Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AEB Ahtojen nosto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AEB Ahtojen nosto

    Tuommosta alkoin kyseleen tässä ku oisin kaverin kans tekemässä ahtojenpaine säätimen tuohon autoon ja ois tarkotuksen a että jos vähän sais ahtoja nostettua vakiosta tai pietytyä etes vakiona autossa ei ole lastua ja on muutenki ihan vakio(toistaiseksi). Minkälaista tuossa kannattais nuitten ahtojen noston kanssa huomioida jos sitä saa etes onnistuun. Säädettävän nokka pyöränkin voisin kaverilla teettää joka vois kuulema olla tarpeellinen. Ajatuksena tässä nyt lähinnä ois se että otan tuon N75 pois käytöstä ainakin, varmaa kun ei ole et toimiiko se ja korvaisin sen tuommosella mekaanisella säätimellä ja ahdot pitäisin vakiona jos ei mahdollista nostaa etes vähästä. Paljon muuten on AEB konee vakio ahdot kun ei vielä ole sitä mittaria.

  • #2
    ECU tulee ryppyilemään todennäköisesti jos ei saa ahtoja ohjata. Vikakoodit lukemalla pääset hiukan kärylle olosta. Kyllä sieltä ihan ohjelmalla kannattaa alkuun ne hevoset/iisakit kaivaa.

    Comment


    • #3
      Vakioahdot 0,5-0,6.

      Comment


        #4
        Pelkällä ahtojen nostolla on sattunut ikäviä lopputuloksia. Ohjelmointi se on tosiaan turvallisin tapa aloittaa voiman metsästys.

        Comment


        • #5
          Voin varmaan tarjota tuohon ohjelman niin halvalla että ei kannata alkaa tekemään räpellyksiä.

          Comment


            #6
            Kyl ahtojen nosto kotikonstein vaatii ainakin seos controllerin (ahtopaineensäätimen lisäksi), että pystyy antamaan rikkaampaa seosta kun lamdasäätö menee openluuppiin. Maffin perusteella ahtavan maf signaalia saa myöskin alaspäin esim. suuttimien vaihdon johdosta jolloin on mahdollista saada ahtoa lisää.

            Eipä kotikonstein räpeltäessä voita muuta kuin vapaamman mahdollisuuden testailla eri ahtoja ja seoksia sekä helpommin saa kilkkeitä rikki. Ja sytyn ennakkoon pystyy vaikuttamaan vain siirtelemällä maffin signaalia (esim. säädettävän bensanpaineen säätimen avustuksella). Jos ecu on paljon johdettu harhaan, niin esim. kylmäkäynnistys on urheilullinen kun isompien suuttimien johdosta rikastus on jotain muuta mitä ecu luulee.

            Comment


            • #7
              porkkis: Mihin hintaan voisit tarjota ohjelman mulle pistä vaikka yv:tä.

              On tuossa ollu tarkotuksena et jossain välissä sen ohjelman uusin mut ei nyt satu ihan heti oleen 500-600€ ylimäärästä takataskussa.

              Comment


              • #8
                Tuossa oon saanu tuon ahtomittarin nyt laitettua ja vaikuttaa siltä et tuo N75 ei toimi oikein. Ahot heittelee vähän miten sattuu yleensä ei nosta kuin johonkin 0.4 ja muutaman kerran on käyny peräti 0.7 ja tahtoo tuo heittelytapahtua tuossa 0.3- 0.5 välillä. Suunnitteilla nyt on että teen sen ahtopaine säätimen ja säädä sillain että se nostaa paineet max 0.6 tai 0.7 ei pitäs vielä nuilla paineilla tulla ongelmia ku vakionakin tuota luokkaa. Tuon N75 jätän tuonne johon nokkaan nii ei tuu sitä vika koodia sieltä vai tuleeko?

                Comment


                  #9
                  Jos autossa on jotain rikki tai softa on perseestä niin ei sitä ahtopaineensäätimellä korjata.

                  Niin ja nuo ahtopainemittaritkin voi olla rikki jos on jotain "kiinan ihmeitä".

                  Comment


                  • #10
                    Tuossahan on vakio softa et sille ei tietaakseni oo mitään tehty. Tuotalla N75 ku tahtoo olla hintaa jo sen verran et ainakin kokeilen ensin tuota omavalmiste ssäjintä ennen ku uutta alan ostaan se ku ei maksa juuri mitaan muuta ku vaivan et sen tekee..

                    Comment


                    • #11
                      Omavalmistesäätimen jälkeen suosittelen koodien lukua ja mahdollisten vikojen korjausta. Uusi N75 taitaa olla alle satkun. Uuden softan jälkeen saattaa jopa hymyilyttää pari viikkoa.

                      Comment


                      • #12
                        Jos 75€ uudesta säätö venttiilistä on kova hinta niin en halua edes tietää miten iso mies nöyrtyy kun tarvii esim jakopää teetättää korjaamolla...
                        Viimeksi muokannut Metsässä; 20.6.2010, 20:50. Perustelu: muoks, hinta

                        Comment


                          #13
                          Oot kyllä väärän auton ostanut jos 75e on kallis osa.

                          Jos vika on N75sessa niin sen saat kuntoon vain sen vaihtamalla.

                          Mutta toki saat tehdä autollasi mitä haluat ja tunkea siihen sellaisia osia mitä siihen ei ole tarkoitettu. Saapahan foorumi taas pituutta ja lisää ketjuja erilaisten vikojen selvittelyyn.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Antti5 Näytä viesti
                            Tuossahan on vakio softa et sille ei tietaakseni oo mitään tehty. Tuotalla N75 ku tahtoo olla hintaa jo sen verran et ainakin kokeilen ensin tuota omavalmiste ssäjintä ennen ku uutta alan ostaan se ku ei maksa juuri mitaan muuta ku vaivan et sen tekee..
                            Nyt kannattaa pitää mielessä se, että kun itse tekee saa sellaisen kuin sattuu tulemaan.

                            Tuossa oon saanu tuon ahtomittarin nyt laitettua ja vaikuttaa siltä et tuo N75 ei toimi oikein. Ahot heittelee vähän miten sattuu yleensä ei nosta kuin johonkin 0.4 ja muutaman kerran on käyny peräti 0.7 ja tahtoo tuo heittelytapahtua tuossa 0.3- 0.5 välillä. Suunnitteilla nyt on että teen sen ahtopaine säätimen ja säädä sillain että se nostaa paineet max 0.6 tai 0.7 ei pitäs vielä nuilla paineilla tulla ongelmia ku vakionakin tuota luokkaa. Tuon N75 jätän tuonne johon nokkaan nii ei tuu sitä vika koodia sieltä vai tuleeko?
                            Kyllä tuo on ihan normaalia ahtopaineiden käyttäytymistä, ei ahtopaine koko ajan ole siellä puolen kilon tuntumassa. se vain tahtoo vaihdella kuormituksen mukaan. Jos ryhdyt itse jotain kotikutoista säädintä autoosi värkkäämään, niin siitä vain. 75 euroa on toki iso raha jos sen joutuu viimeisistään maksamaan, mutta tässä tapauksessa sen summan maksaminen on ainoa järkevä keino päästä pälkähästä. Kannattaa myös pitää mielessä se, että jos et todella ole varma ja et täysin tiedä mitä olet tekemässä, niin älä edes aloita. Mutta jos nyt kuitenkin päätät säästää sen 75 euroa ja tehdä oman kötöstyksen, niin voin vain kuvitella sitä irvailun määrää, jonka kohtaat kun tulet täältä kyselemään neuvoja kun auto ei toimikaan siten kuten pitäisi. Varoitettu sinua nyt on tästä jo useamalla suulla.

                            Ja mitä tulee tuohon vikakoodiasiaan, niin rohkenen väittää vikakoodeja tulevan kun ECU yrittää säätää ahtoapainetta N75:n avulla mutta ei saa säädettyä koska paineita ohjaa oma viritys ohi ECU:n.

                            Comment


                            • #15
                              Pystyyköhän tuota mahdollisesti mittaamalla selvittään tuota N75 toimivuutta. Tuo kun tekee sitä et samallain ku kuoremittaa konetta nii ahot tahtoo silti heitellä vähän tuntuu et se toimii välillä ihan miten sattuu..

                              Comment


                              • #16
                                Pystyy, mutta voi jumitella silti.

                                Comment


                                  #17
                                  Kuten mulla. Mittauksen mukaan toimi, mutta jumitti ajan kanssa sinne menneen moskan takia.

                                  Viestiä vaan Tepolle ja uus tilaukseen. Ompahan sekin vaihettu sitten, hajoaa kumminkin jossain vaiheessa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Voishan tuota mittarilla kattua mut vaikuttaa siltä et se jumii ku tekee semmostaki et ku polkasee kaasun pohjaan nii nostaa ahtoja n.0.3 ja vähän ajan päästä johonki 0.5 paikkeille ja tämä myös tuntuu eikä pelkästään näy mittarissa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onko mahdollista, että hukkaportin kellossa on niin löysä jousi, että avautuu pakopaineesta?
                                      Itse laitoin juuri tänään tuohon minulle uuteen kulkineeseen bleedin tilalle n75:n kiinni, joka roikkui juurikin piuhan nokassa irrallaan. Kerää paljon paremmin ahdot tuolla omalla säätimellä, kun on vaan ehjä.. Ei päästä yhtään ilmaa kellolle, ennenkuin pyydetty ahto toteutuu.
                                      Bleedit voi mielestäni unohtaa kaikissa ahdetuissa.
                                      Jos ahtopaineen ohjaus on vanhaa koulukuntaa ja pelkästään mekaanisesti kellon varassa, niin silloin ajattelisin rajapaineventtiilin olevan ihan paikallaan, eipähän tarvitse kikkaillla kellojen kanssa.
                                      Itselläni tosin näyttää tuo n75 takertelevan ja välillä yliahtaa, joten n75 kauppaan on lähdettävä.. Eihän tuolla voi tuolleen ajaa, että pitää kokoajan kytätä ahtomittaria.. No selvisipähän ainakin ahtovuoto, kun karkasi 1.5 bar huiteille ahdot siinä jumitellessa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pitäisikö sun Antti kysellä oulun miitissä saisitko jonkun muun autosta lainata n75 sen verran että käyt heittämässä pikku rundin lainatulla palikalla, loppuisi n75-jahkailu kun tuon tekisi....

                                        Comment


                                        • #21
                                          Täälläkin on ahtojen kanssa ongelmaa, kun meinaa nostaa niitä aikalailla.
                                          Jokin lastu autoon on laitettu ja ahtopainemittari hyttiin.

                                          Rauhallisissa kiihdytyksissä ahdot on siellä 0.6-0.9 tuntumassa, jos kaasun painaa pohjaan niin tulee lähes samantien 1.5 mittariin, sitten kohta menee tuostakin yli (asteikko loppuu) ja sen jälkeen voi kuulla jo pihinää itse mittarista.

                                          Varsinkin isoilla vaihteilla kiihdyttäessä ahdot nousee todella herkästi ja tuntuisi että on vaan herkentymään päin, nyt jo 2:llakin pääsee helposti samoihin lukemiin.

                                          Tuota N75 käytin irti ja kun 9V paristolla antoi sille virtaa niin naksui herkästi. Ahtovuodoista en tiedä.

                                          Ja kaiken lisäksi jokin venttiilinnostin kuullostaisi nakuttelevan, öljyn vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta siihen, nyt ajattelin kokeilla forte pesua.

                                          Lisätty: Tänään tehtiin STP-litkulla koneen pesu ja uudet öljyt(shell helix ultra) sisään. Kyllä tuosta pientä apua oli, nakutus vaimentui noin puoleen siitä mitä oli, aiemmin myös ajon aikana kuuuli nakuttelun, mutta nyt se hävisi. Tyhjäkäynnillä nakutusta on edelleen, välillä siinäkin vaimenee aika hiljaiseksi, mutta sitten taas hieman kovenee.
                                          Viimeksi muokannut riesa; 24.6.2010, 23:05. Perustelu: STP-huuhtelun tulos

                                          Comment


                                            #22
                                            Kaksi asiaa mitä kannattaa olla valmis vaihtamaan heti kun tulee ahto-ongelmia on bypass ja N75nen. Nuo kannattaa vaihtaa jo muuten vaan vaikka vika niissä ei olisikaan koska kumminkin tuleevat hajoamaan jossain vaiheessa ajan kanssa. Ompahan huolettomampia kilometrejä jatkossa.

                                            Venttiilinnostimien nakutukseen auttaa forte jonkin verran.

                                            Säätääkö ne muuten ohjelmalla tuon limp moden pois päältä jos yliahtaa vai miten ne menee? Onko AEBssä sitten ollenkaan limp modea yliahdon kanssa? Itsellä nimittäin AVJssä jäi N75 auki ja auto vetäs samantien limp modeen. Tietääkö joku?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oon tuohon omaan vaihtanu vasta uuden ahtimen että ei ainakaan pitäs tuo hukkaportin jousi olla löystyny vielä. Pässikin on uusi laitettu ja ja alipaine letku siihen vaihettu. Mullakin tosin nuo venttiilit naputtaa tuolla pako puolella joka kulläkin tuli tuon moottori pesun jälkeen taitaa tuoki olla et ei vaiohtamatta parane.

                                              Tuo kyllä tuli nyt sitten todettua et ei kannata mitään motonetistä hakea venttiilikopan tiivistettä sen taki et se ei oo ku 20€ se ei meinaa kauaa oo vuotamatta ku sen laittaa, itellä ei oo ollu ku n. 2kk ollu sellanen ja kylläpä taas vuotaa, eli suosiolla sinne marmorille hakemaan se.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oon tuohon omaan vaihtanu vasta uuden ahtimen
                                                Nyt meni täällä huulet pyöreiksi, turbo voidaan hommata mutta säätöventtiilin hintaa pidetään kovana :O

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sanotanko näin että tämän hetken tilanteeseen tuo N75 hinta on vähän kova hinta ylimääräseen menoon.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Audin ylläpidossa satanen on pieni raha, mutta jos ei sitä ole, niin onhan se silloin liikaa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Menee kyllä hivenen offtopiciksi ja turhaksi säätämiseksi, mutta ei sulla Antti paljoa ole vaihtoehtoja sitten jos ei ole rahaa ostaa osaa mikä on rikki. Jää tasan kaksi vaihtoehtoa:

                                                      1. Teet itse sen säätimen ja vastaat seurauksista kun se kone ei toimi tai jotain hajoaa vielä enemmän -> taas rahan menoa
                                                      2. Laitat auton seisontaan ja ootat että saat sen 75 euroa.

                                                      Turhaan sitä sen enempää ihmettelee. Nyt ei puhuta mistään kaasuttimella toimivista mazdoista tai Suzuki PVistä, näiden autojen imu- ja letkujärjestelmä elektroniikkoineen vaatii oikeat toimivat osat.

                                                      Toki sulla voi olla muutakin rikki, mutta tuollaista autoa on ihan turha ostaa jos ei löydy touhutonnia taskusta. Jää auto nopiaan korjaamatta muuten.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Hyvää settiä pojilta ;D kyllähän noiden vehkeiden kanssa on helppo kikkailla.. Se n75 venttiilikin on ihan turha kapine.. sen voi jättää siihen roikkumaan kun sen vaan ohittaa.. eikä sen turbon tarvii pelissä ollakkaan jos ei rahaa löydy.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          e n75 venttiilikin on ihan turha kapine.. sen voi jättää siihen roikkumaan kun sen vaan ohittaa..
                                                          No jos autostaa huonosti toimivan haluaa, ja ehkä koneestakin käkikellon, ni sit.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joo ei se oikeen toimi ilman n75 sillee kunnolla. Kokemusta on....

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X