Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtimen (K04) kompura ja turbiini vaurioituneet - mikä aiheuttanut?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Eihän se marko vielä noin helposti audista luovu.

    Comment


    • Laitoin Audin muutama päivä sit myyntiin. Meni alle vuorokaudessa suoralla kaupalla.

      Comment


        Kuulostaa jotenki oudolta et isompi turbo ja vakiosofta. o,O

        Comment


          Ei tuo nyt niin kummallista ole. Moni voi tehdä turborempan ja vaihtaa softan jälkikäteen. Tiedän yhden ässän joka ajeli vuosia K03 softalla ja K04 turboilla.

          Comment


            Eikös se ilmamassapohjainen moottorinohjaus tuon mahdollista, vaikka ei välttämättä toimikaan täydellisesti joka tilanteessa.

            Comment


              Sepä se.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja Tommi[FIN] Näytä viesti
                Vain 160km, mää ajelin vastaavalla kuitenkin 3000km :D
                Ei tullut tätä päivitettyä, mutta tuossa oli akseli poikki ja siipi melko rusetilla. En usko, että tuolla kukaan montaa tuhatta olisi ajanut. Mutta vahinko oli jo tapahtunut, niin näin jälkeenpäin voi todeta että halvinta oli ajaa kotiin.

                Purettaessa imuputkesta löytyi noin desin kokoinen jäämöykky!

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja Maku Näytä viesti
                  Ei tullut tätä päivitettyä, mutta tuossa oli akseli poikki ja siipi melko rusetilla. En usko, että tuolla kukaan montaa tuhatta olisi ajanut. Mutta vahinko oli jo tapahtunut, niin näin jälkeenpäin voi todeta että halvinta oli ajaa
                  Ei mulla sentään aksila ollu poikki, laakerit vaan niin väljät että siivet pääsi ottamaan kiinni koteloon.

                  Comment


                  • Putsailin putket omastakin, laitan kuvat myöhemmin.
                    Pannukakussa oli hieman öljysakkaa, mutta enemmän pannukakun jälkeen.
                    Imutkessa vähän öljyvaahtoa, bypassin letkussa ei yhtään.

                    Eli diagnoosi: ei paha. Mutta ihan hyödyllinen kuitenkin.150tkm huoltoon tuo pitäis kuulua, kuten joku asian ilmaisi.

                    Lunta ei ollut ilmansuod.kotelossa, vaikkei lumiestettä olekaan. Fiksu kun se ilma lähtee suodatinkotelossa ylöspäin, jos lunta sinne pääseekin niin ei sula suodattimen päälle!

                    Huohottimen keruusysteemi pitäis kai virittää ihan varmuuden vuoksi linjan päähän ja tulpata imuputken reikä korkilla...

                    Tieto lisää tuskaa :)

                    Comment


                    • Pesin pari vuotta sitten myös omasta BEX koneesta niin ei siellä huohottimen paluuputkessa ollut kuin pikkurillin kynnen kokoinen reikä... Romut irti, ja 150bar vesipainetta, niin johan katosi osa maaleistakin putken sisältä =D Aikamoista öljy-vesi-sekoitusvahaa oli.

                      Comment


                      • Mä pidin yön dieselhuuhtelussa ja pulloharjaa perään.

                        Hyvä ketju kyllä tämä, lueskelin kaikki 9 sivua läpi joulunpyhinä, samaten tuon http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=77617

                        Siinä onkin kaikki mitä tarvii tietää 1.8T huohottimen sielunelämästä.
                        Viimeksi muokannut kontio; 1.1.2013, 16:23.

                        Comment


                        • Minkäslaisia ääniä päästelee ku on turbon siivet ottaneet osumaa? Nimittäin pari viikkoa takaperin autosta katos kaikki ahdot ku pääs kierrokset yli 3000, auto sulahti yön tallissa ja alko seuraavana päivänä olemaan normi vedot taas koneessa. Viikko tuosta ajelin n.100km siirtymän ja loppu kilometreillä alko koneesta ahtojen noustessa kuulumaan "vinguntaa". Vinkuminen on voimakkaimmillaan kierrosten noustessa nopeasti yli 500rpm polkasulla. Erillistä ahtopaine mittaria minulla ei autoon ole asennettuna. Vetoja autossa tuntuu olevan ihan entiseen tapaan, kuitenkin.

                          Comment


                            Veikkaan joko ahtovuotoa tai siipiä solmussa. Itsellä piti joskus tämän sorttista ääntä siivet solmussa: http://dumo.kapsi.fi/Audi/Videot/22042010.mp4

                            Comment


                            • Ok, kiits.. Pahasti kuulostais saman tyyppiseltä. :/ no huomena ajattelin aukoa ja kattoa onko mitäkä syöny.. Toivottavasti nyt ei olis ne siivet paskana.. :)

                              Comment


                                Jos vinkuna on suorassa yhteydessä hyrrän pyörimiseen eikä niinkään ahtopaineeseen, valitettavasti kyllä noin voi hyvin olla.

                                Comment


                                • Nyt kun olen tätä koeponnistamista tässä aloittelemassa niin mikäs huohotin letku se piti tulpata? :)

                                  Comment


                                    Kyllä sen saa alkuun riittävässä määrin testattua ihan niinkin että haitariputki maffilta irti ja paineet siitä sisään. Varovasti ja maltillisesti nostaa vaan paineita (esim. max 1bar). Paineen pitäisi pysyä kohtuuhyvin vaikka ei olisi mitään tulpattunakaan - kunhan ei ole vuotoa missään. Liikaa/liian kauaa ei kannata paineistaa, ihan jo siitäkin syystä että öljyä päätyy katille.

                                    Comment


                                    • Juu, katille asti öljyä ei päässyt ku kääryle onki jo laatikossa ja huomenna matkaa jonnekkin päin suomea. :) määränpäätä en oo vielä päättäny kenelle laitan huoltoon LDS:lle soittelin jo ja kyselin mut kattoa jos jostain lähempääki löytys. yksi siipi oli menny hiukkasen mutkalle. :/ sinänsä hyvin ettei palasia ole siivistä lähtenyt ja ehkä jopa pystyy kääntään suoraan. Jätän sen osan remontista kuitenki ammattimiehille. :D

                                      Comment


                                      • Laita sitten huohottaan pihalle niin pitkään kun pakkasia pitää kun takaisin saat hoidosta, ettei tarvi heti olla taas remontoimassa.

                                        Comment


                                        • Voiko sen huohotuksen laittaa suoraan huohottamaan ulkoilmaan ilman mitään erillistä suodatinta letkun päähän.
                                          Toisin sanoen puhaltaako se koko ajan ulospäin vai onko siellä jossain tilanteessä myös imua?

                                          Ja moottorina BEX.

                                          Comment


                                            Voi, kunhan tietysti tukit sen imuputkelle menevän putken ensin. Itse järkeilin niin, että kun kerran tyhjäkäynnillä (jolloin imusarjan alipaine on suurin) huohottaa ulos myös tuota kautta, huohotuksen lisääntyessä ja toisaalta imusarjan paineen kasvaessa huohotusta tulee aina vain enemmän juurikin tuosta putkesta. Tämä siis toki myös perustuen huohotusjärjestelmän toimintaan kuten minä sen ymmärrän.

                                            Pannukakkuventtiili kannattaa jättää paikoilleen. Muun lisäksi se taitaa toimia myös takaiskuventtiilinä tarvittaessa (?). Tietystikään suodattimesta putken päässä ei ole mitään haittaa. Eikä myöskään siitä että putken vetää kauemmas matkustamon ilmanotosta - esim. vähän paksummalla haitariputkella vaihdelaatikon taakse.

                                            Mitään ongelmia en ole nyt kahtena talvena havainnut. Joskus huvikseni myös ajanut logia eri kanavista eri kuormitusasteilla, eikä mitään erikoista ole silmään osunut.

                                            Comment


                                            • Mä otin pannukakun laatikkoon, tulppasin (viinipullon korkki+alumiiniteippi) sen turbolle menevän imuputken pannukakun kohdalta ja rei`itetty kerääjäsäiliö=saippuapullo pannukakun tilalle. Rei`istä höyry käytännössä menee ilmaan=liikennevaloissa matkustamoon. Ihan inhimillinen käry kuitenkin,ei mikään sietämätön.

                                              editoitu: selkeytys

                                              En ehkä ilmansuodatinta uskaltais laittaa, se suodatin kun tukkeutuu jostain muhjusta niin poks...
                                              Kiinanpoikien kerääjätkin on vähän siinä samassa sarjassa. 30 eurolla saa Ebaysta.
                                              Viimeksi muokannut kontio; 23.1.2013, 13:54.

                                              Comment


                                                Kannattaa ehkä tarkentaa että tulppasit imuputken reiän että ei kukaan mene peukalonpään kokoista huohotusputkea tukkimaan :D

                                                Comment


                                                • Kyllä tuo omakin konehuoneeseen huohottaa ja suodattimena toimii kangas putken päässä. Pannukakun olen pitäny paikallaan. Vähän käryää sisään pidempään paikallaan ollessa.

                                                  Comment


                                                  • Yksi siipirikko lisää keskusteluun. Uusi turbo odottaa tiivisteitä ja sillä välin miettinyt tuota BEXin huohotusta, jos pannukakun jälkeen laittaisi tämän kaltaisen öljynkeräyssäiliön huohottimella niin mistähän löytyisi hyvä asennuspaikka ettei tuo ole heti jäässä talvella?

                                                    Comment


                                                    • Mikäs siinä vakiopaikassa on vikana? No tilaahan siinä ei tainnut kyllä olla? jos tulipeltiin pulttaa kiinni niin eikö mahdu?
                                                      lämmin paikka verrattuna joidenkin 1.8T koneiden koneen edessä oleviin ratkaisuihin.

                                                      Comment


                                                      • Kyllähän sen tosiaan tuohon tulipeltiin vois istuttaa.

                                                        Comment


                                                          [COLOR=black]Nostan tämän keskustelun ajankohtaisena jälleen ylös ja muistutan B6/B7 1.8T autojen (BEX, BFB, AVJ, jne.) omistajia huohotusputkiston "talviasentoon" laittamisen tärkeydestä (ohjeet tässä ketjussa aiemmin). [/COLOR]
                                                          [COLOR=black] [/COLOR]
                                                          [COLOR=black]Arvatkaa harmittaako, unohdin syksyllä laittaa huohotuksen suoraan lautasventtiilistä auton alle meneväksi. Ja viime torstaina eli heti kun oli kymmenkunta astetta pakkasta alkoi profiilin autossa jo toinen turbo pitämään sirkkeliä muistuttavaa ääntä jos kaasupolkimella ottaa 450 Nm väännöt yli 2 500 rpm kierroksilla. No tulihan tällä turbolla ajettua (talvet huohotus auton alle) jo melkein 3 vuotta ja yli 140 000 km, mutta olisi se ilman tätä unohdusta varmaan vielä kestänyt ainakin toisen mokoman matkan. Onneksi Ihoden tallista löytyy hyllystä jälleen huollettu turbo joten ei kun se paikalle ja usvaa putkeen.[/COLOR]
                                                          [COLOR=black] [/COLOR]
                                                          [COLOR=black]Kysymyksenä ennen asennuspuuhiimme ryhtymistä, että onko kukaan viritellyt turbon imuaukkoon sihtiä, joka estäisi näiden jääpalasten pääsyn siiville saakka tai olisiko näitä jopa jossakin myynnissä?[/COLOR]

                                                          Comment


                                                          • Ei ole sihtiä mutta mä olen kaikista 1.8 ja 1.9tdi autoistani napannut imuputken viimeisen osan pois ja teipannut aukon kiinni talveksi. Näin ei ime jääkylmää vaan vähän lämpimämpää konehuoneen sisältä, ja huohotushöyryn aiheuttaman jääklöntin riski pienenee. Toki huohottimessa myös oem vastus,mutta se ei tuohon turbotuhoon auta.
                                                            Tdi-koneessa on tuo huohotusputki vähän erilainen kuin BEXissä ainakin,periaatteessa senkin sais jatkettua johkin auton alle mutta liitokset tulos sinne turbon kylkeen ahtaaseen paikkaan. Bexissä oli helppo tehdä se huohottimen "patentti"
                                                            Viimeksi muokannut kontio; 25.1.2015, 22:27.

                                                            Comment


                                                            • Nostetaanpa tärkeää.. Toinen ahdin on nyt siipi solmussa ajoneuvossa, jäätä läpi kovalla pakkasella sodankylän matkalla. Jos kolmannella kerralla mmuistaisi laittaa huohotuksen ulkoilmaan talveksi.

                                                              Minulla on nyt kaksi ahdinta, toinen BEX ja toinen modattu joissa on siipi mutkalla, toinen takakontissa ja toinen paikoillaan viheltämässä. Molemmat alle 5000 km ajettuja. Kolmantena yksi väljä BEX ahdin jossa pakopesä halki.

                                                              Voiko noista kahdesta oikaista siivet ja laittaa toisen paikoilleen, vai pitääkö vaihtaa koko siipipyörä?
                                                              Missä tämän voi teettää halvimmalla?
                                                              Haluaako joku ostaa auton tai ahtimia? :D
                                                              Viimeksi muokannut Jargo; 21.12.2015, 04:44.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X