Kyllä, täytyy kysellä kun saa aikaseks! ensviikola varmaa fin-turbolle korjuuseen ja ottaa kaikki irti noista rs4 turboista
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.7 ahdinspeksiä
Collapse
X
-
Enpä ole noilla vakioilla mittaillut, olettaisin niillä ne olevan vielä about hallussa mutta esim. rs6 hyrrällä hiukan isommalla kompuralla vajaa 3 bar, seuraavalla koolla 3.5 bar ja esim. TTE ahdin perheen isoilla saanut 5.0 bar eli pakopuoli menee tukkoon about heti, kun kompuraa kasvattaa. Toki Rs4 hyrrässä vielä aikasemmin mutta vaatii aina isomman kompuran.
Sitten taas Garrett:n versio, missä on esim. suht pieni kompura verrattuna noihin isompiin versioihin eli samankokoinen kuin turbiini, niin saa alle 3 bar vastapainella enemmän kuin esim. tolla TTE hirmulla 5 bar vastapainella samoilla reilulla 2.0 bar ahtopainella.
Nuo Rs sarjan turbiinit, varsinkin se nielu riittää vain johonkin asti, ei auta vaikka mitä siipeä sinne työntävät.Viimeksi muokannut vayne; 22.4.2021, 10:18.
Comment
-
Ahdin valmistaja Master Power oli julkaissut uutta competition line ahdin mallistoa. Mielenkiinnosta pienen tiedustelun jälkeen tulikin tilattua Bitukka coupeen kaksi C124-RB4949-2A ahdistinta. Speksit Imu 49/70mm (7+7), pako 61,5/49,5mm (10lapainen) ja hukkaportillinen pakopesä koossa 8cm2. Keskiö nestejäähdytetty sekä kuulalaakeroitu.Mielenkiinnolla odotan miten heräilee sitten aikanaan, kun saa kiinni.
- 1 like
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja holkeri Näytä viestiOnko ollut tarvetta isommilla turboilla muuttaa öljynpaluu linjoja ylemmäksi öljypohjaan tai isommiksi vakio paikkaan?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja settari Näytä viestiAhdin valmistaja Master Power oli julkaissut uutta competition line ahdin mallistoa. Mielenkiinnosta pienen tiedustelun jälkeen tulikin tilattua Bitukka coupeen kaksi C124-RB4949-2A ahdistinta. Speksit Imu 49/70mm (7+7), pako 61,5/49,5mm (10lapainen) ja hukkaportillinen pakopesä koossa 8cm2. Keskiö nestejäähdytetty sekä kuulalaakeroitu.Mielenkiinnolla odotan miten heräilee sitten aikanaan, kun saa kiinni.
onko noi fyysisesti minkäkokoiset ahtimet jos vertaa RS6 tai GTX28 sarjan ahtimiin?
Comment
-
Vielä en ole saanut niitä käsiini, mutta catalogin mittojen mukaan kompressorikotelon halkaisija 160mm ja ahtimen kokonaispituus 220mm. Mulla ei ole vakiopaikoilla, että uskon ettei ongelmaa sen puolesta. Kompressorikarttoja ei ollut vielä saatavilla. Liitteenä kuva
edit. Kuvassa kompuran jättö virheellinen. 70mm se on
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
Ei ole ollut tarvetta.
Comment
-
Paikoillaan käytettäessä tyhjäkäynnillä ei savuta yli 1000rpm savutus alkaa ja jatkuu isommillakin kierroksilla. Ajaessa on sama alle 2000rpm ajatko tasakaasulla vai vähän kiihdytät tai moottori jarrutat niin savuttaa. Yli 2000rpm ei savuta oli sitten yli/alipaineella tai moottorijarrulla.
Comment
-
Entten tentten.. Mikäs sen mukavempaa, kuin fiilistellä ahtimia samalla, kun odottelee moottoriin osia maailmalta. Hieman eksoottisempia ahtimia tullut hankittua vuosien saatossa 2.7 ympäristöön. Tässä hieman speksia ahtimista:
1. Masterpower c124-4949 Imusiipi billet 7+7 49/70, pako 61,5/49.5 10-lapainen. Pakokotelo #9 ar.63. Kuulalaakeroitu
2. Mclaren m838t orggis ahtimet (Mitsubishi Td04hl-20t). Imusiipi 6+6 47/58, pakosiipi 45.6/52 12-lapainen. Pakokotelo #7. Liukulaakeroitu
Masterin kompuran tuotto max 48lbs/min ja Mitsun 40lbs/min. Omia havaintoja ahtimista on että Mitsu on tosi kevyt ja kaikin puolin fiksun oloinen kapistus, kun käsissä pyörittelee. Masteri taas hieman painavempi ja pakoketelo ainakin hieman "kirveellä veistetty". Yleisestikkin aftermarket ahtimen oloinen.
Foorumilla on td04hl-16t mitsuista ainakin hyviä kokemuksia 2.7 koneessa. 20t imusiivellä voi olla pakopuoli hieman tukkoinen isommilla ahdoilla. Pakokotelo/hukkaportti tosin näissä erilainen, kuin vastaavissa Volvon omissa. Masterit voisi hengittää aika hyvin, mutta ahtoja voi joutua odottelemaan hieman pidempään. Mitä ajatuksia mämä kikkareet herättää?
Comment
-
No pikaiseen noita vaihtoehtoja vilkaisemalla tulee ensimmäisenä mieleen, että kannattaa pohtia millaisia tehoja on tavoittelemassa ja paljonko siihen todennäköisesti tarvitaan ahtopainetta. Niin kuin yleensäkin turboa valitessa.
Mitä nyt noiden TD04 ja TD05 Mitsujen kanssa on tullut pelattua, niin ovat aika päteviä kapineita. Mitoitus kompura- ja turbiinipuolien välillä on tasapainossa, heräävät hyvin suhteessa kokoon ja tuottavat kivasti tehoa. Tuo TD04-20 variantti ei ole tuttu enkä nyt jaksanut penkoa tarkempia speksejä. Mutta valistuneena arvauksena olettaisin, että kapasiteettia riittää jonnekin vähän päälle 300hp lukemiin ja järkevät maksimiahdot on todennäköisesti jossain 1,5-2,0 barin välillä. Eli jos nuo riittää, niin todennäköisesti ihan hyvä valinta.
Masterpowereista ei ole omakohtaista kokemusta. Mutta ihan kompurakartan perusteella tuo c124-4949 on Mitsuun verrattuna pykälää isompi vaihtoehto. Kapasiteettia riittää jonnekin 350-450hp välille ahtopaineesta riippuen ja ennen kaikkea kompura näyttää olevan mitoitettu isommille paineille. Paras tuotto löytyy 2-2,5 barin paineilla ja tarvittaessa tuota voi puskea jopa 3 barin nurkille.
Eli jos tavoitteet pyörii yli 300hp per hyrrä lukemissa ja jos tuohon tarvitaan ahtoa lähelle 2 baria tai enemmänkin, niin sitten Masterpower näyttäisi olevan selvästi parempi valinta. Jos taas ahtoa ei tarvita juuri yli 1,5 baria ja noin 300hp per ahdin on ok, niin Mitsu tarjoaa varmana paremman tehoalueen ja reagoinnin.
Comment
-
Hyvä että keskustelua heräsi. Tehotavoite voisi olla 700-800hp. Enemmän kumminkin kiinnostaa toimivuus ja se että jäisi vielä hieman käyttöaluettakin. Nuo ahtimet ovat kyllä melko erilaisia, jo pelkästään kompurakarttoja katsomalla. Masterit toki isommat, tuottavat enemmän ja kierrosnopeudet varmasti kovemmat, kuulalaakeroinnin ansiosta. Mitsuillakin tosin on alkuperäisessä 3.8 v8 moottorissakin otettu yli 700hp tehoja, jos nettiin on uskominen.
Tässä vielä molempien ahtimien kompurakartat:
Comment
-
Mitsun kartta näyttäisi aika lailla siltä mitä oletinkin. Tuotto riittää maksimissaan noin 350hp nurkille, hyvän hyötysuhteen alue vähän päälle 300hp lukemiin. Ahtopaineessa 2 bar on ihan maksimi ja 1,5 barin yläpuolella alkaa hyötysuhde tippumaan ja toiminta-alue kaventumaan aika jyrkästi.
Paljonko tuollainen 2.7 kone yleensä tarvitsee painetta 700hp tehoihin? Arvaisin, että yli 2 baria? Siinä tapauksessa tuo Mitsu on huono valinta. Isomman koneen kanssa tuo 700hp ylitys voikin olla mahdollinen, kun ahtopainetta ei tarvita niin paljoa. Masterissa tuo 700-800hp 2-3 barin paineella osuisi aika hyvin kartalle.
Comment
Comment