki edes 2mm 1.4 barissa, vaan vasta 1.5 barissa sen pitäisi lävähtää auki ja pitää ahtopaine siinä.
Nyt sun tapauksessa kun ahtopaine kasvaa niin hukkaportin venttiilin on pakko aueta ennen 1.5 baria edes jonkin verran,koska hukkaportin kalvon päällä oleva paine kasvaa eikä jousivoima riitä pitämään sitä kiinni eli ahtopaine nousee ryömien verrattuna siihen miten sen pitäisi mennä.Saat huomattavasti terävämmän väännön ja ahtopaineen nousun kun teet siihen tuon muutoksen.
Huippuvääntö voi tulla jopa 1000-2000rpm alemmaksi tuolla tavoin. Ja joka tapauksessa alle 3500rpm alueet kas vavat väännöllisesti hurjasti.Samoin vaihtotilanteiden ahtopaineen nousu.
On hieman sama asia jos leikit kompuralla ja säädät kompuran työntämään vaikka 2 baria ja painat liipasinta niin että ilmaa tulee aluksi pikkuhiljaa ja sitten kovempaa ja kovempaa kunnes se lopulta työntää tuo 2.0baria ja sulla on vaikka paperinpala pöydällä ja osoitat liipasimen sitä kohti, niin se lähtee todennäköisesti lentoon jo ennen kuin olet painanut liipasimen pohjaan.Kun taas toinen tapa olisi se että painat liipasimen pohjaan kerralla ja silloin sieltä tulee tuo 2.0 baria ja paperinpala lähtee myös liitoon,mutta se paperinpala ei liikahdakkaan ennenkuin olet painanut liipasinta.........eritt huono esimerkki,mutta toivottavasti ymmärsit jutun juonen.
Ja jos/kun asennat sen säätimen siihen väliin niin siihen täytyy tehdä pieni reikä sitä ennen (esim 2mm),mutta voin opastaa sua vaikka puhelimessa tai kirjoittaa tänne...miten vaan,sitten kun hommaat sen säätimen (maksaa 50e). Laitan sulle sen numerosarjan mikä siinä kyljessä lukee vielä tänään kun käyn tallilla....toivottavasti muistan. olisko ollu Bosch 0 280 150 001 varmaistan sen vielä.
eli hukkaportti aukeaa kun haluttu ahtopaine on saavutettu (ja se on hukkaportin ainoa tehtävä).Hukkaportissa olevan venttiilin avaa ahtopaine,joka tulee ns. hukkaportin kalvon alapuolelle. Hukkaportin venttiilin pitää kiinni jousikuorma.
Nyt kuitenkin sulla menee ahtopaine kokoajan hukkaportin kalvon alapuolelle ja kun ahtopaine kasvaa eli 0.5....0.6......0.7...jne niin paine tuolla hukkaportin kalvon alapuolella kasvaa kokoajan ja jousi alkaa jossain vaiheessa antaa periksi (esimerkiksi 1.0 barissa on hukkaportti auki jo esim 2mm) ja tällöin osa pakokaasuista pääsee menemään hukkaportin kautta suoraan pakoputkeen,vaikka niiden pitäisi vielä mennä ahtimelle ja hukkaportti pitäisi aueta vasta kun haluttu ahtopaine (vaikka 1.5bar)on saavutettu.Hukkaportti ei saisi olla auki edes 2mm 1.4 barissa, vaan vasta 1.5 barissa sen pitäisi lävähtää auki ja pitää ahtopaine siinä.
Nyt sun tapauksessa kun ahtopaine kasvaa niin hukkaportin venttiilin on pakko aueta ennen 1.5 baria edes jonkin verran,koska hukkaportin kalvon päällä oleva paine kasvaa eikä jousivoima riitä pitämään sitä kiinni eli ahtopaine nousee ryömien verrattuna siihen miten sen pitäisi mennä.Saat huomattavasti terävämmän väännön ja ahtopaineen nousun kun teet siihen tuon muutoksen.
Huippuvääntö voi tulla jopa 1000-2000rpm alemmaksi tuolla tavoin. Ja joka tapauksessa alle 3500rpm alueet kas vavat väännöllisesti hurjasti.Samoin vaihtotilanteiden ahtopaineen nousu.
On hieman sama asia jos leikit kompuralla ja säädät kompuran työntämään vaikka 2 baria ja painat liipasinta niin että ilmaa tulee aluksi pikkuhiljaa ja sitten kovempaa ja kovempaa kunnes se lopulta työntää tuo 2.0baria ja sulla on vaikka paperinpala pöydällä ja osoitat liipasimen sitä kohti, niin se lähtee todennäköisesti lentoon jo ennen kuin olet painanut liipasimen pohjaan.Kun taas toinen tapa olisi se että painat liipasimen pohjaan kerralla ja silloin sieltä tulee tuo 2.0 baria ja paperinpala lähtee myös liitoon,mutta se paperinpala ei liikahdakkaan ennenkuin olet painanut liipasinta.........eritt huono esimerkki,mutta toivottavasti ymmärsit jutun juonen.
Ja jos/kun asennat sen säätimen siihen väliin niin siihen täytyy tehdä pieni reikä sitä ennen (esim 2mm),mutta voin opastaa sua vaikka puhelimessa tai kirjoittaa tänne...miten vaan,sitten kun hommaat sen säätimen (maksaa 50e). Laitan sulle sen numerosarjan mikä siinä kyljessä lukee vielä tänään kun käyn tallilla....toivottavasti muistan. olisko ollu Bosch 0 280 150 001 varmaistan sen vielä.
Comment