Tuommosta alkoin kyseleen tässä ku oisin kaverin kans tekemässä ahtojenpaine säätimen tuohon autoon ja ois tarkotuksen a että jos vähän sais ahtoja nostettua vakiosta tai pietytyä etes vakiona autossa ei ole lastua ja on muutenki ihan vakio(toistaiseksi). Minkälaista tuossa kannattais nuitten ahtojen noston kanssa huomioida jos sitä saa etes onnistuun. Säädettävän nokka pyöränkin voisin kaverilla teettää joka vois kuulema olla tarpeellinen. Ajatuksena tässä nyt lähinnä ois se että otan tuon N75 pois käytöstä ainakin, varmaa kun ei ole et toimiiko se ja korvaisin sen tuommosella mekaanisella säätimellä ja ahdot pitäisin vakiona jos ei mahdollista nostaa etes vähästä. Paljon muuten on AEB konee vakio ahdot kun ei vielä ole sitä mittaria.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AEB Ahtojen nosto
Collapse
X
-
Kyl ahtojen nosto kotikonstein vaatii ainakin seos controllerin (ahtopaineensäätimen lisäksi), että pystyy antamaan rikkaampaa seosta kun lamdasäätö menee openluuppiin. Maffin perusteella ahtavan maf signaalia saa myöskin alaspäin esim. suuttimien vaihdon johdosta jolloin on mahdollista saada ahtoa lisää.
Eipä kotikonstein räpeltäessä voita muuta kuin vapaamman mahdollisuuden testailla eri ahtoja ja seoksia sekä helpommin saa kilkkeitä rikki. Ja sytyn ennakkoon pystyy vaikuttamaan vain siirtelemällä maffin signaalia (esim. säädettävän bensanpaineen säätimen avustuksella). Jos ecu on paljon johdettu harhaan, niin esim. kylmäkäynnistys on urheilullinen kun isompien suuttimien johdosta rikastus on jotain muuta mitä ecu luulee.
Comment
-
Tuossa oon saanu tuon ahtomittarin nyt laitettua ja vaikuttaa siltä et tuo N75 ei toimi oikein. Ahot heittelee vähän miten sattuu yleensä ei nosta kuin johonkin 0.4 ja muutaman kerran on käyny peräti 0.7 ja tahtoo tuo heittelytapahtua tuossa 0.3- 0.5 välillä. Suunnitteilla nyt on että teen sen ahtopaine säätimen ja säädä sillain että se nostaa paineet max 0.6 tai 0.7 ei pitäs vielä nuilla paineilla tulla ongelmia ku vakionakin tuota luokkaa. Tuon N75 jätän tuonne johon nokkaan nii ei tuu sitä vika koodia sieltä vai tuleeko?
Comment
-
Oot kyllä väärän auton ostanut jos 75e on kallis osa.
Jos vika on N75sessa niin sen saat kuntoon vain sen vaihtamalla.
Mutta toki saat tehdä autollasi mitä haluat ja tunkea siihen sellaisia osia mitä siihen ei ole tarkoitettu. Saapahan foorumi taas pituutta ja lisää ketjuja erilaisten vikojen selvittelyyn.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Antti5 Näytä viestiTuossahan on vakio softa et sille ei tietaakseni oo mitään tehty. Tuotalla N75 ku tahtoo olla hintaa jo sen verran et ainakin kokeilen ensin tuota omavalmiste ssäjintä ennen ku uutta alan ostaan se ku ei maksa juuri mitaan muuta ku vaivan et sen tekee..
Tuossa oon saanu tuon ahtomittarin nyt laitettua ja vaikuttaa siltä et tuo N75 ei toimi oikein. Ahot heittelee vähän miten sattuu yleensä ei nosta kuin johonkin 0.4 ja muutaman kerran on käyny peräti 0.7 ja tahtoo tuo heittelytapahtua tuossa 0.3- 0.5 välillä. Suunnitteilla nyt on että teen sen ahtopaine säätimen ja säädä sillain että se nostaa paineet max 0.6 tai 0.7 ei pitäs vielä nuilla paineilla tulla ongelmia ku vakionakin tuota luokkaa. Tuon N75 jätän tuonne johon nokkaan nii ei tuu sitä vika koodia sieltä vai tuleeko?
Ja mitä tulee tuohon vikakoodiasiaan, niin rohkenen väittää vikakoodeja tulevan kun ECU yrittää säätää ahtoapainetta N75:n avulla mutta ei saa säädettyä koska paineita ohjaa oma viritys ohi ECU:n.
Comment
-
Onko mahdollista, että hukkaportin kellossa on niin löysä jousi, että avautuu pakopaineesta?
Itse laitoin juuri tänään tuohon minulle uuteen kulkineeseen bleedin tilalle n75:n kiinni, joka roikkui juurikin piuhan nokassa irrallaan. Kerää paljon paremmin ahdot tuolla omalla säätimellä, kun on vaan ehjä.. Ei päästä yhtään ilmaa kellolle, ennenkuin pyydetty ahto toteutuu.
Bleedit voi mielestäni unohtaa kaikissa ahdetuissa.
Jos ahtopaineen ohjaus on vanhaa koulukuntaa ja pelkästään mekaanisesti kellon varassa, niin silloin ajattelisin rajapaineventtiilin olevan ihan paikallaan, eipähän tarvitse kikkaillla kellojen kanssa.
Itselläni tosin näyttää tuo n75 takertelevan ja välillä yliahtaa, joten n75 kauppaan on lähdettävä.. Eihän tuolla voi tuolleen ajaa, että pitää kokoajan kytätä ahtomittaria.. No selvisipähän ainakin ahtovuoto, kun karkasi 1.5 bar huiteille ahdot siinä jumitellessa.
Comment
-
Täälläkin on ahtojen kanssa ongelmaa, kun meinaa nostaa niitä aikalailla.
Jokin lastu autoon on laitettu ja ahtopainemittari hyttiin.
Rauhallisissa kiihdytyksissä ahdot on siellä 0.6-0.9 tuntumassa, jos kaasun painaa pohjaan niin tulee lähes samantien 1.5 mittariin, sitten kohta menee tuostakin yli (asteikko loppuu) ja sen jälkeen voi kuulla jo pihinää itse mittarista.
Varsinkin isoilla vaihteilla kiihdyttäessä ahdot nousee todella herkästi ja tuntuisi että on vaan herkentymään päin, nyt jo 2:llakin pääsee helposti samoihin lukemiin.
Tuota N75 käytin irti ja kun 9V paristolla antoi sille virtaa niin naksui herkästi. Ahtovuodoista en tiedä.
Ja kaiken lisäksi jokin venttiilinnostin kuullostaisi nakuttelevan, öljyn vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta siihen, nyt ajattelin kokeilla forte pesua.
Lisätty: Tänään tehtiin STP-litkulla koneen pesu ja uudet öljyt(shell helix ultra) sisään. Kyllä tuosta pientä apua oli, nakutus vaimentui noin puoleen siitä mitä oli, aiemmin myös ajon aikana kuuuli nakuttelun, mutta nyt se hävisi. Tyhjäkäynnillä nakutusta on edelleen, välillä siinäkin vaimenee aika hiljaiseksi, mutta sitten taas hieman kovenee.
Comment
-
Kaksi asiaa mitä kannattaa olla valmis vaihtamaan heti kun tulee ahto-ongelmia on bypass ja N75nen. Nuo kannattaa vaihtaa jo muuten vaan vaikka vika niissä ei olisikaan koska kumminkin tuleevat hajoamaan jossain vaiheessa ajan kanssa. Ompahan huolettomampia kilometrejä jatkossa.
Venttiilinnostimien nakutukseen auttaa forte jonkin verran.
Säätääkö ne muuten ohjelmalla tuon limp moden pois päältä jos yliahtaa vai miten ne menee? Onko AEBssä sitten ollenkaan limp modea yliahdon kanssa? Itsellä nimittäin AVJssä jäi N75 auki ja auto vetäs samantien limp modeen. Tietääkö joku?
Comment
-
Oon tuohon omaan vaihtanu vasta uuden ahtimen että ei ainakaan pitäs tuo hukkaportin jousi olla löystyny vielä. Pässikin on uusi laitettu ja ja alipaine letku siihen vaihettu. Mullakin tosin nuo venttiilit naputtaa tuolla pako puolella joka kulläkin tuli tuon moottori pesun jälkeen taitaa tuoki olla et ei vaiohtamatta parane.
Tuo kyllä tuli nyt sitten todettua et ei kannata mitään motonetistä hakea venttiilikopan tiivistettä sen taki et se ei oo ku 20€ se ei meinaa kauaa oo vuotamatta ku sen laittaa, itellä ei oo ollu ku n. 2kk ollu sellanen ja kylläpä taas vuotaa, eli suosiolla sinne marmorille hakemaan se.
Comment
-
Menee kyllä hivenen offtopiciksi ja turhaksi säätämiseksi, mutta ei sulla Antti paljoa ole vaihtoehtoja sitten jos ei ole rahaa ostaa osaa mikä on rikki. Jää tasan kaksi vaihtoehtoa:
1. Teet itse sen säätimen ja vastaat seurauksista kun se kone ei toimi tai jotain hajoaa vielä enemmän -> taas rahan menoa
2. Laitat auton seisontaan ja ootat että saat sen 75 euroa.
Turhaan sitä sen enempää ihmettelee. Nyt ei puhuta mistään kaasuttimella toimivista mazdoista tai Suzuki PVistä, näiden autojen imu- ja letkujärjestelmä elektroniikkoineen vaatii oikeat toimivat osat.
Toki sulla voi olla muutakin rikki, mutta tuollaista autoa on ihan turha ostaa jos ei löydy touhutonnia taskusta. Jää auto nopiaan korjaamatta muuten.
Comment
Comment