Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT 1.8T ongelma, ahdin ei ahda ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TT 1.8T ongelma, ahdin ei ahda ?

    Terve,

    Ongelma:

    Tuntuu kuin TT:n (1.8T Q) ahdin ei ottaisi "kiinni" tarkoittaen että turbon aikaansaama piikki jää täysin uupumaan.

    Kaupunki ajossa, 0 - 2000 rpm turbon vihellys kuuluu, joten turbo itsessään ei kait ole rikki, mutta sitten kierrosalueella 2700 - 4700 rpm, milloin turbon pitäisi olla parhaimmillaan, auto kiihtyy kuin normi 1.8 moottorilla. Tuntuu kuin turbo ei ahtaisi ollenkaan, ja mitään piikkiä ei esiinny.

    Samainen vika esiintyi ennen harvemmin, silloin tällöin, ensimmäisen kerran n. 2kk sitten, kunnes eilen, turbo tippui kokonaan pois pelistä vaikka miten runttaisi. Vihellys kuuluu kuitenkin alakierroksilla.

    Painemittaria vehkeessä ei ole, joten paineista en pysty sanomaan yhtään mitään.

    Jotenkin kävisi järkeen että joku turbolle tulevista / lähtevistä letkuista olisi rikki jolloin paineet menisivät "harakoille" tai ehkä bypass tms ?!

    Kyseessä lastutettu APX mylly.

    Olisiko jollain vinkkiä mistä vikaa lähtisi etsimään?

  • #2
    Voi olla että on ahtovuoto, mutta haiskahtaisi että kone on mennyt limp modeen, eli siis tällöin ahdot ei nouse olikohan 0.3 bar korkeammalle. Eli siis lähtee alhaalta vääntämään melkein tavanomaisesti, mutta kierroksilla ei mee mihinkään! Vag-com auttaa asiaan, eli käytä koneessa kiinni jos vaan mahdollista ja katso mitä herjaa.

    Jos taas ahtovuoto, niin katsele letkut jotka menevät N75 (ahtopaineen ohjaus) venttiilille. Yksi letku lähtee ahtoputkesta, yksi hukkaportin kellolta ja yksi imuputkesta ja nämä kaikki siis yhdistyy N75 venttiiliin. Eli taivuttele nämä letkut ja tarkastele onko halkeamia. Ja toki bypass kannattaa tarkistaa, eli ota irti ja imeskele/puhaltele venttiiliä, niin huomaat onko kalvo ehjä vai ei, siis jos kyseessä on vakio venttiili.
    Viimeksi muokannut spadde; 9.7.2010, 10:01. Perustelu: Väärä tieto korjattu oikeaksi...

    Comment


    • #3
      N75 on kiinni imuputkessa (joka on yksi lähtö) ja siihen tulee letkut ahtoputkesta ja hukkaportilta. Äkkiseltään väittäisi että vika joko N75:ssa tai by-passissä.

      Comment


      • #4
        No totta tosiaan, noh näin hyvin se muisti pätkii!

        Comment


        • #5
          Kiitoksia vastauksista.

          Tulipa tuossa muuten mieleeni että kesäkuun alussa kun tt:n kävin leimaamassa, katsastusmies luki vahingossa vikakoodit (vm.2000). Sanoi ettei näitä ollut, joten se kait sulkee ton limp moden pois ? sillä n. 2kk takaa huomasin ekat oireet.

          Ja se, että tämä vika paheni hiljakseen viittaisi ekaksi pieneen vuotoon (jossain) joka sitten paheni niin että ei turbo tule enään ollenkaan mukaan. Tarviipa vähän repiä muovia pois ja katsoa josko jostain löisi ohitse.

          Millainen homma tuo bypassin auki repiminen on?

          Onko muuten mitään haittaa, jos tolla nyt ajelee hissukseen. Ennen kuin saadaan hommat kondikseen ?

          Comment


            #6
            limp mode ei jostain kumman syystä jätä vikakoodia aina. Mulla jumittava N75 veti auton limp modeen eikä minkäänlaisia vikakoodeja tullut.

            Comment


            • #7
              Bypass on erittäin helppo irroittaa, eli koneen päällismuovi irti (isoin) ja letkut venttiilistä irti, mutta itse venttiiliä ei auki taida saada (vakio kalvollinen), vaan se pitää testata ns. suutestillä. Joku voi korjata jos olen väärässä.

              Itse sanoisin, että ei ole haittaa ajella.

              Kokeilehan ihan mielenkiinnosta vaikuttaako mitenkään jos ottaa N75 venttiilistä älyn pois. Eli liitin irti, niin näin saat vietyä kotikonstein koneen limp modeen. Ja jos N75 toimii, niin kaikki palaa ennalleen kun laitat liittimen takaisin kiinni, toki vikakoodi jää systeemiin nimellä "17956 - Boost Pressure Regulation valve (N75): Open Circuit".

              Comment


              • #8
                Ok, täytyypä perehtyä näihin ongelmiin.

                Olisiko kellään pääkaupunkiseudulla asuvalla (joka omistaa VAG-COM:n) aikaa / halua / mielenkiintoa ottaa parin tunnin projektia tästä tt:stä.

                Tsekattaisiin em. ongelmakohdat. Vaivan palkka ja remppakaljat tiedossa :) Jos näin, niin laittakaa privaa. Kiitos näin jälki ja etukäteen.

                Comment


                • #9
                  Yksityisviestillä voi ottaa yhteyttä, mutta kunhan pistät sen vaivanpalkan ja remppakaljat rahana audiclubin tilille liittymisen merkeissä ;)

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja gedu Näytä viesti
                    Yksityisviestillä voi ottaa yhteyttä, mutta kunhan pistät sen vaivanpalkan ja remppakaljat rahana audiclubin tilille liittymisen merkeissä ;)
                    Täytyypä tehdä näin :)

                    Comment


                    • #11
                      Tai vaihtoehto B on tuoda auto mun pajalle, tosin ei mene ihan talkoo oluilla homma ;)

                      Comment


                      • #12
                        Pidetään mielessä. :)

                        Vielä en ole kerinnyt ongelmaan perehtymään. Eilen kävin vähän pyörimimässä siellä sun täällä, jotenkin tuntui että auto toimi taas ihan hyvin. Kunnes, yhdessä välissä kierrosten ollessa siellä 3500rpm:n paikkeilla painoin kaasun pohjaan, niin taas, auto ei liikkunut juuri mihinkään. (vaikkakin ennen liikkui ;) )

                        mystistä.

                        Comment


                          #13
                          Ei oo yhtään mystistä esim jos N75 vena temppuilee.

                          Comment


                          • #14
                            N75 kannattaa aloittaa korjaaminen, suhteellisen halpa osa ja vaikka vika ei olisi siinä, niin melko varmasti jossain vaiheessa aloittaa jumimisen.

                            Comment


                            • #15
                              Aloittelen tolla N75:lla. 78€ marmorilta, ei hirveän paha. Muovit konehuoneesta pois ja sitten ihmettelemään :)

                              Comment


                              • #16
                                Lainaan tätä ketjua omien vikojeni kanssa. Eli kyseessä on tällä kertaa AUM moottori, syksyllä softattu ja paineet eivät ikinä ole nousseet juurikaan yli 0.7 bar. Käppyröitä logiteltiin VAG-COM:lla, ja seuraavaa saatiin:

                                http://users.metropolia.fi/~ottopa/boost1.png
                                http://users.metropolia.fi/~ottopa/boost2.png

                                HOX: x-akselilla aika, y-akselilla RPM sekä absoluuttinen paine millibareina.

                                Tähän mennessä testattua on N75, ByPass sekä ahtovuotoja painetestattu. Painetta laitoin n. 0.8 bar ja huohotus tulpattuna paineet laskivat 0.2 bar tasolle noin 20 sekunnissa, jonka jälkeen huomattavasti hitaammin loppuun. Ajatuksia/ideoita?
                                Viimeksi muokannut otzk1; 10.8.2010, 21:17. Perustelu: linkit kiinni.

                                Comment


                                • #17
                                  Ahtimen sisäisen hukkaportin akseli lienee liukunut ja läppä ei enää sulje porttia. Haulla löytynee lisää.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tehot hävis TT:stä kuten Tom´tomilla

                                    Map (G71) oli irti. Mapin päällä on ruuvi, jolla saa säädettyä virtausta. Se oli jumissa ja tuli irroitettua se CRC:llä jolloin säädön sai toimimaan. Nyt kuitenkin kun löin palikan kiinni, niin tehot hävisivät.Turbon "piikkiä" ei enää tule ja ahdot eivät nouse kuin 0,5 asti vaikka kuinka polettaisi? Kone 1,8T Q ja lastutettu, eli aikaisemmin repäisyn on huomannut. Puhallustestillä Map oli säädetty aivan kiinni. Nyt kun laittaa samaan tai ihan mihin tahansa säätöön, niin ei toiminta eroa?! Onko mahdollista, että mennyt juuri limp modeen ja kuinka saan sen purettua vai tarteeko Vag comin?! Samalla olen tarkistellut N75:sta, koska autossa oli nykimistä ja sitä tässä on yritetty metsästää..

                                    Nyt jos tilaan uuden Mapin, niin mistäs perkeleestä tiedän mihn kohtaan se pitää säätää??

                                    Comment


                                    • #19
                                      MAP-anturissa ei ole mitään säätöä. Todennäköisesti autossasi on jälkiasennettu ahtopaineensäätöä toimittava bleed-venttiili ja olet sitä pidellyt käsissäsi. Otahan kuva?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Täällä on niin Mapit, N75 ja Bypassit sekaisin, kun jengi käyttää termejä sekaisin..

                                        Irti oli siis N75! Eli tämä http://home.comcast.net/~hhong4/images/K04/k04-08.jpg . KUVA EI OLE OMASTA AUTOSTANI! Tuon päällä on aukko, josta ruuvia kiertämällä saat virtausta muutettua?!? Niin ainankin omassani käy..

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei ainakaan tässä ketjussa kukaan muu ole MAPista puhunut kuin sinä :D

                                          Otappa kuva siitä oman autosi N75 venttiilistä ja säätöruuvista niin saadaan selvä. Tuossa vakio-osassa ei pitäisi olla minkäänlaista säätöä

                                          Comment


                                          • #22
                                            Löytyy n75:sta talttapääruuvi, mutta en usko että sitä mihinkään säätöön on tarkoitettu. Kokeilin itsekkin tuossa huvikseen yhdestä ylimääräisestä venttiilistä tuota käännellä ja ahdot jää nyt 0.9bar vaikka mihin kääntelisi (säädetty 1.3). Toisella venttiilillä pelaa sitten taas kuin ennenkin.

                                            Comment


                                              #23
                                              joo on siinä ruuvi mut käsittääkseni ei tosiaankaan mikään säätö ruuvi? Liekkö siitä vain puretaan koko laite :D

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tiistaina vaihdettiin N75 omaan koslaan, (ei kestänyt kuin 3kk :) ) . Nyt kiihtyy / vääntää normaalisti. N75 oli siis ongelma mun vehkeessä, eron kyllä huomas heti varsinkin isommilla vaihtelilla, juuri kuin turbo alkaa ahtamaan.

                                                Puolikas: Ei ainakaa mun venassa mitään säätöruuvia ollut.. (vaikka taisikin olla oikeen Monacossa saakka tehty)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Voin olla väärässä että on säätöön tarkoitettu, mutta fakta on se että talttapää ruuvin kanta yläpuolelta löytyy. Jostakin katsoin poikkileikkauksen venttiilistä, mutta nyt en sitä tähän hätään taas löydä ja pääse tarkistamaan mikä tämän ruuvin funktio on.

                                                  Vaihdetussa N75 venttiilissäni toimi juuri niin kuin kirjoitinkin ja se joka ei usko ruuvin olemassa oloon, niin voin antaa osoitteen ja voi tulla puhaltelemaan kilpaa ja käännellään ruuvia, niin pääsee toteamaankin, että kyllä vaan jotain se säätää :) Liekö mennyt sitten niin jumiin, että toimi päin persettä ja hämäsi!?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kyllä se ruuvi juurikin säätöruuvi on - tai oikeammin kalibrointiruuvi, jota ei varsinaisesti ole tarkoitettu sörkittäväksi. N75 on sähköisesti ohjattu, eli ECU kertoo kuinka paljon ja milloin venttiili on auki.

                                                    Kalibrointiruuvilla voi vaikuttaa siihen kuinka paljon N75 aukeaa, mutta oletusarvoisesti tehtaalla oikein säädetyn venttiilin säätämisestä on vain haittaa, koska ECU havaitsee ettei paine ole toivottu ja säätää uudestaan. Näin ollen aiheutuu ahtojen aaltoilua, kuten myös huonokuntoisen N75:n tapauksessa.

                                                    Ulkomaisilla foorumeilla näyttäisi porukka "onnistuneesti" säätäneen ko. venttiiliä, mutta itse uskon speksien mukaan toimivan osan ja sen mukaan säädetyn ECU:n ylivertaisuuteen...

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X