Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtimen tunnistusta ja muuta yleistä ahtamiseen liittyvää(UrS4)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Joo, kyllä ne ihan symmetriset on ja kaikki samassa asennossa. Kuvassa tosiaan näyttää hassulta lapojen mallista johtuen. Livenä katsottuna näyttää kyllä ihan ok:lta. Tosin en ole mikään ahdinexppertti joten en varmaksi voi sanoa.

    Comment


      Mitenköhän pelittäis jos ite vaihtais ton turbiiniakselin? Vai pitääkö ne aina sovittaa jotenki erikoisesti paikoilleen? Ajattelin et jos laittais vaikka 59mm turbiinin ja sorvais ton pakopesän sopivaksi...

      Tai jos joltain löytyy T3 ahtimen osia mm. ehjää turbiinia ja pakopesää jne. niin saa tarjota. Runko kait tossa omassa ahtimessa on Garrettin "AIResearch" T3:nen..?


      Lisäys.

      Sopiskohan esim. tämä aksila tohon mun runkoon? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/New-P...ts_Accessories Tosin turbiini on todennäköisesti liian iso sovitettavaksi tohon mun pakopesään...

      Entä käviskö tämä huoltosarja? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-3...ts_Accessories
      Viimeksi muokannut Thuppu; 26.8.2010, 16:40.

      Comment


        tasapainotuksen joudut teettämään jossain puljussa,muuten sen saa itsekkin kasaan

        www.hevosvoima.com tuolta saa jotain ahtimen osia

        Comment


          Käytetty mutta kunnostettu Holsetti olis tos kiikarissa. Sen koomin pesien koosta ei ole tarkkaa tietoa mutta siipikoosta olis mittatietoa. Kompurasiiven ulkomitta 89mm, sisä 59mm. Pakosiipi ulko 80mm, sisä 63mm. Kompurakotelo ja pakopesä ovat kutakuinkin saman kokoisia ulkoisilta mitoiltaan. Vähä vajavaiset tiedot täsmällisen tieteelliseen analyysiin/arvioon mutta miltä kuullostaisi sopivuus 2.2 20vt koneeseen?

          Ps. Laippana on ilmeisesti T4 ja DP:n lähtö 6-pulttisella laipalla.
          Viimeksi muokannut Thuppu; 27.8.2010, 13:19.

          Comment


            kannatta selvittää pakopesän koko.

            tai säästää rahaa ja ostaa uusi 40superi,kun ei nekää hirveesti maksa.

            Comment


              Pakopesässä on merkinnät: 2713, JW1, 02417 Tuolla muutama kuva http://kuvablogi.com/blog/5339/9/ ...voipi olla sittenkin T3 laipalla..?

              Ehkä voipi olla järkevin hommata se HX40 superi...

              Comment


                tai 400e erittäin vähän käytetty ja hyvä kuntonen normi hx40 multa, saat vielä testata #18 tai 20# pesällä ;)

                Comment


                  Mun 40 superi maksoi 720 euromynttiä. Ei taida kannattaa enää miettiä, että korjaako vanhaa. Uusi on aina uusi ja takuukin on olemassa materiaalivirheiden osalta.

                  Comment


                    Mitenkäs noi Holsettien pakopesien koot menee vs. Garrettien A/R luvut?

                    Comment


                    • Mikä Holset? Nuo pesien koot kun vaihtelevat suhteessa erikokoisten akseleiden välillä.

                      Comment


                        Esim. toi AnLe:n HX40 T3-laipallisella #18 pesällä.

                        Comment


                        • Tuo taitaa osua johonkin 0.8-0.9 välimaastoon

                          Comment


                            Mitenköhän ton kokoisen herääminen 5cyl20vt koneessa? Vanha ahdin on .63 pesällä ja rikkinäisellä turbiinilla heräilee sieltä kolmen tonnin alta ja antaa täydet ahdot 3500-4000 ringin välillä.
                            Viimeksi muokannut Thuppu; 28.8.2010, 18:58. Perustelu: typo

                            Comment


                            • Omassa oli 16 pesällä normi hx40, tosin tiukemmilla nokilla. Tehokäyrästä ihmeteltynä aika tarkkaan 3000rpm lähtee vetämään. 3000:ssa 200nm vääntöä,4700rpm:ssa menee jo 500nm rikki. Sitten melkein loppuikin kipinä :D

                              Comment


                                Ton näköinen toi oman urssin tehokäyrä on rikkinäisellä ahtimella, eikä oikein paljon huvittaisi karsia alarekisteristä, mutta toisaalta pitäis olla päivitysvaraa sinne 500hv nurkille...

                                Comment


                                  Oisko toi 40 superi #14 pakopesällä sit passeli, jos haluaa alarekisteriin vääntöä. Tietenkin korkeampi puristussuhde myös auttaa asiaa. Mulla on Wisecon 9,3:1 männät ja ero aikasempaan oli huomattava just ton alaväännön osalta. Toisaalta samassa rytäkässä tuli muotoiltua venttiilit, et varmaan myös sillä oli oma osuutensa asiaan.

                                  Comment


                                  • Mulla hx35 54/60 12 pesällä, just viikonloppuna säädetty. Alkaa nostamaan ahtoja jostain +3300rpm mutta 1bar->1.6bar tulee 4000 kierroksen kohalla sitten salamana. Että tarttee sitten jotenki parempi olla se 40 super jos siitä alavääntöä enemmän saisi kuin tosta hx35. Muuten kyllä ihan raikkaasti tuntuu vetävän.

                                    Comment


                                    • Tossa paineen nousua liukulaakeri ct4367:lla, jossa 65mm poisto ja 67mm imu, .82A/r.

                                      http://promo.pp.fi/temp/loki_ct367_n...udi_S4_2.2.xls

                                      Moottorina AAN, mun tekemä tuubisarja, vakio imusarja, mun tekemä ahdas cooleri, schrick nokat, vakiomännät.

                                      Tehoa ko. kombinaatiolla ja noilla paineilla noin 600hv, 1,9bar ahdoilla muistaakseni 630hv/790Nm.

                                      Tyypillisesti tollanen isohko liukulaakeriturbo ei anna yhtään ahtoja ennen kolmea tonnia. Kuuliksella vastaava, esim tollanen 67mm turbo sitten tekee 0.3bar ahtoja 2500 kierroksella ja kilon 3200-3300 maastoon, joten päivittäisessä ajossa ja normaalikruisingissa kaasuun vastaavuus ja perusvääntö on huikeasti parempi kuin vastaavalla liukulaakerilla.

                                      Isonkin ahtimen saa siis kuitenkin heräämään, jos tietää, mitä tekee. Jos vaan ostaa kiinalaisen pakosatsin ja pukkaa hooäxän perään, niin piikkiteho ja piikkivääntö toteutuvat samoilla, 5500-6000 kierroksilla, ja lopputulos on surkea. Tietenkin sellaiselle, jolla ei ole paremmasta tietoa, fiilis on hyvä, koska tehopiikki on varsin räjähtävä.

                                      Comment


                                        Taitaa kuulikset mennä yli budjetin... Mikä olis Repon budjettiehdotus tässä tapauksessa? Korjata vanha ahdin ja samalla suurentaa turbiini 54mm-59mm, samalla voisin saada suuremmankin pesän tohon, vai laittaa HX40 superina tai ilman? Tarjolla olisi myös uuden veroinen Garrett T04e10 55/65 siivillä... Muita vaihtoehtoja?

                                        Comment


                                        • Mulla on yks joutilas 57in/58ex .82 CT kuulalaakeri jaetulla pakopesällä tossa.

                                          Uus runko, käytetyt pesät. 750 eur alv0% netto.

                                          Holseteista en kommentoi enää mitään, kun Holset-uskovainen suomen kansa ottaa siitä porot sieraimeen.

                                          Sen verran vielä uskallan sanoa Holspeedeistä, että koetin muutama kuukausi sitten myydä super40:stä asiakkaalle Sloveniaan, mutta vaikka kuinka perusteli, niin traktorin turbo ei kelvannut, piti olla joko Garretti, tai amerikan kustomituote. Sen verran erilainen on markkinatilanne Suomi vs muu maailma.

                                          Comment


                                          • Nokkien ajoituksella saa helposti tuhannen kierrosta siirrettyä heräämisaluetta suuntaan tai toiseen, joten kysely pelkästä ahtimesta ja heräämisestä on vähän turhaa, jos ei ole tiedossa nokkia ja ennenkaikkea mihin asentoon ne on roiskittu.

                                            Comment


                                              Olettaisin että tässä omassa Urssissa nokat on vakiot ja tehdasajoituksilla, mutta tietenkään en voi olla varma. Kuullu vaan että vakionokkienkin ajoitusta muuttamalla koneen luonne vois muuttua selvästi parempaan suuntaan..?

                                              Comment


                                              • Hei nyt tarvittaisiin tietoa. Kyseessä siis -92 AAN 2.2 URS, 6v-manuaali. Konetta on aikaisemmin ruotsinmaalla terävöitetty. En tosin tiedä miten, muuta kuin että siinä pitäisi 300hv kantturoilla, kulutus toisin ärsyttävän korkea, ajotietokoneen mukaa n.16l ajo miten ja missä tahansa. Ahtimena on jokin KKK ehkä 26?. Nyt olisi ajatuksena käydä läpi tuo ahdin ja pakosarjan vaihto. Tarkoituksena kunnon käyttö auto jonka normaali ajon kulutus olisi kohtuullinen, meno olisi jo mahdollisimman alhaalta vääntävää, ja huippu potkua olisi 300-400hv siten että olisi valurautapakosarja orkkis tai rs tyyppinen, ja normi pakoputkisto katalysaattoreineen. Voiko tuota ns. normi ahdinta parannella, jollain tavoin yms. ja mitä softa muutoksia olisi tehtävä, jotta tähän kaikkeen voisi yltää?? Ohessa kuvia ahtimen tienoilta. Olisin laittanut kuvia ahtimesta mutta ei tunnu onnistuvan..

                                                Comment


                                                • Korkea kulutus voi johtua ainakin lambdasta, maffista ja/tai imu/ahtovuodoista, jolloin seokset pyllyllään. Pätkäajossa voipi ollakin tuommoisia lukemia, matkassa alle kympin pitäisi mennä bensalla.

                                                  Comment


                                                    Laitappa e-mailia tähän firmaan niin saat varmasti apuja ongelmiisi:

                                                    http://www.erikoismoottori.fi/yhteystiedot.html

                                                    Mulla on pyörinyt kulutus korkeintaan 14 pinnassa, ja matkassa mennyt alle kympin.

                                                    Comment


                                                      Ja vikakooditkin voi tuosta lukea a-ok, sieltäkin saattaa löytyä viitteitä (ellei softa sitten ole täysin teurastettu).

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X