Jos maltat autoa seisottaa pari päivää, huollata ahtimesi Finturbolla. Tulee halvemmaksi kuin uusi K03 ja saat autoosi kuuluvan ahtimen. 073 ja 029 eroavat tuotoltaan n. 40 hevosvoimaa, joten ero on merkittävä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ahtimen (K04) kompura ja turbiini vaurioituneet - mikä aiheuttanut?
Collapse
X
-
-
niin, riippuu varmaan kuinka rikki toi nykyinen ahdin on että voiko edes huoltaa. harraste-auto vie tallissa kaiken tilan eli jossain pajalla pitäisi irroituttaa jne. vuokra-autotkaan ei ilmaisia ole kun lähes joka päivä autoa tartteen. mutta jos uuden K03S laittaa ja vanha ahdin on huollettavissa niin eikös siitäkin jonkun satasen saa.
katsoin tänään myös tuon "pannukakun", oli märkä ja sellasta vaseliinimaista tahnaa hieman, myös imupuolelle menevässä putkessa vettä ja samaa töhnää.
Comment
-
Vieras
-
teille kiitokset jeesistä! huomenna lisä-infoa sitten..
btw. vikakoodit tarkistin niin tällaiset löytyi:
16825 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow
P0441 - 002 - Lower Limit Exceeded
16683 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached
P0299 - 002 - Lower Limit Exceeded
Comment
-
Vieras
Mahdollisesti syynä voi olla myös ahtovuoto tai muu syy ettei ahdot nouse (esim. N75 toimimattomuus, bypassin kalvo lähtenyt mäkeen, ...)
Comment
-
ahdin tarkastettu ja siipeensähän se on saanut. myös hieman on väljä aksiaalisesti että pystysuunnassa, tästä varmaan johtuu kun öljyä alkanut kulumaan, hieman. muutama kuva:
https://dl.dropbox.com/u/95550/audi/IMG_1060.JPG
https://dl.dropbox.com/u/95550/audi/IMG_1058.JPG
eli uutta puhallinta vaan. varmaan jotain kannattaa myös tuolle huohotinsysteemille tehdä, metalliverkkoa vaikka johonkin että isommat jäät eivät pääse läpi...
tuo nykyinen ahdin todellakin olisi järkevä huollattaa mutta minulla ei ole siihen aikaa. auto pitää saada ajoon. eli jos jotain kiinnostaa niin tuosta huollettuna hyvä k03s,
Comment
-
Olisiko imuputkiston kosteus- ja jäätymisongelman syy toimimaton imuilman esilämmitys ?
Ilmansuodatinboxissa oleva mekaaninen termostaatti voi vanhemmiten lakata toimimasta tai boxilta pakosarjalle vievä putki irrota/katketa.
Comment
-
Turbotekniikka firmassa äijä tuumas yhdestä k04 ahtimesta samoin tein että huohotimeen erillinen keräys säiliö. En tiedä riittääkö kyseinen korjaus, mutta näin sieltä tuumattiin heti kun kuuli että k04 on saanut jäätä. Ja tiesi muuten heti että jäätä saanut turbo on ollut kiinni jossain volkkarin 1.8t koneessa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Maku Näytä viesti... Ja tuolla nykyisellä tänään ajoin kotiin 160 km kunnellen kun siipi välillä ottaa kiinni koteloon! Oli kyllä mielenkiintoinen kotimatka.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nasse Näytä viestituo nykyinen ahdin todellakin olisi järkevä huollattaa mutta minulla ei ole siihen aikaa. auto pitää saada ajoon. eli jos jotain kiinnostaa niin tuosta huollettuna hyvä k03s,
Comment
-
Täytyy huomenna tehdä päätös ahtimen suhteen. Proturbolla olis yksi k04-15 hyllyssä. Arvokas tietty mutta voisi toimia softan kanssa hyvin..
Kun näissä nyt on näitä huohotinongelmia missä jäätä pääsee ahtimen siiville (mitä ei muuten paikallisessa audiliikkeessä myönnetty, mikä minua ihmetyttää) niin luulisi että audi valmistajana tarjoaisi korjauskitin mikä korjaa ongelman.
Comment
-
Minulta hajosi 2 ahdinta toissa talvena. Alkuperäinen K03 ja aito K04. Kun imuletkun halkeamisen johdosta vaihdoin forgen silikooni letkun tilalle, ei moista ole enään ilmentynyt. Voi olla vain sattumaa, mutta oma teoriani on, että jäätä muodostuu imuletkun taitoksen "haitariin" josta se menee turbolle. Silikooniletkussa ei moista ole, joten vesi menee suoraan kuumaan ahtimeen ja höyrystyy pois.
Myös TDi mallissa on käytössä huohottimen lämmityselementti, mikä ainakin kuvissa vaikutti suhteellisen samanlaiselta kuin liitoskappale huohottimelle (90 asteen mutkaputki). Jos tuon asentaisi huohottimen perään ja veisi virrat virtalukolta, voisi se ehkäistä turbon hajoamista.
Comment
-
Kyllähän se saattaa vaikuttaa ettei ole kunnon tartuntapintaa johon vesihöyry jäätyisi.
Itse ei uskalla kyllä enää useamman turbon hajoamisen jälkeen muuta tehdä kuin syksyllä ennen pakkasia irroitella "pannukakkuventtiililtä" turbon imuletkuun tuleva letku ja antaa huohotella pihalle.
Tuon toimenpiteen jälkeen ei ole nyt turbo hajonnut ja satavarmasti voin noiden aikaisempien kokemusten mukaan sanoa että olisi kyllä rikki mennyt ja jo useampaan kertaan jos talvella olis tuo letku kiinni ollut -ellei sitten ollut mitään vaikutusta sillä myös että huomasin että tuo "pannukakkuventtiili" oli ollut rikki ja päästi lävitseen helpommin verrattuna ehjään.
Comment
-
Suosittelen yhden turbon rikkoneena myös 1.8T moottorien huohotutksen laittamista talveksi ulkoilmaan, tein sen taas viikko sitten kun pakkaset alkoivat. En ole havainnut toimenpiteestä mitään ongelmaa, tehot ennallaan, kulutus ennallaan, ei vikakoodeja.
Käsittääkseni ongelma johtuu siitä että huohotinputkeen kertyy kosteutta joka tippuu imuputkeen ja jäätyy kun auto on parkissa. Jossakin vaiheessa jääpala lähtee liikkeelle ja siipiin osuessaan vääntää ne vinoon. Ongelman välttämiseksi on kaksi mahdollisuutta, kääntää huohotutus ulkoilmaan tai laittaa verkko turbon imuaukkoon.
Comment
-
-
Vieras
Ongelma koskee ainakin kaikkia B6/B7 1.8T koneita (AVJ, BFB, BEX...). Vaikuttaisi siltä että enemmän ahtopaineita -> todennäköisemmin vaurioita, joka sinällään on loogista. Eli K04 ja K03s -ahtimia tuntuisi pienehköllä otannalla hajoavan huomattavan tiuhaan verrattuna perus K03:een.
Tuota haitariputki-hommaa itsekin miettinyt, että kertyisikö se huohotuksesta tuleva kosteus siihen. No, nyt on jälleen huohotus pihalle kovempien pakkasten yli, parannuksena vedin jatkoksi metallista "ruttuputkea" vaihdelaatikon taakse niin tulee vähemmän käryä sisään.
Comment
-
Ensalkuun luulin että jää muodostuu auton sammuksissa ollessa ja sitten startin jälkeen irtoaa - ja eka turbo saattoi näin mennäkkin, mutta myöhemmissä tapauksissa totesin tapahtuneen ihan ajon aikana eli reilulla pakkasella matka-ajoa jossa sitten esim. ohitusrykäisy jossa sitten ilmeisesti hiljalleen muodostuneet jäät irronneet kasvaneiden virtausten takia yhtäkkisesti ja tämän jälkeen vinkunat alkaneet Sitten kun siivet vaurioituneet niin ei kauaa mene kun epätasapaino tuhoaa laakerit -joitakin satoja kilometrejä vinkuvalla turbolla ja välystä tolkuttomasti.
Ei auttanut sekään että vaikka virittelin tuolle huohotusputkelle/letkulle lämmitystäkin laittamalla turbon vesiletkun kulkemaan koko matkan rinnalle "pannukakulta" turbon imuletkulle ja eristämällä pakettiin.
Comment
-
Eli ainoat vaihtoehdot välttää tuhot varmasti taitaa olla että päästää huohotukset pihalle tai sitten laittaa verkon just ennen turbon siipiä -tuotakin vaihtoehtoa olen mielessäni spekuloinut että pitäiskö siitäkin tehdä sähkölämmitteinen ettei jäät pääsis kerääntymään siihen auton sammuksissa ollessa ja sitten startin jälkeen irtois väärälle puolen - tai siis sais sulateltua mahdolliset jäät ennen starttia.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J.S.P Näytä viestipäästää huohotukset pihalle
Comment
-
No eiköhän "pannukakkuventtiili" kannata jättää vähän "ahdistamaan" huohotuksia, koneissa vähän eroja esim. BFB:ssä tuo pannukakku venttiili on koneen takana ja vanhemmissa se taitaa olla suoraan kiinni turbon imuletkussa, BFB:ssä ottaisin turbon päästä irti ettei huohottais ihan niin lähelle sisäilmanottoa ellei sitten askartele lisäletkua auton alle kuten dumo tuolla ylempänä kertoo tehneensä
Ilman muuta pitää tulpata turbon imuletkusta reikä ettei kone saa mittaamatonta ilmaa siitä.
Comment
-
Uusi aito K04-15 asennettu. Vetää hienosti ja heräilee mielestäni paremmin kun alkuperäinen bexin turbo. Vakiosoftalla mennään. Huohotus siirretty ulkoilmaan pakkasten ajaksi. Kalliiksi tuli mutta minkäs tekee...
Saa nähdä innostuuko vielä sen suuremmin vai laitanko Audin myyntiin ja tilalle joku hengetön japsi ;)
Comment
Comment