Alkuperäinen kirjoittaja kenax
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ahtimen (K04) kompura ja turbiini vaurioituneet - mikä aiheuttanut?
Collapse
X
-
Vieras
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mikkosp Näytä viestiTäälläkin suunnitelmissa muuttaa tuo huohotus erilailla niin olisko jollain se pancake ventiili irti et vois mitata minkä kokoisen tulpan tarvii imuputkeen kun sen poistaa ?
Comment
-
Vieras
Nyt on taas ahdin paikoillaan ja Audi ajossa. Eipä sieltä mitään selkeää syytä ollut löytynyt mitä olisi koneesta voinu irrota - voisi sanoa valitettavasti. Katissa oli ollut pieni metallinkappale, mutta liekö sitten puuttuva siivenkappale hieman kutistuneena. Eipä tässä auta taas kun toivoa parasta ja pelätä pahinta :).
Comment
-
Itsellä rupesi myös K04 vinkumaan. No eilen sitten nappasin ahtimen irti, Kappas vääntynyt siipihän se siellä. Kiikutin hyrrän tänään aamulla LDS-Turbolle kangasalle ja hain iltapäivällä oijottuna takas.
Nyt ahdin takas paikallaan ja hienosti pelittää.
Voin kyllä lämpimästi suositella tuota LDS-turboa palvelunlaadun ja hinnan suhteen.
Comment
-
Melko tarkka kaveri saa olla, että taittelee alkuperäiseen muotoon. Tämähän on toki täysin mutu-hommia, ennen kuin joku ottaa ja puntittaa tuollaisen. Voihan se toki olla, että epäpuntti on niin pieni tai muuten vaan sopivan suuntainen, ettei resonassia pääse syntymään käyttöalueelle tai se jää merkityksettömän pieneksi.
Comment
-
-
Vieras
Itse olen saanut erittäin hyvää palvelua sekä LDS:ltä että Fin-Turbolta. Jälkimmäinen toimitti korjatun ahtimen mukana tasapainotus/värinä-käyrän muistaakseni 150krpm-asti. Sinänsä toki näissä hommissa ei auta muuta kuin luottaa ammattilaisin, mutta silti tuollainen lisää uskottavuutta kun näkee omin silmin että hyrrä ainakin on ollut tasapainossa.
Comment
-
No nyt mietiskelin ja muuttelin tuota huohotus järjestelmää.
Otin tuon suction jet pump:n pois ja tulppasin kaikki kolme lähtöä, pancake pois, tulppa imuputkeen, letkulla huohotushöyryt konehuoneen alalaitaan ja lopuksi ilmanoton tunneli pois keulalta. Koeajolla ainakin kaikki pelas ok. Kysymys et onko tästä järjestelystä jotain haittaa ? Ainakin nyt ei pitäis huohotuksen sotkea enää mitään kun on suoraan ulkoilmaan...
Comment
-
Vieras
En näe lähtökohtaisesti pointtia tuossa - miksei riitä että ohjaa pannukakulta ulkoilmaan? Kyllä minä pitäisin imusarjaan huohotuksen käytössä. Ja jos tuollaisen totaaliohituksen tekee, niin vähintäänkin catch can pitää olla välissä.
Kyllä se toki noinkin toimii, kunhan on takaiskuvenat ja painevaraaja paikoillaan että toimii jarrutehostin oikein.
Comment
-
Vieras
En ymmärrä mistä se mittaamaton ilma tulisi, kunhan ei poista venttiileitä välistä. Huohotushan sinne imusarjaan ja imuputkeen otetaan muutenkin, ja ylempää voi lukea ettei sillä ole palotapahtumaan kummempaa vaikutusta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J.S.P Näytä viestiEikös tuossa aiemmin jo spekuloitu sitäkin että miten paljon ne huohotuskaasut on enää "ilmaa"...
Huohotuskaasut ovat hyvin suurelta osin vesihöyryä, hiilidioksidia ja muita pakokaasun komponentteja. Ne ovat normaalitilanteessa pääasiassa peräisin männänrenkaiden vuodosta työ- ja pakotahdin ajalta, joten ovat enemmän tai vähemmän poltettua ilma-polttoaineseosta. Venttiilikoppaan pääsevä huohotus taas voi olla turbovehkeissä esim. venttiilivarrenkumien falskaamisen tuloksena imuventtiilin varren ohi tullutta tuoretta seosta tai pakoventtiileistä tulevaa pakokaasua, mutta kyseiset vuodot ovat todella vähäisiä jopa rikkinäisillä venanvarrenkumeilla.
Todennäköisimmin sielläkin vallitseva kaasu on alakerrasta öljynpaluukanavia myöden tullutta kampikammion huohotusta, mikäli kannesta on vapaa pääsy ulos. Tämän katson häiritsevän öljynpaluuta kannesta, joten omassa vehkeessä venttiilikoppa on täysin tulpattu ulkoilmasta. Mikäli venakoppaan jostain voitelujärjestelmän öljyn lisäksi jotain painetta syntyy, painuu se öljynpaluukanavia pitkin alakertaan, josta on vapaa reitti ulos.
Comment
-
liityn joukkoon.
lauantai-aamuna lpr->hki yhtäsoittoa, ~2h15min, pakkasta reippaat -10, lumisadetta. helsingin päässä turbo alkoi ulvomaan mutta vetoja vielä löytyi. seuraavat ajot sunnuntaina, ulvoi tavallisessa ajossa todella voimakkaasti, vetoja katosi. maanantaina hki->lpr, ulvominen vaimeni eikä jaksa ahtaa, auto toi kuitenkin perille. myöhemmin illalla syttyi moottorivalo mittaristoon.
varmaankin uusi turbo ja imu/huohotus- järjestelmän puhdistus?
a4 -04 bex, 140tkm.
minä kiitän
Comment
-
Vieras
Kannattaa kyllä tosiaan tarkistaa se putsarikotelo, ja jos ei vastausta sieltä löydy, niin samalla vaivalla avaat turbon päästä sen imuputken ja sormen/peilin/kameran avulla katsot vähän mitä ahdin on syönyt. Jos ihan mennyttä kalua on niin tunnet kyllä sen sormellakin kun vähän pyörittelet kompuraa...
Comment
-
Comment
-
putsarikotelo tsekattu. oli kuiva ja suhteellisen puhdas. lumisuodatinta ei tainnut olla ollenkaan.
huomenna puran vähän enemmän ja katson tuon turbon siivekkeet. jos turbo on rikki niin vaihdatan uuden. katsoin että bexin K03-073 on lähes samanlainen kun aika paljon halvempi K03-029. menopuolessa tuskin paljoa häviää jos tuon edullisemmalla korvaisi?
Comment
-
Vieras
Kyllä siinä häviää, aika lailla eri ahdin kyseessä - tuo 073 ("K03S") on lähempänä K04:ää kuin perus K03:a (029). Ja toki muutenkaan toiminta ei liene kovin optimaalista, kun on pienempi(tuottoinen) ahdin, mutta kuitenkin säädöt isomman mukaiset.
Comment
Comment